Peugeot 405 diesel problemer
Fra : news.tele.dk

Dato : 25-03-06 15:22

Jeg har i et tidligere indlæg spurgt om hvordan man checker gløderør om de
virker, og jeg har også fundet ud af at de gløder som de skal. Men jeg har
stadig et problem med at starte, når den har stået stille natten over.
Jeg har fået at vide at det muligvis kan være luft i systemet, og da der
sidder en håndpumpe, har jeg prøvet at pumpe. Men når jeg pumper, sker der
ikke ret meget, så jeg snakkede med Peugeot i Vejle, og de sagde at det nok
var galt med gummipumpen, så jeg købe en ny.
Men det hjalp ikke spor, også nu har jeg også skiftet brændstoffilteret, da
jeg alligevel havde toppen af filterbeholderen af.
Det der virker lidt mystisk, er at når jeg prøver at pumpe eller hvis jeg
tager slangen af pumpen, så er det ligesom om luften bare blæser igennem
filteret (beholderen), så er mit spørgsmål, skal der være diesel i slangen
hvor den lille håndpumpe sidder på, eller skal luften bare blæse igennem?
De sidste par gange jeg har startet, har jeg fået gang i den (med
dertilhørende røgslør), det er ligesom om den skal pumpe diesel op, og det
tager åbenbart et stykke tid?

Det var et længere indlæg, men jeg håber her er et par dygtige folk der har
nogle foreslag.

Hilsen Robert

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-03-06 15:48

On Sat, 25 Mar 2006 15:22:22 +0100, "news.tele.dk" <someone@tdc.dk>
wrote:

>Det var et længere indlæg, men jeg håber her er et par dygtige folk der har
>nogle foreslag.

>--

Dygtige folk? - Må jeg være fri?

Der findes ikke noget værre end eksperter.

Nå, men du kan jo ikke nøjes med at pumpe.

Der skal jo også luftes ud.

Til det formål sidder der en udluftningsskrue ét eller andet sted.

Den løsner du, og så er det at du pumper, indtil der ikke er
luftbobler i dieselen.

Så skruer du udluftningsskruen til igen, mens du stadig holder tryk på
systemet.

Så virker det. Hvis det altså er det som er problemet.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Robert

Dato : 25-03-06 16:02

Tak for det hurtige svar

Der sidder godt nok en skrue eller nærmere en plastik skure som kan drejses,
jeg har prøvet at dreje den, også pumpe men jeg syntes ikke det skete ret
meget.

/Robert

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-03-06 16:10

On Sat, 25 Mar 2006 16:02:26 +0100, "Robert" <someone@tdc.dk> wrote:

> [...]
>jeg har prøvet at dreje den, også pumpe men jeg syntes ikke det skete ret

Jeg kender desværre ikke liiige din model, men den skrue du skal kigge
efter, skal sidde højt, og ikke på selve pumpen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 25-03-06 16:16

Folmer Rasmussen wrote:

> Jeg kender desværre ikke liiige din model, men den skrue du skal kigge
> efter, skal sidde højt, og ikke på selve pumpen.

Men hvis Robert først har fået bilen startet så burde mængden af luft i
systemet vel være meget lille? Men hvis der er en utæthed et sted, så
vil den jo stå og tage luften ind og brændstoffet vil løbe tilbage i
tanken. Din pumpe er heller ikke voldsomt imponeret hvis den skal blive
ved med at pumpe luften ud før du kan starte.

Jeg mener at huske at der omkring dyserne skal sidde nogle o-ringe, som
kan blive lidt utætte så der kan komme luft den vej ind, men diesel kan
ikke komme ud så utætheden vil ikke være at se. Eller hvis der er en
brændstofslange som ikke har det så godt, så kan den hive luft ind den vej.

Jeg vil mene at når du pumper i hånden så skal den efter noget tid pumpe
diesel og ikke luft... Der skal ikke være luft i brændstofsystemet.

Thomas

Fra : Robert

Dato : 25-03-06 16:31

Hvor skulle den sidde, hvis den ikke sidder på pumpen?

/Robert

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-03-06 16:35

On Sat, 25 Mar 2006 16:31:22 +0100, "Robert" <someone@tdc.dk> wrote:

>Hvor skulle den sidde, hvis den ikke sidder på pumpen?

>--

På det højeste sted i systemet. Det er for at være sikker på at al
luft kommer ud.

Er du sikker på at dit filter er skruet rigtigt på?

Der er noget der siger mig, at den suger falsk luft hele tiden, da du
har haft den startet.

Hvis du selv har skiftet filter, har du vel ikke genbrugt
gummipakningen? Det er strengt forbudt.

Den skal også lige stryges let med alm. olie inden monteringen.

Det kan også være et føderør eller andet hvor den kan suge falsk luft,
men du spurgte jo specifikt til udluftningen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Robert

Dato : 25-03-06 16:46

Jeg har monteret filter efter forskriften..
Men det var også galt før jeg skiftede filteret.

Men som du selv siger, så er det ligesom om den suger flask luft hele tiden,
men er det så ikke underligt, at når den først er kommet igang, så kører den
som den skal.

Fra : Michael F. Larsen

Dato : 25-03-06 22:53

"Robert" <someone@tdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men som du selv siger, så er det ligesom om den suger flask luft hele
> tiden, men er det så ikke underligt, at når den først er kommet igang, så

Jeg kan kun sige, at jeg med spænding vil følge denne tråd, da jeg selv har
en Ford Mondeo TDCI med de selv samme symtomer. Har fået skiftet gløderør og
brændstoffilter, men uden at det har fjernet alle startproblemer......

/Michael

Fra : Robert

Dato : 26-03-06 09:29

Jeg prøvede igen at lufte den ud, men som sagt før, så skal luften ud et
eller andet sted?
Det er ligesom om at når den har stået stille et stykke tid (lidt over 1
time), så virker det som om at alt brændstof er røget tilbage i tanken, og
den skal pumpe det op igen, og derfor tager det så langtid at få gang i den.
Jeg har også lagt mærke til, at der sidder et lille gennemsigtigt "filter"
som er helt tomt når jeg starter den, og er fyldt når den er startet. Kan
det give en indikation om at der ingen brændstof er tilrådelig før den har
pumpet et stykke tid?

/Robert