"misundelses afgiften"?
Fra : Stefan

Dato : 25-03-06 21:17

Hej

Vi overvejer at skifte den ene vogn med en gulplade, men hvordan er det nu
det er med misundelses afgiften og hvor meget er den på?

Stef

Fra : BJ

Dato : 25-03-06 21:32

"Stefan" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vi overvejer at skifte den ene vogn med en gulplade, men hvordan er det nu
> det er med misundelses afgiften og hvor meget er den på?

Ca. 100% ..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim

Dato : 25-03-06 21:52

> [...]
>
> Vi overvejer at skifte den ene vogn med en gulplade, men hvordan er det nu
> det er med misundelses afgiften og hvor meget er den på?

husker jeg ikke helt galt så er det 5000 kr/år for biler nyere end 8'ende
måned 1998

Så var da selv ude og kikke lidt på en fra 04-98 idag

Kim

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-03-06 05:59

Kim wrote:
> husker jeg ikke helt galt så er det 5000 kr/år for biler nyere end
> 8'ende måned 1998

2. Juni 1998...

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-03-06 22:00

"Stefan" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Vi overvejer at skifte den ene vogn med en gulplade, men hvordan er det nu
> det er med misundelses afgiften og hvor meget er den på?

Over 2000 kg. 5040 kr
under 2000 kg 900 kr.

Under 2000 kg. er registreringsafgiften tilgengæld meget større.

Prøv at se på følgende links
http://www.magnus.dk/ajour/satser/opslag/r002.htm
http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html#tabel5

MVH Hans

Fra : BJ

Dato : 25-03-06 22:03

"Hans L. Jørgensen" <spam@fighter.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Under 2000 kg. er registreringsafgiften tilgengæld meget større.

Det er i folkemunde ikke 'misundelsesafgift', det er bare noget, der er
der.;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-03-06 22:06

> "Hans L. Jørgensen" <spam@fighter.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det er i folkemunde ikke 'misundelsesafgift', det er bare noget, der er
> der.;)

Æhhhh - Har jeg sagt noget andet, og ja - det er da relevant at se det i
forhold til den resulterende "misundelsafgift" under 2000 kg., for at få et
retvisende billede af økonomien i det.

MVH Hans

Fra : BJ

Dato : 25-03-06 22:10

"Hans L. Jørgensen" <spam@fighter.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Æhhhh - Har jeg sagt noget andet, og ja - det er da relevant at se det i
> forhold til den resulterende "misundelsafgift" under 2000 kg., for at få
> et retvisende billede af økonomien i det.

Jeg ville kalde registreringsafgiften for 'misundelsesafgiften'.

Her betaler du op til 3 biler for at få 1.

Altså folk er misundelige på, du har råd til bagsæde(r) også.

Se i øvrigt mit andet indlæg/spørgsmål til dig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-03-06 22:31

> Jeg ville kalde registreringsafgiften for 'misundelsesafgiften'.

Fint nok Bjørn, men - i så fald mener jeg du blander to ting sammen,
"misundelsesafgiften" er en ekstra afgift du løbende betaler for at benytte
en gulpladebil med en lavere "registreringsfagift", afhængig om du alene
benytter den privat eller delvis forretning/privat men har betalt fuldt
moms. kan du få halveret "misundelsesafgiften.

> Her betaler du op til 3 biler for at få 1.

Ja noget i den retning for en hvidplade,

På gulplade er reg. afg. under 2000 kg. => 0 kr. af de første 15.500 og 95 %
af resten
Andre køretøjer mellem 2-4000 kg. => 0 kr. af de første 34.100 og 30 % af
resten
Dog kan afgiften for varevogne registreret til godstransport over 3000kg.
Max blive 56,800 kr.

> Altså folk er misundelige på, du har råd til bagsæde(r) også.

*G*

> Se i øvrigt mit andet indlæg/spørgsmål til dig.

Du er og bliver gruppens superdebatør *LOL*

MVH Hans

Fra : BJ

Dato : 25-03-06 22:34

> [...]

> alene benytter den privat eller delvis forretning/privat men har betalt
> fuldt moms. kan du få halveret "misundelsesafgiften.

Jeg ved godt, hvad du mener, men det du kalder 'misundelsesafgift', er et
latterlig lille beløb i forhold til forskellen i registreringsafgift(er).

Det er lidt li´som 10.000, 10.000.000 og 10.000.000.000.

Millioner og milliarder er og bliver småpenge i forhold til..;)

Folk kan bedst forholde sig til 10.000 ...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : .J.S...

Dato : 25-03-06 22:52

> [...]
> latterlig lille beløb i forhold til forskellen i registreringsafgift(er).

Men det er dog en afgift pr/år og ikke et engangsbeløb.

Jeg synes faktisk ikke det altid er helt så enkelt at regne den ud.
Det er jo ikke så meget købsprisen men mere værditabet over nogle år og
forskel i forrentning som skal holdes op mod den ekstra afgift pr/år.
Man skal altså kunne påvise at gulplade bilen taber ekstra afgiften mindre i
værdi pr/år før det kan svare sig.

Da det er en fast ekstra afgift pr/år, uanset hvad bilen koster, mener jeg
man skal passe på med de billigste på gule plader da det der måske bedre kan
betale sig at købe den på hvide plader.

iøvrigt
Jeg kunne selv sagtens finde på at købe en spand på gule plader, men
alligevel synes jeg egentligt det er en tåbelig regel.
At man kan få en bil billigere bare fordi man river bagsæderne ud er da
komplet tåbeligt, og resultatet er unødvendigt tunge køretøjer med ringere
køreegenskaber.

mvh/JS

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-03-06 23:06

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskel i forrentning som skal holdes op mod den ekstra afgift pr/år.
> Man skal altså kunne påvise at gulplade bilen taber ekstra afgiften mindre

Tror mange vælger løsningen "gulplade" p.g.a. købsprisen, kombineret med at
behovet dækkes med blot to sæder

> Da det er en fast ekstra afgift pr/år, uanset hvad bilen koster, mener jeg
> man skal passe på med de billigste på gule plader da det der måske bedre
> kan betale sig at købe den på hvide plader.

Frorentningen af den ekstra høje kobspris har formentlig også betydning for
valget.

> iøvrigt
> Jeg kunne selv sagtens finde på at købe en spand på gule plader, men
> alligevel synes jeg egentligt det er en tåbelig regel.

Ja - her har du ret.

> At man kan få en bil billigere bare fordi man river bagsæderne ud er da
> komplet tåbeligt, og resultatet er unødvendigt tunge køretøjer med ringere
> køreegenskaber.

Ikke fordi du tager sæderne ud af bilen, men mere p.g.a. at mange ældre i
dag har råd til at købe en stor tung CV, som kræver at det trækkende køretøj
også kan håndtere den store vægt, hvis de skal have en bil på hvide plader
som kan det finder de formentlig ingen under 3/4 mill. kr., i hvrt fald ikke
nye på "hvidplade".

MVH Hans

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-06 06:03

> Jeg ville kalde registreringsafgiften for 'misundelsesafgiften'.
>
> Her betaler du op til 3 biler for at få 1.

"Op til 3 biler for 1" er det ikke lige i overkanten.
Hvergang jeg regner efter (uden lommeregner) kommer jeg i nærheden af den
halve pris.
Da jeg selv bor her hvor bilerne er lidt billigere er det ofte at man
snakker om priser
på biler i Danmark og jeg kan ikke få dem til at være 3 gange så dyre.
Det jeg har sammelignet med er biler i 300.000 Dkr klassen.

Forskellen bliver nok større jo "mere" bil man køber.

Mvh. Allan

Fra : Mogens...

Dato : 26-03-06 08:30

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> skrev i en meddelelse

> "Op til 3 biler for 1" er det ikke lige i overkanten.

BMW 535d - 358.500 danske kroner i Sverige
http://bmwswedenpinter01.ergointegration.no/nybil/pris.asp?bilmerke=BMW&serie=5%2Dserien&karosseri=Sedan&modell=535d

BMW 535d: - 375.000 danske kroner i Tyskland hos aut. forhandler.
http://markt.autobild.de/web_de/nwk/nwk.jsp?gotosection=technik&load=BMW/782562.gcl&id=36334

Kan købes biligere via gråimport - 325.000 danske kroner
www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?sr_qual=GN&top=1&bereich=pkw&id=11111111197361676&

BMW 535d - 943.000 kr i DK
www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/show_car.asp?id=5492

2,63 - 2,9 gange dyrere i Danmark end i Sverige/Tyskland...

> Forskellen bliver nok større jo "mere" bil man køber.

Ja eftersom der i DK er afgiftsfri bundgrænse...

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-06 10:17

> 2,63 - 2,9 gange dyrere i Danmark end i Sverige/Tyskland...

> Ja eftersom der i DK er afgiftsfri bundgrænse...

Fint arbejde der - men var det lavet med eks. en standard Mondeo eller Mazda
6
ja så er forskellen bare ikke så stor og det var egentligt det jeg ville
frem til.

Så havner man nærmere på den dobbelte pris - ikke at jeg ikke mener det
stadig er for meget.

Mvh. Allan

Fra : Thomas J.

Dato : 26-03-06 10:19

Den Sun, 26 Mar 2006 11:16:34 +0200 sendte "Allan Møller"
<allanatallanmdotdk> følgende røgsignaler:

> [...]
>frem til.
>
>Så havner man nærmere på den dobbelte pris - ikke at jeg ikke mener det

Prøv at lave regnestykket med en Ford Ka....der sparer man sgu'tte
mange bass'ører.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Mogens...

Dato : 26-03-06 10:51

> Fint arbejde der - men var det lavet med eks. en standard Mondeo eller
> Mazda 6 ja så er forskellen bare ikke så stor og det var egentligt det jeg
> ville frem til.

Jeg tog ud fra de 300.000 kr, du nævner...

> Så havner man nærmere på den dobbelte pris - ikke at jeg ikke mener det
> stadig er for meget.

Sikkert...

Fra : BJ

Dato : 25-03-06 22:08

"Hans L. Jørgensen" <spam@fighter.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Under 2000 kg. er registreringsafgiften tilgengæld meget større.

Det forstår jeg ikke:

http://www.firmabilen.dk/bilvis.php3?id=7399&fids[]=49

Den koster godt og vel det dobbelte på hvide plader.

Den vejer kun 1.400 kg.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Nicolai Lang

Dato : 25-03-06 22:18

On Sat, 25 Mar 2006 22:07:58 +0100, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

>Det forstår jeg ikke:

>Den koster godt og vel det dobbelte på hvide plader.
>Den vejer kun 1.400 kg.

Totalvægt 2025 kg.

Hvis du lægger mærke til det, er der ret mange gulpladebiler der lige
når op på 2025 kg :)

Hvorfor egentlig? Er det dyrere hvis de måtte lastes til 2100? Eller
2400? Eller er det simpelthen fordi de designes til lige at gå op på
2025? (det falder mig svært at tro at bilfabrikanterne tager så meget
hensyn til danske regler).

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-03-06 22:35

"Nicolai Lang" <nnews0403051902@hjorth.com> skrev i en meddelelse

Undskyld jeg "møver" ;-/

> Totalvægt 2025 kg.
>
> Hvis du lægger mærke til det, er der ret mange gulpladebiler der lige
> når op på 2025 kg :)

Eneste årsag er, - hvis de havner under 2000 kg. bliver
registreringsafgiften mere end fordoblet (se mit andet indlæg).

Ja men det gør de.

MVH Hans

Fra : BJ

Dato : 25-03-06 22:36

> [...]

> 2400? Eller er det simpelthen fordi de designes til lige at gå op på
> 2025? (det falder mig svært at tro at bilfabrikanterne tager så meget

Jeg tror importørerne gerne vil sælge disse biler til private og vejer dem
således derefter.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Stefan

Dato : 25-03-06 22:34

> Over 2000 kg. 5040 kr
> under 2000 kg 900 kr.
>
> Under 2000 kg. er registreringsafgiften tilgengæld meget større.

> [...]
Jammen i guder det er da noget rod at finde rundt i, måske skulle man bare
købe den og så se hvad den ender i Det er i øvrigt en VW transporter
eller Allrounder fra 92-93 vi har kig på.

Stef

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-03-06 22:38

> Jammen i guder det er da noget rod at finde rundt i, måske skulle man bare
> købe den og så se hvad den ender i Det er i øvrigt en VW transporter
> eller Allrounder fra 92-93 vi har kig på.

er der til gengæld ingen "misundelsesafgift" på.

MVH Hans

Fra : Stefan

Dato : 25-03-06 22:53

> er der til gengæld ingen "misundelsesafgift" på.

Ja så er det jo bare ud af vagten og få købt en, inden den gamle spand gir
op!

Stef

Fra : Thomas J.

Dato : 26-03-06 10:13

Den Sat, 25 Mar 2006 22:34:02 +0100 sendte "Stefan"
<stefware@email.dk> følgende røgsignaler:

>Jammen i guder det er da noget rod at finde rundt i, måske skulle man bare
>købe den og så se hvad den ender i Det er i øvrigt en VW transporter
>eller Allrounder fra 92-93 vi har kig på.

Se, hvis du nu havde skrevet det i første indlæg, så var tråden blevet
en del kortere.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Stefan

Dato : 26-03-06 18:30

> Se, hvis du nu havde skrevet det i første indlæg, så var tråden blevet
> en del kortere.

Og meget kedeligere og langtfra så lærerig!

Stef