Check af gløderør
Fra : news.tele.dk

Dato : 21-03-06 18:19

Jeg har nogle start problemer med min Peugeot 405 diesel, og jeg satte et
tang-amperameter på kablet til gløderørene. Og jeg målte i starten ca.60 A,
men lidt efter lidt faldt den til ca. 40 A.
Er det fordi at rørene er færdige?

Hilsen Robert

Fra : Kim Olsen

Dato : 21-03-06 18:50

> Er det fordi at rørene er færdige?
>
> Hilsen Robert

Nej det tror jeg ikke. Rørene bruger mere i starten.
Du er nok nødt til at måle på hvert enkelt, for at finde det defekte rør

hilsen
Kim

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-03-06 18:55

"news.tele.dk" <someone@tdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tang-amperameter på kablet til gløderørene. Og jeg målte i starten ca.60
> A, men lidt efter lidt faldt den til ca. 40 A.

Nedgangen i strømtrækket er i sig selv ikke alarmerende, når gløderørene
bliver varme stiger modstanden lidt i dem og strømmen vil derfor falde.

Men det kan jo godt være at et enkelt rør måske ikke helt er på toppen mere,
dette vil dog i sig selv ikke være det som gør koldstart svær, derimod vil
den måske så kun starte på 3 cylindre, og det kan du tydeligt høre.

Måske du skal have stillet dieselpumpen og kigget på dysserne.

MVH Hans

Fra : news.tele.dk

Dato : 21-03-06 19:11

Jeg vil prøve at måle på hvert enkelt rør. Det "eneste" problem er bare at
det er skide svært at komme til dem.

/Robert

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-03-06 20:23

news.tele.dk wrote:
> [...]
> satte et tang-amperameter på kablet til gløderørene. Og jeg målte i
> starten ca.60 A, men lidt efter lidt faldt den til ca. 40 A.

Næ. Mange diesel motorer giver fuld power de første sekunder, hvorefter den
går ned i spænding...
Din går ca. ned til 2/3 spænding.

Prøv at måle spændingen ved det ene gløderør, så vil du sikkert opdage, at
den går fra 12V => 8V efter nogle sek. - måske op til 20 sek.

Fra : Michael D Clarke

Dato : 21-03-06 23:01

hvorfor tror du det er gløderør som er problemet?
Har du bøvl kun når den er kold eller også når den er varm.
De målinger du skriver er normal. Det skal prøves på hver af de 4 gløderør.

Fra : news.tele.dk

Dato : 22-03-06 20:57

Nå men nu har jeg fået en mekaniker til at skifte de rør, da jeg ikke selv
har tid, så nu er det spændende at se om det hjalp.

/Robert