Kølervædske
Fra : Kim S

Dato : 23-03-06 00:19

Findes der forskellige typer af kølervæske ?
På min Volvo er den grøn, den man kan købe hos f.eks hos
T.Hansen er blå. Har det nogen betydning ?

Mvh, Kim

Fra : Uffe Ravn

Dato : 23-03-06 00:54

Kim S wrote:

> Findes der forskellige typer af kølervæske ?
> På min Volvo er den grøn, den man kan købe hos f.eks hos
> T.Hansen er blå. Har det nogen betydning ?

LÆs tilbage i gruppen, der har været flere tråde om emnet i denne vinter.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-06 08:49

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der forskellige typer af kølervæske ?
> På min Volvo er den grøn, den man kan købe hos f.eks hos
> T.Hansen er blå. Har det nogen betydning ?

Uklogt at blande. Nogle typer kan, andre ikke, så lad være ;). Skift det
hele. Jeg mener også, at den "blå" beskytter bedre mod korrosion, end den
"grønne", + at den ikke i samme grad taber saft&kraft med tiden?.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-03-06 15:09

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Uklogt at blande. Nogle typer kan, andre ikke, så lad være ;). Skift det
> hele. Jeg mener også, at den "blå" beskytter bedre mod korrosion, end den
> "grønne", + at den ikke i samme grad taber saft&kraft med tiden?.

Jeg mener helt bestemt det er omvendt, at nyere motorer skal køre på
grøn/orange/gul kølevæske og ikke den alm. blå.

Jeg har netop skiftet min Golf2 ud med en Primera og golfen kørte med
blå kølevæske (der er baseret på noget glykol halløj) mens Primeraen
skal køre på orange væske som er baseret på et eller andet andet, men
ikke glykol (hukommelsen svigter lige lidt). Det var iflg. min mekker
pga. at den blå vist kan korrodere noget i dit topstykke.

På mange nye motorer fra VW skal man køre på en orange for at undgå
motorhavarier :-|

Thomas

Fra : tb

Dato : 23-03-06 16:58

> På mange nye motorer fra VW skal man køre på en orange for at undgå
> motorhavarier :-|

hvem sælger det og til hvor meget (i min er det rødligt, men det er vel det
samme)

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 23-03-06 19:03

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> hvem sælger det og til hvor meget (i min er det rødligt, men det er vel
> det samme)

Biltema har det røde kølervæske.

/Carsten

Fra : Møller

Dato : 23-03-06 20:24

"Carsten Hjorth" <carstenfjernhjorth@yahoo.dk> wrote in message

> "tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Inden I går helt i selvsving: al kølervæske er lavet på ethylen- eller
propylenglykol. (bil - stationere anlæg)
Det er så et spørgsmål om inhibitorer, og så fabrikanten foretrukne farve

Longlife produkterne er også på ethylenglykol tilsat carboxylater
(carboxylsyre)

Så der er ikke meget nyt under solen, det er lidt som med olier, man finder
nye tilsætningsstoffer, men basis er den samme.

Alle benzinselskaber har dem, og i hvert fald også Castrol.

Skal vi have et enkelt link:
http://www.hydrotexaco.dk/servlet/doc?PageID=JPOG-5THF9Q ikke fordi jeg har
særlige præferationer for det selskab, men her står det forklaret så selv
jeg kan forstå det
Men der står det samme på alle hjemmesider, blot med andre ord

De "holder" i 5 år, da de ikke nedbrydes, da de ikke går i forbindelse med
de forskellige metaller i motorer. og de danner derfor heller ikke så meget
slam i maskineriet.

Husk hvis I blander selv, der bør (skal) bruges demineraliseret vand, da der
ingen grund er til at komme kalk i motoren, dette vil sætte sig på de
varmeste dele, og nedsætte varmetransitionen der hvor det er mest nødvendig.

Det er nu nok heller ikke nødvendig at fare ud og komme kaffemaskineafkalker
i systemet, med mindre I har brugt flere l vand pr mdr.

Møller

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-03-06 20:12

tb wrote:

> hvem sælger det og til hvor meget (i min er det rødligt, men det er vel det
> samme)

Mig bekendt sælger de fleste reservedelspushere denne type. Iflg. min
mekker så findes de i et par forskellige farver (orange, grøn, rødlig,
og kan vist også være næsten gennemsigtig). Det der er vigtigt er at det
er baseret på samme beskyttelsesmiddel. Efter lidt søgning tror jeg
faktisk at det er glysantin der er det aktive middel i disse, den gamle
type indeholder vist Ethylenglykol som det aktive middel.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-06 08:25

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan vist også være næsten gennemsigtig). Det der er vigtigt er at det er

Og underligt nok er de enige om at bruge samme farve, så lad være med at
blande ;). Der er ret stor forskel, og nogen kan reagere med hinanden, så
kølesystemet stoppes til :(. Den røde,orange G12-type er den nyeste som
beskytter alu. bedre, den har også den fordel at den ikke behøves
udskiftning - bare toppes op. Jeg har konverteret fra blå til "rød" afh.
til varmeapparatet, håber på, ikke at opleve det skal udskiftes ;).