Hvilken dieselbil ?
Fra : H.S.

Dato : 24-03-06 12:08

Jeg kigger på ny(ere) bil - som skal være diesel, da jeg kører
30-40.000 km om året.

Har kigget på Golf, Peugeot 307 og Seat Leon.

Det vigtigste for bilen er at:
Den har plads til 2 voksne og 2 børn.
Er økonomisk dvs ca 20 km/L eller mere.
Komfortabel at køre langt i.
Ikke er en formiddag om at runde 100 km/t - men 13-14 sek er
acceptabelt.

Jeg vil gerne have:
Oliefyr
A/C
Alarm m/remote
plads til 2 Din enheder (radioer) - men er ikke et krav.

De tre nævnte biler tiltaler mig pga. deres størrelse indvendigt, og
den lille størrel udvendig, samt et pænt udseende.

Men har jeg overset nogle biler som også kan opfylde disse krav ?

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 24-03-06 14:35

H.S. wrote:
> [...]
> den lille størrel udvendig, samt et pænt udseende.
>
> Men har jeg overset nogle biler som også kan opfylde disse krav ?

Jeg går ud fra du snakker brugt bil.

Bortset fra økonomien og kravet om de 2 DIN enheder kunne en Citroën
Xsara 2.0 HDI med 110 hypper også være et bud. Motoren er den samme
som 307'eren og den kan godt flytte sig. Men i stationcar udgaven
kommer man kun i nærheden af 20 km/l på lange motorvejsture med
højst 110 km/h. Ved almindelig kørsel er 16-17 km/l meget tættere
på virkeligheden. Og det gælder jo så osse for 307'eren.

En anden kandidat kunne være Skoda Fabia. Den er lidt mindre men hvis
du vælger en stationcar, er der fint plads til familien, også selvom
I har noget bagage med. Ford laver også en diesel-udgave af Focus.

Hvis du kigger på ny bil, hedder den Citroëns bud C4 HDI. Den har
også 110 HK men motoren er en 1.6er så økonomien er forhåbentlig
lidt bedre.

Ebbe

Fra : tb

Dato : 24-03-06 15:25

[...]

---

Jeg ville satse på VWs motorer hvis du realistisk vil over 20km/l. Dvs
Skoda, Seat, Audi eller VW. Og det skal være en turbo for at klare det du
siger med acc, så en 1.9tdi et eller andet vil være et bud...

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-06 17:10

> Jeg ville satse på VWs motorer hvis du realistisk vil over 20km/l. Dvs
> Skoda, Seat, Audi eller VW. Og det skal være en turbo for at klare det du
> siger med acc, så en 1.9tdi et eller andet vil være et bud...

Også mine ord gik fra 14-15 km/l i en 307 HDI til 19-21 km/l i en Octavia
1,9 TDI + at TDI motoren er væsentligt mere frisk og oplagt

/

--
Hygge

Jan
RSV Tuono ...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59
www.gugmc.dk
http://www.aprilia-club.dk/

Fra : OZ7PUS

Dato : 24-03-06 19:42

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skoda, Seat, Audi eller VW. Og det skal være en turbo for at klare det du
> siger med acc, så en 1.9tdi et eller andet vil være et bud...

VW´s 1.9TDI køre ved halvhårdt taxa kørsel mindst 15-16km/l og kan sniges
op på 20 hvis man køre pænt og uden for byen.(130hk´s model)
Den er iøvrigt også gansk underholdende at køre i og kan køres temlig frisk
Et godt kraft overskud til hurtige overhalinger på landevejen ... 80-110/120
klares meget hurtig med en lille nedgearing

OZ3BTO

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 25-03-06 12:04

"tb" <skodskod@yahoo.com> wrote in message

> Jeg ville satse på VWs motorer hvis du realistisk vil over 20km/l. Dvs
> Skoda, Seat, Audi eller VW. Og det skal være en turbo for at klare det du
> siger med acc, så en 1.9tdi et eller andet vil være et bud...

Nåe - min Leon med en 110hk kværn har aldrig været over 19km/l uanset hvor
morfar man har kørt i den. Den er enda ikke bokset ligenu da den tog
billetten (gik hverken i positiv eller negativ retning at boksen blev
fjernet)
Over de sidste 11.000 har den kørt 14,81 (tag dette tal med en gran salt
fordi det er inklusiv en længere tur med campingvogn og en del bykørsel de
sidsete 2 måneder)i snit og 18,61km/l på den tank hvor den gik længst.

--

/Dennis
Seat Leon 1.9 TDi - 303Nm at 2358rpm

Fra : Anders

Dato : 25-03-06 13:08

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message

> [...]
> fordi det er inklusiv en længere tur med campingvogn og en del bykørsel de
> sidsete 2 måneder)i snit og 18,61km/l på den tank hvor den gik længst.

Det er da ærlig snak

Vi har en 307 stcar Hdi, den har været på 21 som max over en tankfuld (målt
efter stander og triptæller) nomalt ligger den på 17-18 inkl forbrug til
oliefyr.

Anders

Fra : Brian

Dato : 25-03-06 16:04

Anders wrote:

> Vi har en 307 stcar Hdi, den har været på 21 som max over en tankfuld
> (målt efter stander og triptæller) nomalt ligger den på 17-18 inkl
> forbrug til oliefyr.

Så vidt jeg husker, er de dårlige præstationer også mest
koncentreret om en enkelt HDI motor - en 90Hk med Bosch system.

/Brian

Fra : H.S.

Dato : 24-03-06 22:31

Okey, det lyder som om 307'eren ikke kan klare de 19.2 som der oplyses
? (skal siges at jeg ikke nødvendigvis overvejer stationcar udgave,
men bare almindelig 4, eller 5-dørs udgave).

Oktavia havde jeg faktisk ikke kigget på - måske ligeså meget fordi
det er en skoda, og jeg er gammel nok til at huske de første skodaer

- Er skoda en god bil efterhånden ?

Jeg kan rigtig godt lide 307'eren - men også Golf'en som dog er noget
dyrere, det er sgu svært.. Hvordan med en Leon ?
Hvad ville i vælge hvis den skal findes brugt under 200.000 kr ?

Fra : Lars [6710]

Dato : 24-03-06 22:52

H.S. skrev:

> Oktavia havde jeg faktisk ikke kigget på - måske ligeså meget fordi
> det er en skoda, og jeg er gammel nok til at huske de første skodaer
>
> - Er skoda en god bil efterhånden ?

har du været på månen nogle år ????

Det er vel ikke uden grund at Octi'en er blandt de mest solgte herhjemme.
Den holder værdien fint og er kanon at køre i.

Iøvrigt er SEAT, Skoda, og VW jo i familie, så om du køber det ene eller
andet er, rent teknisk, vist underordnet.

Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-03-06 22:37

"H.S." skriver:

> Okey, det lyder som om 307'eren ikke kan klare de 19.2 som der oplyses
> ? (skal siges at jeg ikke nødvendigvis overvejer stationcar udgave,
> men bare almindelig 4, eller 5-dørs udgave).

De nyeste 307'ere kan vidst nok.

> Oktavia havde jeg faktisk ikke kigget på - måske ligeså meget fordi
> det er en skoda, og jeg er gammel nok til at huske de første skodaer
>
> - Er skoda en god bil efterhånden ?

Jeps.
Rigtig god. Octaviaen har lige fået en af de aller bedste brugtbilstest
hos FDM gennem tiderne.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : H.S.

Dato : 24-03-06 23:05

Hvad er forskellen på Peugeot HDI og VW TDI ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-03-06 23:23

"H.S." skriver:

> Hvad er forskellen på Peugeot HDI og VW TDI ?

Pegout er commonrail motorer og VW's er pumpedyse.

VW motoren er gammeldags bygget i forhold til HDI'en, til gengæld virker
den ret overbevisende. TDI har en anderledes hård lyd i tomgang end HDI,
til gengæld er HDI motorene kommet til at larme lige så meget som
TDI'erne, efter de har hævet dieseltrykket for at opnå en bedre
forbrænding og mindre forbrug.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-03-06 17:39

> VW motoren er gammeldags bygget i forhold til HDI'en,

Hvordan det - hvad mener du...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-03-06 22:40

Jan W Nielsen skriver:

> Hvordan det - hvad mener du...?

PD teknikken er gammel og på vej ud.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-03-06 23:57

> PD teknikken er gammel og på vej ud.

Du skriver, at pumpe-dysen er "gammeldags".

Gammeldags betyder jo "som i gamle dage" og bruges som regel om ting og
forhold, der er utidssvarende i deres design eller funktionalitet. Oftest
menes der om de "gammeldags" ting, at de er dårligere.

Mener du, at for eksempel en TDi 105 hk er dårligere end en 2,0 HDi 110 hk -
eller hvor er det, du er på vej hen..?

Det er i så fald langt ude - TDi'eren er overlegen på langt de fleste
punkter - og i øvrigt er PD ikke mere gammeldags end CR.

CR var underlegent i lang tid og er det stadig på nogle punkter. Som du
formentlig ved kunne CR ikke levere meget mere end 1100 bar, hvor PD hurtigt
var oppe på 2000 bar. Ting der gav en mere optimal forbrænding - bedre
økonomi og mere power. Imilertid taler en samlet økonomisk betragtning i
forhold til motorens samlede performance (økonomi, power mv.) nu stadig
oftere for CR. Med andre ord - hvorfor bruge de flere penge på tryksystemet
alene (PD), når merprisen kan bruges på andre ting, hvor man samlet set får
endnu mere for pengene ved at købe andre stumper for de ekstra penge (for
eksempel de hurtige piezoelektriske indsprøjt­nings­dyser med måske 8 eller
10 huller i stedet for de almindelige solenoid-dyser med måske 4 huller)..?

(I øvrigt kan du jo få en 2.0 TDi med både PD og piezo-dyser.)

En komponent er ikke nødvendigvis dårligere, blot fordi man går over til en
anden teknologi. Et stillads med titanium-samlinger er sikkert bedre end med
alu-samlinger. Og hvis man i begyndelsen kun kunne lave dem gode nok med
titatniumsamlinger, hvor man nu kan lave med alu-samlinger, der er
billigere, er det vel meget naturligt, at man nu bruger alu og ikke
titanium. Så kan man jo passende bruge de ekstra penge på skridsikre plader
og dermed samlet set få et bedre stillads for de samme penge...

Du forstå..? (Formulering fra Asterix og Obelix)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-03-06 00:15

Jan W Nielsen skriver:

> Gammeldags betyder jo "som i gamle dage" og bruges som regel om ting og
> forhold, der er utidssvarende i deres design eller funktionalitet. Oftest
> menes der om de "gammeldags" ting, at de er dårligere.

Det har jeg aldrig hentydet til.

> Mener du, at for eksempel en TDi 105 hk er dårligere end en 2,0 HDi 110 hk -
> eller hvor er det, du er på vej hen..?

Nej, for så havde jeg ikke selv en 105HKs TDI i garagen

> En komponent er ikke nødvendigvis dårligere, blot fordi man går over til en
> anden teknologi.

Det har jeg heller ikke skrevet.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-03-06 06:42

> Det har jeg heller ikke skrevet.

Ok - jeg synes bare, det lød sådan.. >

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-03-06 08:45

Jan W Nielsen skriver:

> Ok - jeg synes bare, det lød sådan.. >

He, jeg kommer fra en kultur, hvor gammeldags, ikek nødvendigvis betyder
dårligt. Jeg bor i et hus fra 1923
(http://home6.inet.tele.dk/moppe/Images/72dpi.jpg), hvor der er mange
"gammeldags" løsninger. Det gør sku ikke huset ringere af den grund.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-03-06 10:21

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Det gør sku ikke huset ringere af den grund.

Stofledninger ?
--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-03-06 11:02

jan@stevns.net skriver:

> Stofledninger ?

Nope, dem er der ingen af.

80 år gamle fyrretræsplanker som gulve eksempelvis, eller mursten som
inder og ydermur. Det er "gammeldags" kosntruktion.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-03-06 23:16

jan@stevns.net skriver:

> Stofledninger ?

Nu var det jo ikke sådan en diesel her jeg har i min "traktor"
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/2td.html

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 25-03-06 12:10

"H.S." <henrik@qlm.dk> wrote in message
>Jeg kigger på ny(ere) bil - som skal være diesel, da jeg kører
>30-40.000 km om året.

>Har kigget på Golf, Peugeot 307 og Seat Leon.

> [...]

Det har jeg ihvertfald aldrig haft min leon over selvom den er opgivet til
20km/l

>Komfortabel at køre langt i.

Tjek

>Ikke er en formiddag om at runde 100 km/t - men 13-14 sek er
>acceptabelt.

Tjek - med en boks enda rimelig kvik

>Oliefyr

Er det ikke med som stnd regn med 10-12k for en standard udgave med ur

>A/C

Få det som stnd - eftermontering er ca 10k.

>plads til 2 Din enheder (radioer) - men er ikke et krav.

Det kan du få i en Leon (den gamle model - ved ikke med den nye) men det er
temmelig kostbart. Kig på leoncupra.co.uk - der er en guide. De reservedele
der listes koster £264. Så det er en slat penge der skal til.

Fra : tb

Dato : 25-03-06 18:29

> Det har jeg ihvertfald aldrig haft min leon over selvom den er opgivet til
> 20km/l

Hvorfor egenligt ikke. Da jeg spurgte på SDI'en fik jeg af vide at TDI'en
kørte en anelse længere på literen grundet højere gearing. Jeg har absolut
ingen problemer med at holde 21 i snit over 6000km med 23 som max (30%
motorvej, 50% landevej, 20% by)

Fra : Brian

Dato : 25-03-06 19:09

tb wrote:

> [...]
> absolut ingen problemer med at holde 21 i snit over 6000km
> med 23 som max (30% motorvej, 50% landevej, 20% by)

Det kommer jo en del an på hvor hurtigt man kører, samt kørestilen
i det hele taget. At du kører det halve af dine kilometer på landevejen
skader nok ikke dit fine snit. Hvis du så samtidig ligger og tuller
afsted med 80km/t på landevejen og 110 på motorvejen, forklarer
det en del. Derudover tror jeg også man giver en TDI'er lidt mere
at leve af væk fra lyskrydset, end man gør med en SDI'er.

Min 110 hestes TDI (ved ikke om det er den samme som Dennis')
kan på landevej med 80 km/t, og fartpilot slået til, holde sig på
26+km/l fra Horsens til Ringkøbing - jeg har bare ikke altid
tålmodighed til at holde mig på dydens smalle sti

/Brian

Fra : tb

Dato : 25-03-06 19:42

> [...]
> det en del. Derudover tror jeg også man giver en TDI'er lidt mere
> at leve af væk fra lyskrydset, end man gør med en SDI'er.

Det gør ikke det store hvor hårdt man træder på speederen i en SDI. TDIerne
forsvinder hurtigt forude, så ja, jeg gider ikke træde så hårdt på den
Meeen hastighederne er nærmere 90/125...

> [...]
> 26+km/l fra Horsens til Ringkøbing - jeg har bare ikke altid
> tålmodighed til at holde mig på dydens smalle sti

Respekt. 26+. En lupo med heste

mvh Tb

Fra : H.S.

Dato : 25-03-06 16:41

Findes der er dansk link til bil tests ? Har kigget bilbasens igenne,
men fandt ikke lige noget som jeg synes var voldsomt spændende

Jeg hælder stadig mellem en 307 eller golf - begge som 4-5 dørs - men
har på fornemmelsen jeg får mere udstyr i peugeot'en end golf'en -
til gengæld skulle golfen være af bedre kvalitet ?

Fra : Brian

Dato : 25-03-06 18:58

H.S. wrote:
> Findes der er dansk link til bil tests ? Har kigget bilbasens igenne,
> men fandt ikke lige noget som jeg synes var voldsomt spændende

Når du alligevel kigger på bilbasen, kan du i annoncen under billedet
se et lille felt der hedder "Se biltest/info" Der kan du se gamle test's
fra diverse blade, bil/brugt revyen og lignende.

Ellers kan du sikkert finde noget hos FDM, hvis du er medlem der.

> Jeg hælder stadig mellem en 307 eller golf - begge som 4-5 dørs - men
> har på fornemmelsen jeg får mere udstyr i peugeot'en end golf'en -
> til gengæld skulle golfen være af bedre kvalitet ?

Det lyder ikke helt forkert. Så skal du bare gøre op med dig selv
om du vil betale en smule ekstra, for noget så udefinerbart som
kvalitet og lækkerhed. Det nemmeste er selvfølgelig at tage en tur
i begge biler, lige efter hinanden

/Brian

Fra : H.S.

Dato : 25-03-06 16:43

> [...]
>til gengæld er HDI motorene kommet til at larme lige så meget som
>TDI'erne, efter de har hævet dieseltrykket for at opnå en bedre

Er der en af de to motorer som er 'bedre' end den anden ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-03-06 17:41

> Er der en af de to motorer som er 'bedre' end den anden ?

Hvis mere power og mindre forbrug er "bedre", så dskal du vælge en TDi 105
hk fra VW/Seat/Audi/Skoda.

Hvis blød og behadelig lys i tomgang er "bedre" så skal du vælge en HDi.

Andre faktorer er vel nogenlunde ens på de to..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-03-06 22:42

"H.S." skriver:

> Findes der er dansk link til bil tests ? Har kigget bilbasens igenne,
> men fandt ikke lige noget som jeg synes var voldsomt spændende

FDM.dk

> Jeg hælder stadig mellem en 307 eller golf - begge som 4-5 dørs - men
> har på fornemmelsen jeg får mere udstyr i peugeot'en end golf'en -
> til gengæld skulle golfen være af bedre kvalitet ?

Enig.

307'eren kan lide af elproblemer......

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : H.S.

Dato : 26-03-06 16:17

Hvis jeg stadig kigge på de to modeller, findes der så en side hvor
man kan se hvilke modeller der har hvilket udstyr ?
Der er jo mange Golf'er, men de kan have forskelligt udstyr ?

Fra : Andy Dufresne

Dato : 26-03-06 18:54

Jeg vil u´ndlade at blande mig i religionskrigen m.h.t. TDi eller HDi og
bare sige, at vi nor lidt tid siden købte en brugt Citroen C3 1,4 HDi
elegance, 90HK udgave. Den kører mellem 19 og 21 KM/L - Og en en dejlig bil.

Der er plads til 4 voksne i den, men nej... IKKE med ferie-bagagen! - Der må
du tage taget til hjælp.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-03-06 20:40

Andy Dufresne skriver:

> Der er plads til 4 voksne i den

Mine forældre har det på samme måde i deres Mazda Demio.

Ingen af dem er over 1,65, jeg som er 1,85 skal ikke være balndt de 4
voksne....

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 27-03-06 14:14

tb wrote:

> Jeg ville satse på VWs motorer hvis du realistisk vil over 20km/l. Dvs
> Skoda, Seat, Audi eller VW. Og det skal være en turbo for at klare det du
> siger med acc, så en 1.9tdi et eller andet vil være et bud...

Er det overhovedet muligt at købe en nyere personbil med dieselmotor
uden turbo? Jeg tror det ikke

Ebbe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-06 14:37

Ebbe Kristensen skriver:

> Er det overhovedet muligt at købe en nyere personbil med dieselmotor
> uden turbo? Jeg tror det ikke

Jo, du kan få SDI i Golf.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : H.S.

Dato : 28-03-06 15:31

Jeg er med på at en TDI er med turbo, men hvad med HDI ?

Fra : Brian

Dato : 28-03-06 18:14

H.S. wrote:
> Jeg er med på at en TDI er med turbo, men hvad med HDI ?

Det er også diesel med turbo, det er bare en en motor fra PSA
(Peugeot/Citroen) koncernen istedet for.

/Brian

Fra : H.S.

Dato : 30-03-06 12:19

Uha.. kom til at kigge på en 2003 Seat Cordoba 1.9TDi.
Er det så en WV motor der er i ?

Ellers nogen kommentarer til denne bil? evt Seat generelt ?

Fra : Brian

Dato : 30-03-06 13:50

H.S. wrote:
> Uha.. kom til at kigge på en 2003 Seat Cordoba 1.9TDi.
> Er det så en WV motor der er i ?

Ja

> Ellers nogen kommentarer til denne bil? evt Seat generelt ?

Den er for bette til høje drengebørn

Udover det, er den vist bygget på samme platform som Polo, bare
med en kuffert bagpå.

/Brian

Fra : H.S.

Dato : 31-03-06 08:09

ok - så hvis man kan få korpusset skubbet ind i bilen, så er det er
fin bil eller ?

Er det negativt at det er en polo platform ?
Skulle den være bygget på golf platformen, hvilken seat skal man så
kigge på ? - og er golf platformen 'bedre' end polo'en ?

Fra : Brian

Dato : 31-03-06 08:52

H.S. wrote:
> ok - så hvis man kan få korpusset skubbet ind i bilen, så er det er
> fin bil eller ?

Ja, det synes jeg. Den er mere eller mindre bygget på VAG
komponenter, så der er ikke noget at komme efter.

Hvis det tilmed er den nyeste model af Cordoba du kigger,
med den mere markante front, er det jo ligefrem en helt pæn bil

> Er det negativt at det er en polo platform ?
> Skulle den være bygget på golf platformen, hvilken seat skal man så
> kigge på ? - og er golf platformen 'bedre' end polo'en ?

Seat's versioner af Golf/Bora hedder Leon/Toledo.

Det ene er som sådan ikke bedre end det andet - det er to
forskellige størrelser. Hvis du kan finde dig fint tilpas i førersædet
og ikke har brug for jævnligt at køre med 3 voksne bagi, er
størrelsen på en Cordoba fint. Bagagerummet er nærmest abnormt
stort for en bil i den størrelse

Men alt det med størrelse skal der jo en prøvetur til, for at få
styr på - så har man da en god undskyldning

/Brian