Hvilken 4x4 ???
Fra : Kim

Dato : 21-03-06 20:18

Hvilken 4x4 ???

Tjaja så skete det uundgåelige ... Min gamle trofaste golf 2'er har åbenbart
besluttet sig for at gå på pension, til trods for at den med kun ca. 370000
km på klokken er lettere tilkørt :-/

Det er nok også spild af tid, at himle op om hvor politisk ukorrekt der er
for en årgang 1985 at ville trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet ... Den
burde jo have knoklet der-ud-af i mange år endnu.

Nå men fred være med den ... jeg tror ikke lige at det er umagen værd at
skifte toppen på den.

Nu er det så sådan at fruen har besluttet at en katastrofe ikke skal komme
alene, og meget insisterende fastholder at der skal anskaffes en 4x4. Det er
så her at jeg må indrømme at det er en biltype som jeg ikke ved ret meget
om, så lidt fornuftige indput vil være velkommen.

Det jeg umiddelbart er på kik efter er:

1.. pris - 80~100.000
2.. diesel af passende størrelse (nok i nabolaget af de 3 L)
3.. rimelig med hensyn til støj og komfort
4.. robust!!
5.. vil af samvittigheds grunde helst ikke for meget under de 10 km/l ...
men kan forhandles
6.. en kort model med 2/3 døre
Jeg har pt. kik på et par Nissan Patrol 2.8 TD / TDI, men er som sagt så vil
indput om mulige "fornuftige" køb være velkommen.

Specielt er jeg bekymret for reservedels priser, samt omkostninger til
vedligehold.

M.v.h.

Kim

Fra : Kim

Dato : 21-03-06 20:25

"Kim" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indput om mulige "fornuftige" køb være velkommen.
>
> Specielt er jeg bekymret for reservedels priser, samt omkostninger til

Jeg burde måske også have tilføjet at jeg også gerne vil høre om det er
muligt i det ønskede prisleje at finde noget som ikke er voldskørt af
skovhugger brian

Kim

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-03-06 22:00

Kim wrote:
> [...]
> Jeg har pt. kik på et par Nissan Patrol 2.8 TD / TDI, men er som sagt
> så vil indput om mulige "fornuftige" køb være velkommen.

Jeg tror du skal kigge længe for at finde en diesel 4x4, som kører omkring
10 km/l - det tættest du kommer er med Toyota LC 90 med 3,0 motoren.

Hvor mange km kører du?

Men ellers ville jeg nok finde en god brugt Patrol - MEGET gerne hentet i
Tyskland - har set '98 Nissan Patrol, som havde meget rust i vangerne og
bunden... Jeg ved at Autoteam Friis i Århus gør meget i det, men kender dem
ellers ikke... Find en, hvor det ikke har været nødvendigt, at få levet
rust...

> Specielt er jeg bekymret for reservedels priser, samt omkostninger til
> vedligehold.

4x4 er dyrere end Golf...
Men jeg synes ikke selv, at det er så slemt - ellers har jeg vænnet mig til
dig...

Fra : Kim

Dato : 21-03-06 22:54

meddelelse news:44206960$0$15795$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg tror du skal kigge længe for at finde en diesel 4x4, som kører omkring
> 10 km/l - det tættest du kommer er med Toyota LC 90 med 3,0 motoren.
>
> Hvor mange km kører du?

Vel ca. en 15000 / år

> [...]
dem
> ellers ikke... Find en, hvor det ikke har været nødvendigt, at få levet

Har kikket lidt på deres side, og det kunne måske være et bud
Kan godt lide at det er import .... og dermed forhåbentligt nedbringer rust
faktoren til noget rimeligt

> 4x4 er dyrere end Golf...

tjaaaa ..... men man kan vel ikke blive ved med at køre for 12000 kr bil til
4 år
Dertil kommer der ca. en 2500 til små-rep
Jeg kommer sku til at savne den

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 23:20

Morten Fruergaard skrev:
> Jeg tror du skal kigge længe for at finde en diesel 4x4, som kører omkring
> 10 km/l - det tættest du kommer er med Toyota LC 90 med 3,0 motoren.

En 2,5 l Pajero TD kan godt holde sig over 10 km/l. Hvis man altså
holder den under 90 km/t.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Jørgen L.

Dato : 21-03-06 23:52

> Jeg tror du skal kigge længe for at finde en diesel 4x4, som kører omkring
> 10 km/l - det tættest du kommer er med Toyota LC 90 med 3,0 motoren.

Nja den ligger omkring de 8-9, mens med den nye D4-D motor de sidste GX90ere
og J12 (den serie der kom i 03) kører omkring 10-12 12 = meget pæn kørsel

Hilsen Jørgen
Landcruiser J125 3,0 D4-D

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-03-06 06:27

Jørgen L. wrote:

> Nja den ligger omkring de 8-9, mens med den nye D4-D motor

Det er den motor, jeg tænkte på...

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 21-03-06 22:33

On Tue, 21 Mar 2006 20:17:42 +0100, "Kim" <no@spam.dk> wrote:

> [...]
> 4.. robust!!
> 5.. vil af samvittigheds grunde helst ikke for meget under de 10 km/l ...

Hvad med en Land-Rover Defender? eller dumper den på komfort kravet?
Jeg har en 90" fra 87 med den gamle turbo motor og den går 8-9 km/l,
de nyere går mærkbart længere og har flere kræfter,

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Kim

Dato : 21-03-06 22:56

"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har en 90" fra 87 med den gamle turbo motor og den går 8-9 km/l,
> de nyere går mærkbart længere og har flere kræfter,

Mjaaaa ..... jeg tror jeg må udelukke LR på komfort / støj faktorene
Og så syntes jeg også at jeg for år tilbage har hørt lidt mummel om
holdbarhed, men var måske på Freelanderen.

Kim

Fra : Esben Taersker

Dato : 21-03-06 22:49

Kim wrote:
> [...]
> burde jo have knoklet der-ud-af i mange år endnu.
>

> Nå men fred være med den ... jeg tror ikke lige at det er umagen værd at

Nå, dada... Var det dig min kollega havde set haverere på motorvejen med
et brag og en røgsky af en anden til følge? Nu hørte jeg ikke lige hvor
han havde set det, men kunne forstille mig det har været mellem Esbjerg
og Vejen...

/Esben

Fra : Kim

Dato : 21-03-06 22:59

"Esben Taersker" <esbenfjernes@essers.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et brag og en røgsky af en anden til følge? Nu hørte jeg ikke lige hvor
> han havde set det, men kunne forstille mig det har været mellem Esbjerg

Nej ... ikke just .... men kan da være at det kommer :-/
Min tøffer da endnu, omend det ikke just lyder for godt ...... braget venter
nok lige henne om hjørnet
Der er vel ingen grund til at blive holdende sålænge at der er liv i 3 af
cylinderne

Kim

Fra : Esben Taersker

Dato : 21-03-06 23:10

Kim wrote:

> [...]
> nok lige henne om hjørnet
> Der er vel ingen grund til at blive holdende sålænge at der er liv i 3 af

Lol. Nej, så er det jo bare der'u'a... Glemte at nævne at det netop var
en Golf II han havde set. Den havde også lydt temmelig underlig da han
blev overhalet af den 2 minutter inden....:)

/Esben

Fra : JSM

Dato : 22-03-06 09:21

> [...]
> indput om mulige "fornuftige" køb være velkommen.
>
> Specielt er jeg bekymret for reservedels priser, samt omkostninger til

Hvad med en Suzuki Grand Vitara ? Så bliver det godt nok kun en 2-liters,
men resten af dine krav kan den vel godt opfylde.

mvh
Jesper

Fra : Kim

Dato : 22-03-06 18:24

"JSM" <invalid@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Hvad med en Suzuki Grand Vitara ? Så bliver det godt nok kun en 2-liters,
> men resten af dine krav kan den vel godt opfylde.

Hæhæ .... jeg har da nu haft en pudsig oplevelse....
Nu er det jo konen der absolut "VIL HA" en 4x4 og hendes reaktion på en
Suzuki var: "Jeg vil ikke ha en cafe ræser".
Så jeg tror lige at jeg skyndsomt udelukker den

Kim

Fra : Troels - around 9000

Dato : 22-03-06 18:15

> Jeg har pt. kik på et par Nissan Patrol 2.8 TD / TDI, men er som sagt så
> vil
> indput om mulige "fornuftige" køb være velkommen.

Du kan kigge efter en fornuftig Patrol 3.3, dét er maskineri, og de skulle
efter sigende ikke være til at tage livet af :)

// Troels

Fra : Kim

Dato : 22-03-06 18:20

"Troels - around 9000" <notavailable@nohost.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan kigge efter en fornuftig Patrol 3.3, dét er maskineri, og de skulle
> efter sigende ikke være til at tage livet af :)
>
> // Troels

Det bliver nu nok en 2.8'er
Men fortæl gerne hvis der skulle være forskæl omkring holdbarhed
Og så har jeg heller ikke lige set en 3.3'er som ikke lignede noget som
"skovhugger brian" har haft som legetøj :-/ (eller så har rusten været grimt
efter dem)

Kim

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-03-06 18:28

Troels - around 9000 wrote:

> Du kan kigge efter en fornuftig Patrol 3.3, dét er maskineri, og de
> skulle efter sigende ikke være til at tage livet af :)

Arh... De er da døde de fleste - af RUST...
Men korrekt - motoren er god...

Fra : Troels - around 9000

Dato : 22-03-06 18:53

> Arh... De er da døde de fleste - af RUST...
> Men korrekt - motoren er god...

Nu ikke så pernitten, en Patrol er vel en arbejdshest, og der er motoren jo
det vigtigste ;)

Men uha, sådan en med rør direkte ud fra manifolden.. Nok kan jeg ikke lide
motorgangen i en Diesel, men godt, det lyder det.. Ligesom en Toyota
Landcruiser i den HELT lange 95'er-model, 4.2 R6 Diesel. For satan, den lød
godt.

// Troels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-03-06 20:29

Troels - around 9000 wrote:

> Nu ikke så pernitten, en Patrol er vel en arbejdshest, og der er
> motoren jo det vigtigste ;)

Ja - indtil synsmanden siger stop...

> [...]
> ikke lide motorgangen i en Diesel, men godt, det lyder det.. Ligesom
> en Toyota Landcruiser i den HELT lange 95'er-model, 4.2 R6 Diesel.

Uden potte, så er der INTET der slår en 6 cyl. Patrol...

Fra : Troels - around 9000

Dato : 22-03-06 21:05

> Uden potte, så er der INTET der slår en 6 cyl. Patrol...

Uden at vide hvad jeg snakker om, vil jeg gætte på du aldrig har kørt den
4.2 liters 6 cylindrede 24v Toyota-diesel? ;)

// Troels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-03-06 05:50

Troels - around 9000 wrote:

> Uden at vide hvad jeg snakker om, vil jeg gætte på du aldrig har kørt
> den 4.2 liters 6 cylindrede 24v Toyota-diesel? ;)

Korrekt. Du aner ikke, hvad du snakker om...

OK. Der er selvfølgelig noget der slår den...
En Chevy 6,5 V8 TD uden potter... DEN lyder for feeed...