/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Dug på indersiden af forruden
Fra : Claus Smith


Dato : 18-03-06 09:55

Hvordan forebygger man dette i disse frostgradertider?

Oplever nogen gange at der er mere is på indersiden end ydersiden af
forruden på min Hyundai Getz og ved at mange andre bilmærker har samme
problem.

Tips og tricks søges.

Claus Smith - 4690 Haslev



 
 
Klaus D. Mikkelsen (18-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 18-03-06 09:57

Claus Smith skriver:
>
> Hvordan forebygger man dette i disse frostgradertider?

Tørrer ruden af for skidt.

> Oplever nogen gange at der er mere is på indersiden end ydersiden af
> forruden på min Hyundai Getz og ved at mange andre bilmærker har samme
> problem.

Har den aircon ?

Jep oplever det meget tit i biler med aircon.

> Tips og tricks søges.

Fuld knald på varmen de sidste 5 mintutter inden du parkerer og ned med
en siderude, så der bliver luftet ud.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Claus Smith (18-03-2006)
Kommentar
Fra : Claus Smith


Dato : 18-03-06 10:08

> Har den aircon ?
>
Nej den har ikke aircon

Claus



Mogens... (18-03-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 18-03-06 16:05


"Claus Smith" <claus@claussmith,com> skrev i en meddelelse
news:441bcde9$0$10505$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Nej den har ikke aircon

Som Klaus skriver: Polér ruden indvendigt.

Hvis ruden er meget snavset af eksempelvis nikotinaflejringer,
dugger den markant mere end ellers !



Claus Smith (19-03-2006)
Kommentar
Fra : Claus Smith


Dato : 19-03-06 08:01


Det er en ikke ryger bil, får rigeligt af røg når jeg er på job i
brandvæsenet

Claus



Mogens... (19-03-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 19-03-06 08:07


"Claus Smith" <claus@claussmith.NOSPANcom> skrev i en meddelelse
news:441d01c7$0$11162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Det er en ikke ryger bil, får rigeligt af røg når jeg er på job i
> brandvæsenet

He he.

Jeg er overbevist om, at urenheder er problemet for dig. Et eksempel:
Vi var 4 mand, der skulle på kursus i Hannover. Bilen var ret ny og en
ikke-ryger. Ejeren havde rengjort den inden start - inkl. ruderne indv.

På "udturen" var alt ok - behageligt klima uden dug trods massiv rygning.
På vej hjem duggede ruderne, så det var en pestillens. En aftørring efter
turen gav et "frygteligt" bevis på skidtets evne til at "lime" til ruden -
og
derefter var der ingen problemer med dug...



Klaus D. Mikkelsen (19-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 19-03-06 08:20

Claus Smith skriver:
>
> Det er en ikke ryger bil, får rigeligt af røg når jeg er på job i
> brandvæsenet

Selvom jeg har en ikkerygerbil, bliver ruderne nu godt beskidte
indvendigt alligevel...


Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Kasper Christensen (19-03-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Christensen


Dato : 19-03-06 00:38

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Fuld knald på varmen de sidste 5 mintutter inden du parkerer og ned med
> en siderude, så der bliver luftet ud.


Hmm, det gælder vel egentlig om at få den varme luft ud, da indeholder
mere fugt end godt er. Så det er vel kold luft der skal ind og vinduerne
ned. Så kan det ikke kondensere på ruden sidenhen, når bilen køler af.

/Kasper

Preben Riis Sørensen (19-03-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 19-03-06 01:02


"Kasper Christensen" <news_fjerndette@kasperc.dk> skrev >
> Hmm, det gælder vel egentlig om at få den varme luft ud, da indeholder
> mere fugt end godt er. Så det er vel kold luft der skal ind og vinduerne
> ned. Så kan det ikke kondensere på ruden sidenhen, når bilen køler af.

Kun hvis der kun har været varmt et kort stykke tid. Hvis der har været
varmt længe, er fugten allerede jaget ud, og så ændrer man ikke på noget ved
at lukke kold luft ind.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




hanzen (18-03-2006)
Kommentar
Fra : hanzen


Dato : 18-03-06 10:01


"Claus Smith" <claus@claussmith,com> skrev i en meddelelse
news:441bcad4$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hvordan forebygger man dette i disse frostgradertider?
>
> Oplever nogen gange at der er mere is på indersiden end ydersiden af
> forruden på min Hyundai Getz og ved at mange andre bilmærker har samme
> problem.
>
> Tips og tricks søges.
>
> Claus Smith - 4690 Haslev
>
>
Man lader et par vinduer stå på klem. .
--
hilzen
hanzen

SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt



Claus Smith (18-03-2006)
Kommentar
Fra : Claus Smith


Dato : 18-03-06 10:08

> Man lader et par vinduer stå på klem. .
> --
Brrr....vel ikke så hledigt i disse tider med sne, men må da prøves.

Claus Smith



hanzen (18-03-2006)
Kommentar
Fra : hanzen


Dato : 18-03-06 11:02


"Claus Smith" <claus@claussmith,com> skrev i en meddelelse
news:441bce13$0$11660$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > Man lader et par vinduer stå på klem. .
> > --
> Brrr....vel ikke så hledigt i disse tider med sne, men må da prøves.
>
> Claus Smith
>

Jeg har brugt det i mange år uden de store problemer.
Hvis der er snestorm på vej kan du hurtigt smutte ud og lukke. Der kommer
ikke noget ind i min selvom det sner meget.
Jeg har som regel 2 vinduer stående med 2-5 mm åbning. F.eks venstre foran
og højre bagi. Det giver lidt cirkulation i kabinen.
--
hilzen
hanzen

SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt



Klaus G. (18-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 18-03-06 10:26

> Tips og tricks søges.
>
Problemet er vel at varm luft kan indeholde en del mere fugt end kold luft.
Og når du så parkere en varm bil, og luften køles ned, så kan den kolde luft
ikke holde på fugten mere, og det vil så sætte sig på ruderne.

Så du skal have noget mere udluftning på :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



Jørgen M. Rasmussen (18-03-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 18-03-06 10:09


"Claus Smith" <claus@claussmith,com> skrev i en meddelelse
news:441bcad4$0$9303
>
> Tips og tricks søges.
>
Sørger for der ingen fugt er i bilen, fx. ingen våde måtter.



Thomas Rasmussen (18-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 18-03-06 10:41

Claus Smith wrote:
> Hvordan forebygger man dette i disse frostgradertider?
>
> Oplever nogen gange at der er mere is på indersiden end ydersiden af
> forruden på min Hyundai Getz og ved at mange andre bilmærker har samme
> problem.
>
> Tips og tricks søges.

Jeg har haft lign. problem på min gamle golf2, det var fordi der kom
fugt/vand ind i kabinen pga. utæt dørbeklædning. Så prøv lige at løb
dine måtter igennem for at se om der er nogen der er fugtige.

Det kan også godt betale sig at lufte ud med jævne mellemrum, for du
slæber jo en masse fugt ind i bilen pga. sne og sjap på fodtøj og lign.
Dette skal du have ud på en eller anden måde. Man er heller ikke
tilbøjelig til at lufte så meget ud fordi det jo er pisse koldt udenfor,
men det er den eneste måde at få fugten ud (medmindre man har aircon).

Jeg har gjort det at på vej hjem fra arb. når bilen når fuld
driftstemperatur, så bliver soltag og førevindue lige åbnet på klem
samtidig med at blæseren får fuld knald og fuld varme, det larmer men er
rigtig effektivt til at lufte ud med.

Thomas

SG (18-03-2006)
Kommentar
Fra : SG


Dato : 18-03-06 20:38

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i news:441bd5b2$0$15791
$14726298@news.sunsite.dk:
>
> Det kan også godt betale sig at lufte ud med jævne mellemrum, for du
> slæber jo en masse fugt ind i bilen pga. sne og sjap på fodtøj og lign.
> Dette skal du have ud på en eller anden måde. Man er heller ikke
> tilbøjelig til at lufte så meget ud fordi det jo er pisse koldt
udenfor,
> men det er den eneste måde at få fugten ud (medmindre man har aircon).

Den bedste måde at slippe af med fugten på, er at skrue op for blæseren
(mest luft til fødderne) med fuld varme.

Kør en god tur med fuld varme på, og bagefter er bilen knastør.

Det er vigtigt med varmen, da den absoberer væsentlig mere fugt end kold
luft. Nogle åbner for en siderude for at få varmen ud, men det er ikke
nødvendigt, da den varme luft alligevel forsvinder ud af bilen via nogle
luftkanaler, som typisk findes ved bagruden. Jeg vil faktisk mene, at det
kan tage længere tid for bilen at blive ordentlig tør, hvis man åbner en
siderude, da bilens egen måde at håndtere luft ind og ud dermed bliver
forstyrret.

Så skru helt op for blæseren og sæt fuld varme på (og stil endelig ikke
luften på recirkulering!!!), så klarer bilens egne luftveje resten.

-SG

Preben Riis Sørensen (18-03-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 18-03-06 17:47


"Claus Smith" <claus@claussmith,com> skrev i en meddelelse
news:441bcad4$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hvordan forebygger man dette i disse frostgradertider?
>
> Oplever nogen gange at der er mere is på indersiden end ydersiden af
> forruden på min Hyundai Getz og ved at mange andre bilmærker har samme
> problem.

Hvis det er et nyt problem, der f.eks. ikke var der sidste vinter, har du
indtrængende vand et eller andet sted, i sjældne tilfælde utæt kølesystem,
men det sidste kan vist lugtes.

Hvis ikke, vil en 'kur' med lang tids brug af en elektrisk varmeblæser og
vinduer på klem, gennemtørre bilen. Er der ikke ekstra fugtigt i bilen er
betids opvarmning inden start løsningen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Claus Smith (20-03-2006)
Kommentar
Fra : Claus Smith


Dato : 20-03-06 06:00


For mit vedkommende er det første vinter med bilen, men havde samme problem
med min gamle Volvo 440.

Claus Smith



Klaus D. Mikkelsen (20-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 20-03-06 06:37

Claus Smith skriver:
>
> For mit vedkommende er det første vinter med bilen, men havde samme problem
> med min gamle Volvo 440.

Husk at lufte ud og pudse ruder.


Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Preben Riis Sørensen (20-03-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 20-03-06 19:26


"Claus Smith" <claus@claussmith.NOSPANcom> skrev i en meddelelse
news:441e36ca$0$10505$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> For mit vedkommende er det første vinter med bilen, men havde samme
problem
> med min gamle Volvo 440.

Så må du igang med elblæser (ikke tæt på ruden) og tænd/sluk-ur.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Martin Sørensen (20-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 20-03-06 08:53


Klaus G. skrev:

> > Tips og tricks søges.
> >
> Problemet er vel at varm luft kan indeholde en del mere fugt end kold luft.
> Og når du så parkere en varm bil, og luften køles ned, så kan den kolde luft
> ikke holde på fugten mere, og det vil så sætte sig på ruderne.
>
> Så du skal have noget mere udluftning på :)
>
Det sidste er rigtigt nok. Men jeg vil holde på at temperaturen af
luften der kommer ind er ret ligegyldig, da måtter og passagerer
afgiver ca lige megen fugt. Jeg plejer at skru op for ventilationen de
sidste par km hjem, det begrænser problemet.

Er det en kold klar morgen kan det ske at ruden er koldere end luften
udenfor, og da luften er fugtmættet gør det bare sagen værre at
tænde for blæseren når man kører. Det kan være praktisk taget
umuligt at se ud af ruden indtil motoren begynder at varme.

Jeg går her ud fra at der mangler både forrudevarmer og aircon.

Mavh

Martin


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408895
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste