|
| Reservhjul i Tyskland Fra : T. Hartung |
Dato : 13-03-06 20:27 |
|
Der svirre vilde rygter i dk.fritid.camping om at det er lovpligtig at have
et reservehjul i bil /CV i Tyskland. Det er jo højeste mode at spare netop
denne gummi-befænkte tingeste væk i bilerne - også tyske - så kan det have
sin rigtighed ?
--
mvh.
T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung
| |
Ib Jakobsen (13-03-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 13-03-06 22:02 |
|
T. Hartung skrev:
> Der svirre vilde rygter i dk.fritid.camping om at det er lovpligtig at have
> et reservehjul i bil /CV i Tyskland. Det er jo højeste mode at spare netop
> denne gummi-befænkte tingeste væk i bilerne - også tyske - så kan det have
> sin rigtighed ?
>
Thjaa, en Lupo er født uden. De må så ikke køre i Tyskland?.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Per Henneberg Kriste~ (13-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 13-03-06 22:10 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4415ddc8$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Thjaa, en Lupo er født uden. De må så ikke køre i Tyskland?.
Har du en tysk-indregistreret Lupo, da?
Eller på dansk: Ovenstående er ikke bevis for noget som helst.
--
Per, Esbjerg
| |
Brian (13-03-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 13-03-06 22:22 |
|
Per Henneberg Kristensen wrote:
> Har du en tysk-indregistreret Lupo, da?
>
> Eller på dansk: Ovenstående er ikke bevis for noget som helst.
Hvis man går ind på www.volkswagen.de og prøver at konfigurere
sin egen bil, skal man (ihvertfald til Golf som jeg prøvede med)
tilkøbe et reservedæk... men det er jo selvfølgelig heller ikke
et endeligt bevis.
/Brian
| |
Ib Jakobsen (13-03-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 13-03-06 23:36 |
|
Per Henneberg Kristensen skrev:
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:4415ddc8$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Thjaa, en Lupo er født uden. De må så ikke køre i Tyskland?.
>
> Har du en tysk-indregistreret Lupo, da?
Skal man være ejer af en sådan for at kunne udtale sig?. Men så får du
hele historien. En dansker med en Østrisk indregistreret Lupo kommer og
er punkteret. En hurtig søgen siger at der ikke er noget reservehjul.
End ikke gjort plads til dette. En hurtig opringning til den lokale VW
forhandler bekræfter at det er der ikke, da man har vurderet at risikoen
for punktering og hjulets vægt afgør at det ikke skal være til stede.
>
> Eller på dansk: Ovenstående er ikke bevis for noget som helst.
Ikke andet end det er noget vrøvl du selv kommer med. På lige så dansk.
Ved slet ikke hvor du vil hen med dit indlæg.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Per Henneberg Kriste~ (14-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 14-03-06 02:48 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4415f3d5$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Thjaa, en Lupo er født uden. De må så ikke køre i Tyskland?.
>>
>> Har du en tysk-indregistreret Lupo, da?
>
> Skal man være ejer af en sådan for at kunne udtale sig?. Men så får du
> hele historien. En dansker med en Østrisk indregistreret Lupo kommer og er
> punkteret. En hurtig søgen siger at der ikke er noget reservehjul.
En Østrigsk indregesitreret Lupo skal overholde Østrigsk lovgivning. Hvis
Østrigsk lovgivning ikke kræver reservehjul, så er der selvfølgelig ingen
reservehjul i den.
> End ikke gjort plads til dette. En hurtig opringning til den lokale VW
> forhandler bekræfter at det er der ikke, da man har vurderet at risikoen
> for punktering og hjulets vægt afgør at det ikke skal være til stede.
Et eller andet skal en forhandler jo sige. Vedkommende aner formentlig ikke
en skid om hvordan lovkravene er i Tyskland - med mindre det er en tysk
forhandler. Er det en tysk forhandler?
Ellers kunne du have sparet os (for 2. gang) :)
--
Per, Esbjerg
| |
Ukendt (14-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-03-06 07:10 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
>> End ikke gjort plads til dette. En hurtig opringning til den lokale VW
>> forhandler bekræfter at det er der ikke, da man har vurderet at risikoen
>> for punktering og hjulets vægt afgør at det ikke skal være til stede.
>
> Et eller andet skal en forhandler jo sige. Vedkommende aner formentlig
> ikke en skid om hvordan lovkravene er i Tyskland - med mindre det er en
> tysk forhandler. Er det en tysk forhandler?
>
Det er alm kendt at i nye VAG-biler, G.V etc., er der ingen reservehjul, men
et rep.-kit med en dåse lappe-spray. Hjul kan dog købes som ekstraudstyr.
| |
Per Henneberg Kriste~ (14-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 14-03-06 15:10 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:44165e2c$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Det er alm kendt at i nye VAG-biler, G.V etc., er der ingen reservehjul,
> men et rep.-kit med en dåse lappe-spray. Hjul kan dog købes som
> ekstraudstyr.
Ja - det er almindelig kendt i Danmark. Men det fortæller stadig ikke noget
om forholdene i Tyskland.
En bil kan sælges med meget forskelligt udstyr i forskellige lande ...
--
Per, Esbjerg
| |
Brian (14-03-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 14-03-06 17:18 |
|
Per Henneberg Kristensen wrote:
> Ja - det er almindelig kendt i Danmark. Men det fortæller stadig ikke
> noget om forholdene i Tyskland.
>
> En bil kan sælges med meget forskelligt udstyr i forskellige lande ...
Som skrevet andetsteds er reservedæk _også_ noget man skal tilkøbe
til en ny VW i Tyskland.
Det kan selvfølgelig være at det er fordi kunden selv skal have
mulighed for at plumbe et dæk i hullet, men alligevel...
Lad mig gætte på, at du er på den side af campisterne der mener at
man _skal_ have et reservedæk med ved kørsel i Tyskland ?
/Brian
| |
Jørgen M. Rasmussen (14-03-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 14-03-06 19:28 |
|
"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
news:4416ecf1$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
> Lad mig gætte på, at du er på den side af campisterne der mener at
> man _skal_ have et reservedæk med ved kørsel i Tyskland ?
>
Det kan så være klogt. Af erfaring ved jeg hvor svært det kan være at skaffe
en "bytter" på autobahn i weekends/ ferieperioder :(. Som campist SKAL man
være forberedt på worse case, så bliver uheldet til at leve med, i stedet
for at ødelægge ferien - det kan faktisk være sjovt at få afprøvet ens
forberedelser/ teorier ;).
| |
Per Henneberg Kriste~ (14-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 14-03-06 21:05 |
|
"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
news:4416ecf1$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
> Lad mig gætte på, at du er på den side af campisterne der mener at
> man _skal_ have et reservedæk med ved kørsel i Tyskland ?
Jeg mener ingenting - men jeg _tror_ ikke det er lovpligtigt.
Og jeg har ikke et med selv.
Og at der ikke skal være reservehjul i en bil er ikke ensbetydende med at
der ikke skal være i en campingvogn ;)
--
Per, Esbjerg
| |
Ib Jakobsen (14-03-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 14-03-06 16:50 |
|
Per Henneberg Kristensen skrev:
> En Østrigsk indregesitreret Lupo skal overholde Østrigsk lovgivning. Hvis
> Østrigsk lovgivning ikke kræver reservehjul, så er der selvfølgelig ingen
> reservehjul i den.
Nej men så ville der nok slet ikke køre nogen Lupo i Tyskland af tyske
førere på tyske plader. Der er ikke noget reservehjul i vognen, det
findes ikke og der er ikke gjort plads til det nogen steder i bilen. Med
mindre man køber et femte hjul, og smider det ind på bagsædet.
> Et eller andet skal en forhandler jo sige.
Hvor du vil hen med det ved kun du. Hvorfor skal han tale uden om?. Giv
mig bare en god grund.
> Vedkommende aner formentlig ikke en skid om hvordan lovkravene er i Tyskland - med mindre det er en tysk
> forhandler. Er det en tysk forhandler?
Nej det er det jo ikke når det er den lokale forhandler. Vi er i
Danmark. Hvordan jeres VW folk i dit område ved jeg ikke. Men dem jeg
omgås er yderst kompetente. Men nok om det. Du kan jo ringe og bestille
en reservehjulsbund til en Lupo. Den kan du så for sammen med
kølervæsken til type1.
>
> Ellers kunne du have sparet os (for 2. gang) :)
>
Vi kan tage ti gange om det skal være. Jørgen M. Rasmussen siger jo det
samme som jeg.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Per Henneberg Kriste~ (14-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 14-03-06 21:07 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4416e633$0$84024$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Per Henneberg Kristensen skrev:
>> Et eller andet skal en forhandler jo sige.
> Hvor du vil hen med det ved kun du. Hvorfor skal han tale uden om?. Giv
> mig bare en god grund.
Han vil gerne sælge dæk.
>> Vedkommende aner formentlig ikke en skid om hvordan lovkravene er i
>> Tyskland - med mindre det er en tysk forhandler. Er det en tysk
>> forhandler?
>
> Nej det er det jo ikke når det er den lokale forhandler. Vi er i Danmark.
> Hvordan jeres VW folk i dit område ved jeg ikke. Men dem jeg omgås er
> yderst kompetente. Men nok om det. Du kan jo ringe og bestille en
> reservehjulsbund til en Lupo. Den kan du så for sammen med kølervæsken til
> type1.
Nu gik spørgsmålet altså på om man skulle have et reservehjul med til en
campingvogn - så ved jeg ikke lige hvorfor du begynder at blande biler ind i
det.
Men det har nok noget at gøre med hvor kompetent man er til at læse
spørgsmålene :)
--
Per, Esbjerg
| |
Ib Jakobsen (14-03-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 14-03-06 22:45 |
|
Per Henneberg Kristensen skrev:
>> Hvor du vil hen med det ved kun du. Hvorfor skal han tale uden om?. Giv
>> mig bare en god grund.
>
> Han vil gerne sælge dæk.
Når man ringer fra et værksted der selv sælger masser af dæk?. Den er
for langt ude.
> Nu gik spørgsmålet altså på om man skulle have et reservehjul med til en
> campingvogn - så ved jeg ikke lige hvorfor du begynder at blande biler ind i
> det.
Så læs dog spørgerens indlæg igen!. Hint: "Der svirre vilde rygter i
dk.fritid.camping om at det er lovpligtig at have
et reservehjul i bil /CV i Tyskland.........".
>
> Men det har nok noget at gøre med hvor kompetent man er til at læse
> spørgsmålene :)
>
Tror bare vi stopper der, Per. Du vil kun forstå det du selv mener og
tror. Jeg vil nok mene jeg er kompetent nok til at læse og forstå hvad
der bliver spurgt om.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Per Henneberg Kriste~ (15-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 15-03-06 02:56 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4417394f$0$84027$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Men det har nok noget at gøre med hvor kompetent man er til at læse
>> spørgsmålene :)
> Tror bare vi stopper der, Per. Du vil kun forstå det du selv mener og
> tror. Jeg vil nok mene jeg er kompetent nok til at læse og forstå hvad der
> bliver spurgt om.
Tjah - jeg opdagede det 2 sekunder efter at jeg havde sendt svaret, men
havde desværre ikke tid til at slette svaret fordi jeg så skule vente på at
det røg retur fra TDC.
Jeg beklager.
--
Per, Esbjerg
| |
Ukendt (14-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-03-06 08:55 |
|
"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> wrote in message
news:4415c785$0$27586$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Der svirre vilde rygter i dk.fritid.camping om at det er lovpligtig at
have
> et reservehjul i bil /CV i Tyskland. Det er jo højeste mode at spare netop
> denne gummi-befænkte tingeste væk i bilerne - også tyske - så kan det have
> sin rigtighed ?
>
Før i tiden har det været sådanne, så hvis du punkterede på motorvejen i
Tyskland og var nødt til at lade bil/campingvogn stå, fordi du ikke havde
noget reservehjul, så kunne du få en bøde for det. Om det stadig er sådanne
ved jeg ikke.
Det er lidt ligesom advarsel trekant i danmark. Det er ikke lovpligtig at
have i bilen, men hvis du har et havari og ikke har sat en trekant op kan du
få en bøde for det.
VH
Per
| |
|
|