2001 Peugeot 306 1,6 Toscana st.car 5d. me~
Fra : Mads Møllegaard

Dato : 14-03-06 08:27

Hej,

Jeg har kig på subj. men skal lige høre om folks erfaringer med denne i
forbindelse med barnevogn? Er der god plads i den?

Og endvidere er det en god bil mht. sikkerhed, drift, holdbarhed, rust osv.?

På forhånd tak!

Mads

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-03-06 09:14

"Mads Møllegaard" skriver:

> Jeg har kig på subj. men skal lige høre om folks erfaringer med denne i
> forbindelse med barnevogn? Er der god plads i den?

Fra hvad jeg kender til - ja

Kender et par stykker med 306SW.
Den ene skiftede for ½ år siden til en 307'er og har fortrudt lige
siden.

> Og endvidere er det en god bil mht. sikkerhed, drift, holdbarhed, rust osv.?

306'eren er fra før Peugeot "gik af lave". Det er en fin bil. Rimeligt
ruststærk og slidstærk. Dog går sædevarmen tit i stykker og er dyr at
reparere. Elanlæg kan være problemfyldt, men så vidt jeg ved er der
rimeligt styr på det i de nyeste modeller.

Som FDM skriver her:
http://www.fdm.dk/motor/tests/brugtbiltest.asp?ID=1614

(kopierer lige teksten ind, hvis du ikke kan få adgang til testen hos
FDM)

Et godt køb

Peugeot har taget forbilledligt hånd om de få problemer, modellen har
haft. Så en brugt men velplejet 306'er, der har fulgt service, kan man
dårligt gå fejl af

Testen i tal

Rust     ****
Motor og transmission     ***
El-anlæg     **
Undervogn     ***
Driftsøkonomi     ***

Oliespild fra motoren er typisk og stammer fra en defekt toppakning

Der kommer slør i de forreste stabilisator-forbindelser, hvilket giver
støj ved kørsel på ujævn vej.
Ophængene til bagbroen slipper i vulkaniseringen, navnlig når bilen får
nogle år på bagen

Manchetterne på trækakslerne er ofte revnet, skønt de var i orden på
dette eksemplar
Peugeot 306 er lidt af en ener. For ikke mange andre bilmodeller kan
prale af at have holdt sig ung i så mange år. Peugeot 306 så første gang
dagens lys i 1993 og står den dag i dag stadig i udstillingslokalet hos
Peugeot forhandleren i bund og grund samme konstruktion. Men der er
selvfølgelig foretaget mange forbedringer siden.

Som brugt bil er 306 et ganske fornuftigt køb. De fleste af FDMs
logbogsholdere er meget tilfredse med bilen og har ikke haft de store
problemer. FDMs teknikere deler denne positive opfattelse ud fra de
forholdsvis få sager, foreningen har kendskab til.

Meget varme sæder
Et problem, som går igen på alle 306'ere monteret med sædevarme foran,
er dog, at varmeelementet har tendens til at brænde over og lave hul i
betrækket. Er man rigtig uheldig, brænder elementet også hul i bukserne
på personen i sædet. Importøren af Peugeot-biler i Danmark har betalt
for reparation af defekte sædevarmere, også selv om bilerne er langt ude
over den etårige garanti.

Nogle 306-ejere beklager sig også over dårlig motorstyring på
benzinmotorerne, hvilket giver urolig tomgang og problemer med at køre
jævnt, navnlig når motoren er kold. I nogle tilfælde er årsagen en
defekt i motorstyringen, men ofte er det en egenskab, ejerne er nødsaget
til at leve med, da de skærpede miljøkrav betyder, at motorerne ikke kan
få det brændstof, de har behov for. Også andre bilmærker kender til
problemet.

Teknikken i Peugeot motorerne klarer sig imidlertid fornuftigt. 1,4 og
1,6 motoren bygger på samme grundkonstruktion og er kendt for at holde
utrolig mange kilometer. De bruger sjældent olie i nævneværdigt omfang,
men det er ikke unormalt, at de har en defekt toppakning, der giver
olie- og vandspild. Købere af en brugt 306'er med defekt toppakning bør
således få monteret metal-toppakningen, som Peugeot begyndte af anvende
fra modelår 99.

1,8 motorerne har været mere problematiske. De første støjede fra
stemplerne og var slemme til at bruge olie. Men Peugeot har repareret
alle de motorer, som havde problemet, på garantien. Der burde derfor
ikke være flere tilbage, som bruger uforholdsmæssigt meget olie. 1.8
motorer i nye 306'ere har mindre tolerance mellem stempler og cylindre,
og det har stort set løst det unormalt store olieforbrug.

Konklusioner

Positive egenskaber
God modstandsdygtighed over for rust
Komfortabel
Rummelig

Negative egenskaber
Oliespild
Svagt elanlæg

Modstandsdygtighed overfor rust
Rust er en sjælden parasit på en Peugeot, for bilerne er meget fint
behandlet fra fabrikken. Selv på Peugeot-biler fra 1987 ser man ikke
nævneværdigt rust - så den med at en Peugeot er slem til at ruste, hører
fortiden til.

Motor/transmission
1.4 og 1.6 motoren i 306 hører til de bedste motorer, der sjældent
bruger olie, men som godt kan lække lidt olie og vand fra toppakningen.
Peugeots øvrige benzinmotorer, især 1.8'eren, blive ofte udskældt for at
spilde og bruge olie, men de fleste er repareret på garanti/kulance, af
importøren. Dieselmotorerne 1.9 og 1.9 turbo må betegnes som noget af
det bedste på markedet - nogle slidstærke og problemfri
kilometerslugere.

Transmissionen giver normalt ikke problemer, men man skal være opmærksom
på trækaksel-manchetterne, som i nogle tilfælde revner, så
drivakselleddet slides i stykker, hvis man ikke får dem repareret.

El anlæg
Bilernes el-anlæg giver relativt ofte problemer, da ledningerne på de
ældre årgange er begyndt at irre og derfor giver dårlige forbindelser.
Vær opmærksom på dårlige paraboler på de første årganges lygter.
Motorstyringen har problemer ved koldstart og giver svingende tomgang,
der kan betyde problemer, navnlig i køkørsel.

Undervogn
De forreste stabilisatorforbindelser er ofte slidt, når bilen har kørt
50.000 km. De bageste bøsninger i bagbroen er svage og slipper i
vulkaniseringen. Håndbremsekablerne knækker i isoleringen, så der er
åbent for indtrængende vand og snavs.

Driftsøkonomi
Den løbende vedligeholdelse på 15-30 øre pr. km ligger på et rimeligt
niveau for modellens størrelse, så længe det drejer sig om normal
service. Men mange har desværre måttet udskifte bøsninger i styretøjet
og bøsninger i bagbroen. Sørg for at få dette rettet inden eventuelt køb
af en 306'er.

Det stod i Motor nr. 6/2000

Køresikkerhed på højt niveau og en meget fornem kørekomfort er nøgleord
for den nye Peugeot 306. Men den er også kendetegnet ved god plads, stor
brugsværdi og let betjening. Selv med den mindste motor, byder den på en
god portion køreglæde. Kort sagt: En rigtig familiebil.

Ejernes mening

Stort værditab
Min Peugot 306 XL 1.4 3 dørs blev købt fra ny i maj 1994 til at dække et
årligt kørselsbehov på kun 10.000 km. Bilen har en behagelig affjedring,
hvilket gør den meget komfortabel at køre - den ellers forhadte hvide
lak gør desuden bilen behagelig at køre i om sommeren. Der har været
mange fejl, eksempelvis gearskiftet, stabilisatorerne på fortøjet,
låsesystemet og sædevarmen. Og så er der knas med motorstyringen,
motoren hugger og sætter ud, men den fejl er tilsyneladende ikke til at
løse. Desværre er bilen også plaget af rasle- og skramlelyde, som
mærkeværkstedet ikke har kunnet fjerne trods utallige forsøg. Sæderne
kunne godt give en bedre lændestøtte, da jeg bliver træt i ryggen på
langture. En anden negativ detalje er værditabet: Jeg gav 150.000 kr.
for bilen, og efter 5 år og 50.000 km vil Peugeot ikke give mere end
50.000 kr. for den. Jeg købte bilen med en servicekontrakt, som årligt
koster 3.000 kr. inklusive dæk. Benzinøkonomien ligger gennemsnitlig på
13 km/l. Jeg vælger ikke samme bil igen.
C. Jacobsen, Køge

Kun få problemer
Min Peugeot 306 er en Sedan 1.9 Diesel, som jeg, efter et halvt års
venten og utallige henvendelser til forhandlen, blev ejer af den
12.01.96. Bilen anvendes til og fra arbejde samt til en del firmakørsel,
hvilket betyder, at den på tre år har kørt 160.000 km. Alle disse
kilometer har den faktisk klaret uden de store problemer, kun den
alarm/startspærre, jeg fik i kompensation for den besværlige bilhandel,
virkede ikke. Først efter 22 måneder og utallige værkstedsbesøg blev den
monteret korrekt af Peugeot-importøren. Bilen er stort set kun blevet
serviceret af et ikke Peugeot værksted. Kun da udstødningen blev defekt
på vej til arbejde, samt da den elektriske sædevarme skulle repareres,
blev det lavet på et Peugeot værksted. Mit lokale CAD værksted har
klaret al service og de reparationer, der har været på f.eks. fortøjets
stabilisator. Til dato har den løbende vedligeholdelse uden dæk koster
19 øre pr. kilometer, hvilket jeg ikke kan klage over.
Brændstoføkonomien ligger gennemsnitlig på 16 km/l over hele året. Min
samlede opfattelse af bilen er positiv, men da den ikke må trække en
særlig stor campingvogn, vælger jeg ikke samme bil igen.
Michael H. Svensson, Sorø

Ubetinget samme bil igen
I marts 96 købte vi en Peugeot 306 SR 1.6 til at dække et årligt kørsels
behov på ca. 25.000 km. Vi er meget tilfredse med bilen, som på knap
fire år har kørt ca. 90.000 km. Bilen kører fremragende og har gode
køreegenskaber. Og så er der rigtig god plads i kabinen. Det eneste
negative, jeg kan sige, er, at den fabriksmonterede radio er meget
dårlig, men det er jo ikke bilens skyld. På de godt 90.000 km har der
kun været mindre reparationer ud over service, såsom at kontrollampen
for positionslys svigtede, slør i stabilisatorer på fortøjet og
udstødningen. På garanti og kulance er reparation af afbrændt sædevarme.
En defekt højttaler er ligeledes betalt af importøren. Servicen, der
foretages på et Peugeot-værksted, er vi rimelig tilfredse med. Den
løbende vedligeholdelse uden dæk er 16 øre pr. km. Benzinøkonomien
ligger ca. på 14 km/l. Vi vil ubetinget vælge samme bil igen.
Ib Asp, Odder

Af Brian Clausen

Klaus
--