Samlekvalitet i nye biler
Fra : Otto J.

Dato : 14-03-06 10:01

Jeg er ikke fast bruger af denne gruppe, så bær over med mig hvis disse
biler har været taget op før...

Jeg er ret ny bilist, og er først for nyligt begyndt at interessere mig for
bilers sådan lidt mere praktiske forhold... (indtil nu har det mest været
noget med design og 0-100 tider... Så var jeg med mine brødre ude og
kigge på en masse biler i weekenden, mest for sjov. Det skal siges at vi
ikke var ude og _køre_ i noget, vi kiggede bare på udstillingsbiler. Jeg må
indrømme at der var et par ting der chokerede mig lidt: For det første
Suzuki Alto. Jeg har siddet i den før, da jeg var i markedet efter en billig
bil (forlod den dog hurtigt til fordel for Picanto, og endte med en Getz).
Men jeg havde tydeligvis glemt hvor sløj kabinen i den er! Kan nogen
forklare mig hvad det er der får iøvrigt normalt tænkende mennesker til at
købe sådan en, frem for en Kia Picanto? For slet ikke at snakke om en Getz?
Interiøret ligner _på en prik_ min svigerindes 10 år gamle Hyundai Pony, vi
stod seriøst og diskuterede om det overhovedet _var_ en ny bil vi sad i,
eller om de havde en brugtvogn holdende i udstillingen. Jeg blev pludseligt
_meget_ tilfreds med min super-luksus-slæde af en Getz, da jeg satte mig ind
i dén bagefter... Der er bogstaveligt talt 10 års forspring i sådan én i
forhold til en Alto. Men altså, en Picanto er da også en _klart_ bedre bil
som jeg ser det.

Og så vil jeg bare lige vide om det var LSD eller Coke
Peugeot/Citroen/Toyota var på, da de designede deres fælles mikro?

Men langt mere overraskende og skuffende var da at besøge en Chrysler
forhandler. Jeg har aldrig set en 300C indvendigt, men jeg har savlet meget
over den når den kører forbi. Men HOLD da kæft en jammerdal at sidde i.
Sæderne er mildt sagt elendige, og finish'en i kabinen er uanstændigt ringe.
Jeg kan uden overdrivelse overhovedet sige at komponent-kvaliteten i kabinen
af min Getz er mærkbart bedre end i en 300C! I en bil til over 600.000,-!
Jeg håber Mercedes har tænkt sig at tilføre Chrysler bare en lille smule
know-how i dén henseende, for det er da godt nok noget andet at sætte sig
ind i bagefter... Knap-betjening af diverse sager på rattet, jow jow - men
malingen skallede af hjørnerne på knapperne, ligesom på en Denver
transistor-radio fra Harald Nyborg, og der var revner i lakeringen på
rattet. Knapperne _føles_ også som en Denver transistor-radio, og
midterkonsollen sad nærmest løst. Igen lignede det en bil som nogen havde
kørt i i 10 år, men det var altså en helt ny bil i demo-lokalet? Det hænger
da bare ikke sammen... Det samme i Chrysler Crossfire - man tager en SLK,
tilføjer et andet design og hiver enhver fornemmelse af kvalitet ud, så har
man en Crossfire. Hvis man har siddet i både en SLK og en Crossfire, og
stadig overvejer at købe Chrysler'en, så skal man altså have hovedet
undersøgt...

Heldigvis er der da andre der kan finde ud af det. Kvaliteten i en Mercedes
er altså svær at gøre noget ved, det er vel forbilledet for enhver - men det
overrasker jo heller ikke nogen. BMW og Honda synes jeg også virkede ret
lækre, og FØJ hvor er en Alfa GT bare sej! Jeg flytter til Sverige og køber
én...

Jeg mangler at sætte mig ind i en VW Fox, men indtil videre har jeg ikke
set noget der kan få mig til at ærge mig _det mindste_ over at jeg valgte en
Getz - dét der slog mig var at dens kvalitet og design i kabinen rent
faktisk ligger langt tættere på de dyrere mærker, end på en Alto.
Selvfølgelig ved jeg først om nogle år hvor langtidsholdbar kabinen er, men
det må da alt andet lige være bedre at have en bil der rent faktisk føles ny
når man får den...

Mvh. Otto

Fra : Henrik B.

Dato : 14-03-06 11:57

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> års forspring i sådan én i forhold til en Alto. Men altså, en Picanto er
> da også en _klart_ bedre bil som jeg ser det.

Det er ligesom med TV - alle billeder er lige go'e.... ))))

P.S. Skal du ikke med til Biler i Bella på søndag?

Knald & Luffe - Dét rykker!

Fra : Otto J.

Dato : 14-03-06 23:33

> Det er ligesom med TV - alle billeder er lige go'e.... ))))

Hehe, klart klart - jeg havde måske bare forventet at en Chrysler med
Mercedes i ryggen ville være af højere kvalitet end et United TV...

> P.S. Skal du ikke med til Biler i Bella på søndag?

Nix, søndag er afsat til tømmermænd, efter Omar & The Howlers lørdag...

Mvh. Otto

Fra : Barfly.

Dato : 14-03-06 14:48

> [...]
> ud, så har man en Crossfire. Hvis man har siddet i både en SLK og en
> Crossfire, og stadig overvejer at købe Chrysler'en, så skal man altså have

Amerkansker biler er bare ikke for lavet til europa, jeg har selv lejet både
Chrysler,Chevrolet og Cadillac i USA og kan kun sige at biler fra Europa har
bedre kvalitet både i samlemåden,og i kabinen, enddag til en i europa bedre
pris-man skal være et direkte fjols ved at købe en USA bil i DK..

Fra : Teddy

Dato : 14-03-06 23:17

"Barfly."
.....................man skal være et direkte fjols ved at købe en USA bil i
DK..

Den holdning deler vi så ikke lige helt.

Flot at se, i det oprindelige indlæg, at kvaliteten i en Chrysler 300 er
værre end Hyundai Getz

Men sådan er der så meget. Kunne faktisk være sjovt at sammenligne bilerne
når de er veteraner, altså 35 år gamle.
Men hov... nej da... det var jo kun Chrysleren som overlevede..

Teddy

www.smallblock.dk US biler i DK.

Fra : Otto J.

Dato : 14-03-06 23:39

> Men sådan er der så meget. Kunne faktisk være sjovt at sammenligne
> bilerne når de er veteraner, altså 35 år gamle.
> Men hov... nej da... det var jo kun Chrysleren som overlevede..

Det er da vældigt fint, men hvad hulen skal jeg bruge dét til når jeg køber
en ny bil? Jeg kunne sagtens forestille mig at hvis jeg skulle købe en
veteran, så ville mange amerikanske biler ligge højt på min ønskeliste. Og
så ville jeg ikke brokke mig det mindste over småtterier som sløj
kvalitets-fornemmelse i et par knapper, det er jo ikke dét der er afgørende
i den situation. Men hvis jeg skal give 600.000,- for en ny bil, så rager
det mig altså en papand om den holder 10 eller 30 år, så vil jeg have en god
bil _nu_. Derfor synes jeg absolut det er relevant at brokke sig over
kvalitetsfornemmelsen i bilen, uanset om kvaliteten så er overfladisk eller
ej.

Mvh. Otto

Fra : PSG

Dato : 14-03-06 17:26

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> malingen skallede af hjørnerne på knapperne, ligesom på en Denver
> transistor-radio fra Harald Nyborg,

Hov, hov - jeg har en Denver transistor fra Jem & Fix til 79,- og den
spiller spilleme fint!

Ellers er jeg faktisk enig - der er ikke nødvendigvis sammehæng mellem pris
og kvalitetsindtrykket af nye biler.

- Patrick

Fra : Otto J.

Dato : 14-03-06 23:40

> Hov, hov - jeg har en Denver transistor fra Jem & Fix til 79,- og den
> spiller spilleme fint!

Det har jeg også (hvilket sikkert vil overraske en del af dem der kender
mig...)

Mvh. Otto

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-03-06 07:26

"Otto J." skriver:

> Det har jeg også (hvilket sikkert vil overraske en del af dem der kender
> mig...)

Ahvah ?

Okay i garagen har jeg selv en gammel Blaupunkt bilradio og et sæt
_brugte_ højttalere til "baggrundsstøj".

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Otto J.

Dato : 15-03-06 08:53

> Ahvah ?

Tænkte nok du ville vågne op! Den er indkøbt til festival-brug, og
fungerer aldeles glimrende til formålet - som er at være så billig at jeg
ikke skal bekymre mig om om den bliver smadret, eller om jeg husker at få
den med hjem...

Mvh. Otto