|
| Håndbremse på Volvo Fra : Kim S |
Dato : 19-03-06 17:22 |
|
Jeg har en Volvo 460 1.8 fra '95 med skiver bag på,
som er kasseret til syn grundet "utilstrækkelig parkeringsbremse".
Nu har jeg skiftet klodser, justeret og smurt kablet og "motioneret" de arme
som håndbremsekablet aktiverer på bremserne. Alt kører fint.
Jeg synes stadig ikke den virker overbevisende. Bevares, man kan da godt
mærke at man trækker håndbremsen, men hjulene kan langtfra blokeres,
uanset hvor hårdt den trækkes. Skal man ikke kunne det ?
Hvad kan jeg gøre mere, inden jeg prøver syn igen ?
Mvh, Kim
| |
Ib Jakobsen (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 19-03-06 17:58 |
|
Kim S skrev:
> Jeg har en Volvo 460 1.8 fra '95 med skiver bag på,
> som er kasseret til syn grundet "utilstrækkelig parkeringsbremse".
> Nu har jeg skiftet klodser, justeret og smurt kablet og "motioneret" de arme
> som håndbremsekablet aktiverer på bremserne. Alt kører fint.
Og håndbremsen virker på skiven?. Og ikke indvendig som på de gamle
volvo?. Jeg kan ikke huske det. Virker de på skiven så skal de justeres
op med håndbremsekablet helt slækket.
> Jeg synes stadig ikke den virker overbevisende. Bevares, man kan da godt
> mærke at man trækker håndbremsen, men hjulene kan langtfra blokeres,
Det skal den heller ikke. Den skal kunne holde bilen på en 18% bakke.
> uanset hvor hårdt den trækkes. Skal man ikke kunne det ?
> Hvad kan jeg gøre mere, inden jeg prøver syn igen ?
Prøv i stedet at trække håndbremsen og sæt så i gang. Kræves der meget
for at komme i gang eller slæber hjulene nu er det ok.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Hans L. Jørgensen (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 19-03-06 20:18 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:441d8d93$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Det skal den heller ikke. Den skal kunne holde bilen på en 18% bakke.
>
Derudover skal den også bremse lige på den aksel hvor parkeringsbremmsen er
placeret 1. aksel 20% 2. aksel 30% max skævbremsning.
--
MVH Hans
| |
Ib Jakobsen (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 19-03-06 20:48 |
|
Hans L. Jørgensen skrev:
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:441d8d93$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Det skal den heller ikke. Den skal kunne holde bilen på en 18% bakke.
>>
>
> Derudover skal den også bremse lige på den aksel hvor parkeringsbremmsen er
> placeret 1. aksel 20% 2. aksel 30% max skævbremsning.
Øh, hvor står det lige?. Jeg har snakket med adskellige synsfolk og
ingen har kunnet/villet henvise til tekst. Skal det du skriver forstås
som håndbremse virkende på foraksel max. 20% diff. ?. Altså de samme %
som for driftsbremse?. Jeg tvivler ikke på det du siger, men chefen har
på kursus til omsynsvirksomhed fået fortalt at der ikke var nogen regler.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Hans L. Jørgensen (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 19-03-06 21:05 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:441db566$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hans L. Jørgensen skrev:
>> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>> news:441d8d93$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>> Det skal den heller ikke. Den skal kunne holde bilen på en 18% bakke.
>>>
>>
>> Derudover skal den også bremse lige på den aksel hvor parkeringsbremmsen
>> er placeret 1. aksel 20% 2. aksel 30% max skævbremsning.
>
>
> Øh, hvor står det lige?. Jeg har snakket med adskellige synsfolk og ingen
> har kunnet/villet henvise til tekst. Skal det du skriver forstås som
> håndbremse virkende på foraksel max. 20% diff. ?. Altså de samme % som for
> driftsbremse?. Jeg tvivler ikke på det du siger, men chefen har på kursus
> til omsynsvirksomhed fået fortalt at der ikke var nogen regler.
>
Nu er det ikke "omsynsvirksomhed" jeg dagligt er tilknyttet, men - tvivler
dog på at der er den store forskel reglerne for "syn" og "omsyn".
Mener reglen om skævbremsning på parkeringsbremse blev indført sidste
efterår. Indført er den.
--
MVH Hans
| |
Kim S (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Kim S |
Dato : 19-03-06 21:24 |
|
"Hans L. Jørgensen" <spam@fighter.dk> skrev i en meddelelse
news:HPiTf.142$Z42.94@news.get2net.dk...
>
>>> Derudover skal den også bremse lige på den aksel hvor parkeringsbremmsen
>>> er placeret 1. aksel 20% 2. aksel 30% max skævbremsning.
Det gør den osse. Den er ikke kasseret på skævbremsning.
>
> Nu er det ikke "omsynsvirksomhed" jeg dagligt er tilknyttet, men - tvivler
> dog på at der er den store forskel reglerne for "syn" og "omsyn".
>
Ved omsyn checkes kun det den er kasseret på, hvis den gensynes indenfor
1 md.
Mvh, Kim
| |
Hans L. Jørgensen (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 19-03-06 21:46 |
|
"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
news:441dbddf$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>>>> Derudover skal den også bremse lige på den aksel hvor
>>>> parkeringsbremmsen er placeret 1. aksel 20% 2. aksel 30% max
>>>> skævbremsning.
> Det gør den osse. Den er ikke kasseret på skævbremsning.
>
Nej OK, men - det kan jo da udmærket blive hvis den skævbremser ved"omsynet"
> Ved omsyn checkes kun det den er kasseret på, hvis den gensynes indenfor
> 1 md.
>
Rigtigt, altså hvis håndbremsen har tilstrækkelig bremsekraft og ikke
skævbremser.
--
MVH Hans
| |
Ib Jakobsen (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 19-03-06 21:55 |
|
Hans L. Jørgensen skrev:
> Nu er det ikke "omsynsvirksomhed" jeg dagligt er tilknyttet, men - tvivler
> dog på at der er den store forskel reglerne for "syn" og "omsyn".
Det er de samme regler vi følger. Ellers ville det blive udnyttet. Og
det er jo trods alt sikkerhed det drejer sig om.
>
> Mener reglen om skævbremsning på parkeringsbremse blev indført sidste
> efterår. Indført er den.
Ok, jeg må søge. Eller ringe til rette sted.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Kim S (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Kim S |
Dato : 19-03-06 21:22 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:441d8d93$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Og håndbremsen virker på skiven?.
Ja. Sluppet snurre hjulene. 1 hak og hjulene kan drejes, men man kan
mærke den tager fat på begge hjul. 3 hak kan ingen hjul drejes med hånden.
>Og ikke indvendig som på de gamle volvo?.
Nej. Kun skiver. Ikke skiver & tromle. (Har osse en 940)...
Mvh, Kim
| |
Niels Bengaard (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 19-03-06 21:22 |
|
>> Jeg har en Volvo 460 1.8 fra '95 med skiver bag på,
>> som er kasseret til syn grundet "utilstrækkelig parkeringsbremse".
>> Nu har jeg skiftet klodser, justeret og smurt kablet og "motioneret" de
>> arme
>> som håndbremsekablet aktiverer på bremserne. Alt kører fint.
>
> Og håndbremsen virker på skiven?. Og ikke indvendig som på de gamle
> volvo?. Jeg kan ikke huske det. Virker de på skiven så skal de justeres op
> med håndbremsekablet helt slækket.
>
De virker med en mekanisk arm der påvirker den normale bremseklods på
skiven.
Der er ikke så meget mere at gøre hvis den er justeret korrekt.
Man strammer møtrikken i mindten hvor kablet fordeles til begge hjul, til
fjederen lige begynder at bevæge sig ved kaliberen.
Niels
| |
Ib Jakobsen (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 19-03-06 21:59 |
|
Niels Bengaard skrev:
> De virker med en mekanisk arm der påvirker den normale bremseklods på
> skiven.
> Der er ikke så meget mere at gøre hvis den er justeret korrekt.
> Man strammer møtrikken i mindten hvor kablet fordeles til begge hjul, til
> fjederen lige begynder at bevæge sig ved kaliberen.
Ja, men caliperen skal være justeret helt op først. Altså ingen vandring
på armen med fjedren. Ellers får man ikke kraft nok på. Gælder alle
biler af den type.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Kim (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 19-03-06 22:42 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:441dc62c$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Ja, men caliperen skal være justeret helt op først. Altså ingen vandring
> på armen med fjedren. Ellers får man ikke kraft nok på. Gælder alle biler
> af den type.
>
Kan man gøre andet, end justere umbracoskruen så den
lige slipper skiven, så hjulet kan drejes ved håndkraft ?
Mvh, Kim
| |
Ib Jakobsen (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 19-03-06 22:59 |
|
Kim skrev:
>>
> Kan man gøre andet, end justere umbracoskruen så den
> lige slipper skiven, så hjulet kan drejes ved håndkraft ?
Nu kender jeg ikke lige den type der sidder på din. Men normalt skubbes
stemplet ud af caliberen når man trækker i armen. Når man slipper armen
går stemplet ikke helt tilbage igen. Forstået på den måde at man
"pumper" stemplet ud med armen. Skal stemplet ind igen, så skrues det
ind. Så man skal stå og fifle med det til man bare lige kan klemme det
ind over skiven.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Kim S (20-03-2006)
| Kommentar Fra : Kim S |
Dato : 20-03-06 07:34 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:441dd41d$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Nu kender jeg ikke lige den type der sidder på din. Men normalt skubbes
> stemplet ud af caliberen når man trækker i armen. Når man slipper armen
> går stemplet ikke helt tilbage igen. Forstået på den måde at man "pumper"
> stemplet ud med armen. Skal stemplet ind igen, så skrues det ind. Så man
> skal stå og fifle med det til man bare lige kan klemme det ind over
> skiven.
>
Ja, man justerer den med en umbracoskrue.
Mvh, Kim
| |
Ukendt (20-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-03-06 09:35 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det skal den heller ikke. Den skal kunne holde bilen på en 18% bakke.
>
Et fif til check er at køre til "genbrugen", de fleste genbrugspladser har
en rampe, så man kan køre op og skovle haveaffald ned i en container. Kan
den holde bilen på den, er den god nok, selv om den ikke kan blokere.
| |
Kim S (21-03-2006)
| Kommentar Fra : Kim S |
Dato : 21-03-06 16:37 |
|
"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
news:441d853e$0$84021$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg har en Volvo 460 1.8 fra '95 med skiver bag på,
> som er kasseret til syn grundet "utilstrækkelig parkeringsbremse".
> Nu har jeg skiftet klodser, justeret og smurt kablet og "motioneret" de
> arme
> som håndbremsekablet aktiverer på bremserne. Alt kører fint.
> Jeg synes stadig ikke den virker overbevisende. Bevares, man kan da godt
> mærke at man trækker håndbremsen, men hjulene kan langtfra blokeres,
> uanset hvor hårdt den trækkes. Skal man ikke kunne det ?
> Hvad kan jeg gøre mere, inden jeg prøver syn igen ?
>
Tiltagene var åbenbart gode nok. Godkendt til syn i dag uden
anmærkninger
Kim
| |
|
|