Håndbremse mondeo status II
Fra : Ukendt

Dato : 24-03-06 20:50

Hej

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at kigge lidt på håndbremsen. Det
blev selvfølgelig et halvdags-projekt.
Fik egentlig ret hurtigt adskilt bilen, hvor midterkonsollen skulle
afmonteres. Normalt er dette kun muligt såfremt man løsner håndbremsen under
bilen, men da min håndbremse var total virkningløs, så var det muligt at
pille midterkonsollen ud ved at trække bremsen helt op.

Det viste sig hurtigt at fejlårsagen til at jeg håndbremsen var virkningsløs
var at kablet havde kilet sig fast ved siden af det "hjul" som skulle trække
den. Desværre var det ikke muligt at reparere så jeg måtte ud på en længere
køretur til Ford...417,- for en ny komplet håndbremse, det er da til at
overkomme.
Forsøgte god nok at ringe til en ophugger inden Ford, men han var udgået for
mondeo-håndbremser da han påstod det var en svaghed ved Ford(!).

Nå men så skulle skidtet samles hvilket er noget mere kompliceret, jeg
skulle denne gang under bilen. Haynes forslog at man løsner det midterste
udstødning....ak og ve...boltene var selvfølgelig så rustne at de ikke kunne
skrues af (skal af med en vinkelsliber NÅR udstødning engang skal skiftes).
Det lykkedes dog at afmontere varmeskjoldet over udstødninget og så kunne
man lige komme til håndbremsen nedenfra. Derefter var det en smal sag at
skifte.
Det er jo skønt at køre med en håndbremse som nu skal skal have 1-2 klik så
bremser den

Sammenlagt 2½ times effektiv arbejde. Hvis jeg skulle gøre det igen kunne
jeg lave det på ca. 1½ time nu hvor jeg kender princippet.

Et lyspunkt er da også at udstødninget fra motor til og mellemste potte nu
er 9 år gammel og har holdt 310.000 Km og kan sagtens holde en del år endnu.
(Endepotten er jo skiftet med en dobbelt ST200)

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-03-06 20:53

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

> [...]
>man lige komme til håndbremsen nedenfra. Derefter var det en smal sag at

Lyder herligt - du skal nok være glad for du ikke har mit problem - en
kardan der løber samme sted....

Føj der er ikke møj plads ;)
--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-06 21:05

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Lyder herligt - du skal nok være glad for du ikke har mit problem - en
> kardan der løber samme sted....
>
> Føj der er ikke møj plads ;)

hehe, Ford har regnet den rigtig ud, de bruger hver en mm. Aj det er lidt
træls når selv de mest simple reservedele skal være så komplicerede at
skifte

--
Tom

Fra : KO

Dato : 25-03-06 16:39

KLIP

> Det er jo skønt at køre med en håndbremse som nu skal skal have 1-2 klik
> så bremser den

Hej Tom
Lyder lækkert. Hvordan justerer man den egentligt? Har en Mondeo fra 94,
hvor håndbremsen skal have en 5-7 klik for at være rigtig god!!!

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-06 17:54

"KO" <kim.mail@SLETc.dk> skrev i en meddelelse
> KLIP

> Hej Tom
> Lyder lækkert. Hvordan justerer man den egentligt? Har en Mondeo fra 94,
> hvor håndbremsen skal have en 5-7 klik for at være rigtig god!!!

hmm, det er nok samme fejl som på min med at kablet er røget ved siden af.
Den justerer nemlig sig selv (hvis den virker).
Fejlen opstår hvis man rykker lidt for hårdt i håndbremsen og det bliver kun
værre.

Jeg fik en anmærkning om det ved sidste syn, at bagbremser var meget fine,
men håndbremsen var svag.´og først tog fat for langt oppe....hmm de skrev
noget med at det ikke var lovligt at køre i bilen ud over til nærmeste
værksted....

--
Tom

Fra : KO

Dato : 26-03-06 09:19

> [...]
> men håndbremsen var svag.´og først tog fat for langt oppe....hmm de skrev
> noget med at det ikke var lovligt at køre i bilen ud over til nærmeste

Pyhaa, håber jeg da ikke! Hvordan kan man tjekke dette, uden alt for megen
pilleri?
Er det noget man kan lave uden lift? Og uden at være en makaniker

Takker

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-06 11:05

> Pyhaa, håber jeg da ikke! Hvordan kan man tjekke dette, uden alt for megen
> pilleri?
> Er det noget man kan lave uden lift? Og uden at være en makaniker

Man kan ikke checke det uden lift vil jeg påstå. Så skal din håndbremse da
kunne tages HELT op...men det kan den måske også hvis der er tale om 5-7
klik?
Men umiddelbart kan jeg næsten ikke se der kan være andet galt, nu hvor jeg
lige har det frisk i hukommelsen.
Man behøver ikke være mekaniker for at kunne skifte den, men uden lift går
det ikke

--
Tom