Hvor bliver min kølervæske af, Peugeot
Fra : CA

Dato : 15-03-06 22:59

Hej

Min 206'er fra 2002, med 128.000km på tælleren mister kølervand. Jeg har
haft den til mekaniker 3 gange, uden at de har kunnet lokalisere
problemet. Første gang var på aut. værksted i forbindelse med
serviceeftersyn, men det de fandt ikke noget unormalt. De resterende
gange har den været ved min fars sædvanlige uaut. mekaniker, som han
altid har været godt tilfreds med. Hos ham fik den skiftet vandpumpe og
tandrem første gang, og anden gang stod den bare med tryk på
kølersystemet en hel dag til observation, men han kunne ikke se så meget
som en dråbe dryppe fra bilen.
Det virker ikke til at den kørte distance har nogen indflydelse på hvor
meget vand der forsvinder, da jeg har oplevet at den har meldt for lidt
kølervæske efter en motorvejstur på godt 50km, hvor jeg andre gange kan
køre 6-700 km før den brokker sig. (Alle gangene efterfylder jeg i snit
1/2 liter kølervæske).
Der er ingen sødlig lugt i kabinen, som jeg her i gruppen har læst kan
være tegn på tæret varmeapperat, og der er ikke tegn på kølervæske i
olien, eller olie i kølervæsken.
Når jeg accelerer fra stilstand i 1. gear, kan jeg høre en boblen af
luft i kølersystemet.
Efter en køretur har jeg observeret at der kan ligge nogle få dråber
kølervæske på motorcoveret, lige under ekspansionsbeholderen (som har
fået nyt skruelåg), og jeg kan høre en meget svag udsivning fra
overtrykket i systemet.
Jeg kan ikke forestille mig at det er på den måde at
al væsken forsvinder, da jeg ville mene at jeg så ville kunne se noget
mere væske splasket rundt i motorrummet. Men på den anden side, så skal
beholderen vel være helt tæt?

Det skal også nævnes at bilen har en Webasto motorvarmer, men den mener
jeg at have udelukket, da jeg i en periode, som forsøg, har ladet være
med at bruge den.

Min plan er nu at forsøge med en ny ekspansionsbeholder, men jeg vil
egentlig gerne lige høre her i gruppen om der skulle være nogen der har
et godt bud på hvad der kan være galt - det er jo ikke gratis at køre
til mekaniker i tide og utide.

En lang smøre, men alle detaljerne kunne lige så godt komme med i første
hug.

På forhånd tak.

Mvh
CA

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-03-06 23:04

CA skriver:

> Hos ham fik den skiftet vandpumpe og
> tandrem første gang,

Brugte den kølervæske før den operation ?

> og anden gang stod den bare med tryk på

Blev den kørt varm mens der var tryk på ?

> Når jeg accelerer fra stilstand i 1. gear, kan jeg høre en boblen af
> luft i kølersystemet.

Det må der ikke være....

> Det skal også nævnes at bilen har en Webasto motorvarmer, men den mener
> jeg at have udelukket, da jeg i en periode, som forsøg, har ladet være
> med at bruge den.

Selvom du ikke bruger den, er der stadigvæk vand til den, så er den
utæt, løber det stadig ud, selvom du ikke bruger den.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : CA

Dato : 15-03-06 23:23

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Brugte den kølervæske før den operation ?
Ja, det gjorde den. Jeg glemte dog at nævne, at jeg kørte knap en måned
efter den fik ny vandpumpe, før den meldte om for lidt væske. Som det
var før den nye vandpumpe, og som det er blevet igen, fylder jeg noget
på ca. en gang om ugen. Så noget kunne da godt tyde på at problemet
ligger omkring vandpumpen.

> Blev den kørt varm mens der var tryk på ?
Det er jeg faktisk ikke klar over, men du har ret i at testen nok ikke
er komplet, før den også udføres med motor i drift.

> Det må der ikke være....
Nej, det mener jeg jo heller ikke, men jeg opfatter det som en
bivirkning af væsketabet.

Mvh
CA

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 15-03-06 23:14

CA wrote:
> [...]
> al væsken forsvinder, da jeg ville mene at jeg så ville kunne se noget
> mere væske splasket rundt i motorrummet. Men på den anden side, så skal

Ja, med mindre motoren koger over, så skal låget jo slippe noget tryk ud.

> [...]
> egentlig gerne lige høre her i gruppen om der skulle være nogen der har
> et godt bud på hvad der kan være galt - det er jo ikke gratis at køre

Skift låg+beholder.
Du kan få trykprøvet systemet, men hvis de gør det gennem låget på
ekspansionsbeholderen er det ikke sikkert du bliver meget klogere.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2