|
| dieselbil tøffer det første halve sekund Fra : tb |
Dato : 16-03-06 12:53 |
|
Ja, jeg er ny til diesel, så derfor et måske tåbeligt spørgsmål
Når det er rigtigt koldt - bilen incl. og jeg forvarmer for herefter at
starte, så lyder det som om den kun går på 2-3 cylindre. Efter ½-1 sekund
lyder den normalt. Det starter instant. Er det
Efterfølgende starter, også efter 2-4 timers stand, starter den fint.
noget jeg skal bekymre mig om?
1.9SDI
| |
Per Beer Hansen (16-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 16-03-06 12:57 |
|
tb wrote:
> Ja, jeg er ny til diesel, så derfor et måske tåbeligt spørgsmål
>
> Når det er rigtigt koldt - bilen incl. og jeg forvarmer for herefter
> at starte, så lyder det som om den kun går på 2-3 cylindre. Efter
> ½-1 sekund lyder den normalt. Det starter instant. Er det
>
> Efterfølgende starter, også efter 2-4 timers stand, starter den fint.
>
> noget jeg skal bekymre mig om?
Det kunne lyde som et/flere af dine gløderør, der trænger til udskiftning.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer
| |
Kim Olsen (16-03-2006)
| Kommentar Fra : Kim Olsen |
Dato : 16-03-06 13:05 |
|
> noget jeg skal bekymre mig om?
>
> 1.9SDI
>
Tja... det lyder som et defekt gløderør. Jeg ville nok bare skifte det. Det
er ligesom at skifte et tændrør.
Hvis ikke du føler for at skifte alle rør, så få en til måle på dem, så det
defekte kan findes
Hilsen
Kim
| |
tb (16-03-2006)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 16-03-06 16:29 |
|
> Tja... det lyder som et defekt gløderør. Jeg ville nok bare skifte det.
> Det
> er ligesom at skifte et tændrør.
>
> Hvis ikke du føler for at skifte alle rør, så få en til måle på dem, så
> det
> defekte kan findes
er det noget jeg selv kan måle? Jeg kan se at der sidder et noget større
batteri i, end i normale benzinbiler, så jeg kunne jo godt tro at de tog en
del strøm sådan nogle gløderør?
| |
Kim Olsen (16-03-2006)
| Kommentar Fra : Kim Olsen |
Dato : 16-03-06 20:04 |
|
> er det noget jeg selv kan måle? Jeg kan se at der sidder et noget større
> batteri i, end i normale benzinbiler, så jeg kunne jo godt tro at de tog
en
> del strøm sådan nogle gløderør?
>
Hej
I gamle dage, virkede denne metode, men i dag med en masse elektronik, ville
jeg være lidt forsigtig....
Gløderør er så godt som altid afbrudte, når de går i stykker, så monter en
5-10A sikring mellem ledningen og gløderøret.
Sæt forvarmningen til. Springer sikringen, er gløderøret nok OK. => sådan
gør du på alle rør, og der hvor sikringen ikke springer er røret nok defekt.
Det kan også være, at du simpelt hen kan måle modstanden mellem gløderørets
elektrode og stel. Her er en meget lille modstand udtryk for et fungerende
rør, og en meget stor modstand udtryk for et afbrudt rør.
Ellers er der jo den mulighed at skrue samtlige rør op, og prøve dem. Her
er rødglødende rør et godt tegn....
Hilsen
Kim Olsen
| |
Henning (16-03-2006)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 16-03-06 15:47 |
|
On Thu, 16 Mar 2006 12:52:58 +0100, "tb" <skodskod@yahoo.com> wrote:
>Ja, jeg er ny til diesel, så derfor et måske tåbeligt spørgsmål
>
>Når det er rigtigt koldt - bilen incl. og jeg forvarmer for herefter at
>starte, så lyder det som om den kun går på 2-3 cylindre. Efter ½-1 sekund
>lyder den normalt. Det starter instant. Er det
Sådan lyder min Mazda6 også, når jeg ikke lige har fået sat oliefyret
til. Jeg antager det er helt normalt
| |
Michael Kirkegaard (16-03-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 16-03-06 19:49 |
|
"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:4419519b$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Ja, jeg er ny til diesel, så derfor et måske tåbeligt spørgsmål
>
> Når det er rigtigt koldt - bilen incl. og jeg forvarmer for herefter at
> starte, så lyder det som om den kun går på 2-3 cylindre. Efter ½-1 sekund
> lyder den normalt. Det starter instant. Er det
>
> Efterfølgende starter, også efter 2-4 timers stand, starter den fint.
>
> noget jeg skal bekymre mig om?
>
Min Mazda 626 DiTD gjorde det samme.
Dog skulle den være temmelig kold. Da jeg skiftede batteri, hørte det op.
Iøvrigt kan dieselbiler, ihvertfald Mazda, godt kvittere med en noget ringe
motorgang hvis du giver gas under start.
| |
tb (16-03-2006)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 16-03-06 20:40 |
|
> Min Mazda 626 DiTD gjorde det samme.
> Dog skulle den være temmelig kold. Da jeg skiftede batteri, hørte det op.
Tjae, selvom det er et varta batt., så kunne jeg godt mistænke det for at
være rimeligt dødt. Starteren kører ihvertifælde uendeligt langsomt rundt
(men den starter som sagt fint nok)
> Iøvrigt kan dieselbiler, ihvertfald Mazda, godt kvittere med en noget
> ringe motorgang hvis du giver gas under start.
uhh, det kunne jeg da aldrig finde på med en kold motor...
| |
Jasper Norman (16-03-2006)
| Kommentar Fra : Jasper Norman |
Dato : 16-03-06 22:35 |
|
>
> Når det er rigtigt koldt - bilen incl. og jeg forvarmer for herefter at
> starte, så lyder det som om den kun går på 2-3 cylindre. Efter ½-1 sekund
> lyder den normalt. Det starter instant. Er det
Temmeligt sikkert gløderørene. Det samme problem havde jeg med konens Seat
Toleda TDi. Efter forvarmer lampen gik ud, skulle jeg faktisk holde nøglen i
startposition i 5-6 sec. før den startede. Og da rystede bilen (og mine
indvolde) som bare f*****.
Det viste sig, at der kun var et enkelt gløderør der fungerede. Efter en
udskiftning, springer den i gang, efter 1 sec.
/Jasper
| |
|
|