Escort 1995 1,6 clx manglende komp.
Fra : Torben Brøndum

Dato : 18-03-06 14:45

Hej derude,

Pludselig er der sket det, at vor bil ikke kan "køre" længere. Jeg er blevet
fortalt, at den ingen kompresssion har (starteren kan dog godt køre) -
altså, bilen kan ikke starte.

Jeg er også blevet fortalt, at de kan være et lille stempel/ventil i
topstykket der er i stykker og dermed ikke giver kompression til
stemplerne......hvis jeg har forstået det korrekt

Hvad er Jeres bud ? Hvad er galt, og hvad skal evt. skiftes? Hvad vil det
koste mon og hvor mange timer tager det at lave?

Tak for svar på forhånd - evt. spørg mig om mere.

Torben Brøndum

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-03-06 17:47

Torben Brøndum wrote:
> Hej derude,
>
> Pludselig er der sket det, at vor bil ikke kan "køre" længere. Jeg er
> blevet fortalt, at den ingen kompresssion har

Hvem har fortalt dig det ?

> [...]
>
> Hvad er Jeres bud ? Hvad er galt, og hvad skal evt. skiftes? Hvad vil
> det koste mon og hvor mange timer tager det at lave?

Jeg ville starte med at tjekke tandremmen.
Hvis tandremmen knækker, så bøjer den nogle af ventilerne og kompressionen
er væk.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Torben Brøndum

Dato : 18-03-06 18:01

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk>

> Jeg ville starte med at tjekke tandremmen.
> Hvis tandremmen knækker, så bøjer den nogle af ventilerne og kompressionen
> er væk.

Hvis tandremmen er knækket - så er det vel meget skidt ikke ?

Har du/I nogen ide om hvad det betyder omkostningsmæssigt ?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-03-06 18:07

Torben Brøndum wrote:

> Hvis tandremmen er knækket - så er det vel meget skidt ikke ?

Jo, meget.
Det er rimeligt nemt at tjekke, bare løsen de par skruer, der sidder på det
grå plasticdæksel for enden af motoren.
www.perbeer.dk/escort.jpg
Det er det dæksel som har nummer 2, du skal løsne og så skulle du gerne
kunne kikke ind til de remhjul der hedder nummer 7.
Kan du se de 2 store remhjul (foroven) uden en rem på, ja så er det sket.

> Har du/I nogen ide om hvad det betyder omkostningsmæssigt ?

Jeg har hørt skrækeksempler på op til 25000,- kr. på Ford værksted.
Personligt ville jeg dog hellere selv finde en brugt motor og plumpe ned i
hullet.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 19-03-06 00:56

Hej!

Torben Brøndum wrote:

> Pludselig er der sket det, at vor bil ikke kan "køre" længere. Jeg er blevet
> fortalt, at den ingen kompresssion har (starteren kan dog godt køre) -
> altså, bilen kan ikke starte.

Hvem har fortalt dig det med kompressionen - en bilkyndig m. det rette værktøj?

Min Escort '96 nægtede nemlig at starte for et par år siden, og det skyldtes en
defekt sikringsboks. Det er en standardfejl på Escorterne, så den ville jeg få
undersøgt hvis din mekker ikke er 110% sikker på "kompressionsteorien".

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Torben Brøndum

Dato : 19-03-06 08:45

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote

> [...]
> skyldtes en defekt sikringsboks. Det er en standardfejl på Escorterne, så
> den ville jeg få undersøgt hvis din mekker ikke er 110% sikker på

Tak for svar. Nu har jeg ikke selv prøvet - men startmotoren skunne vist nok
"køre" rundt - men den "trækker ikke" motoren med. Hvordan mener du det med
sikringsboksen i den sammenhæng ?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 19-03-06 20:51

Hej!

Torben Brøndum wrote:
> Tak for svar. Nu har jeg ikke selv prøvet - men startmotoren skunne vist nok
> "køre" rundt - men den "trækker ikke" motoren med. Hvordan mener du det med
> sikringsboksen i den sammenhæng ?

Well, en defekt sikringsboks kan give noget der minder om samme fejl. En mekker
havde nemlig dødsdømt min motor pga. manglende kompression indtil Ford fik
konstateret, at sikringsboksen var defekt istedet(!). Bruger ikke mere "lokale"
mekkere udover mig selv

Iøvrigt, startmotoren drejer jo på selve svinghjulet, så dele af motoren skulle
da gerne dreje med Kan selve startmotoren evt. være defekt? Den skal jo
skubbe et tandhjul ud og tage fat i svinghjulet ved start....

Men anyway, jeg er ikke ekspert i motorer, og især ikke med de få facts du har
fat i. Ville bare lige komme med et par kommentarer så du har lidt at gå efter,
så din mekker ikke prakker dig en unødvendig reparation på.

Meld tilbage hvad der sker i sagen!

--
Mvh, Kim Voss Schrader