Overførsel af Adressekartotek fra mac til ~
Fra : René Sindberg

Dato : 04-01-01 11:23

Hej.

Jeg skal kopiere en temmelig lang adresseliste fra min mac til en pc.

mac (outlook 5.02)
PC (outlook express)

Jeg har prøvet et par gange uden held, jeg eksporter adresselisten fra
maccen, men pc vil ikke importere den filtype som maccen laver ved
eksporten.

Nogle som har et forslag til hvad der evt. kan prøves?

På forhånd tak

Venlig Hilsen
René Sindberg

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 04-01-01 11:32

René Sindberg <sindberg@elli-tape.dk> wrote:

> Nogle som har et forslag til hvad der evt. kan prøves?

Eksporter den som tab-separeret fil. Åbn den i et teksprogram og brug
søg-og-erstat til at ændre æ, ø og å m.v. til tilsvarende i Windows.
Importer den til OE Windows.

Det omvendte kan du så gøre det, når du skal flytte kartoteket tilbage
til Mac.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-01-01 15:20

Hej René

Lav en kopi af din adresseliste ved at trække den ud på skrivebordet
samtidig med at du holder ALT-tasten nede. Brug så et program - fx.
Snitch, - der kan vise type & creator på den kopi, du har på
skrivebordet.

Få dernæst en kopi af et adressekartotek fra PC'en, læg den på dit Mac
skrivebord og se, hvilken type & creator, den har.

Du skal nu så ændre det kartotek, der skal flyttes _til_ PC'en, så den
har samme type & creator, så PC'en vil genkende den som en PC fil og ikke
en Mac fil.

Eksempel: Hvis PC filen har type & creator - Type: txt, Creator: MSOE, -
og Mac-kartoteket har Type: TTXT, - Creator: MSOE, så skal du blot ændre
til PC formatet txt i type og bibeholde MSOE i creator. Jeg har brugt den
metode fra Claris Emailer 2.x til Netscape 4.5, og det virkede dengang,
så mon ikke det skulle virke her også.

En anden metode kunne være at du sender hele adressekartoteket til PC'en
som en .zip fil og pakker den ud på PC'en med Winzip eller Unzip, men
sørg for, at PC'en ikke kan få forbindelse til Mac'en gennem netværk
o.l.. Og så i OE importere hele filen fra PC'ens skrivebord.

En tredie metode kunne være at åbne PC'ens kartotek med en texteditor og
se de første par linier med headerinformationer og så sammenligne den med
Mac-kartotekets headerinfo. Prøv så evt. at kopiere PC-filens headerinfo
og erstatte Mac-filens headerinfo. Den metode har jeg brugt i nogle gamle
MSWD dokumenter, der skulle flyttes til en gammel Word 4DOS, og det
virkede fint.

Håber det lykkes for dig
mvh. Erik Richard

"René Sindberg" wrote:

> [...]
> eksporten.
>
> Nogle som har et forslag til hvad der evt. kan prøves?

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Simon T

Dato : 04-01-01 15:49

> [...]
> til PC formatet txt i type og bibeholde MSOE i creator. Jeg har brugt den
> metode fra Claris Emailer 2.x til Netscape 4.5, og det virkede dengang,

Du kunne også give den type=GODT & creator=SNOT, for infoen om creator og
type kommer slet ikke med over på PC'en
Den anden vej er det en god ting at vide, men på PC'en forsvinder al denne
info ligeså snart den er kopieret over til et andet katalog end det
originale (diskette eller hvad den nu blev transporteret på).
Jeg ville holde på den kommaseparerede fil og erstatning af æ, ø og å som
det bedste bud.

Med Venlig Hilsen

Simon T

[snip]

Wow! 11 linjers fodnote...

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 04-01-01 17:13

> Eksempel: Hvis PC filen har type & creator - Type: txt, Creator: MSOE, -
> og Mac-kartoteket har Type: TTXT, - Creator: MSOE, så skal du blot ændre
> til PC formatet txt i type og bibeholde MSOE i creator.

Hov. Hvornår har DOS-filer fået type og creator? Det er noget rent Mac,
og den "extension" den har er kun en del af navnet.

Og på mere nutidig Windows kan man sagtens som i UNIX give en fil flere
extensions:

att.c.cp.pc - for nu at give et eksempel.

Jeg holder fast ved mit forslag: Arkiver den i tab- eller kommasepareret
format. Det er et rent tekstformat. Flyt den over til DOS og lav en
manuel søg-og-erstat på æ, ø og å, med videre. Importer den rettede fil
til OE Win.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 04-01-01 22:19

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> [...]
> format. Det er et rent tekstformat. Flyt den over til DOS og lav en
> manuel søg-og-erstat på æ, ø og å, med videre. Importer den rettede fil

Og hvis man ikke er glad for at huske hvad æ, ø og å skal erstattes med,
kan man åbne tekstfilen på Mac'en i Word eller et andet
tekstbehandlingsprogram og gemme som Word (hvis muligt) eller RTF og
derefter åbne filen på pc'en i Word, WordPad eller et lignende program,
gemme som tekst og importere i OE.

Hvis min hukommelse ikke svigter mig, så er det "sjove", at OE Mac
eksporterer som tab-adskilt, mens OE Win vil have komma-adskilt. Hvis
det er, som jeg tror, kan skal der lige en lille søg-erstat indover.

Thomas Tvegaard