Sparke dæk?
Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-03-06 23:13

Hej, NG.

Jeg får min nye 307 st.car i overmorgen, og mine naboer/genboer har allerede
proklameret, at glæder sig til at komme og 'sparke dæk'!

Det ser jo unægteligt lidt morsomt ud, når folk sådan står med bøjede
hoveder og hænderne i lommerne og prøvende sparker dæk, for dernæst at kloge
den med indtil flere vurderende udtalelser!

Hvorfor gør man det? Er det bare et 'ritual'? Jeg skal indrømme, at jeg også
en gang er kommet til at gøre det selv, sådan i andre tanker, hi. Jo, vi
mennesker er nogen sjove skabninger....

--Martin.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-03-06 23:17

"Martin Christiansen" <marcFJERNhr@mail1.stofanet.dk> skrev :

>Hvorfor gør man det? Er det bare et 'ritual'?

Det er et ritual - der kan udføres på mange sjove måder

Obligatorisk er det at hjælmen åbnes, hvorefter alle kigger benovet på
et stykke (typisk) sort plastic og siger nøjjjjj!!!

Et fif er ikke at pirke til plastic'en medens en Fiat sælger ser det -
så bliver de underligt anstrengte

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-03-06 23:38

<jan@stevns.net> skrev > Et fif er ikke at pirke til plastic'en medens en
Fiat sælger ser det -
> så bliver de underligt anstrengte

Det er fordi det er svært at sælge en bil med et motorlåg der ikke kan
monteres igen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-03-06 23:16

Martin Christiansen skriver:

> Jeg får min nye 307 st.car i overmorgen, og mine naboer/genboer har allerede
> proklameret, at glæder sig til at komme og 'sparke dæk'!

Klart, har du købt øl ?

> Det ser jo unægteligt lidt morsomt ud, når folk sådan står med bøjede
> hoveder og hænderne i lommerne og prøvende sparker dæk, for dernæst at kloge
> den med indtil flere vurderende udtalelser!

En dejlig fornemelse er det ikke ?

> Hvorfor gør man det? Er det bare et 'ritual'? Jeg skal indrømme, at jeg også
> en gang er kommet til at gøre det selv, sådan i andre tanker, hi. Jo, vi
> mennesker er nogen sjove skabninger....

Når nu alle da andre hulemænd gør det, må jeg vel også ???

Personligt syntes jeg at det er en hyggelig tradition sådan at sparke
til lidt sort rundt gummi, samtidigt med at man misunder andre et nyt
køretøj. Fast regel er dog at sker det i den nye bils egen indkørsel,
skal der være kolde "grüne" til...

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-03-06 23:35

> [...]
også
> en gang er kommet til at gøre det selv, sådan i andre tanker, hi. Jo, vi

Min nevøs søn på 3 år tog den uopfordret til sig, han sparker også dæk nu,
så er man 'voksen'.

Jeg tror der ligger nogle nedarvede (godt 100 år gamle) urinstinkter bag
fænomenet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : BJ

Dato : 20-03-06 23:35

KLIP

> Jeg tror der ligger nogle nedarvede (godt 100 år gamle) urinstinkter bag
> fænomenet.

Stenaldermanden måtte godt nok gå rundt med nogen ømme tær.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-03-06 23:37

Martin Christiansen skrev:

> Hvorfor gør man det? Er det bare et 'ritual'?

Hvis du i "gamle dage" kunne sparke et hjul sidelæns uden at rattet bevægede
sig havde vognen ratslør
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : alexbo

Dato : 20-03-06 23:34

"Martin Christiansen" skrev i

> Hvorfor gør man det?

Det er for at konstatere om hjullejerne fejler noget,
det er hentet fra jernbanen, man kan høre om et leje er defekt ved at slå på
akslen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-03-06 23:48

alexbo skriver:

> det er hentet fra jernbanen, man kan høre om et leje er defekt ved at slå på
> akslen.

Hvordan det ?

Hvornår har man gjort det ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Mogens...

Dato : 20-03-06 23:52

> Hvordan det ?
> Hvornår har man gjort det ?

Dengang der var damplokomotiver til.
Fyrbøderens opgave at checke og ikke mindst smøre hjullejer mm.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 21-03-06 07:43

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in

> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:441F3124.F26FFA0D@du.kan.finde.den...

> Dengang der var damplokomotiver til.
> Fyrbøderens opgave at checke og ikke mindst smøre hjullejer mm.

Man går det skam stadig - også ved elektriske tog. Sidste sommer
rejste jeg med den transsibiriske jernbane og her vågnede man ofte
ved stationerne ved at en mand gik med en lille hammer og slog på
alle hjulakslerne med et højt klingende DING!

Vi undrede os også meget men fik at vide at det var både for revner
og for om lejerne er som de skal. Vi havde dog en teori om at det
var et levn fra sovjet-tiden for at beskæftige folk.

"Her er en hammer - du skal bare slå på alle hjul på alle tog"...

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-06 07:56

"Lars Gjerløw Jørgensen" skriver:

> Man går det skam stadig - også ved elektriske tog. Sidste sommer
> rejste jeg med den transsibiriske jernbane

Fortæl, fortæl....

> Vi undrede os også meget men fik at vide at det var både for revner
> og for om lejerne er som de skal.

Jeg tor ikke at de kan høre noget på lejerne, men revner i hjulene er
tydelige at høre...

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 21-03-06 09:04

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Fortæl, fortæl....

En overordentlig positiv oplevelse. Der var stort set lydløs
kørsel - desværre (for en mekanik-nørd som mig) har de lagt
nye skinner som er svejset så de fleste steder var dak-dak-
lyden helt væk ved skinnesamlingerne :( Togene skød en pæn
fart på ca. 80-120 km/t - de satte i gang med en så rolig acc.
at man ofte ikke opdagede start/stop. Det resulterede af og
til i lidt overraskelser når man troede at man lige skulle
stå af og handle lidt for så at konstatere at man kørte af
sted :) En helt igennem storslået tur med mange oplevelser.
Kan klart anbefales hvis man er til store udsigter, hyggelig
snak med folk fra andre lande eller bare til tog og mekanik.
Turen til Bejjing tog ca. seks dage - vi stod så af nogle
steder undervejs og vandrede lidt og kørte lidt jeep (eller
GAZ som det så er... og btw. de kan faneme tåle nogen tæsk!).

Skøn ferie.

/hilsner

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-06 09:17

"Lars Gjerløw Jørgensen" skriver:

> En helt igennem storslået tur med mange oplevelser.
> Kan klart anbefales hvis man er til store udsigter, hyggelig
> snak med folk fra andre lande eller bare til tog og mekanik.

Hvad står sådan en tur til Kina og retur i ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 21-03-06 20:26

> Hvad står sådan en tur til Kina og retur i ?

hmm kan sq faktisk ikke huske. Det var vist ca. 2k per person
for togrejsen. Vi fløj til Moskva og hjem igen fra Beijing. Vi
var ret overraskede over komforten i togene - jeg er 1.90 og
havde god nok plads til at sove - der var rengøring hver morgen
i kupeen og toilettet havde automatisk friskluft-system når man
trak ud :D

Det er billigere at købe billetter på stationerne, men vi købte
den første (Moskva -> Perm) hjemmefra så vi havde lidt at gå
efter når vi landede i Russerland.

Btw. Finland, Sydafrika, Skotland, Australien - u name it... de
kan alle lægge sig hvad grusveje angår. Mongoliet slår dem alle
med mange længder...

http://lgj.dk/photo/2004-07/06tour/145-small.jpg
http://lgj.dk/photo/2004-07/06tour/177-small.jpg

hmm haer dem ikke lige liggende på nettet i høj kvalitet.

/hilsner

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-06 20:35

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse

> http://lgj.dk/photo/2004-07/06tour/177-small.jpg

gad vide hvad sådan en bro siger til en GT3 med 300+Km/t

--
Tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 22:56

Tom skrev:
> gad vide hvad sådan en bro siger til en GT3 med 300+Km/t

Mon ikke det mere er et spørgsmål om hvad GT3'en er værd bag efter?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-06 06:59

"Mogens..." skriver:

> Dengang der var damplokomotiver til.
> Fyrbøderens opgave at checke og ikke mindst smøre hjullejer mm.

Og den lange hammer brugte han til at slå på hjulbandagen for at høre
efter revner.

Et hjul på en dampmaskine er bygget som et bilhjul. Der er selve fælgen
der er de lange tynder eger ud til en ring. Udenpå selve ringen sidder
der en slidflade (hjulbandagen eller på bilen - dækket) der består af
trædefladen og flanchen der styrer at toget bliver på skinnerne.

Når hjulet skal have monteret bandage, lægges bandagen over en ring af
gasbrændere og varmes op, så den udvider sig. Selve hjulet (fælgen)
sænkes kold ned i midten og man lader det hele afkøle så ringen krymper
på plads.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-03-06 00:18

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev :

>det er hentet fra jernbanen, man kan høre om et leje er defekt ved at slå på
>akslen.

Var det ikke mere for at høre om hjulet var ved at revne ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-06 07:00

jan@stevns.net skriver:

> Var det ikke mere for at høre om hjulet var ved at revne ?

Jo.

Klaus (been there done that - got the hammer)
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 14:04

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Jo.
> Klaus (been there done that - got the hammer)

(Nu er hammer en jo ikke nok. Man skal jo også vide hvad det er man
hører.)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-03-06 14:14

On Tue, 21 Mar 2006 14:04:26 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>(Nu er hammer en jo ikke nok. Man skal jo også vide hvad det er man
>hører.)

>--

Det er nemlig korrekt.

Når der kommer en tekniker og dasker det defekte apparat med en
hammer, og kræver 1000 kr. for ulejligheden, er det ikke dasket der
koster 1000 kr. men en eksakt viden om, hvor dasket skal placeres.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 15:08

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> hammer, og kræver 1000 kr. for ulejligheden, er det ikke dasket der
> koster 1000 kr. men en eksakt viden om, hvor dasket skal placeres.

Nemly.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-06 14:45

Finn Guldmann skriver:

> (Nu er hammer en jo ikke nok. Man skal jo også vide hvad det er man
> hører.)

Har du først lyttet til en 10-15 hele vogne elelr lokomotivhjul, kan du
let spotte et der er revnet...

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 15:23

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Har du først lyttet til en 10-15 hele vogne elelr lokomotivhjul, kan du
> let spotte et der er revnet...

Jeg tror da nok jeg ville forlange lidt mere øvelse hvis jeg skulle løbe
an på resultatet.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-03-06 22:00

Finn Guldmann skrev:

> (Nu er hammer en jo ikke nok. Man skal jo også vide hvad det er man
> hører.)

Så det faktisk udført af buschauffører i det nordlige Finland. En
ordentlig trækølle og bagdækkene fik klask. Så var man fri for at skulle
ind og rode for at se om det ene hjul var punkteret.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-03-06 01:01

Ib Jakobsen skrev:
> Så det faktisk udført af buschauffører i det nordlige Finland. En
> ordentlig trækølle og bagdækkene fik klask. Så var man fri for at skulle
> ind og rode for at se om det ene hjul var punkteret.

Lyden er en anden men formålet er sådan set det samme.

Med den rette øvelse kan man med spark på sine dæk høre om man er
begyndt at miste luft.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Peter T.

Dato : 21-03-06 00:33

Martin Christiansen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Hvorfor gør man det? Er det bare et 'ritual'?

Spørg mig ikke. Jeg gjorde det i en baggård for 10-12 år siden, hvor jeg
ikke engang havde kørekort og havde næppe heller sparket på et dæk før.
Jeg stod og snakkede i mobiltelefon og sparkede ubevidst til et dæk på en
bil, som jeg intet havde med at gøre. ejeren kiggede ud ad vinduet og
meldte mig til politiet. :)

Siden hen har jeg ofte undret mig over hvorfor jeg sparkede til det dæk.

--
Mvh. Peter T.

Fra : Gertq

Dato : 21-03-06 10:22

> Siden hen har jeg ofte undret mig over hvorfor jeg sparkede til det dæk.

Jeg er engang blevet fortalt, at det er et levn fra fortiden. Dengang
heste var vigtigste transportmiddel. Man skulle angiveligt sparke heste
i haserne for at se deres reaktion. Ved ikke hvad den rigtige reaktion
er eller hvor hårdt der skulle sparkes ;)

Men enig det er en besynderlig handling...

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 22-03-06 06:45

Gertq <gertqq@gmail.com> wrote in news:441fc5cb$0$15793$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]
> i haserne for at se deres reaktion. Ved ikke hvad den rigtige reaktion
> er eller hvor hårdt der skulle sparkes ;)

hmmm hvis nogen lossede til min hest (hvis jeg havde en) ville
jeg sq osse melde dem :D

> Men enig det er en besynderlig handling...

indeed! - men det er jo ganske hyggeligt.

Fra : Peter T.

Dato : 22-03-06 17:16

Lars Gjerløw Jørgensen udviste en rettidig omhu og skrev:

> hmmm hvis nogen lossede til min hest (hvis jeg havde en) ville
> jeg sq osse melde dem :D

Jeg tager et par træsko med i juni, gamle jas. Så ser vi hvad passat'en
kan holde til. :)

--
Mvh. Peter T.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 22-03-06 17:29

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in news:Xns978EAF9FFAA3Emuh@
130.225.247.90:

> Jeg tager et par træsko med i juni, gamle jas. Så ser vi hvad passat'en
> kan holde til. :)

Kom frisk - med 386k km på uret og flere småbuler end du kan
tælle skal der mere til at skræmme den :D

Og i juni får den lov at holdeferie - tror ikke den holder
stilen helt...

I dag fik den en ny generator så den lader med lidt mere
end 11 volt :D Nyt liv i skuden... jubiiii

/hilsner

Fra : Leif Neland

Dato : 23-03-06 10:08

> Gertq <gertqq@gmail.com> wrote in news:441fc5cb$0$15793$14726298
> @news.sunsite.dk:

> hmmm hvis nogen lossede til min hest (hvis jeg havde en) ville
> jeg sq osse melde dem :D

Jeg tror nu hesten sparker igen.

Leif

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-03-06 21:16

It happens that Peter T. formulated :
> [...]
> Jeg stod og snakkede i mobiltelefon og sparkede ubevidst til et dæk på en
> bil, som jeg intet havde med at gøre. ejeren kiggede ud ad vinduet og

Hmmm, hva sagde PO til det så ? :)

"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
have for something they don't need." - Will Rogers

Fra : Peter T.

Dato : 21-03-06 22:41

Henrik Stidsen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Hmmm, hva sagde PO til det så ? :)

De kom aldrig. :)

--
Mvh. Peter T.