Dieselbil vinder motorløb !
Fra : Mogens...

Dato : 19-03-06 08:57

Ja så skete det - en dieselbil vinder et MEGET betydende motorløb.
Denne gang med Tom K bag rattet, hvilketm dermed bryder 2 grænser:
1) diesel besejrer benzin !
2) mest vindende på Sebring

Så kan man jo næsten ikke vente på at Le Mans gennemføres
(Maj måned)

/Mogens
på vej til Biler i Bella i en '03 BMW 530d Touring :)

Fra : John Sahl

Dato : 19-03-06 09:31

Mogens... wrote:
> [...]
> 2) mest vindende på Sebring
>
> /Mogens
> på vej til Biler i Bella i en '03 BMW 530d Touring :)

Det er noget af en kamel du har måttet sluge de sidste år med
diesel"racernes"
komme, hva?

--
Med venlig hilsen / Best Regards
John Sahl / Idérig fanden

Fra : Mogens...

Dato : 19-03-06 21:19

> Det er noget af en kamel du har måttet sluge de sidste år med
> diesel"racernes" komme, hva?

Det er ikke første gang, jeg hører den kommentar idag. Læg mærke
til, at jeg altid har sagt, at 4 cylindrede TDI/HDI-biler uden aut. ikke
sagde mig noget. At de hurtigt "løb tør" for kræfter.

Den moderne teknik kombineret med 5, 6, 8 eller 10 cyl. og aut.
er imidlertid en ganske anden sag - hvilket jeg har betonet, hver gang
talen er faldet på det...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 19-03-06 09:44

> [...]
> (Maj måned)
>
> /Mogens
> på vej til Biler i Bella i en '03 BMW 530d Touring :)

Eneste triste ved det, er at det ser ud som om Le Mans bliver en walkover
for dem.
Måske har man lavet diesel klassen for dominerende.

Niels

Fra : Peter Larsen

Dato : 19-03-06 10:03

Mogens... wrote:

> Så kan man jo næsten ikke vente på at Le Mans gennemføres
> (Maj måned)

maj? Fåååååårk, så skal jeg afsted en måned før nu!

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk / MXHotel.dk / Domæne.dk

Fra : Thomas Landberg

Dato : 19-03-06 10:04

> Ja så skete det - en dieselbil vinder et MEGET betydende motorløb.
> Denne gang med Tom K bag rattet, hvilketm dermed bryder 2 grænser:
> 1) diesel besejrer benzin !
> 2) mest vindende på Sebring

Det er fænomenalt.

> Så kan man jo næsten ikke vente på at Le Mans gennemføres
> (Maj måned)

I så fald tror jeg du kommer til at føle dig lidt ensom på banen dernede.
For løbet køres først 17-18. juni 2006:
http://www.lemans.org/24heuresdumans/live/pages/accueil.html

> /Mogens
> på vej til Biler i Bella i en '03 BMW 530d Touring :)

Lækker bil. Og trist udstilling du er på vej til. Tror sq "Bilbyen Birkerød"
kunne give samme oplevelser en tilfældig søndag eftermiddag, til en noget
lavere pris.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
Online salg af motorolie, autopærer, Sonax bilpleje osv. Introtilbud: 10 %
på alle Philips/Osram autopærer.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-06 10:18

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:441d1e79$0$107$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Lækker bil. Og trist udstilling du er på vej til. Tror sq "Bilbyen
> Birkerød" kunne give samme oplevelser en tilfældig søndag eftermiddag, til
> en noget lavere pris.

Uha uha, Vil det sige at Claus fra Fiat i Birkerød skulle stå for en del af
det? Han sælger sin mor for en femmer, hvis han kan slippe afsted med det.
Mvh Tommy

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-03-06 10:48

TBJ skrev:
> Uha uha, Vil det sige at Claus fra Fiat i Birkerød skulle stå for en del af
> det? Han sælger sin mor for en femmer, hvis han kan slippe afsted med det.
> Mvh Tommy

Og hvem mon det siger mest om; Claus, moderen eller en evt. køber?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-03-06 11:47

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse news:441d21ca$0$847

Han sælger sin mor for en femmer, hvis han kan slippe afsted med det.
> Mvh Tommy
Vis mig den bil-haj der ikke vil det ;). De er alle krejlere over " en kam".

Fra : Peter Weis

Dato : 19-03-06 21:08

Thomas Landberg wrote:

> Lækker bil. Og trist udstilling du er på vej til. Tror sq "Bilbyen Birkerød"
> kunne give samme oplevelser en tilfældig søndag eftermiddag, til en noget
> lavere pris.

OK, det var ikke toppen af en udstilling. Men Jan Stevns fik da ideer
til ombygning af en af sine Ford'er.

mvh
Peter

Fra : Mogens...

Dato : 19-03-06 21:22

> [...]
meddelelse news:441d1e79$0$107$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> I så fald tror jeg du kommer til at føle dig lidt ensom på banen dernede.

Ja ja :)

> Lækker bil. Og trist udstilling du er på vej til. Tror sq "Bilbyen
> Birkerød" kunne give samme oplevelser en tilfældig søndag eftermiddag, til
> en noget lavere pris.

Så er det jo godt, at en række skribenter fra denne gruppe gjorde
dagen til en knaldhamrende fin oplevelse!

I Birkerød får man heller ikke Mercedes CLR, Porsche GT3, Porsche
Carrera GT samt ikke mindst Bremer og Sylvest i hver deres Imprezza
og for fuld skrue at se !

Hold da helt kæft det var fedt at se på

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-03-06 21:52

> I Birkerød får man heller ikke Mercedes CLR, Porsche GT3, Porsche
> Carrera GT samt ikke mindst Bremer og Sylvest i hver deres Imprezza
> og for fuld skrue at se !

Nej, det er ikke hver dag, man oplever det. Folk på mit arbejde i dag talte
også om, at der var suverænt det fedeste ved udstillingen.

> Hold da helt kæft det var fedt at se på

Absolut..!!

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas J.

Dato : 19-03-06 11:19

Den Sun, 19 Mar 2006 07:57:29 GMT sendte "Mogens..."
<nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> følgende røgsignaler:

> [...]
>1) diesel besejrer benzin !
>2) mest vindende på Sebring
>
>Så kan man jo næsten ikke vente på at Le Mans gennemføres

ACO er ellers af den overbevisning at det foregår i juni...

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-03-06 11:25

Mogens... wrote:
> Ja så skete det - en dieselbil vinder et MEGET betydende motorløb.
> Denne gang med Tom K bag rattet, hvilketm dermed bryder 2 grænser:
> 1) diesel besejrer benzin !

Ja det måtte jo komme

> 2) mest vindende på Sebring

Jeps, han er sq ik' så'n at bide skeer med

Og samtidigt fik vi jo Jan Magnussen ind som nr. 1 i GT1 klassen, så alt
ialt endnu en god dag for os Danskere
Var der iøvrigt nogen der så løbet fra starten af ?
Jeg missede selv de første par timer, men Tom's Audi skulle have startet på
pole, men startede angiveligt fra bagerst på gridden på grund af tekniske
problemer, nogen der ved hvad der skete ?

BTW, så har jeg lagt et lille video-interview op på min hjemmeside, med både
Tom K og Jan M umiddelbart efter sejren.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Niels Bengaard

Dato : 19-03-06 11:35

> Jeg missede selv de første par timer, men Tom's Audi skulle have startet
> på pole, men startede angiveligt fra bagerst på gridden på grund af
> tekniske problemer, nogen der ved hvad der skete ?

De startede fra pitten, fordi de havde måttet skifte en eller anden køler.

Niels

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-03-06 11:36

Niels Bengaard wrote:

> De startede fra pitten, fordi de havde måttet skifte en eller anden
> køler.

OK, det gør jo ikke ligefrem deres bedrift mindre så

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-03-06 11:55

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev >
> OK, det gør jo ikke ligefrem deres bedrift mindre så

Bedrift? Det er da bare at sætte i gear og træde på speederen...

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-03-06 13:00

> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev >

> Bedrift? Det er da bare at sætte i gear og træde på speederen...

Først skal der jo lige forvarmes og motoren startes ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : KASO

Dato : 20-03-06 07:30

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Først skal der jo lige forvarmes og motoren startes ;)

Hmm - det er vist længe siden du har prøvet en dieselbil....

Jeg sætter mig bare ud og trykker på "Start" - så starter motoren!

Men det burde stoppe diskussionen om, hvorvidt en dieselbil _kan_ være
"sportslig" - når nu et af Verdens største sportsvognsløb vindes af en
dieselbil!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-03-06 07:37

KASO skriver:

> Men det burde stoppe diskussionen om, hvorvidt en dieselbil _kan_ være
> "sportslig" - når nu et af Verdens største sportsvognsløb vindes af en
> dieselbil!

Nu har jeg selv en dieselbil, så jeg kender alt til situationen.

Meeen at en Audi diesel vinder et eller flere løb skal også ses i lyset
af at dieselmotorene ikke har samme restriktioner som benzinmotorene, da
man gerne ser dieselmotorene indført som et alternativ.

Der er slet ingen tvivl om at en benzinmotor af samme størrelse som en
diesel yder mere og er mere sprotslig. Sætter man så en turbo på
dieselen (som man gør ved nærmest alle nyere diesel) kan man så
sammenligne den med en turbo benzin - der vinder benzin'en igen...

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-03-06 19:23

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev
>Sætter man så en turbo på
> dieselen (som man gør ved nærmest alle nyere diesel) kan man så
> sammenligne den med en turbo benzin - der vinder benzin'en igen...

Nix, en diesel har så at sige ingen grænse opad, hvis man sætter mere end en
turbo på, det er kun et spørgsmål om realistisk brændstoføkonomi, og accept
af at det sprøjter lidt med stempler og plejlstænger engang imellem.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Brian Sørup

Dato : 20-03-06 19:35

> [...]
accept
> af at det sprøjter lidt med stempler og plejlstænger engang imellem.

Altså samme *problematik* som med en trykladet benzinmotor ?

Sålænge der er mere energi i benzin end i diesel - vil benzinmotorer
altid være diesel ditto overlegne.
Der der går galt i de sammenligninger der bliver lavet idag, er at de
oliebrændere der sammenlignes med alle er med turbo.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 20-03-06 21:00

Mon, 20 Mar 2006 19:35:07 +0100, skrev Brian Sørup, på 28 linier, i
<441ef5d9$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>, :

> [...]
>Der der går galt i de sammenligninger der bliver lavet idag, er at de
>oliebrændere der sammenlignes med alle er med turbo.

Siden hvornår er der kommet mere energi i benzin end i diesel?

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Brian Sørup

Dato : 20-03-06 21:39

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Mon, 20 Mar 2006 19:35:07 +0100, skrev Brian Sørup, på 28 linier, i
> <441ef5d9$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>, :

> Siden hvornår er der kommet mere energi i benzin end i diesel?

Kan godt se det var en dårlig formulering - en benzinmotor med samme
boring, slaglængde og cylinderantal som en dieselmotor vil altid være
overlegen.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 21-03-06 08:41

Mon, 20 Mar 2006 21:38:54 +0100, skrev Brian Sørup, på 44 linier, i
<441f12db$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>, :

>Kan godt se det var en dårlig formulering - en benzinmotor med samme
>boring, slaglængde og cylinderantal som en dieselmotor vil altid være
>overlegen.

Ikke i økomomi

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-03-06 11:14

> Mon, 20 Mar 2006 21:38:54 +0100, skrev Brian Sørup, på 44 linier, i
> <441f12db$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>, :

> Ikke i økomomi

Sikkert ikke...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 20-03-06 21:44

> Siden hvornår er der kommet mere energi i benzin end i diesel?

Det er der ikke.
Diskussionen er dog forkert, indholdet af energi pr. liter eller kg i
brændstoffet har ikke den store betydning for hvor meget en motor kan yde
med det brændstof.
Det er stoffets andre fysiske egenskaber der afgør det.

Eks. har højoktan brændstoffer som methanol lavt energiindhold, alligevel
kan en motor på methanol yde meget, da methanol har højt oktantal og motoren
derfor kan konstrueres med meget højt kompressionsforhold.

Niels

Fra : Kim

Dato : 20-03-06 21:22

> Altså samme *problematik* som med en trykladet benzinmotor ?
>
> Sålænge der er mere energi i benzin end i diesel - vil benzinmotorer
> altid være diesel ditto overlegne.

Der er mere energi i en ltr. diesel vs benzin , men det er da mulig at en
benzinmotor kan inhalere en større mængde

Kim

Fra : Brian Sørup

Dato : 20-03-06 21:40

"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Der er mere energi i en ltr. diesel vs benzin , men det er da mulig at
en
> benzinmotor kan inhalere en større mængde

Jeps - se iøvrigt mit svar til Karsten Andersen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-03-06 21:40

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev
> Sålænge der er mere energi i benzin end i diesel - vil benzinmotorer
> altid være diesel ditto overlegne.

Når det strander på realistisk brændstofforbrug, og hvad en motor kan holde
til, så er ingen af dem vel overlegne.
Det er således en fejlslutning taget ud fra, at de fleste dieselejere ser
lidt overlegne ud
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jan Vennike

Dato : 21-03-06 06:07

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Brian Sørup
> Volvo V70 2,5T Aut.
> == can you spell "racecar" backwards ? ==

Korrekt

Men hvor mange 1.1/1.4/1.6 l benzinmotorer ser du med turbo ?? nej, vel.

Så snart en benzinbil er med turbo, er det en GT/GTI/sport og prisen er
derefter - men en diesel med turbo er en nødvendighed

/Jan (Lupo 1.4 TDi)

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-03-06 11:17

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

> Så snart en benzinbil er med turbo, er det en GT/GTI/sport og prisen
er
> derefter - men en diesel med turbo er en nødvendighed

My point exactly - en diesel uden turbo er en værre lortespand, min far
har haft en W123 240D Aut. - det var en underlig fornemmelse at blive
overhalet af små børn på deres løbhjul...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-03-06 22:25

"Preben Riis Sørensen" skriver:

> [...]
> turbo på, det er kun et spørgsmål om realistisk brændstoføkonomi, og accept
> af at det sprøjter lidt med stempler og plejlstænger engang imellem.

Det samme med benzin'en. Dog vil den yde mere end samme størrelse
dieselmotor.....

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 02:53

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "Preben Riis Sørensen" skriver:
>
> Det samme med benzin'en. Dog vil den yde mere end samme størrelse
> dieselmotor.....

Jeg kan egentlig ikke forstå denne, fortsatte, nedgørelse af diesel.

Et hurtigt kig rundt på nettet kommer op med at 1 liter diesel
indeholder mellem 10 og 20% mere energi end 12 liter benzin. (Det
angives også at diesel er billigere at fremstille end benzin. Men at
øget efterspørgsel i den kolde tid kan gøre den dyrere.)

Nu skriver de så ikke hvilke motor de kalder sammenlignelig, bortset fra
at den ene skulle have 102 hk og den anden 105 hk. Men der skulle diesel
være op til 40% mere effektiv end benzin.

Så skulle vi ikke blot tage og blive enige om at nogen er til moren mens
andre er til datteren?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 03:50

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> angives også at diesel er billigere at fremstille end benzin. Men at
> øget efterspørgsel i den kolde tid kan gøre den dyrere.)

Sorry; 1 liter diesel kontra 1 liter benzin selvfølgelig.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-06 06:46

Finn Guldmann skriver:

> Jeg kan egentlig ikke forstå denne, fortsatte, nedgørelse af diesel.

Det er ikke en nedgørelse af diesel

Jeg har selv en TDI og vil sku ikke have en "sugebenziner" i bytte. Jeg
er glad for mine 105 lidt langsomme heste med kunstigt åndedræt. Der er
tilpas meget "morfar" over den i det køreområde jeg bruger den mest
(1000-2500 rpm) og skal jeg rykke, træder jeg bare på speederen.

> Nu skriver de så ikke hvilke motor de kalder sammenlignelig, bortset fra
> at den ene skulle have 102 hk og den anden 105 hk. Men der skulle diesel
> være op til 40% mere effektiv end benzin.

De er de også, i brændstofforbrug.

Jeg triller selv omkring 20km/l i min "Traktor". Det var aldrig gået i
en benziner.

> Så skulle vi ikke blot tage og blive enige om at nogen er til moren mens
> andre er til datteren?

Jo, men faktum er stadigt at tager du en 1,6l sugediesel og en 1,6
liters sugebenziner, yder sugebenzineren mere, da den kan tage højere
omdrejninger.

Mokker du en turbo på begge vil benzineren stadigt kunne bringes til at
yde mest, da den kan tage de højere omdrejninger....

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 14:03

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
>
> Jo, men faktum er stadigt at tager du en 1,6l sugediesel og en 1,6
> liters sugebenziner, yder sugebenzineren mere, da den kan tage højere

Du har da ganske ret i at den yder flere hypper. Men det hjælper jo ikke
noget når der skal bestilles noget.

(Fandt en 1984 ccm diesel og en 1986 benzin til sammenligning. Begge VAG
og ingen af dem med lungeautomat. Diesel: 105 hk/4000 - 250 Nm/1900
Benzin: 150 hk/6000 - 200 Nm/3500)

> Mokker du en turbo på begge vil benzineren stadigt kunne bringes til at
> yde mest, da den kan tage de højere omdrejninger....

Det ændrer på tallene men ikke på forholdene til ovenstående.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-06 14:43

Finn Guldmann skriver:

> (Fandt en 1984 ccm diesel og en 1986 benzin til sammenligning. Begge VAG
> og ingen af dem med lungeautomat. Diesel: 105 hk/4000 - 250 Nm/1900
> Benzin: 150 hk/6000 - 200 Nm/3500)

Hvilken en af dem ville kunne gøre sig bedst på en racerbane, eller i en
0-100km/t sprint ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 15:16

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Hvilken en af dem ville kunne gøre sig bedst på en racerbane, eller i en
> 0-100km/t sprint ?

Og hvor tit er det lige man har brug for det?

I øvrigt vil en diesel ikke komme nævneværdig bagud i forhold til en
sammenlignelig benzin, hvis ellers den der kører i diesel også ved hvad
han har med at gøre.

Kører man i en diesel ligesom man gør i en benzin er det klart man
taber. Men ved man hvordan en diesel køres bedst skal ham i benzinen
godtnok også vide hvordan man kører for ikke at komme ynkelig bagud.

Kendskab til hvad man har med at gøre, overfor en der ikke har det, kan
opveje forskellen mellem en MB 190 og en MB 300E.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-06 15:37

Finn Guldmann skriver:

> Og hvor tit er det lige man har brug for det?

Tjek lige hvilket subject i den tråd du skriver i...

> I øvrigt vil en diesel ikke komme nævneværdig bagud i forhold til en
> sammenlignelig benzin, hvis ellers den der kører i diesel også ved hvad
> han har med at gøre.

Og ved ham i benzineren, hvornår han skal skifte gear og er villigt til
at ligge og vippe lige omkring max effekt, så er diesle'en laaangt bagud
hele tiden.

> Kører man i en diesel ligesom man gør i en benzin er det klart man
> taber. Men ved man hvordan en diesel køres bedst skal ham i benzinen
> godtnok også vide hvordan man kører for ikke at komme ynkelig bagud.

Entlighten me please.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 17:22

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Tjek lige hvilket subject i den tråd du skriver i...

Og der kører de med samme motorvolumen (og m/u turbo) i de to typer biler?

(Er der et sted man kan se data på de biler de bruger til løb?)

> Og ved ham i benzineren, hvornår han skal skifte gear og er villigt til
> at ligge og vippe lige omkring max effekt, så er diesle'en laaangt bagud
> hele tiden.

Det skal du nu ikke regne med.

> Entlighten me please.

Der hvor benzinen har sin fordel er på omdrejningerne. Kører man på den
måde i en diesel er det klart man kommer bag ud. Men kan man finde ud af
at bruge sit moment i en diesel skal benzinen passe på.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-06 17:55

Finn Guldmann skriver:

> Der hvor benzinen har sin fordel er på omdrejningerne. Kører man på den
> måde i en diesel er det klart man kommer bag ud. Men kan man finde ud af
> at bruge sit moment i en diesel skal benzinen passe på.

Nu fandt du jo lige to næsten ens motorer, smid dem i et par biler,
hvilken vil føles kvikkest ?

Hvilken vil have højest topfart ?
Hvilken vil have bedst acceleration ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 18:13

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Nu fandt du jo lige to næsten ens motorer, smid dem i et par biler,
> hvilken vil føles kvikkest ?

Definer 'kvikkest' hvis det ikke er det samme som 'bedst acceleration'

> Hvilken vil have højest topfart ?

Det vil benzinen, under forudsætning af at de kører med samme drivlinie.
Har de gearkasse efter motortype vil der ikke være forskel der.

> Hvilken vil have bedst acceleration ?

Det vil deles være et spørgsmål om ovenstående og deles om hvem der
kører. (Jvf tidligere nævnt om at "dø" en diesel ved at køre den som en
benzin.)

(Men jeg har ikke kunnet finde data på den der Audi diesel, eller på dem
den er oppe mod.) :-/

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-06 18:19

Finn Guldmann skriver:

> Det vil benzinen, under forudsætning af at de kører med samme drivlinie.
> Har de gearkasse efter motortype vil der ikke være forskel der.

Det tror du selv på ?

Vip lige en tur forbi VW og kig på 2 lters benzin og 2 liters SDI.
SDI = 163 km/t, FSI = 209 km/t

> Det vil deles være et spørgsmål om ovenstående og deles om hvem der
> kører. (Jvf tidligere nævnt om at "dø" en diesel ved at køre den som en
> benzin.)

Se ovenståenden og kig på specs

0-100 SDI =16,7 sek, FSI =8,9 sek

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 20:08

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Finn Guldmann skriver:
> Det tror du selv på ?
> Vip lige en tur forbi VW og kig på 2 lters benzin og 2 liters SDI.
> SDI = 163 km/t, FSI = 209 km/t

Hvor har du fundet de tal?

2,0 Turbo FSI = 235 km/t (200 hk/280 Nm)
2,0 TDI = 223 km/t (170 Hk/350Nm)

Så forskellen er vist ikke så stor som du vil gøre den til.

> Se ovenståenden og kig på specs
> 0-100 SDI =16,7 sek, FSI =8,9 sek

Hvor finder du de tal?

Den sløveste VW 2,0 diesel jeg kan finde (77 hk) bruger da kun 12,1 sek
for 0-100 km/t.

Mens den hurtigste (125 hk) gør det på 8,6

Mens det for benzinerne er hhv. 9,4 og 7,6

Efter din opstilling formoder jeg du med SDI mener diesel (TDI). Men SDI
er ikke nævnt på deres hjemmeside.

(Altsammen fundet her:
<http://www.volkswagen.de/vwcms_publish/vwcms/master_public/virtualmaster/de3/modelle/passat/Der_neue_Passat/zahlen___fakten/technische_daten.detail.0.6.html>)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86
....der godt ved at der ikke er noget så kedelig i en god debat

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-03-06 20:14

On Tue, 21 Mar 2006 20:08:22 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86
....der godt ved at der ikke er noget så kedelig i en god debat
som kolde fakta.

>--

Det er altså for at gøre debatten mere munter, at du ikke strøer om
dig med ovennævnte. *LOL*

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 21:08

Folmer Rasmussen skrev:
> ...der godt ved at der ikke er noget så kedelig i en god debat
> som kolde fakta.
> Det er altså for at gøre debatten mere munter, at du ikke strøer om
> dig med ovennævnte. *LOL*

Naaah, det er nu mere for at tydeliggøre hvorfor en bil med 430 hypper
kommer op over Brenner mens en anden, også med 430 hypper, ikke gør.

Men det skal man jo have erfaring fra rigtige biler for at forstå.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-03-06 12:13

> Naaah, det er nu mere for at tydeliggøre hvorfor en bil med 430 hypper
> kommer op over Brenner mens en anden, også med 430 hypper, ikke gør.

Det samme gør sig gældende for campingtrækkere. Nogen kommer hurtigere over
end andre.

Det er udelukkende et spørgsmål om at ramme det rigtige gear til enhver tid.

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 21-03-06 20:19

Finn Guldmann wrote:

> 2,0 Turbo FSI = 235 km/t (200 hk/280 Nm)
> 2,0 TDI = 223 km/t (170 Hk/350Nm)

Hvis vi virkelig skal fluekneppe, skal du jo kigge på
de to bilers ladetryk også. Jeg er sikker på at TDI'eren
får lidt mere hjælp, end TFSI'eren...

> Efter din opstilling formoder jeg du med SDI mener diesel (TDI). Men
> SDI er ikke nævnt på deres hjemmeside.

SDI = sugediesel.

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 21:10

Brian skrev:
> Hvis vi virkelig skal fluekneppe, skal du jo kigge på
> de to bilers ladetryk også. Jeg er sikker på at TDI'eren
> får lidt mere hjælp, end TFSI'eren...

Aner ikke hvor man ser det.

> SDI = sugediesel.

Er det en officiel betegnelse?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-06 21:21

Finn Guldmann skriver:

> Er det en officiel betegnelse?

Ja
http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Golf#Golf_TDI

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 23:10

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Ja
> http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Golf#Golf_TDI

Jo, den stod der godt nok. "Saugdiesel mit Direkteinspritzung"

(Er der i øvrigt nogen der kan forklare fidusen med at reklamere med
"Indsprøjtning", Injektion" m.v. i forbindelse med diesel?)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Brian

Dato : 21-03-06 21:32

Finn Guldmann wrote:

> Aner ikke hvor man ser det.

Det gør jeg heller ikke, men det er det indtryk jeg har fået
af at følge med i gruppen. 1+bar på en TDI er ikke ualmindeligt,
hvorimod det er en god slat på en benziner.

Hvis jeg er helt galt på den, skal der nok være en bedrevinde
satan, der retter på mig

> Er det en officiel betegnelse?

Tæt på - Sauge Diesel Injection. Så kan du nok selv regne
TDI betegnelsen ud

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 23:16

Brian skrev:
> [...]
> hvorimod det er en god slat på en benziner.
> Hvis jeg er helt galt på den, skal der nok være en bedrevinde

Hvad angår diesel er du ikke. Der handler det om at få så meget som
mulig luft ind i cylinderen.

Det er, bl.a., derfor man bruger intercooler, da kold luft ikke fylder
så meget som varm luft.

Med en lastbil betyder intercooleren forskellen mellem at køre nede bag
ved med 30 km/t op af bakkerne og bande over en eller anden "klovn" der
ikke kan køre stærkere, og så være "klovnen" oppe af for der ikke kan
køre mere end 30 km/t op af bakken fordi intercooler er stået af. :-/

> Tæt på - Sauge Diesel Injection. Så kan du nok selv regne
> TDI betegnelsen ud

Men af en eller anden grund kan jeg ikke finde den hos VW. (Kunne heller
ikke finde en søgefunktion på deres hjemmeside.) :-/

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Brian

Dato : 21-03-06 23:23

Finn Guldmann wrote:

> Men af en eller anden grund kan jeg ikke finde den hos VW. (Kunne
> heller ikke finde en søgefunktion på deres hjemmeside.) :-/

Jeg kan godt se at du har svært ved at sluge SDI betegnelsen, men
sådan står den i en tysk servicebog. Hvis du er meget krakilsk, skal
jeg gerne tage et billede af lortet

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 23:45

Brian skrev:
> Jeg kan godt se at du har svært ved at sluge SDI betegnelsen, men
> sådan står den i en tysk servicebog. Hvis du er meget krakilsk, skal
> jeg gerne tage et billede af lortet

Hovhov kom nu ikke for godt i gang. Det er mig der bruger at smide fakta
ind i denne debat.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Brian

Dato : 22-03-06 19:21

Finn Guldmann wrote:

> Hovhov kom nu ikke for godt i gang. Det er mig der bruger at smide
> fakta ind i denne debat.

Jeps, vi holder alle vejret i spænding...

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-03-06 00:04

Brian skrev:
> Jeps, vi holder alle vejret i spænding...

Pas på med det. Der kan ske at gå for lang tid.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 21:15

Brian skrev:
> SDI = sugediesel.

Var lige inde og kigge efter det, og fandt det.

Helt ned i "overfrakkerne".

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Niels Bengaard

Dato : 21-03-06 20:31

> [...]
>
> Mens det for benzinerne er hhv. 9,4 og 7,6
>
> Efter din opstilling formoder jeg du med SDI mener diesel (TDI). Men SDI

Du vælger sjovt nok den tyske hjemmeside, hvor andre nok kigger på den
danske.
Men selv på den tyske er der en 2.0SDI, men det kræver du kigger under Golf
og ikke Passat.
SDI er SDI og ikke TDI.

Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 22:55

Niels Bengaard skrev:
> [...]
> danske.
> Men selv på den tyske er der en 2.0SDI, men det kræver du kigger under Golf

Men det er jo en Gålf. Noget man tager på. Ikke en bil til voksne
mennesker.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-06 21:12

Finn Guldmann skriver:

> Hvor har du fundet de tal?

Papiret "Den nye golf - tekniske data og udstyr" som jeg sidder med i
hånden.

Nogenlunde det samme kan du finde her:
http://www.volkswagen.dk/pdf-files/personbiler/vw_teknisk_data_dennyegolf.pdf

> 2,0 Turbo FSI = 235 km/t (200 hk/280 Nm)
> 2,0 TDI = 223 km/t (170 Hk/350Nm)
>
> Så forskellen er vist ikke så stor som du vil gøre den til.

1 sekund på 0-100 tiden hvis du kigger på passaten.

> [...]

http://www.volkswagen.dk/pdf-files/personbiler/vw_teknisk_data_dennyegolf.pdf

> Mens den hurtigste (125 hk) gør det på 8,6

Øøøh, 140HK'en gør det på 9,3

> Efter din opstilling formoder jeg du med SDI mener diesel (TDI).

SDI er sugediesel
TDI er turbodiesel.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 23:03

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Papiret "Den nye golf - tekniske data og udstyr" som jeg sidder med i
> [...]
Jeg kigger jo på biler hvor voksne mennesker har en chance for at være
i, og ikke sådan noget man tager på, som en Gålf.

> Øøøh, 140HK'en gør det på 9,3

Gålf eller Passat?

Sorry 125 kW (170 hk)

> SDI er sugediesel
> TDI er turbodiesel.

Det fandt jeg også ud af. Men det er vel ikke den officielle fortolkning?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-03-06 23:08

Finn Guldmann skriver:

> Jeg kigger jo på biler hvor voksne mennesker har en chance for at være
> i, og ikke sådan noget man tager på, som en Gålf.

Prøv nu en Golf. Den er jo større end din ascona...

> Det fandt jeg også ud af. Men det er vel ikke den officielle fortolkning?

Du så mit link ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-03-06 23:41

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Prøv nu en Golf. Den er jo større end din ascona...

En Ascona C?

> Du så mit link ?

Er Wikipedia blevet officiel sandhed?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-03-06 06:20

Finn Guldmann skriver:

> En Ascona C?

Det er sku ikke meget galt.
Golf V er 4,20 meter lang, hvor lang er en Acsona C ?

> Er Wikipedia blevet officiel sandhed?

Nej, men det passer som regel og så er jeg fri for at skrive det i et
nyhedsgruppeindlæg.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-03-06 09:07

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Det er sku ikke meget galt.
> Golf V er 4,20 meter lang, hvor lang er en Acsona C ?

4,366

> Nej, men det passer som regel og så er jeg fri for at skrive det i et
> nyhedsgruppeindlæg.

Wikipedia er skam god nok. Man skal blot huske på at dem der skriver
artiklerne selv skal stå for kildekritikken og rigtigheden af det de
skriver.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-03-06 00:17

Finn Guldmann skriver:

> 4,366

Sølle 16 cm længere. Den har jo også "kasse" bagpå, eller ?

> Wikipedia er skam god nok. Man skal blot huske på at dem der skriver
> artiklerne selv skal stå for kildekritikken og rigtigheden af det de
> skriver.

Jeps

Klaus
--