Bruger de ikke blinklys syd for alperne ?
Fra : Thomas

Dato : 18-03-06 08:17

Hej NG

Nu har jeg igennem flere år observeret at bilister, af anden herkomst end
dansk (uanset om der sidder nogle af de lange negere i eller de små
araberdrenge med kasket), ikke bruger blinklyset. Har de taget kortet i
byer/ landsbyer hvor blinklys egentlig er lygegyldigt eller hvad spiller
ind. De kan åbenbart godt finde ud af de andre regler i
trafikken(umiddelbart)

mvh

Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-03-06 08:24

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev :

>De kan åbenbart godt finde ud af de andre regler i
>trafikken(umiddelbart)

Det sidste (i parantes) fik vist reddet sætningen på målstregen ;)

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Klaus G.

Dato : 18-03-06 10:27

> Det sidste (i parantes) fik vist reddet sætningen på målstregen ;)

Tænkte præcis det samme :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 18-03-06 22:40

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Det sidste (i parantes) fik vist reddet sætningen på målstregen ;)
>

> --
Hvorledes blev den sætning reddet?

Michael

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-03-06 01:49

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev :

>Hvorledes blev den sætning reddet?

Jeg ser utroligt mange af anden etnisk herkomst køre højst alternativt

(og så er det ikke kun blinkeriet jeg tænker på)

Dermed ikke sagt der også findes blegfede danskere der gør dem stilen
efter.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 18-03-06 08:50

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> wrote in

> [...]
> kortet i byer/ landsbyer hvor blinklys egentlig er lygegyldigt eller
> hvad spiller ind. De kan åbenbart godt finde ud af de andre regler i

Det er absolut også en egenskab hos indfødte danskere. Jeg er
selv vokset op i Århus og har kørt meget der. Nu bor jeg langt
ude på landet og må konstatere at bortset fra ganske få andre
er jeg den eneste der benytter blinklysene når der svinges. Jeg
ved ikke om det er dovenskab eller fordi folk er bange for at
slide pærerne? Men irriterende er det altså når man ikke kan
se om folk vil den ene eller den anden vej ved et kryds :(

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : Rohde

Dato : 18-03-06 09:17

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev

> Det er absolut også en egenskab hos indfødte danskere. Jeg er
> selv vokset op i Århus og har kørt meget der.

I Århus behøver man ikke blinke til venstre. Her bruger vi det smarte kneb
at hvis man skal til venstre senere på ruten, ja så kører man simpelthen i
venstre vonbane lige fra man kører hjemmefra. Det er ganske vist irriterende
for dem der gerne vil forbi, men der er jo nærmest tale om en forbedring af
reglen om tydeligt at vise sin hensigt. Og når man lige fra ringvejens start
har kørt i venstre side kan de andre regne ud at man drejer til venstre et
eller andet sted, og man behøver derfor ikke give tegn. Man kan derfor bruge
den frie hånd til noget mere nyttigt - f.eks. til at sende sms, pille næse
eller andet.

En lignende fremgangsmåde ses på de tresporede motorveje rundt omkring. Her
er folk mere udspekulerede end os fra Århus, for ved at placere sig i den
midterste vognbane kan dem bagved jo regne ud at man på et tidspunkt drejer
til højre eller til venstre. Også her er man således fri for at give tegn...

Det er en slags elefantmetode, hvor det er den forreste på vejen der
bestemmer: "Hvis du ikke kan regne ud hvad jeg vil, så hold afstand".

Jeg håber at min irrittation over disse ego-bilister skinner igennem i
ovenstående. Problemet er jo at efter Århus er gået over til venstrekørsel
er det blevet almindeligt accepteret at køre indenom, og om nødvendigt at
køre slalom. Det kan give visse uoverensstemmelser med folk udefra -
herunder også politifolk der ikke er født i Århus. Det er de fleste danske
betjente imidlertid, så prodblemet er til at overse. Men husk på det hvis du
kommer på ferie her - Århus er verdens mindste storby, så vi kører ligesom
dem i Paris, bare meget, meget langsommere...

/Rohde

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 18-03-06 09:38

"Rohde" <rohde@tech-point.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> at hvis man skal til venstre senere på ruten, ja så kører man simpelthen i
> venstre vonbane lige fra man kører hjemmefra.
Hej Rohde.
DEN var go' .. og så tidligt en lørdag morgen !

;o///

ivan, århus v - Achtung, jeg drejer ved Viborgvej !

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-03-06 14:18

Sparvath [8210] skrev:
> Hej Rohde.
> DEN var go' .. og så tidligt en lørdag morgen !
> ;o///
> ivan, århus v - Achtung, jeg drejer ved Viborgvej !

Til højre eller til venstre?

At køre i venstre spor til man skal dreje til højre er nemlig også
ganske "normalt".

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 18-03-06 14:35

> Til højre eller til venstre?

Ja, der bli'r den så lidt tricky !
Hvis du møder mig, når jeg kommer fra Viby/Højbjerg, så drejer jeg jo til
venstre ad Ringgaden; men til højre a' Ringvejen.
Og fra Risskov-siden er det mo'sat.
Undtaget når jeg har været på besøg på Skejby Sygehus, så X'er jeg bare
Ringvejen - helst uden at genere den tværgående færdsel.

Ivan, mellem O-gaden og O-vejen.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-03-06 16:32

Sparvath [8210] skrev:

> [...]
> Undtaget når jeg har været på besøg på Skejby Sygehus, så X'er jeg bare
> Ringvejen - helst uden at genere den tværgående færdsel.

Det var nu ikke en beskrivelse så man kan regne ud at du må bo i Hasle
(og/eller omegn).

Men mere det om man nu også kunne være sikker på at du ville dreje til
venstre hvis du nærmede dig Viborg vej i venstre spor.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Thomas Landberg

Dato : 18-03-06 14:32

> Det er en slags elefantmetode, hvor det er den forreste på vejen der
> bestemmer: "Hvis du ikke kan regne ud hvad jeg vil, så hold afstand".

Jeg tror dig... Kørte i går til Århus fra Aalborg og måtte se noget
mærkværdigt. Kørte på motorvejen med de sædvanelige 110km/t og bliver
overhalet af en voksen mand i en 406. Fair nok, man måtte køre 130km/t på
den strækning. Da han så har overhalet ser han skiltet der viser, at der er
1.000 meter til Århus N afkørslen. Reaktionen udebliver ikke. Han trak
resolut ind foran mig så jeg måtte bremse for ikke at drøne op i ham. Jeg
bremsede, trak ud, overhalede ham, en anden bilist og en lastbil og trak i
fred og ro af motorvejen ved Århus N. Da vi så skulle køre på den to-spors
strækning fra motorvejen ind mod Århus ligger manden bag mig. Han skulle
naturligvis af ved Århus N - det forklarer hans dramatiske manøvre 1.000
meter tidligere. Men nu ligger manden sig i venstre spor med vel ca.
85-90km/t. Jeg kører de maksimale 80km/t og kan se, at han langt bagude
langsomt haler ind på mig (kunne ikke se at det rent faktisk var ham, men
gættede mig frem...). Bag ham - lige bag ham - kører en Sharan der
tydeligvis gerne vil forbi. Det kommer han også, da han langt om længe
beslutter sig for at overhale indenom. Da vi når rundkørslen ved Citroën har
manden i 406'eren fået halet op på mig igen og han har på det tidspunkt ikke
på noget tidspunkt kørt i højre vejbane siden motorvejen. Forklaringen er
naturligvis, at han skal ud ad den vej fra rundkørslen som kører over mod
Citroën. For satan da! Han man ikke bare lyst til at ruske sådan en idiot
ihjel? Manden må jo enten være stiv eller forkalket for sådan en kørsel er
jo helt i skoven. Og så er KT velkommen til at forsvare mandens kørsel efter
bedste beskub.....

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
Online salg af motorolie, autopærer, Sonax bilpleje osv. Introtilbud: 10 %
på alle Philips/Osram autopærer.

Fra : Thomas J.

Dato : 18-03-06 10:04

Den 18 Mar 2006 07:50:19 GMT sendte "Lars Gjerløw Jørgensen"
<dotlars.g.j@mail.dk> følgende røgsignaler:

> [...]
>er jeg den eneste der benytter blinklysene når der svinges. Jeg
>ved ikke om det er dovenskab eller fordi folk er bange for at

Jeg har altid troet at blinklyset var en del af ekstraudstyret (der
ikke var råd til) da den pågældende bil blev købt....

Ret beset kan man vel nøjes med at vise af med armen ud af
vinduet.....hmmmm, så er der mange Deniz'er, der kører med venstre
"blinklys" slået til hele tiden (albuen ude).

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-03-06 13:37

Thomas J. brought next idea :
> Ret beset kan man vel nøjes med at vise af med armen ud af
> vinduet.....hmmmm, så er der mange Deniz'er, der kører med venstre
> "blinklys" slået til hele tiden (albuen ude).

Det er vist kun hvis køretøjet ikke har blinklys man kan nøjes med at
benytte armen.

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : Anders Sørensen

Dato : 18-03-06 10:07

Den Sat, 18 Mar 2006 08:17:13 +0100, skrev "Thomas"
<bambanosFJERN@hotmail.com>:

> [...]
>byer/ landsbyer hvor blinklys egentlig er lygegyldigt eller hvad spiller
>ind. De kan åbenbart godt finde ud af de andre regler i

Der er som andre nævner også mange andre end indvandrere som ikke kan
hitte ud af at bruge blinklyset.
Specielt i rundkørsler er det slemt. Det sinker trafikken helt
urimeligt, at andre må holde og vente på nogen som ikke gider at
blinke.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 18-03-06 22:39

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> byer/ landsbyer hvor blinklys egentlig er lygegyldigt eller hvad spiller
> ind. De kan åbenbart godt finde ud af de andre regler i

Vi bør nok overveje om ikke deres modstand mod tegningerne og brugen af
blinklys skal sende dem tilbage til deres oprindelsesland. Vi kan ikke have
den lovløshed i Danmark. Der er nemlig ikke én eneste folkedansker som
glemmer at blinke....næ nej...

:c) << Den obligatoriske smiley...

Michael

Fra : Rohde

Dato : 19-03-06 20:52

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er nemlig ikke én eneste folkedansker som glemmer at blinke....næ
> nej...

Hehe - hørt Det har vist ikke noget med fødested eller religion (eller
køn?) at gøre om man gider blinke eller ej. Jeg havde en overgang tillagt
med den uvane at køre ud lige foran folk der først blinker lige før de
drejer. Hvis de havde blinket noget før var jeg jo kørrt for længe siden
tænkte jeg...

Men nu glæder jeg mig over min egen ufejlbarlighed og tager det pænt. Tror
jeg er rarere for konen at få hjem 10 sekunder forsinket end ophidset af at
slås med de andre i trafikken.

Og faktisk er der ret mange grin at få på Ringvejen. Det er faktisk det hele
værd at følge de andre, og se hvordan folk forsøger at at komme forbi - og
ender med at køre over for rødt med 120 oppe ved Silkeborgvej... Eller med
hovedet under armen køre frem mens de andre holder tilbage for brandbilerne.

I min vilde ungdom gjorde jeg altid meget for at give folk tilbage af samme
mønt, hvis de trak ud foran mig, flere gange med det resultat at folk
kastede ting efter mig eller truede med bank når vi holdt for rødt. Det er
livet sgu da for kort til....

/Rohde