/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Nu gider jeg snart ikke mere. :o(
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 25-03-06 14:38

Den nye digitale fartskriver er ved at vinde indpas.

De fleste lastbiler har fartskriveren monteret så den er nem at komme
til for føreren, og kun ham.

De digitale skrivere skal udlæses af en dertil indrettet læser som
politierne har med sig. Downloadtiden kan være helt op til 20 (tyve)
minutter!

Politierne insisterer på at sidde i førersædet, når der downloades.

Chaufføren?? Narh, han kan vel hoppe over på passagersædet?

Nej, det kan han ikke iflg. tysk politi. De har kanonen siddende ved
højre hofte, og den vil være for nem at få fat i, for chaufføren.

Ud med driverten. Ud i sne, regn og kulde.

Nu har Fritz, Hermann og Wolfgang og hvad de ellers hedder jo regnet
ud, at chaufførerne bliver sure. Det er jo ikke første gang de prøver
at tilrane sig adgang til førerhusene.

De har regnet ud, at der vil efter flere chaufførers påstand mangle en
hel masse værdigenstande, når der har været fremmede på visit i
hytten.

Wolfgang og Co. tænker så det knager, men indtil videre så må vi finde
os i at blive smidt ud hjemmefra i op til over 20 minutter.

Det er sateme groft!

Det er godt at man ikke har så mange år tilbage. .o((

--

Venlig hilsen
Folmer


 
 
ThomasT (25-03-2006)
Kommentar
Fra : ThomasT


Dato : 25-03-06 15:50

Hej, jeg undrede mig lige:

20 MINUTTER!!, skal dataerne gemmes på kasettebånd??

Der er vist nogle udviklere der har sovet i timen der.

ThomasT



Folmer Rasmussen (25-03-2006)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 25-03-06 15:54

On Sat, 25 Mar 2006 15:49:48 +0100, "ThomasT" <t@vicki-thomas.dkFJERN>
wrote:

>Hej, jeg undrede mig lige:
>
>20 MINUTTER!!, skal dataerne gemmes på kasettebånd??
>
>Der er vist nogle udviklere der har sovet i timen der.

>--

Det har jeg intet begreb om, men det er altså alt hvad lastbilen har
foretaget sig de sidste 28 dage vi snakker om.

Incl. hvor mange gange der har været kørt hurtigere end 80 km/t. samt
hvor meget mere det drejer sig om.

Det kan godt gå hen og blive en ret omfattende kassebon.

--

Venlig hilsen
Folmer


Thomas Rasmussen (25-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 25-03-06 16:11

Folmer Rasmussen wrote:

> Det har jeg intet begreb om, men det er altså alt hvad lastbilen har
> foretaget sig de sidste 28 dage vi snakker om.
>
> Incl. hvor mange gange der har været kørt hurtigere end 80 km/t. samt
> hvor meget mere det drejer sig om.
>
> Det kan godt gå hen og blive en ret omfattende kassebon.

Meget muligt, men for fa'en da alligevel... det er en computer, den
tager sikkert prøver hvert minut eller lign... dvs. den gemmer måske
dato, tid og hastighed hvert minut... dato repræsenteres sikkert med 8
bytes (tal), klokkeslet sikkert med 4 (sekunder er vel ikke vigtige?) og
hastigheden med max 3 tal (2 kan gøre det, men så går computeren sikkert
ned hvis du formår at komme over 99 km/t)... totalt set er det 15 bytes
pr. sampling.

Selv hvis den sampler hvert minut hele døgnet, så blive det kun til knap
22kB per døgn, dvs. på en måned godt 600kB, det tager over en standard
seriel forbindelse (115kbit/s) ca. 42 sekunder at downloade!

Selv hvis den sampler hvert sekund hele døgnet, så vil det på
månedsbasis kun blive ca. 35MB, over en seriel forbindelse vil det tage
ca. 40 minutter, men hvis man nu valgte fx. USB (11MBit/s) som
forbindelse så tager det pludselig kun 26 sekunder at downloade....

Databehandlingen kan de jo lave når det er downloaded og de dermed
sidder på passagersædet og du sidder i din lænestol inde i varmen med
kaffen

Så der er altså nogle udviklere eller firmaer der burde overveje om ikke
det kunne gøres bare en lille smule smartere...

Thomas

Ukendt (25-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-03-06 18:06


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:r7ma229rpm8mfha2ac1futr9q393t32e8b@4ax.com...
> On Sat, 25 Mar 2006 15:49:48 +0100, "ThomasT" <t@vicki-thomas.dkFJERN>
> wrote:
>
>>Hej, jeg undrede mig lige:
>>
>>20 MINUTTER!!, skal dataerne gemmes på kasettebånd??
>>
>>Der er vist nogle udviklere der har sovet i timen der.
>
>>--
>
> Det har jeg intet begreb om, men det er altså alt hvad lastbilen har
> foretaget sig de sidste 28 dage vi snakker om.

hehe, sålænge det er lastbilen og ikke andet (såsom foto ved grænsen til
Tjekkiet), så kan det da ikke tage så lang tid at dovnloade.

--
Tom



Finn Guldmann (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 26-03-06 18:48

Folmer Rasmussen skrev:
>> Hej, jeg undrede mig lige:
>> 20 MINUTTER!!, skal dataerne gemmes på kasettebånd??
>> Der er vist nogle udviklere der har sovet i timen der.
> Det har jeg intet begreb om, men det er altså alt hvad lastbilen har
> foretaget sig de sidste 28 dage vi snakker om.
> Incl. hvor mange gange der har været kørt hurtigere end 80 km/t. samt
> hvor meget mere det drejer sig om.
> Det kan godt gå hen og blive en ret omfattende kassebon.
>
Ikke i Tyskland, der har de ikke lov at bruge fartskriveren til
hastighedskontrol.

Mener endda det gælder i hele EU, men har endnu ikke fundet
dokumentation for det.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Andreas M. Hansen (25-03-2006)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 25-03-06 15:55

> Det er sateme groft!
>
> Det er godt at man ikke har så mange år tilbage. .o((
>

Kan du ikke hyre en litauer til at udføre det grove, imens du selv ligger i
overkøjen og superviserer at det hele går korrekt til ?...

mvh

Andreas M. Hansen


Folmer Rasmussen (25-03-2006)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 25-03-06 16:08

On Sat, 25 Mar 2006 15:54:56 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>> Det er sateme groft!
>>
>> Det er godt at man ikke har så mange år tilbage. .o((
>>
>
>Kan du ikke hyre en litauer til at udføre det grove, imens du selv ligger i
>overkøjen og superviserer at det hele går korrekt til ?...

>--

Hos os går vi ind for kvalificeret arbejdskraft, så det bliver en
ester.

Hvis jeg ligger oppe i überfjerposen, vil du så mene at min
superviseren vil være ansvarsfri?

Hvis det er tilfældet, så synes jeg det ville være en fortræffelig
måde at fordive de sidste arbejdsår på.

--

Venlig hilsen
Folmer


Leonard (25-03-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 25-03-06 16:26

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>De fleste lastbiler har fartskriveren monteret så den er nem at komme
>til for føreren, og kun ham.
>
>De digitale skrivere skal udlæses af en dertil indrettet læser som
>politierne har med sig. Downloadtiden kan være helt op til 20 (tyve)
>minutter!
>
>Politierne insisterer på at sidde i førersædet, når der downloades.

Det må da kunne lade sig gøre at flytte stikket til fartskriveren over
i højre side, eller endnu bedre ud på ydersiden af førerhuset, så kan
betjenten stå nede på jorden og udlæse de data.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

NS (25-03-2006)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 25-03-06 18:53

Leonard skrev:
> Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:
>
>
>>De fleste lastbiler har fartskriveren monteret så den er nem at komme
>>til for føreren, og kun ham.
>>
>>De digitale skrivere skal udlæses af en dertil indrettet læser som
>>politierne har med sig. Downloadtiden kan være helt op til 20 (tyve)
>>minutter!
>>
>>Politierne insisterer på at sidde i førersædet, når der downloades.
>
>
> Det må da kunne lade sig gøre at flytte stikket til fartskriveren over
> i højre side, eller endnu bedre ud på ydersiden af førerhuset, så kan
> betjenten stå nede på jorden og udlæse de data.

Hvis stikket sidder på ydersiden af førerhuset så
går der vist ikke mange år før det holder op med
at fungere pga. vand, salt og hvad har vi.

Men en ting er helt sikkert og det er at
bureaukratiet har taget overhånd!

NS

BJ (25-03-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 25-03-06 19:14


"NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse
news:4425838a$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Men en ting er helt sikkert og det er at bureaukratiet har taget overhånd!

Skete det først, da dette system blev indført..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



NS (25-03-2006)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 25-03-06 20:01

BJ skrev:
> "NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse
> news:4425838a$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
>
> KLIP
>
>
>>Men en ting er helt sikkert og det er at bureaukratiet har taget overhånd!
>
>
> Skete det først, da dette system blev indført..?

Nej, nej, men det blev det kun værre af.

NS

BJ (25-03-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 25-03-06 20:03


"NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse
news:44259370$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

>>>Men en ting er helt sikkert og det er at bureaukratiet har taget
>>>overhånd!
>>
>>
>> Skete det først, da dette system blev indført..?
>
> Nej, nej, men det blev det kun værre af.

Det troede jeg ikke, var muligt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



NS (25-03-2006)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 25-03-06 20:07

BJ skrev:
> "NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse
> news:44259370$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...
>
> KLIP
>
>>>> Men en ting er helt sikkert og det er at bureaukratiet har taget
>>>> overhånd!
>>>
>>> Skete det først, da dette system blev indført..?
>> Nej, nej, men det blev det kun værre af.
>
> Det troede jeg ikke, var muligt.

Der er altid plads til at ting kan blive værre ;).

NS

Kim Olsen (25-03-2006)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 25-03-06 20:10

> Hvis stikket sidder på ydersiden af førerhuset så
> går der vist ikke mange år før det holder op med
> at fungere pga. vand, salt og hvad har vi.
>
> Men en ting er helt sikkert og det er at
> bureaukratiet har taget overhånd!
>
> NS

Blue Tooth er løsningen vi andr bruger til kameraer og telefoner.
Men overførselshastigheden tyder jo nærmest på morse-alfabetet eller
røgsignaler Mon ikke det fartskriversystem trænger til en update.

Kim
olsen



BJ (25-03-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 25-03-06 21:33


"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:44259600$0$176$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

>> Hvis stikket sidder på ydersiden af førerhuset så
>> går der vist ikke mange år før det holder op med
>> at fungere pga. vand, salt og hvad har vi.
>>
>> Men en ting er helt sikkert og det er at
>> bureaukratiet har taget overhånd!
>>
>> NS
>
> Blue Tooth er løsningen vi andr bruger til kameraer og telefoner.
> Men overførselshastigheden tyder jo nærmest på morse-alfabetet eller
> røgsignaler Mon ikke det fartskriversystem trænger til en update.

Det er sidste nye skrig .... 300 BAUD..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Torben Scheel (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 26-03-06 07:31

BJ wrote:

> Det er sidste nye skrig .... 300 BAUD..;)
>
simplex eller duplex?

...øj - de begreber skulle graves frem samme sted som
telefonrørsadaptermodemet..

--
vh
Torben

BJ (26-03-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 26-03-06 13:25


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:442634a4$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

KLIP

>> Det er sidste nye skrig .... 300 BAUD..;)
>>
> simplex eller duplex?
>
> ..øj - de begreber skulle graves frem samme sted som
> telefonrørsadaptermodemet..

Half duplex..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Klaus D. Mikkelsen (25-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-03-06 22:56

NS skriver:
>
> Hvis stikket sidder på ydersiden af førerhuset så
> går der vist ikke mange år før det holder op med
> at fungere pga. vand, salt og hvad har vi.

Det er et spørgsmål om valg af stiktype.....


Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Finn Guldmann (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 26-03-06 18:56

Leonard skrev:
>> De fleste lastbiler har fartskriveren monteret så den er nem at komme
>> til for føreren, og kun ham.
>> De digitale skrivere skal udlæses af en dertil indrettet læser som
>> politierne har med sig. Downloadtiden kan være helt op til 20 (tyve)
>> minutter!
>> Politierne insisterer på at sidde i førersædet, når der downloades.
> Det må da kunne lade sig gøre at flytte stikket til fartskriveren over
> i højre side, eller endnu bedre ud på ydersiden af førerhuset, så kan
> betjenten stå nede på jorden og udlæse de data.
>
Problemet vil være at det vil andre så også, uretmæssig, kunne. Men
sideskabet på hytten var måske en løsning.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

NS (26-03-2006)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 26-03-06 19:19

Finn Guldmann skrev:

> Problemet vil være at det vil andre så også, uretmæssig, kunne. Men
> sideskabet på hytten var måske en løsning.

Nu er det jo ikke alle lastbiler, der har sådan et
skab. Men ideen er vel god nok :).

NS

Finn Guldmann (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 26-03-06 20:03

NS skrev:
>> Problemet vil være at det vil andre så også, uretmæssig, kunne. Men
>> sideskabet på hytten var måske en løsning.
> Nu er det jo ikke alle lastbiler, der har sådan et skab. Men ideen er
> vel god nok :).
>
Og det ville glæde mig at se facet på den betjent der finder ud af at
han er nødt til at stå ude i regnen hvis han vil læse data ud.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Henrik Stidsen (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 26-03-06 21:59

Finn Guldmann pretended :
> Problemet vil være at det vil andre så også, uretmæssig, kunne. Men
> sideskabet på hytten var måske en løsning.

Det skal da bare kombineres med en lille lås så lastbilens startnøgle
eller lign. skal bruges til at aktivere stikket - så er man ude over
det problem.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
- Dr. Iris Henimen, The Minority Report



Finn Guldmann (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-03-06 16:55

Henrik Stidsen skrev:
>> Problemet vil være at det vil andre så også, uretmæssig, kunne. Men
>> sideskabet på hytten var måske en løsning.
> Det skal da bare kombineres med en lille lås så lastbilens startnøgle
> eller lign. skal bruges til at aktivere stikket - så er man ude over det
> problem.
>
Det kunne være. Så kan de heller ikke komme til det hvis de jager
chaufføren væk.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Finn Guldmann (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 26-03-06 18:44

Folmer Rasmussen skrev:
> Den nye digitale fartskriver er ved at vinde indpas.
> De fleste lastbiler har fartskriveren monteret så den er nem at komme
> til for føreren, og kun ham.
> De digitale skrivere skal udlæses af en dertil indrettet læser som
> politierne har med sig. Downloadtiden kan være helt op til 20 (tyve)
> minutter!
> Politierne insisterer på at sidde i førersædet, når der downloades.
>
De skal blot havde at vide at så må de arrestere chaufføren, og dermed
overtage ansvaret for køretøj og gods, så har de normalt ikke så travlt
med at tiltvinge sig en adgang de ikke har lov at tiltvinge sig.

End ikke en BAG mand har lov. Vil de ind og kigge, fordi der har
*begrundet* mistanke om at der er pillet ved systemet kan de forlange
bilen kørt på et autoriseret værksted.

> Chaufføren?? Narh, han kan vel hoppe over på passagersædet?
> Nej, det kan han ikke iflg. tysk politi. De har kanonen siddende ved
> højre hofte, og den vil være for nem at få fat i, for chaufføren.
> Ud med driverten. Ud i sne, regn og kulde.
>
Den var ikke gået med mig. Havde jeg opdaget at de ville prøve på det
var bilen endda blevet låst af mens jeg var med nede og lukke op afbag
så de kunne se ind til godset. (Medmindre det var gods de end ikke havde
lov at forlange at få lov at se. (Gods under veterinærsegl.))

> Nu har Fritz, Hermann og Wolfgang og hvad de ellers hedder jo regnet
> ud, at chaufførerne bliver sure. Det er jo ikke første gang de prøver
> at tilrane sig adgang til førerhusene.
> De har regnet ud, at der vil efter flere chaufførers påstand mangle en
> hel masse værdigenstande, når der har været fremmede på visit i
> hytten.
> Wolfgang og Co. tænker så det knager, men indtil videre så må vi finde
> os i at blive smidt ud hjemmefra i op til over 20 minutter.
> Det er sateme groft!
>
Det skal vi heller ikke finde os i.

Er det politi, så bed dem tilkalde BAG. De ved som regel mere om hvad de
har lov til og ikke har lov til.

Er det i Danmark, med en dansk bil, stiller tingene sig lidt anderledes.
Der kan man ikke nægte en synsassistent at undersøge installationen af
fartskrivere, med adgang til de steder han har brug for til det.
Tolderen kan vi heller ikke nægte adgang. Men i begge tilfælde kan de
ikke forlange os ud af bilen.

Betjenten derimod kan få lov at blive ude på øverste trin. (Og de hader
det.)

> Det er godt at man ikke har så mange år tilbage. .o((
>
Lad du bare være, du kan jo ikke slippe det.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Folmer Rasmussen (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 26-03-06 19:07

On Sun, 26 Mar 2006 19:43:54 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:


>>
>Det skal vi heller ikke finde os i.

>--

Jamen jeg kan kun anbefale dig at bruge 3.20 Euro på at købe nyeste
nummer af det tyske magasin Fernfahrer.

Der kan du læse hvad det handler om.

>--

>Er det politi, så bed dem tilkalde BAG. De ved som regel mere om hvad de
>har lov til og ikke har lov til.
>
>Er det i Danmark, med en dansk bil, stiller tingene sig lidt anderledes.
>Der kan man ikke nægte en synsassistent at undersøge installationen af
>fartskrivere, med adgang til de steder han har brug for til det.
>Tolderen kan vi heller ikke nægte adgang. Men i begge tilfælde kan de
>ikke forlange os ud af bilen.
>
>Betjenten derimod kan få lov at blive ude på øverste trin. (Og de hader
>det.)
>
>> Det er godt at man ikke har så mange år tilbage. .o((
>>
>Lad du bare være, du kan jo ikke slippe det.

>--

Hvis jeg kan finde noget attraktivt, hvor der ikke bliver tale om en
lønnedgang, så skal du bare se.

--

Venlig hilsen
Folmer


Finn Guldmann (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 26-03-06 19:59

Folmer Rasmussen skrev:
>> Det skal vi heller ikke finde os i.
> Jamen jeg kan kun anbefale dig at bruge 3.20 Euro på at købe nyeste
> nummer af det tyske magasin Fernfahrer.
> Der kan du læse hvad det handler om.
>
Det vil være spild. Jeg kan ikke læse tysk.

Men nævner de lovregler?

>>> Det er godt at man ikke har så mange år tilbage. .o((
>> Lad du bare være, du kan jo ikke slippe det.
> Hvis jeg kan finde noget attraktivt, hvor der ikke bliver tale om en
> lønnedgang, så skal du bare se.
>
I branchen eller incl. et jobskifte?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Folmer Rasmussen (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 26-03-06 20:43

On Sun, 26 Mar 2006 20:59:02 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Folmer Rasmussen skrev:
>>> Det skal vi heller ikke finde os i.
>> Jamen jeg kan kun anbefale dig at bruge 3.20 Euro på at købe nyeste
>> nummer af det tyske magasin Fernfahrer.
>> Der kan du læse hvad det handler om.
>>
>Det vil være spild. Jeg kan ikke læse tysk.
>
>Men nævner de lovregler?

>--

Det er meget bedre end dine forpu...e lovregler.

De er taget med pollertierne ud på en storvognskontrol, og refererer
slagets gang. Så enkelt er det.

>--

>>>> Det er godt at man ikke har så mange år tilbage. .o((
>>> Lad du bare være, du kan jo ikke slippe det.
>> Hvis jeg kan finde noget attraktivt, hvor der ikke bliver tale om en
>> lønnedgang, så skal du bare se.
>>
>I branchen eller incl. et jobskifte?

>--

Det er ligegyldigt for mig.

Jeg har før levet (godt) af at være vogndisponent, og jeg har ikke
glemt hvordan man gør.

Mit svendebrev som diskenspringer kommer IKKE i aktivitet igen.

--

Venlig hilsen
Folmer


Finn Guldmann (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-03-06 16:41

Folmer Rasmussen skrev:
>>>> Det skal vi heller ikke finde os i.
>>> Jamen jeg kan kun anbefale dig at bruge 3.20 Euro på at købe nyeste
>>> nummer af det tyske magasin Fernfahrer.
>>> Der kan du læse hvad det handler om.
>> Det vil være spild. Jeg kan ikke læse tysk.
>> Men nævner de lovregler?
> Det er meget bedre end dine forpu...e lovregler.
> De er taget med pollertierne ud på en storvognskontrol, og refererer
> slagets gang. Så enkelt er det.
>
Vil de sige at de end ikke har kigget på om de der små grønne mænd
faktisk har lov at gøre det?

>>>>> Det er godt at man ikke har så mange år tilbage. .o((
>>>> Lad du bare være, du kan jo ikke slippe det.
>>> Hvis jeg kan finde noget attraktivt, hvor der ikke bliver tale om en
>>> lønnedgang, så skal du bare se.
>> I branchen eller incl. et jobskifte?
> Det er ligegyldigt for mig.
> Jeg har før levet (godt) af at være vogndisponent, og jeg har ikke
> glemt hvordan man gør.
>
Ja på den front skal jeg vist ikke blande mig.

> Mit svendebrev som diskenspringer kommer IKKE i aktivitet igen.
>
Det gør mit som bliktud heller ikke. (Heller ikke i dag hvor jeg er
startet på et kursus i jobsøgning. Spurgt til det kunne jeg oplyse at
jeg blev udlært i '76, har arbejdet med det i ½ år og så kørt bil
siden.)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Christian B. Andrese~ (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 27-03-06 13:49


Folmer Rasmussen wrote:
> On Sat, 25 Mar 2006 15:49:48 +0100, "ThomasT" <t@vicki-thomas.dkFJERN>
> wrote:
>
> >Hej, jeg undrede mig lige:
> >
> >20 MINUTTER!!, skal dataerne gemmes på kasettebånd??
> >
> >Der er vist nogle udviklere der har sovet i timen der.
>
> >--
>
> Det har jeg intet begreb om, men det er altså alt hvad lastbilen har
> foretaget sig de sidste 28 dage vi snakker om.

Man kan downloade alt data fra fx. 2 års drift i en kølecontainer på
højest 10 min, og der er her tale om temperaturlogning pr ½ time
måske, der er logget måske 10 sensorer etc.

Derudover events ala tripstart, fejl, alarmer, defrost start/slut etc.

> Incl. hvor mange gange der har været kørt hurtigere end 80 km/t. samt
> hvor meget mere det drejer sig om.
>
> Det kan godt gå hen og blive en ret omfattende kassebon.

Nej ikke i forhold til ovenstående.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


Christian B. Andrese~ (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 27-03-06 13:52


Klaus D. Mikkelsen wrote:
> NS skriver:
> >
> > Hvis stikket sidder på ydersiden af førerhuset så
> > går der vist ikke mange år før det holder op med
> > at fungere pga. vand, salt og hvad har vi.
>
> Det er et spørgsmål om valg af stiktype.....

Det vil jeg også tilslutte mig, der sejler 1000vis af kølecontainere
rundt, og der er da et stik som sagtens kan tåle et endnu barskere
klima.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


NS (27-03-2006)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 27-03-06 16:10

Christian B. Andresen skrev:
> Klaus D. Mikkelsen wrote:
>> NS skriver:
>>> Hvis stikket sidder på ydersiden af førerhuset så
>>> går der vist ikke mange år før det holder op med
>>> at fungere pga. vand, salt og hvad har vi.
>> Det er et spørgsmål om valg af stiktype.....
>
> Det vil jeg også tilslutte mig, der sejler 1000vis af kølecontainere
> rundt, og der er da et stik som sagtens kan tåle et endnu barskere
> klima.

Der er da vist ikke noget udendørsmiljø, der er
mere barskt end vådt vintervejr på en vej. Der er
både høje koncentrationer af salt, støv, skidt og
hvad ved jeg. Så hvis man skal være sikker på, at
det virker hver gang så skal stikket ikke sidde
udendørs om det så er et stik med skruelåg og
gummipakning.

NS

Klaus D. Mikkelsen (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 27-03-06 17:22

NS skriver:
>
> Der er da vist ikke noget udendørsmiljø, der er
> mere barskt end vådt vintervejr på en vej.

Jo, offshore.


Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Christian B. Andrese~ (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 27-03-06 13:53


Finn Guldmann wrote:
> Leonard skrev:
> >> De fleste lastbiler har fartskriveren monteret så den er nem at komme
> >> til for føreren, og kun ham.
> >> De digitale skrivere skal udlæses af en dertil indrettet læser som
> >> politierne har med sig. Downloadtiden kan være helt op til 20 (tyve)
> >> minutter!
> >> Politierne insisterer på at sidde i førersædet, når der downloades.
> > Det må da kunne lade sig gøre at flytte stikket til fartskriveren over
> > i højre side, eller endnu bedre ud på ydersiden af førerhuset, så kan
> > betjenten stå nede på jorden og udlæse de data.
> >
> Problemet vil være at det vil andre så også, uretmæssig, kunne. Men
> sideskabet på hytten var måske en løsning.

Ja, hvis de kender protocollen og kodningen.
Ellers ikke.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


Finn Guldmann (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-03-06 17:12

Christian B. Andresen skrev:
>> Problemet vil være at det vil andre så også, uretmæssig, kunne. Men
>> sideskabet på hytten var måske en løsning.
> Ja, hvis de kender protocollen og kodningen.
> Ellers ikke.
>
Hvis der er nogen der mener at de kan bruge det til noget skal de nok
finde ud af det.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Brian (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 27-03-06 19:06

Finn Guldmann wrote:

> Hvis der er nogen der mener at de kan bruge det til noget skal de nok
> finde ud af det.

Og er man paranoid nok, skal intet i samfundet ændres

/Brian



Finn Guldmann (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-03-06 20:16

Brian skrev:
> Finn Guldmann wrote:
>
>> Hvis der er nogen der mener at de kan bruge det til noget skal de nok
>> finde ud af det.
>
> Og er man paranoid nok, skal intet i samfundet ændres
>
Der findes altså nogen der kan finde på at udvikle et program der kan
aflæse de sk*de fartskrivere, blot for at finde ud af om det kan lade
sig gøre.

Ved du hvad en hacker er? (Måske endda både i den gamle og den nye
betydning?)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Brian (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 27-03-06 20:33

Finn Guldmann wrote:

> Der findes altså nogen der kan finde på at udvikle et program der kan
> aflæse de sk*de fartskrivere, blot for at finde ud af om det kan lade
> sig gøre.

Sikkert - men hvad skulle spændingen/statement'et være i det ?

> Ved du hvad en hacker er? (Måske endda både i den gamle og den nye
> betydning?)

Jeg har da en svag idé...

/Brian



Henrik Stidsen (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 27-03-06 21:49

Brian was thinking very hard :
>> Der findes altså nogen der kan finde på at udvikle et program der kan
>> aflæse de sk*de fartskrivere, blot for at finde ud af om det kan lade
>> sig gøre.

> Sikkert - men hvad skulle spændingen/statement'et være i det ?

At bevise at man kan er rigeligt til at nogen gider bruge timer og dage
på det.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
- Dr. Iris Henimen, The Minority Report



Brian (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 28-03-06 18:08

Henrik Stidsen wrote:

> At bevise at man kan er rigeligt til at nogen gider bruge timer og
> dage på det.

Jaja, den tanke forstår jeg fint. Jeg har også prøvet at rapelle ned
fra den gamle lillebæltsbro, bare fordi man kan

Men helt ærligt - giver det respekt blandt de andre hackere, at
man kan læse køretider ud fra en lastbil ? A' tror det ikke...

/Brian



Finn Guldmann (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 28-03-06 20:02

Brian skrev:
>> At bevise at man kan er rigeligt til at nogen gider bruge timer og
>> dage på det.
> Jaja, den tanke forstår jeg fint. Jeg har også prøvet at rapelle ned
> fra den gamle lillebæltsbro, bare fordi man kan
> Men helt ærligt - giver det respekt blandt de andre hackere, at
> man kan læse køretider ud fra en lastbil ? A' tror det ikke...
>
Hvis det bliver udråbt som et system hvor det ikke kan lade sig gøre, så
bliver det da først sjovt at gøre det.

Men svjv er det eneste der er sikkert vistnok at ingen kan gøre noget
ved data uden det kan opdages.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Leif Neland (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 28-03-06 08:45


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:e09dm0$25th$1@newsbin.cybercity.dk...

> Der findes altså nogen der kan finde på at udvikle et program der kan
> aflæse de sk*de fartskrivere, blot for at finde ud af om det kan lade
> sig gøre.
>
Så er der måske mere marked i at lave et program, der kan ændre i data

Leif




Finn Guldmann (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 28-03-06 17:41

Leif Neland skrev:
>> Der findes altså nogen der kan finde på at udvikle et program der kan
>> aflæse de sk*de fartskrivere, blot for at finde ud af om det kan lade
>> sig gøre.
> Så er der måske mere marked i at lave et program, der kan ændre i data
>
Umiddelbart burde det jo være mig der skulle være interesseret i et
sådant. Men man kunne jo også tænke sig "kolleger" ville bruge det til
at skade andre. Vi er jo så "flinke" ved hinanden i det her erhverv.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Christian B. Andrese~ (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 29-03-06 08:56


NS wrote:
> Christian B. Andresen skrev:
> > Klaus D. Mikkelsen wrote:
> >> NS skriver:
> >>> Hvis stikket sidder på ydersiden af førerhuset så
> >>> går der vist ikke mange år før det holder op med
> >>> at fungere pga. vand, salt og hvad har vi.
> >> Det er et spørgsmål om valg af stiktype.....
> >
> > Det vil jeg også tilslutte mig, der sejler 1000vis af kølecontainere
> > rundt, og der er da et stik som sagtens kan tåle et endnu barskere
> > klima.
>
> Der er da vist ikke noget udendørsmiljø, der er
> mere barskt end vådt vintervejr på en vej. Der er
> både høje koncentrationer af salt, støv, skidt og
> hvad ved jeg. Så hvis man skal være sikker på, at
> det virker hver gang så skal stikket ikke sidde
> udendørs om det så er et stik med skruelåg og
> gummipakning.

Maritimt miljø er det værste.
Salt, kulde, varme, sol, mørke, læsning og losning etc.
Kan det holde til at sidde på en kølecontainer med rejer som sejles
fra Nuuk til Tokyo, så kan det holde til næsten alt.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


Christian B. Andrese~ (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 29-03-06 08:57


Finn Guldmann wrote:
> Christian B. Andresen skrev:
> >> Problemet vil være at det vil andre så også, uretmæssig, kunne.. Men
> >> sideskabet på hytten var måske en løsning.
> > Ja, hvis de kender protocollen og kodningen.
> > Ellers ikke.
> >
> Hvis der er nogen der mener at de kan bruge det til noget skal de nok
> finde ud af det.

Ja, men hvorfor ?
Der er da langt mere interesant datakommunikation end aflæsning af en
fartskriver.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


Finn Guldmann (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 29-03-06 17:01

Christian B. Andresen skrev:
>>>> Problemet vil være at det vil andre så også, uretmæssig, kunne. Men
>>>> sideskabet på hytten var måske en løsning.
>>> Ja, hvis de kender protocollen og kodningen.
>>> Ellers ikke.
>> Hvis der er nogen der mener at de kan bruge det til noget skal de nok
>> finde ud af det.
> Ja, men hvorfor ?
> Der er da langt mere interesant datakommunikation end aflæsning af en
> fartskriver.
>
Hvorfor de gør det?

Hvorfor kører folk for stærkt?

Der er så mange ting folk gør blot det lader sig gøre.

Men bed mig ikke forklare hverken logikken eller psykoligien i det. For
det kan jeg ikke.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Christian B. Andrese~ (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 30-03-06 08:38


Finn Guldmann wrote:
> Christian B. Andresen skrev:
> >>>> Problemet vil være at det vil andre så også, uretmæssig, kunne. Men
> >>>> sideskabet på hytten var måske en løsning.
> >>> Ja, hvis de kender protocollen og kodningen.
> >>> Ellers ikke.
> >> Hvis der er nogen der mener at de kan bruge det til noget skal de nok
> >> finde ud af det.
> > Ja, men hvorfor ?
> > Der er da langt mere interesant datakommunikation end aflæsning af en
> > fartskriver.
> >
> Hvorfor de gør det?

En anvendelse kunne måske være vognmænd som vil snyde "på vægten".

> Hvorfor kører folk for stærkt?
>
> Der er så mange ting folk gør blot det lader sig gøre.
>
> Men bed mig ikke forklare hverken logikken eller psykoligien i det. For
> det kan jeg ikke.

I lige måde.
--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


Finn Guldmann (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 30-03-06 14:19

Christian B. Andresen skrev:
>>> Der er da langt mere interesant datakommunikation end aflæsning af en
>>> fartskriver.
>> Hvorfor de gør det?
> En anvendelse kunne måske være vognmænd som vil snyde "på vægten".
>
Det vil indebære at der sker en ændring af data, og svjv er det noget
der er taget højde for ikke kan ske uden at det kan opdages.

Måske ikke så meget om der er ændret og hvad der er ændret, men nok mere
at der har været tilsluttet udstyr der er istand til at udlæse systemet.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Christian B. Andrese~ (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 30-03-06 14:31


Finn Guldmann wrote:
> Christian B. Andresen skrev:
> >>> Der er da langt mere interesant datakommunikation end aflæsning af en
> >>> fartskriver.
> >> Hvorfor de gør det?
> > En anvendelse kunne måske være vognmænd som vil snyde "på vægten".
> >
> Det vil indebære at der sker en ændring af data, og svjv er det noget
> der er taget højde for ikke kan ske uden at det kan opdages.
>
> Måske ikke så meget om der er ændret og hvad der er ændret, men nok mere
> at der har været tilsluttet udstyr der er istand til at udlæse systemet.

Alle tre ting kan sagtens logges.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


Finn Guldmann (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 30-03-06 19:00

Christian B. Andresen skrev:
>>>>> Der er da langt mere interesant datakommunikation end aflæsning af en
>>>>> fartskriver.
>>>> Hvorfor de gør det?
>>> En anvendelse kunne måske være vognmænd som vil snyde "på vægten".
>> Det vil indebære at der sker en ændring af data, og svjv er det noget
>> der er taget højde for ikke kan ske uden at det kan opdages.
>> Måske ikke så meget om der er ændret og hvad der er ændret, men nok mere
>> at der har været tilsluttet udstyr der er istand til at udlæse systemet.
> Alle tre ting kan sagtens logges.
>
Men, egentlig for alle tre, kan man sikre oplysningerne så logningen
ikke kan ændres?

Man er jo ikke ukendt med at angreb/indgreb på/i computere sker på en
måde så de så vidt muligt ikke kan registreres.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Christian B. Andrese~ (31-03-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 31-03-06 09:24


Finn Guldmann wrote:
> Christian B. Andresen skrev:
> >>>>> Der er da langt mere interesant datakommunikation end aflæsning af en
> >>>>> fartskriver.
> >>>> Hvorfor de gør det?
> >>> En anvendelse kunne måske være vognmænd som vil snyde "på vægten".
> >> Det vil indebære at der sker en ændring af data, og svjv er det noget
> >> der er taget højde for ikke kan ske uden at det kan opdages.
> >> Måske ikke så meget om der er ændret og hvad der er ændret, men nok mere
> >> at der har været tilsluttet udstyr der er istand til at udlæse systemet.
> > Alle tre ting kan sagtens logges.
> >
> Men, egentlig for alle tre, kan man sikre oplysningerne så logningen
> ikke kan ændres?

Ja sagtens.

> Man er jo ikke ukendt med at angreb/indgreb på/i computere sker på en
> måde så de så vidt muligt ikke kan registreres.

Det er fordi hackerne hacker ind på computere med styresystemer som de
kender alt til.
Microcontrellere er meget anderledes, de er ikke så lette at snyde.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


Finn Guldmann (31-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 31-03-06 13:51

Christian B. Andresen skrev:
>> Men, egentlig for alle tre, kan man sikre oplysningerne så logningen
>> ikke kan ændres?
> Ja sagtens.
>
Så er det nok det de har gjort.

>> Man er jo ikke ukendt med at angreb/indgreb på/i computere sker på en
>> måde så de så vidt muligt ikke kan registreres.
> Det er fordi hackerne hacker ind på computere med styresystemer som de
> kender alt til.
> Microcontrellere er meget anderledes, de er ikke så lette at snyde.
>
Sikkert derfor man har en idé om at få sin server over på Linux.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste