Mærkelig pludselig hyle/pive lyd
Fra : Steffen Skov

Dato : 13-03-06 18:43

Hej alle sammen, jeg har netop fået mig en Fiat Punto fra 1998 og den
har som alle andre brugte biler lidt småting der skal laves.

Når jeg kommer kørende på landevejen kan den pludselig finde på at
hyle/pive med en meget skinger tone. Det stopper nogle gange hvis jeg
trykker lidt på speederen, og andre gange ikke. Det kommer
tilsyneladende fra forenden af bilen.

Det lyder faktisk lidt som når remmen glider, når man skal afsted fra et
kryds i en lidt ældre bil.

Det kommer i øvrigt også nogle gange når jeg bare holder stille eller
kører inde i byen.

Min mekaniker er ret usikker på hvad det kan være, men mener måske det
kan være en motor til varmeblæseren der larmer. Men den siger også lyden
selvom blæserne er slukket, så det kan det vel næppe skyldes ?

Nogen gode ideer til hvad det kan være ?

Mvh. Steffen Skov

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-03-06 18:50

Steffen Skov wrote:
> [...]
> selvom blæserne er slukket, så det kan det vel næppe skyldes ?
>
> Nogen gode ideer til hvad det kan være ?

Jeg mener du bør kigge lidt på remmen til generator, det kunne godt lyde
som om at det er den der hyler lidt. Det nemmeste er naturligvis hvis du
kan få den til at hyle og så stikke hovedet ned motorrummet. Prøv evt.
at se om ikke det kan provokeres ved at tænde ALT elektrisk lige efter
start (varmeblæser, varme i sæder, bagrude, lys)

Så belaster du generatoren og derved kan du måske få den til at hyle.

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-03-06 18:49

Steffen Skov skriver:

> [...]
> hyle/pive med en meget skinger tone. Det stopper nogle gange hvis jeg
> trykker lidt på speederen, og andre gange ikke. Det kommer

Den store blæser ved køleren ?

Prøv at tving den i gang.

> Min mekaniker er ret usikker på hvad det kan være, men mener måske det
> kan være en motor til varmeblæseren der larmer. Men den siger også lyden
> selvom blæserne er slukket, så det kan det vel næppe skyldes ?

Næppe.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Steffen Skov

Dato : 13-03-06 19:06

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Den store blæser ved køleren ?
>
> Prøv at tving den i gang.

Nu spørger jeg helt sikker dumt, men er det den blæser der køler bilen
hvis den bliver for varm og som man nogen gange kan høre om sommeren når
man lige har stoppet motoren ?
Og hvordan tvinger jeg den i gang ?

Mvh. Steffen Skov

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-03-06 19:14

Steffen Skov skriver:

> Nu spørger jeg helt sikker dumt, men er det den blæser der køler bilen
> hvis den bliver for varm og som man nogen gange kan høre om sommeren når
> man lige har stoppet motoren ?

Jeps

> Og hvordan tvinger jeg den i gang ?

Kortslutter termostaten på køleren, så den får strøm.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 13-03-06 19:35

> Steffen Skov skriver:

> Jeps

> Kortslutter termostaten på køleren, så den får strøm.

Fortæl dog manden hvordan han gør det, istedet for disse smarte korte svar.
Kom med guldet uden at folk skal bede om det.

Michael

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-03-06 19:49

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fortæl dog manden hvordan han gør det, istedet for disse smarte korte
> svar.
> Kom med guldet uden at folk skal bede om det.

Hvordan ville du forklare det hvis du ikke har set en Fiat i et motorrum
før?

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-03-06 20:15

Michael Kirkegaard skriver:

> Fortæl dog manden hvordan han gør det, istedet for disse smarte korte svar.
> Kom med guldet uden at folk skal bede om det.

Åbn sidedøren på bilen, find udløseren til motorhjælmen. Luk derefter op
ned til motoren og husk at sætte stangen i det rigitge hul, så du ikke
får den i hovedet igen.

Er det sådan du mener ?

Jeg aner sku da ikke, hvor termostaten i en Fiat punto præcist sidder,
så jeg kan ikke give en mere præcis hjælp.
Kan du ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : alexbo

Dato : 13-03-06 20:40

"Steffen Skov" skrev

> Og hvordan tvinger jeg den i gang ?

Kør bilen varm, og lad den derefter stå i tomgang, så skal blæseren starte
lige før varmemåleren når det røde felt.

Men du kender jo den lyd og den kommer heller ikke midt på landevejen.
Hvis det skulle være remmen vil det stoppe når du letter lidt på speederen.
Det kan også være vandpumpe eller generator.

mvh
Alex Christensen

Fra : Chr

Dato : 14-03-06 09:13

"Steffen Skov" <steffenskov@info.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvom blæserne er slukket, så det kan det vel næppe skyldes ?
>
> Nogen gode ideer til hvad det kan være ?

remstrammer lejet er kendt for det....når ham der skiftet tandremmen ikke
skifter det,-det har jeg prøvet en gang, det hylede og skreg på en punto.

Fra : Steffen Skov

Dato : 15-03-06 17:53

Så har jeg kørt noget mere i bilen, og det ser ud til lyden stopper når
man træder koblingen ned - kan det give en bedre ide om hvad det kan
skyldes ? Det er en meget skinger lyd.

Derudover har min mekaniker tjekket at generatorens rem er rigelig strammet.

Mvh. Steffen Skov