Nu gider jeg snart ikke mere. :o(
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-03-06 14:38

Den nye digitale fartskriver er ved at vinde indpas.

De fleste lastbiler har fartskriveren monteret så den er nem at komme
til for føreren, og kun ham.

De digitale skrivere skal udlæses af en dertil indrettet læser som
politierne har med sig. Downloadtiden kan være helt op til 20 (tyve)
minutter!

Politierne insisterer på at sidde i førersædet, når der downloades.

Chaufføren?? Narh, han kan vel hoppe over på passagersædet?

Nej, det kan han ikke iflg. tysk politi. De har kanonen siddende ved
højre hofte, og den vil være for nem at få fat i, for chaufføren.

Ud med driverten. Ud i sne, regn og kulde.

Nu har Fritz, Hermann og Wolfgang og hvad de ellers hedder jo regnet
ud, at chaufførerne bliver sure. Det er jo ikke første gang de prøver
at tilrane sig adgang til førerhusene.

De har regnet ud, at der vil efter flere chaufførers påstand mangle en
hel masse værdigenstande, når der har været fremmede på visit i
hytten.

Wolfgang og Co. tænker så det knager, men indtil videre så må vi finde
os i at blive smidt ud hjemmefra i op til over 20 minutter.

Det er sateme groft!

Det er godt at man ikke har så mange år tilbage. .o((

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : ThomasT

Dato : 25-03-06 15:50

Hej, jeg undrede mig lige:

20 MINUTTER!!, skal dataerne gemmes på kasettebånd??

Der er vist nogle udviklere der har sovet i timen der.

ThomasT

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-03-06 15:54

On Sat, 25 Mar 2006 15:49:48 +0100, "ThomasT" <t@vicki-thomas.dkFJERN>
wrote:

>Hej, jeg undrede mig lige:
>
>20 MINUTTER!!, skal dataerne gemmes på kasettebånd??
>
>Der er vist nogle udviklere der har sovet i timen der.

>--

Det har jeg intet begreb om, men det er altså alt hvad lastbilen har
foretaget sig de sidste 28 dage vi snakker om.

Incl. hvor mange gange der har været kørt hurtigere end 80 km/t. samt
hvor meget mere det drejer sig om.

Det kan godt gå hen og blive en ret omfattende kassebon.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 25-03-06 16:11

Folmer Rasmussen wrote:

> [...]
> hvor meget mere det drejer sig om.
>
> Det kan godt gå hen og blive en ret omfattende kassebon.

Meget muligt, men for fa'en da alligevel... det er en computer, den
tager sikkert prøver hvert minut eller lign... dvs. den gemmer måske
dato, tid og hastighed hvert minut... dato repræsenteres sikkert med 8
bytes (tal), klokkeslet sikkert med 4 (sekunder er vel ikke vigtige?) og
hastigheden med max 3 tal (2 kan gøre det, men så går computeren sikkert
ned hvis du formår at komme over 99 km/t)... totalt set er det 15 bytes
pr. sampling.

Selv hvis den sampler hvert minut hele døgnet, så blive det kun til knap
22kB per døgn, dvs. på en måned godt 600kB, det tager over en standard
seriel forbindelse (115kbit/s) ca. 42 sekunder at downloade!

Selv hvis den sampler hvert sekund hele døgnet, så vil det på
månedsbasis kun blive ca. 35MB, over en seriel forbindelse vil det tage
ca. 40 minutter, men hvis man nu valgte fx. USB (11MBit/s) som
forbindelse så tager det pludselig kun 26 sekunder at downloade....

Databehandlingen kan de jo lave når det er downloaded og de dermed
sidder på passagersædet og du sidder i din lænestol inde i varmen med
kaffen

Så der er altså nogle udviklere eller firmaer der burde overveje om ikke
det kunne gøres bare en lille smule smartere...

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-06 18:06

> Det har jeg intet begreb om, men det er altså alt hvad lastbilen har
> foretaget sig de sidste 28 dage vi snakker om.

hehe, sålænge det er lastbilen og ikke andet (såsom foto ved grænsen til
Tjekkiet), så kan det da ikke tage så lang tid at dovnloade.

--
Tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-03-06 18:48

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> hvor meget mere det drejer sig om.
> Det kan godt gå hen og blive en ret omfattende kassebon.

Ikke i Tyskland, der har de ikke lov at bruge fartskriveren til
hastighedskontrol.

Mener endda det gælder i hele EU, men har endnu ikke fundet
dokumentation for det.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-03-06 15:55

> Det er sateme groft!
>
> Det er godt at man ikke har så mange år tilbage. .o((

Kan du ikke hyre en litauer til at udføre det grove, imens du selv ligger i
overkøjen og superviserer at det hele går korrekt til ?...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-03-06 16:08

On Sat, 25 Mar 2006 15:54:56 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Kan du ikke hyre en litauer til at udføre det grove, imens du selv ligger i
>overkøjen og superviserer at det hele går korrekt til ?...

>--

Hos os går vi ind for kvalificeret arbejdskraft, så det bliver en
ester.

Hvis jeg ligger oppe i überfjerposen, vil du så mene at min
superviseren vil være ansvarsfri?

Hvis det er tilfældet, så synes jeg det ville være en fortræffelig
måde at fordive de sidste arbejdsår på.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leonard

Dato : 25-03-06 16:26

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

> [...]
>minutter!
>
>Politierne insisterer på at sidde i førersædet, når der downloades.

Det må da kunne lade sig gøre at flytte stikket til fartskriveren over
i højre side, eller endnu bedre ud på ydersiden af førerhuset, så kan
betjenten stå nede på jorden og udlæse de data.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : NS

Dato : 25-03-06 18:53

Leonard skrev:

> Det må da kunne lade sig gøre at flytte stikket til fartskriveren over
> i højre side, eller endnu bedre ud på ydersiden af førerhuset, så kan
> betjenten stå nede på jorden og udlæse de data.

Hvis stikket sidder på ydersiden af førerhuset så
går der vist ikke mange år før det holder op med
at fungere pga. vand, salt og hvad har vi.

Men en ting er helt sikkert og det er at
bureaukratiet har taget overhånd!

NS

Fra : BJ

Dato : 25-03-06 19:14

"NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men en ting er helt sikkert og det er at bureaukratiet har taget overhånd!

Skete det først, da dette system blev indført..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : NS

Dato : 25-03-06 20:01

BJ skrev:
> "NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Skete det først, da dette system blev indført..?

Nej, nej, men det blev det kun værre af.

NS

Fra : BJ

Dato : 25-03-06 20:03

"NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, nej, men det blev det kun værre af.

Det troede jeg ikke, var muligt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : NS

Dato : 25-03-06 20:07

BJ skrev:
> "NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det troede jeg ikke, var muligt.

Der er altid plads til at ting kan blive værre ;).

NS

Fra : Kim Olsen

Dato : 25-03-06 20:10

> [...]
> går der vist ikke mange år før det holder op med
> at fungere pga. vand, salt og hvad har vi.
>
> Men en ting er helt sikkert og det er at

Blue Tooth er løsningen vi andr bruger til kameraer og telefoner.
Men overførselshastigheden tyder jo nærmest på morse-alfabetet eller
røgsignaler Mon ikke det fartskriversystem trænger til en update.

Kim
olsen

Fra : BJ

Dato : 25-03-06 21:33

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Blue Tooth er løsningen vi andr bruger til kameraer og telefoner.
> Men overførselshastigheden tyder jo nærmest på morse-alfabetet eller
> røgsignaler Mon ikke det fartskriversystem trænger til en update.

Det er sidste nye skrig .... 300 BAUD..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-03-06 07:31

BJ wrote:

> Det er sidste nye skrig .... 300 BAUD..;)

simplex eller duplex?

...øj - de begreber skulle graves frem samme sted som
telefonrørsadaptermodemet..

--
vh
Torben

Fra : BJ

Dato : 26-03-06 13:25

KLIP

> simplex eller duplex?
>
> ..øj - de begreber skulle graves frem samme sted som
> telefonrørsadaptermodemet..

Half duplex..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-03-06 22:56

NS skriver:

> Hvis stikket sidder på ydersiden af førerhuset så
> går der vist ikke mange år før det holder op med
> at fungere pga. vand, salt og hvad har vi.

Det er et spørgsmål om valg af stiktype.....

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-03-06 18:56

Leonard skrev:
> Det må da kunne lade sig gøre at flytte stikket til fartskriveren over
> i højre side, eller endnu bedre ud på ydersiden af førerhuset, så kan
> betjenten stå nede på jorden og udlæse de data.

Problemet vil være at det vil andre så også, uretmæssig, kunne. Men
sideskabet på hytten var måske en løsning.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : NS

Dato : 26-03-06 19:19

Finn Guldmann skrev:

> Problemet vil være at det vil andre så også, uretmæssig, kunne. Men
> sideskabet på hytten var måske en løsning.

Nu er det jo ikke alle lastbiler, der har sådan et
skab. Men ideen er vel god nok :).

NS

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-03-06 20:03

NS skrev:
> Nu er det jo ikke alle lastbiler, der har sådan et skab. Men ideen er
> vel god nok :).

Og det ville glæde mig at se facet på den betjent der finder ud af at
han er nødt til at stå ude i regnen hvis han vil læse data ud.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-03-06 21:59

Finn Guldmann pretended :
> Problemet vil være at det vil andre så også, uretmæssig, kunne. Men
> sideskabet på hytten var måske en løsning.

Det skal da bare kombineres med en lille lås så lastbilens startnøgle
eller lign. skal bruges til at aktivere stikket - så er man ude over
det problem.

"The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
- Dr. Iris Henimen, The Minority Report

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-03-06 16:55

Henrik Stidsen skrev:
> Det skal da bare kombineres med en lille lås så lastbilens startnøgle
> eller lign. skal bruges til at aktivere stikket - så er man ude over det
> problem.

Det kunne være. Så kan de heller ikke komme til det hvis de jager
chaufføren væk.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-03-06 18:44

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> minutter!
> Politierne insisterer på at sidde i førersædet, når der downloades.

De skal blot havde at vide at så må de arrestere chaufføren, og dermed
overtage ansvaret for køretøj og gods, så har de normalt ikke så travlt
med at tiltvinge sig en adgang de ikke har lov at tiltvinge sig.

End ikke en BAG mand har lov. Vil de ind og kigge, fordi der har
*begrundet* mistanke om at der er pillet ved systemet kan de forlange
bilen kørt på et autoriseret værksted.

> [...]
> højre hofte, og den vil være for nem at få fat i, for chaufføren.
> Ud med driverten. Ud i sne, regn og kulde.

Den var ikke gået med mig. Havde jeg opdaget at de ville prøve på det
var bilen endda blevet låst af mens jeg var med nede og lukke op afbag
så de kunne se ind til godset. (Medmindre det var gods de end ikke havde
lov at forlange at få lov at se. (Gods under veterinærsegl.))

> [...]
> Wolfgang og Co. tænker så det knager, men indtil videre så må vi finde
> os i at blive smidt ud hjemmefra i op til over 20 minutter.

Det skal vi heller ikke finde os i.

Er det politi, så bed dem tilkalde BAG. De ved som regel mere om hvad de
har lov til og ikke har lov til.

Er det i Danmark, med en dansk bil, stiller tingene sig lidt anderledes.
Der kan man ikke nægte en synsassistent at undersøge installationen af
fartskrivere, med adgang til de steder han har brug for til det.
Tolderen kan vi heller ikke nægte adgang. Men i begge tilfælde kan de
ikke forlange os ud af bilen.

Betjenten derimod kan få lov at blive ude på øverste trin. (Og de hader
det.)

> Det er godt at man ikke har så mange år tilbage. .o((

Lad du bare være, du kan jo ikke slippe det.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 26-03-06 19:07

On Sun, 26 Mar 2006 19:43:54 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Det skal vi heller ikke finde os i.

>--

Jamen jeg kan kun anbefale dig at bruge 3.20 Euro på at købe nyeste
nummer af det tyske magasin Fernfahrer.

Der kan du læse hvad det handler om.

> [...]

>det.)

>Lad du bare være, du kan jo ikke slippe det.

Hvis jeg kan finde noget attraktivt, hvor der ikke bliver tale om en
lønnedgang, så skal du bare se.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-03-06 19:59

Folmer Rasmussen skrev:
> Jamen jeg kan kun anbefale dig at bruge 3.20 Euro på at købe nyeste
> nummer af det tyske magasin Fernfahrer.
> Der kan du læse hvad det handler om.

Det vil være spild. Jeg kan ikke læse tysk.

Men nævner de lovregler?

I branchen eller incl. et jobskifte?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 26-03-06 20:43

On Sun, 26 Mar 2006 20:59:02 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Det vil være spild. Jeg kan ikke læse tysk.
>
>Men nævner de lovregler?

>--

Det er meget bedre end dine forpu...e lovregler.

De er taget med pollertierne ud på en storvognskontrol, og refererer
slagets gang. Så enkelt er det.

>--

>I branchen eller incl. et jobskifte?

>--

Det er ligegyldigt for mig.

Jeg har før levet (godt) af at være vogndisponent, og jeg har ikke
glemt hvordan man gør.

Mit svendebrev som diskenspringer kommer IKKE i aktivitet igen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-03-06 16:41

Folmer Rasmussen skrev:
> Det er meget bedre end dine forpu...e lovregler.
> De er taget med pollertierne ud på en storvognskontrol, og refererer
> slagets gang. Så enkelt er det.

Vil de sige at de end ikke har kigget på om de der små grønne mænd
faktisk har lov at gøre det?

> Det er ligegyldigt for mig.
> Jeg har før levet (godt) af at være vogndisponent, og jeg har ikke
> glemt hvordan man gør.

Ja på den front skal jeg vist ikke blande mig.

> Mit svendebrev som diskenspringer kommer IKKE i aktivitet igen.

Det gør mit som bliktud heller ikke. (Heller ikke i dag hvor jeg er
startet på et kursus i jobsøgning. Spurgt til det kunne jeg oplyse at
jeg blev udlært i '76, har arbejdet med det i ½ år og så kørt bil
siden.)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-03-06 13:49

Folmer Rasmussen wrote:

> Det har jeg intet begreb om, men det er altså alt hvad lastbilen har
> foretaget sig de sidste 28 dage vi snakker om.

Man kan downloade alt data fra fx. 2 års drift i en kølecontainer på
højest 10 min, og der er her tale om temperaturlogning pr ½ time
måske, der er logget måske 10 sensorer etc.

Derudover events ala tripstart, fejl, alarmer, defrost start/slut etc.

> Incl. hvor mange gange der har været kørt hurtigere end 80 km/t. samt
> hvor meget mere det drejer sig om.
>
> Det kan godt gå hen og blive en ret omfattende kassebon.

Nej ikke i forhold til ovenstående.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-03-06 13:52

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> NS skriver:

> Det er et spørgsmål om valg af stiktype.....

Det vil jeg også tilslutte mig, der sejler 1000vis af kølecontainere
rundt, og der er da et stik som sagtens kan tåle et endnu barskere
klima.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : NS

Dato : 27-03-06 16:10

Christian B. Andresen skrev:

> Det vil jeg også tilslutte mig, der sejler 1000vis af kølecontainere
> rundt, og der er da et stik som sagtens kan tåle et endnu barskere
> klima.

Der er da vist ikke noget udendørsmiljø, der er
mere barskt end vådt vintervejr på en vej. Der er
både høje koncentrationer af salt, støv, skidt og
hvad ved jeg. Så hvis man skal være sikker på, at
det virker hver gang så skal stikket ikke sidde
udendørs om det så er et stik med skruelåg og
gummipakning.

NS

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-06 17:22

NS skriver:

> Der er da vist ikke noget udendørsmiljø, der er
> mere barskt end vådt vintervejr på en vej.

Jo, offshore.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-03-06 13:53

Finn Guldmann wrote:

> Problemet vil være at det vil andre så også, uretmæssig, kunne. Men
> sideskabet på hytten var måske en løsning.

Ja, hvis de kender protocollen og kodningen.
Ellers ikke.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-03-06 17:12

Christian B. Andresen skrev:
> Ja, hvis de kender protocollen og kodningen.
> Ellers ikke.

Hvis der er nogen der mener at de kan bruge det til noget skal de nok
finde ud af det.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Brian

Dato : 27-03-06 19:06

Finn Guldmann wrote:

> Hvis der er nogen der mener at de kan bruge det til noget skal de nok
> finde ud af det.

Og er man paranoid nok, skal intet i samfundet ændres

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-03-06 20:16

Brian skrev:

> Og er man paranoid nok, skal intet i samfundet ændres

Der findes altså nogen der kan finde på at udvikle et program der kan
aflæse de sk*de fartskrivere, blot for at finde ud af om det kan lade
sig gøre.

Ved du hvad en hacker er? (Måske endda både i den gamle og den nye
betydning?)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Brian

Dato : 27-03-06 20:33

Finn Guldmann wrote:

> Der findes altså nogen der kan finde på at udvikle et program der kan
> aflæse de sk*de fartskrivere, blot for at finde ud af om det kan lade
> sig gøre.

Sikkert - men hvad skulle spændingen/statement'et være i det ?

> Ved du hvad en hacker er? (Måske endda både i den gamle og den nye
> betydning?)

Jeg har da en svag idé...

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-03-06 21:49

Brian was thinking very hard :

> Sikkert - men hvad skulle spændingen/statement'et være i det ?

At bevise at man kan er rigeligt til at nogen gider bruge timer og dage
på det.

Fra : Brian

Dato : 28-03-06 18:08

Henrik Stidsen wrote:

> At bevise at man kan er rigeligt til at nogen gider bruge timer og
> dage på det.

Jaja, den tanke forstår jeg fint. Jeg har også prøvet at rapelle ned
fra den gamle lillebæltsbro, bare fordi man kan

Men helt ærligt - giver det respekt blandt de andre hackere, at
man kan læse køretider ud fra en lastbil ? A' tror det ikke...

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-03-06 20:02

Brian skrev:
> [...]
> Men helt ærligt - giver det respekt blandt de andre hackere, at
> man kan læse køretider ud fra en lastbil ? A' tror det ikke...

Hvis det bliver udråbt som et system hvor det ikke kan lade sig gøre, så
bliver det da først sjovt at gøre det.

Men svjv er det eneste der er sikkert vistnok at ingen kan gøre noget
ved data uden det kan opdages.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Leif Neland

Dato : 28-03-06 08:45

> Der findes altså nogen der kan finde på at udvikle et program der kan
> aflæse de sk*de fartskrivere, blot for at finde ud af om det kan lade
> sig gøre.

Så er der måske mere marked i at lave et program, der kan ændre i data

Leif

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-03-06 17:41

Leif Neland skrev:
> Så er der måske mere marked i at lave et program, der kan ændre i data

Umiddelbart burde det jo være mig der skulle være interesseret i et
sådant. Men man kunne jo også tænke sig "kolleger" ville bruge det til
at skade andre. Vi er jo så "flinke" ved hinanden i det her erhverv.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-03-06 08:56

NS wrote:

> [...]
> hvad ved jeg. Så hvis man skal være sikker på, at
> det virker hver gang så skal stikket ikke sidde
> udendørs om det så er et stik med skruelåg og

Maritimt miljø er det værste.
Salt, kulde, varme, sol, mørke, læsning og losning etc.
Kan det holde til at sidde på en kølecontainer med rejer som sejles
fra Nuuk til Tokyo, så kan det holde til næsten alt.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-03-06 08:57

Finn Guldmann wrote:

> Hvis der er nogen der mener at de kan bruge det til noget skal de nok
> finde ud af det.

Ja, men hvorfor ?
Der er da langt mere interesant datakommunikation end aflæsning af en
fartskriver.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-03-06 17:01

Christian B. Andresen skrev:
> Ja, men hvorfor ?
> Der er da langt mere interesant datakommunikation end aflæsning af en
> fartskriver.

Hvorfor de gør det?

Hvorfor kører folk for stærkt?

Der er så mange ting folk gør blot det lader sig gøre.

Men bed mig ikke forklare hverken logikken eller psykoligien i det. For
det kan jeg ikke.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-06 08:38

Finn Guldmann wrote:

> Hvorfor de gør det?

En anvendelse kunne måske være vognmænd som vil snyde "på vægten".

I lige måde.
--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-03-06 14:19

Christian B. Andresen skrev:
> En anvendelse kunne måske være vognmænd som vil snyde "på vægten".

Det vil indebære at der sker en ændring af data, og svjv er det noget
der er taget højde for ikke kan ske uden at det kan opdages.

Måske ikke så meget om der er ændret og hvad der er ændret, men nok mere
at der har været tilsluttet udstyr der er istand til at udlæse systemet.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-03-06 14:31

Finn Guldmann wrote:

> [...]
>
> Måske ikke så meget om der er ændret og hvad der er ændret, men nok mere
> at der har været tilsluttet udstyr der er istand til at udlæse systemet.

Alle tre ting kan sagtens logges.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-03-06 19:00

Christian B. Andresen skrev:
> Alle tre ting kan sagtens logges.

Men, egentlig for alle tre, kan man sikre oplysningerne så logningen
ikke kan ændres?

Man er jo ikke ukendt med at angreb/indgreb på/i computere sker på en
måde så de så vidt muligt ikke kan registreres.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-03-06 09:24

Finn Guldmann wrote:

> Men, egentlig for alle tre, kan man sikre oplysningerne så logningen
> ikke kan ændres?

Ja sagtens.

> Man er jo ikke ukendt med at angreb/indgreb på/i computere sker på en
> måde så de så vidt muligt ikke kan registreres.

Det er fordi hackerne hacker ind på computere med styresystemer som de
kender alt til.
Microcontrellere er meget anderledes, de er ikke så lette at snyde.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-03-06 13:51

Christian B. Andresen skrev:
> Ja sagtens.

Så er det nok det de har gjort.

> Det er fordi hackerne hacker ind på computere med styresystemer som de
> kender alt til.
> Microcontrellere er meget anderledes, de er ikke så lette at snyde.

Sikkert derfor man har en idé om at få sin server over på Linux.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86