Thomas Rasmussen wrote:
> Jeg har selv lige fået "ny" bil hvor der er monteret tågelygter foran,
> og når jeg lige har fået lavet den ene forlygte (pga. stenslag) skal jeg
> have lavet nogle tests af hvor meget disse hjælper og hvor langt de rent
> faktisk lyser (antaget de ikke blænder). Jeg skal gladeligt tage et
> kamera med for at se om man kan illustrere det via billeder. Kræver dog
> at min kamera kan hitte ud af at fastholde alle parametre (eksponering
> og lign), men det må komme an på en prøve.
Jeg var lige ude og lege lidt... her er resultatet:
http://www.p7.dk/gallery2/gallery/Test/fogtest/
På de sidste to billeder står jeg ca. 15 meter foran bilen med kameraet
i øjenhøjde.
Jeg ved ikke helt om billederne viser det, men mit nærlys lyser altså
ca. ligeså langt som mit tågeforlys, tågeforlyset stiller bare meget
store krav til at nattesynet er i orden, det virker (ved alm. kørsel)
som om at det svagt fremhæver ting lidt længere fremme end nærlyset
(antaget at dette er slukket!). Hvis man kører med nærlys+tågeforlys så
har man IMO ikke en døjt længere syn fremad, da fordelen ved tågelyset
(fremhævningen af genstande) bliver kvalt i den lysmængde der er lige
foran bilen, dvs. at nattesynet bliver fuldstændig smadret pga. der er
så meget lys på vejen at øjnene ikke kan se ude i længden hvor lyset
ikke er så kraftigt.
Tågelyset giver en masse bredde på lyskeglen men jeg syntes ikke det
hjælper til at se længere hen ad vejen. Hertil er nærlyset bedre.
Så jeg tror nok at mit tågeforlys forbliver slukket til dagligt, her
giver nærlyset mig rigeligt.
Bilen er en Nissan Primera med standard monterede tågelygter, ikke
sænket og med standard pærer og lygter.
Thomas