Hvem opfandt/udviklede airbag'en ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-03-06 15:36

Jeg faldt lige over en gammel artikel i dag, hvor et stort kendt bilmærke
lavede test/forsøg med airbag's.
Men hvem, hvad, hvor og hvornår opfandt airbag'en ?
Og hvilken bil var den første, hvor man kunne få den med airbag ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-03-06 15:39

Per Beer Hansen skriver:

> [...]
> Men hvem, hvad, hvor og hvornår opfandt airbag'en ?
> Og hvilken bil var den første, hvor man kunne få den med airbag ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Airbag

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Thomas J.

Dato : 16-03-06 17:06

Den Thu, 16 Mar 2006 15:38:34 +0100 sendte "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> følgende røgsignaler:

>Per Beer Hansen skriver:

>http://en.wikipedia.org/wiki/Airbag

Og jeg der ville have gættet på Skärgårdstraktor-firmaet....

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-03-06 23:31

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> http://en.wikipedia.org/wiki/Airbag

OK, jeg troede slet ikke at opfindelsen var så gammel.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Mogens...

Dato : 16-03-06 19:58

> Men hvem, hvad, hvor og hvornår opfandt airbag'en ?

En underleverandør som Bosch eller lignende. Det er jo
ofteunderleverandører, der producerer lygter, sæder, fælge
bremsedele og lignende.

> Og hvilken bil var den første, hvor man kunne få den med airbag ?

I Europa var Mercedes først på banen, hvor S-klassen havde
udstyret som tilvalg. Faktisk var der en artikel i Autobild, hvor
de efter 10 år købte den første 500 SE med airbag og afprøvede
sprængladningen..

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-03-06 23:30

Mogens... wrote:

> En underleverandør som Bosch eller lignende. Det er jo
> ofteunderleverandører, der producerer lygter, sæder, fælge
> bremsedele og lignende.

Ja den er jeg med på.

> [...]
> udstyret som tilvalg. Faktisk var der en artikel i Autobild, hvor
> de efter 10 år købte den første 500 SE med airbag og afprøvede

OK, jeg faldt bare over en artikel, fra 1970, hvor Ford tester airbag i en
Taunus 17/20M, derfor min undren.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport