Synes lige jeg vil give mit besyv med i denne tråd!
Jeg har selv bestilt en Leon TFSI som jeg får leveret på torsdag d.
30/3 og ser naturligvis frem til denne dag som et lille barn til
juleaften (muligvis mere...
)!
Jeg bestilte den for over 4 måneder siden (prøvede rent faktisk
først bilen 1½ uge EFTER jeg havde bestilt den... men tog dog en tur
i en 1.9 diesel for liiiige at se hvad det nu var jeg skrev under
på!!!
)
Jeg kunne rent faktisk godt ha´ fået bilen for 1½ måned siden...
men vil gerne vente til sneen og saltet er væk fra vejene inden jeg
får den nye bil på sommerdæk og sån´! (Ja ja, jeg ved det godt!
- Super nørdet... men det har man vel også lov til at være en gang
imellem!
Nuvel... eftersom jeg har haft så lang tid til at gå og vente på
bilen, har jeg brugt adskillige timer i diverse fora rundt omkring på
nettet! - Der er meget god information at hente på specielt de
engelsk, tyske, og franske fora... men også den danske
www.seatclub.dk
er fin for informationssøgning!
Med hensyn til den neddroslede TFSI motor (185hk/270nm ved 1800om mod
"sædvanligvis" 200hk/280nm ved 1800om) er der lidt sjove
oplysninger!
Det er jo den samme motor som VAG bruger i eksempelvis GOLF V GTI´en,
men i Leon´en er den - formentlig af firmapolitiske årsager -
justeret ned! (Det er jo ikke smart, at tilbyde en bil der er
væsentligt billigere end GTI´en og kan det samme!) Nedjusteringen
skulle være gjort ved at lave nogle små ændringer i motorstyringen,
der vistnok laver om på benzinindsprøjtningen og tændingen! - Der er
efterhånden bare noget der kunne tyde på, at det muligvis kun er på
papiret der er ændret noget...
Eksempelvis er det kendt, at Seat´s diesel-motorer yder lidt mere end
det fabrikken lover! - Og nu har den græske afdeling af Auto motor
und Sport for sjov haft to Leon TFSI´ere på rullefelt, hvor de begge
viste sig at have 198hk istedet for de opgivne 185hk! Sjovt nok det
samme antal heste som i Golf GTI´eren (hvis den da ikke også har
flere end de 200hk som den er opgivet til at ha´!)
Deres konklusion er, at Seat muligvis har opgivet et lavere antal hk
for at omgås de told/skatteregler som nogle lande har på motor/hk!
(eller noget i den stil...)
Derudover er der vist heller ikke rigtigt nogen af alle de
motorjournalister der har testet den, der mener de kan mærke den helt
store forskel på motoren i TFSI´eren eller GTI´eren!
Grækerne havde endvidere målt den til 7.2 fra 0 - 100km/t!
På et af de tyske fora var der en gut der påstod at han havde haft
sin bil (lige efter motoren havde kørt 2000 km i en
"indkørelsesfase") oppe på 235 km/t på speedometeret og at der
stadig var en små 5 - 10 km/t tilbage hvis han ikke havde måttet
bremse ned for forankørende! - Selvfølgelig er speedometermålingen
og den faktiske hastighed ikke helt den samme, da speedometeret
traditionelt viser lidt for meget... men at den "kun" skulle gå
221 km/t på toppen virker umiddelbart lidt underdrevet! - også
selvom gearingen ikke er helt identisk med en Golf V GTI (der skulle
løbe 235 km/t)
I øvrigt er det lidt sjovt, at VW lancere en Golf 1.4 GT TSI med
170hk/240nm der er opgivet til 220 km/t og 7,9 til 100... (stort set
det samme som opgivelserne på Leon TFSI´en) Vægten er jo den
samme... så hvordan den præstere det samme med 15 hk mindre er lidt
underligt!
Alt i alt virker opgivelserne på Leon TFSI´eren lidt mærkelige...
men vi må jo vente at se til en eller anden herhjemme smider en på et
rullefelt!
Bortset fra det... så forstår jeg heller ikke hvorfor nogle
forhandlere smider andre hjul og evt. tuner demovognene! - Det kan da
ikke være rigtigt, at man ikke kan komme til at prøve præcis det
produkt man betaler så hulens en masse penge for!
Har godt kendskab til at der er nogle forhandlere i københavnsområdet
der har sat 19" på deres demobiler... og der er sgu også en (i
hvert fald) der har tunet den til 230hk (ikke smart, da den jo ikke
uden videre lige er lovlig) så man ikke reelt ved hvordan motoren
føles i standardtrim!
Jeg ved at SMC-biler i Søborg har en helt igennem standard TFSI
stående på de originale 17"... så her er der mulighed for at
prøve en "uspoleret" version"
På den korte test-tur jeg har haft, bemærkede jeg ingen knirken,
vindstøj eller lign., men kunne dog godt fornemme noget hjulstøj! -
Min nuværende bil (Citroen C2 1.6 VTR) køre med 195/45 R16 og jeg har
vist ikke før selv kørt i en bil med 225/45 R17 monteret... så jeg
ved ikke om hjulstøjen er markant højere på Leon´en end på andre
biler med denne dækmontering! Dog er der nogle Altea ejere der har
klaget lidt over hjulstøj... men det er vist mest udtalt i
Van-udgaverne!
Jeg har i øvrigt selv købt 18" (18x8 ET45 225/40) sommerhjul til
min... og får monteret vinterdæk på de originale 17"!
Om interiøret er plasticagtigt... Hey, jeg kommer fra en Citroen C2!
Jeg har i øvrigt bestilt bilen med climatronic, Bluetooth,
kromrørhaler (de alm. udstødningsrør er - i mine øjne - en hån
mod bilen), sænkning på yderligere 30 - 35 mm + en masse andet lir!
Fik jeg sagt at jeg glæder mig...