Råd om rustarbejde
Fra : jj92_2

Dato : 19-03-06 00:52

Hej,
Jeg har lidt "mus" i min bil, og de har gnavet under lakken og gammel
plastic padding,

Sådan så det ud da jeg kom igang med at banke;
http://www.zorck.dk/t3/Rust1.jpg

Så spørgsmålet er - hvad er bedste råd (så synsmanden ikke bliver
ked af det).

Enten pladesmed, eller slipper jeg igennem med lidt glasfiber med
spartelmasse, grunder - og lak ovenpå?

/JJ

Fra : Rune Larsen

Dato : 19-03-06 02:23

jj92_2 wrote:

> Så spørgsmålet er - hvad er bedste råd (så synsmanden ikke bliver
> ked af det).

Nu kan jeg ikke se resten af bilen, men hvis den ser ligesådan ud er mit
bedste råd ophuggeren!

Hvis du vil lave det, mener jeg ikke der er krav om at der skal være
metalplader i, men andre ved mere herom end mig. Det skal være sådan at
de bløde trafikanter du kører ned ikke skærer sig ... inden du kører dem
over med hjulet... Så glasfiber vil så vidt jeg ved være ok med synsmanden.

Mvh Rune

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-03-06 09:53

"Rune Larsen" <tazlyold@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> de bløde trafikanter du kører ned ikke skærer sig ... inden du kører dem
> over med hjulet... Så glasfiber vil så vidt jeg ved være ok med

Den ser lidt hullet ud.
Hvis det skal laves ordentligt, så bliver det en lang og sej kamp

IMO, så er det bedste at svejse nyt i hvor musene har været på spil.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC + Tipo 1,6i (+ 2x chipping hundene

Fra : jj92_2

Dato : 19-03-06 09:04

Hej Rune

Nej, det er kun lokalt den er SÅ! tæret.

Den anden side ser sådan ud:
http://www.zorck.dk/t3/rust_2.jpg

Bunden er OK at se på;
http://www.zorck.dk/t3/bunden.jpg
samt
http://www.zorck.dk/t3/bagfra.jpg

Men der er da også et enkelt stort hul;
http://www.zorck.dk/t3/rust_trinb.jpg

/JJ

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-06 10:54

Jeg ville bare få den lokale smed til lige at banke lidt ind og så svejse
noget karosseriplade på, og så gi det engang spartelmasse, den skal vel kun
holde 2 år til, det tager ikke mange sekunder at få det lavet, når det ikke
er bærende dele..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-06 11:17

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad det er for en bil? Hvor gammel er den?

Inden jeg begyndte at kaste tid og penge i så rustent et køretøj ville jeg
med en hammer sikre mig at bund, paneler, vanger etc. er ok. Du kan være
sikker på at synsmanden nok skal gøre det når standen er som den er.
Derefter ville jeg vurdere om det er besværet værd.

Hilsen
Thomas

Fra : jj92_2

Dato : 19-03-06 11:56

Hej,

Det er en VW Caravelle (T3) fra 1986.

Al overfladerust laver jeg selv inden den synes.
Pladesmeden får lov til at gøre hvad der skaltil for at den holder de
næste 2 år.

Problemet med Caraveller fra den periode, er at de alle er så rustne,
så hvis målet hedder en billig bus med benzin på hvide plader, så
følger der et vist omfang af rust med i købet.

Desværre...

Det værste ved dem, er at de ruster indefra, kondensvand sætter sig
inde i panelerne, og så starter festen.

Tysk blødt stål fra midt-firserne, suk.

Men hvad gør en fattig mand?

/JJ

Fra : jj92_2

Dato : 19-03-06 12:00

Hej Uffe

Nu skal det jo ikke vlre et showpice, men bare en brugsbil til 2500 km
om året.

Så bare den går gennem syn, og holder 2 år, er jeg glad.

Men ja, hvis det skal være pænt, så hedder det enmasse
skarringsdele, en massesvejsning, og en masse lakering -
suk.............

/JJ

Fra : KubikH

Dato : 19-03-06 12:26

[...]

Hejsa
Slip "resterne" grundigt, smør noget af det der "ruststop" på der fosfaterer
plader,
Giv det noget grundmaling, smid noget glasfiberspartel på, så holder det 2
år.
Hvis du husker noget tyndt tectyl på agsiden.
Mvh
Niels

Fra : jj92_2

Dato : 25-03-06 17:25

Hej,

Hvad er nemmeste måde at slibe rust væk, når jeg ikke har en
kompressor og sandpistol?

Stålbørste på boremaskinen?

Vinkelsliber og slibeskive?

Eller hur?

Eller skal jeg købe en kompressor - jeg kan se at Harald Nyborg har en
til 500 kr, det er overkommeligt (men er det nok luft????????)

/JJ

Fra : NS

Dato : 25-03-06 18:57

jj92_2 skrev:
> [...]
>
> Eller skal jeg købe en kompressor - jeg kan se at Harald Nyborg har en
> til 500 kr, det er overkommeligt (men er det nok luft????????)

Stålbørsten er ikke meget værd. Det er til gengæld
en 3M-sliberondel. Den ligner en grov svamp med
sand på og er til at stikke i en boremaskine.

NS