|
| Hvor meget skal møtrikkerne spændes med? Fra : Ukendt |
Dato : 25-03-06 16:11 |
|
Hej
Når jeg nu inden så længe skal til at sætte alufælgene på min C5, hvor mange
kg skal jeg så spænde møtrikkerne med?
Mvh
Robert Vilhelmsen
| |
Ukendt (25-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-03-06 16:18 |
|
"Robert Vilhelmsen" <robert-ved-rovi.dk> skrev i en meddelelse
news:44255d64$0$896$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
>
> Når jeg nu inden så længe skal til at sætte alufælgene på min C5, hvor
> mange kg skal jeg så spænde møtrikkerne med?
>
> Mvh
> Robert Vilhelmsen
Instruktions bogen til SEAT'en siger 120 nm
--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
SEAT Altea Van TDi / DSG '05
BMW K1200 RS '99
| |
Folmer Rasmussen (25-03-2006)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 25-03-06 16:21 |
|
On Sat, 25 Mar 2006 16:10:31 +0100, "Robert Vilhelmsen"
<robert-ved-rovi.dk> wrote:
>Hej
>
>Når jeg nu inden så længe skal til at sætte alufælgene på min C5, hvor mange
>kg skal jeg så spænde møtrikkerne med?
>--
Jeg spænder aldrig med mere end 90 Nm.
Så kører jeg en tur på et par kilometer, og laver lidt slalomsving.
Så spænder jeg efter over det hele, med de samme 90 Nm, og så sidder
de der bare.
Du skal være opmærksom på, at anlægsfladerne skal være helt rene.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Ukendt (25-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-03-06 16:28 |
|
"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:hona22paq86pci9flb4uc38u95m1jqu7mp@4ax.com...
> On Sat, 25 Mar 2006 16:10:31 +0100, "Robert Vilhelmsen"
> <robert-ved-rovi.dk> wrote:
>
> Jeg spænder aldrig med mere end 90 Nm.
>
> Så kører jeg en tur på et par kilometer, og laver lidt slalomsving.
>
> Så spænder jeg efter over det hele, med de samme 90 Nm, og så sidder
> de der bare.
>
> Du skal være opmærksom på, at anlægsfladerne skal være helt rene.
>
Tak for svarerne. Jeg synes også 120Nm lyder relativt højt.
Jeg prøver med 90Nm, når jeg kommer dertil og spænder efter. :)
Robert
| |
Martin Johansen [600~ (25-03-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 25-03-06 17:50 |
|
Robert Vilhelmsen skrev:
> Tak for svarerne. Jeg synes også 120Nm lyder relativt højt.
120Nm er normalen for personvogne +/- nogle Nm.
> Jeg prøver med 90Nm, når jeg kommer dertil og spænder efter. :)
90Nm lyder til gengæld af frygteligt lidt... 120Nm er jo ingenting på
sådan en momentnøgle.
MVH
| |
NS (25-03-2006)
| Kommentar Fra : NS |
Dato : 25-03-06 18:55 |
|
Martin Johansen [6000] skrev:
> Robert Vilhelmsen skrev:
>
>> Tak for svarerne. Jeg synes også 120Nm lyder relativt højt.
>
>
> 120Nm er normalen for personvogne +/- nogle Nm.
>
>> Jeg prøver med 90Nm, når jeg kommer dertil og spænder efter. :)
>
>
> 90Nm lyder til gengæld af frygteligt lidt... 120Nm er jo ingenting på
> sådan en momentnøgle.
>
> MVH
90 Nm for alufælge er nu meget normalt på franske
biler. For stålfælge er det endnu mindre.
NS
| |
Møller (25-03-2006)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 25-03-06 20:26 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.com> wrote in message
news:442574b3$0$84041$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Robert Vilhelmsen skrev:
>
> > Tak for svarerne. Jeg synes også 120Nm lyder relativt højt.
>
> 120Nm er normalen for personvogne +/- nogle Nm.
>
> > Jeg prøver med 90Nm, når jeg kommer dertil og spænder efter. :)
>
> 90Nm lyder til gengæld af frygteligt lidt... 120Nm er jo ingenting på
> sådan en momentnøgle.
Nå
Prøv at skift batterier, så hører du måske bedrer
Og moment er da uafhængig af momentnøgle )
Fakta:
Stålfælge: 80 Nm
Alu-Fælge: 90 Nm
Møller
| |
A Andersen (25-03-2006)
| Kommentar Fra : A Andersen |
Dato : 25-03-06 20:33 |
|
>
> Prøv at skift batterier, så hører du måske bedrer
> Og moment er da uafhængig af momentnøgle )
>
> Fakta:
> Stålfælge: 80 Nm
> Alu-Fælge: 90 Nm
> Møller
>
>
>
Hvad... det passer sku ingen steder.
Stålfælge skal bare spændes til man ikke kan mere
| |
Brizz (25-03-2006)
| Kommentar Fra : Brizz |
Dato : 25-03-06 21:07 |
|
A Andersen skrev:
> Hvad... det passer sku ingen steder.
> Stålfælge skal bare spændes til man ikke kan mere
>
Ja gør du bare det. Så er der også en god chanse for at trække skiverne
skæve. Har heller aldrig hørt den med at alu skal spændes mere end
stålfælge. Da jeg stod i lære lærte jeg det lige omvendt.
--
Mvh Brian
www.fotob.dk
Venimus Conglaciati Vicimus
76°32'11,47" N - 68°44'41,89" W
| |
Folmer Rasmussen (25-03-2006)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 25-03-06 21:14 |
|
On Sat, 25 Mar 2006 16:06:59 -0400, Brizz <news@FJERNgronaerten.dk>
wrote:
>A Andersen skrev:
>> Hvad... det passer sku ingen steder.
>> Stålfælge skal bare spændes til man ikke kan mere
>>
>Ja gør du bare det. Så er der også en god chanse for at trække skiverne
>skæve. Har heller aldrig hørt den med at alu skal spændes mere end
>stålfælge. Da jeg stod i lære lærte jeg det lige omvendt.
>--
Nu kan det jo hænde at Hr. Andersen ikke er kommet længere end til
tromlebremserne.
Hans opfattelser, ellers, kunne godt tyde på det.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
A Andersen (25-03-2006)
| Kommentar Fra : A Andersen |
Dato : 25-03-06 21:16 |
|
"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:j09b225v4rpr39pph6pmk3d3km693s2r7p@4ax.com...
> On Sat, 25 Mar 2006 16:06:59 -0400, Brizz <news@FJERNgronaerten.dk>
> wrote:
>
>>A Andersen skrev:
>>> Hvad... det passer sku ingen steder.
>>> Stålfælge skal bare spændes til man ikke kan mere
>>>
>>Ja gør du bare det. Så er der også en god chanse for at trække skiverne
>>skæve. Har heller aldrig hørt den med at alu skal spændes mere end
>>stålfælge. Da jeg stod i lære lærte jeg det lige omvendt.
>
>>--
>
> Nu kan det jo hænde at Hr. Andersen ikke er kommet længere end til
> tromlebremserne.
>
> Hans opfattelser, ellers, kunne godt tyde på det.
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Folmer
Sjovt nok har jeg haft bil i 15 år og altid spændt dem sådan... mærkeligt
nok har jeg aldrig haft problemer med skæve skiver. Så drop det
>
| |
Leonard (25-03-2006)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 25-03-06 22:21 |
|
"A Andersen" <abuse@mail.dk> wrote:
>Sjovt nok har jeg haft bil i 15 år og altid spændt dem sådan... mærkeligt
>nok har jeg aldrig haft problemer med skæve skiver. Så drop det
Så har du nok bare tynde arme
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::
| |
Ukendt (26-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-03-06 13:51 |
|
> Sjovt nok har jeg haft bil i 15 år og altid spændt dem sådan... mærkeligt
> nok har jeg aldrig haft problemer med skæve skiver. Så drop det
Nå men jeg kan jo så sige at det har jeg ... efter jeg selv (i min
uvidenhed) skiftede dæk og spændte hårdt (ja jeg huskede at krydsspænde)
havde jeg ikke andet en problemer med skæve skiver (citroen ZX). Nye skiver,
afdrejning af dem der sad på ... intet hjalp efter 1-3 mdr. rystede
styretøjet igen når man bremsede.
Klog af skade ... jeg ha rnu en moment nøgle (som jeg ikke bruger da jeg får
værkstedet til at skifte).
hilsen Thomas G
P.s. Manualen for min Yaris sagde 105 nm ...
| |
Hans L. Jørgensen (25-03-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 25-03-06 21:32 |
|
"Brizz" <news@FJERNgronaerten.dk> skrev i en meddelelse
news:4425a39a$0$15795$14726298@news.sunsite.dk...
> Ja gør du bare det. Så er der også en god chanse for at trække skiverne
> skæve.
Godt mine hjul aldrig har været klar over at det er sådan en videnskab at
spænde dem.
Har efterånden haft biler i alle afskygninger fra morris mini til lastbiler
gennem de sidste 42½ år.
Jeg har _aldrig_ brugt en momentnøgle (eller luftværktøj) til at spænde hjul
med, på personbil, en standard krydsnøgle, lastvogn en overstørrelse + rør,
og så naturligvis krydsspænde af flere omgange.
Med denne teknologi har jeg den første skæve skive/tromle tilgode endnu,
men - jeg kan jo nu forstå at det nok allemest skyldes held ;-//
MVH Hans
| |
Jesper Sørensen (26-03-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Sørensen |
Dato : 26-03-06 16:55 |
|
Jeg har da godt nok også skiftet hjul mange gange på forskellige kørertøjer.
Og jeg har heller aldrig brugt andet moment end det der er indbygget i min
højre arm.
Mvh. Jesper
| |
NS (26-03-2006)
| Kommentar Fra : NS |
Dato : 26-03-06 18:52 |
|
Jesper Sørensen skrev:
> Jeg har da godt nok også skiftet hjul mange gange på forskellige kørertøjer.
> Og jeg har heller aldrig brugt andet moment end det der er indbygget i min
> højre arm.
>
> Mvh. Jesper
Du lyder som om du er stolt af det!?
NS
| |
Hans L. Jørgensen (26-03-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 26-03-06 19:22 |
|
"NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse
news:4426d4b1$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Du lyder som om du er stolt af det!?
>
Kan jeg da godt forstå, når mange følger denne tråds indlæg.
MVH Hans
| |
Møller (26-03-2006)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 26-03-06 17:44 |
|
"A Andersen" <abuse@mail.dk> wrote in message
news:44259af2$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >
> > Prøv at skift batterier, så hører du måske bedrer
> > Og moment er da uafhængig af momentnøgle )
> >
> > Fakta:
> > Stålfælge: 80 Nm
> > Alu-Fælge: 90 Nm
> > Møller
> >
> >
> >
> Hvad... det passer sku ingen steder.
> Stålfælge skal bare spændes til man ikke kan mere
Nå
Møller
| |
Ukendt (26-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-03-06 18:18 |
|
"Møller" <em@g2.n.dk> skrev i en meddelelse
news:4426c4ca$0$84023$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "A Andersen" <abuse@mail.dk> wrote in message
> news:44259af2$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> >
>> > Prøv at skift batterier, så hører du måske bedrer
>> > Og moment er da uafhængig af momentnøgle )
>> >
>> > Fakta:
>> > Stålfælge: 80 Nm
>> > Alu-Fælge: 90 Nm
>> > Møller
>> >
>> >
>> >
>> Hvad... det passer sku ingen steder.
>> Stålfælge skal bare spændes til man ikke kan mere
>
> Nå
> Møller
Hvis man har dej-arme
--
Tom
| |
Martin Johansen [600~ (25-03-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 25-03-06 21:06 |
|
Møller skrev:
> Nå
Siger du det? :))
> Prøv at skift batterier, så hører du måske bedrer
> Og moment er da uafhængig af momentnøgle )
Mej da. Min momentnøgle er større end min skraldenøgle, deraf er det
nemmere at stramme de 120 med den, end med min skralde eller anden
tilsvarende ligeså kort nøgle.
> Fakta:
> Stålfælge: 80 Nm
> Alu-Fælge: 90 Nm
Håber det gælder for hans C5 .. det gælder ikke SAAB ihvertfald ;)
MVH
| |
Folmer Rasmussen (25-03-2006)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 25-03-06 21:11 |
|
On Sat, 25 Mar 2006 21:05:39 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<no@no.no.com> wrote:
>Møller skrev:
>> Fakta:
>> Stålfælge: 80 Nm
>> Alu-Fælge: 90 Nm
>
>Håber det gælder for hans C5 .. det gælder ikke SAAB ihvertfald ;)
>--
Det var da ligegodt sa...s!
Kan du ikke gøre mig den tjeneste bare at prøve?
Jeg garanterer for, at hvis anlægsfladerne er rengjorte, så holder det
med 90 Nm til alubasser.
Det kan da ikke være så svært at køre rundt med den momentnøgle i
bagagerummet i et par dage?
Hvis du er nervøs.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Martin Johansen [600~ (25-03-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 25-03-06 23:46 |
|
Folmer Rasmussen skrev:
> Det var da ligegodt sa...s!
Du må gerne bande :)
> Kan du ikke gøre mig den tjeneste bare at prøve?
>
> Jeg garanterer for, at hvis anlægsfladerne er rengjorte, så holder det
> med 90 Nm til alubasser.
Har altid og aldrig hørt om andet end 120Nm. Det er også hvad de er
spændt med nu og det er altså ikke ret meget.
MVH
| |
Karsten Andersen (26-03-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Andersen |
Dato : 26-03-06 06:22 |
|
Sat, 25 Mar 2006 20:25:52 +0100, skrev Møller, på 26 linier, i
<44259919$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :
>Nå
>
>Prøv at skift batterier, så hører du måske bedrer
>Og moment er da uafhængig af momentnøgle )
>
>Fakta:
>Stålfælge: 80 Nm
>Alu-Fælge: 90 Nm
>Møller
>
>
80nm er ikke meget.
På arbejde spænder vi gearkasser med 4500Nm..
Hvis jeg ikke husker forkert står der 110 i mine papir på bilen.
Så de 80 er ikke ved alle biler
Der er også forskel om man har 4 eller 5 bolte.
Volvo lastbil spændes 500Nm på værktedet.
--
MVH Karsten
Horsens
| |
Møller (26-03-2006)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 26-03-06 19:13 |
|
"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> wrote in message
news:bs8c2210ec3ge4c1k4tl32rg44lk6ms26l@4ax.com...
> Sat, 25 Mar 2006 20:25:52 +0100, skrev Møller, på 26 linier, i
> <44259919$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :
>
>
> >Nå
> >
> >Prøv at skift batterier, så hører du måske bedrer
> >Og moment er da uafhængig af momentnøgle )
> >
> >Fakta:
> >Stålfælge: 80 Nm
> >Alu-Fælge: 90 Nm
> >Møller
> >
> >
> 80nm er ikke meget.
> På arbejde spænder vi gearkasser med 4500Nm..
Jeg monterer ikke dæk må min gearkasse og kalder den for et hjul
Men for PSA GTI-modeller har det indtil dato været
Stålfælge: 80 Nm
Alu-Fælge: 90 Nm
se DK.binaer.bil
Og så er denne tråd stoppet fra min side.
| |
Karsten Andersen (26-03-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Andersen |
Dato : 26-03-06 20:25 |
|
Sun, 26 Mar 2006 20:13:00 +0200, skrev Møller, på 32 linier, i
<4426d98e$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :
>
>"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> wrote in message
>news:bs8c2210ec3ge4c1k4tl32rg44lk6ms26l@4ax.com...
>> Sat, 25 Mar 2006 20:25:52 +0100, skrev Møller, på 26 linier, i
>> <44259919$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :
>>
>>
>> >Nå
>> >
>> >Prøv at skift batterier, så hører du måske bedrer
>> >Og moment er da uafhængig af momentnøgle )
>> >
>> >Fakta:
>> >Stålfælge: 80 Nm
>> >Alu-Fælge: 90 Nm
>> >Møller
>> >
>> >
>> 80nm er ikke meget.
>> På arbejde spænder vi gearkasser med 4500Nm..
>
>Jeg monterer ikke dæk må min gearkasse og kalder den for et hjul
>
>Men for PSA GTI-modeller har det indtil dato været
>
>Stålfælge: 80 Nm
>Alu-Fælge: 90 Nm
Ja hvis jeg havde en scanner kunne jeg komme med 110 nm på en Opel
Så det er afhængig af hvliken bil og hvormange hjulmøtrikker.
Et gæt vil være du køre med 5 stk
--
MVH Karsten
Horsens
| |
Klaus G. (26-03-2006)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 26-03-06 11:19 |
|
> Når jeg nu inden så længe skal til at sætte alufælgene på min C5, hvor
mange
> kg skal jeg så spænde møtrikkerne med?
>
De gange jeg har set det spørgsmål være op og vende på diverse bilforums, er
der altid blevet sagt 110-120nm(11-12kg ca.). Men det vigtigste er vel at
man husker at efterspænde når man har kørt nogle ture?
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk
| |
Per Beer Hansen (26-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 26-03-06 12:49 |
|
Robert Vilhelmsen wrote:
> Hej
>
> Når jeg nu inden så længe skal til at sætte alufælgene på min C5,
> hvor mange kg skal jeg så spænde møtrikkerne med?
Med de originale fælge skal de spændes mellem 80-100 nm.
Jeg kan se, at der er mange bud på hvordan/hvor meget hjulene på en bil skal
spændes, men det er jo ligesom med f.eks. et topstykke, det er forskelligt
fra bil til bil.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer
| |
H3nrik V! (26-03-2006)
| Kommentar Fra : H3nrik V! |
Dato : 26-03-06 13:38 |
|
Per Beer Hansen wrote:
> Robert Vilhelmsen wrote:
>> Når jeg nu inden så længe skal til at sætte alufælgene på min C5,
>> hvor mange kg skal jeg så spænde møtrikkerne med?
>
> Med de originale fælge skal de spændes mellem 80-100 nm.
> Jeg kan se, at der er mange bud på hvordan/hvor meget hjulene på en
> bil skal spændes, men det er jo ligesom med f.eks. et topstykke, det
> er forskelligt fra bil til bil.
På min fars C5 er de org. pladefælge faktisk også alu. De vejer i hvert fald
ikke meget - og der kan ikke hænge nogen magnet på...
--
mvh H3nrik!
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1471
| |
hornbech (26-03-2006)
| Kommentar Fra : hornbech |
Dato : 26-03-06 19:50 |
|
On Sat, 25 Mar 2006 16:10:31 +0100, "Robert Vilhelmsen"
<robert-ved-rovi.dk> wrote:
>Hej
>
>Når jeg nu inden så længe skal til at sætte alufælgene på min C5, hvor mange
>kg skal jeg så spænde møtrikkerne med?
>
>Mvh
>Robert Vilhelmsen
>
Jeg var inde og høre et dækfirma igår og de sagde til mig at det
skulle være 100 -110 nm
Her er et link hvor der står lidt om emnet
http://www.sds.dk/
Mvh
René
| |
|
|