Tilbud på VVS opgave. Ok pris??
Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 01-06-06 17:04

Hej

Da vi har et ønske om at få flyttet installationen til vores køkkenvask
ca. 2meter, kontaktede vi den lokale vvs-mand for at få et tilbud.

Tilbudet skulle omfatte:
1. Flytning af vand og afløbsinstallation (der er krybekælder og de
skærer hul i gulvet hvor den gamle installation er og hvor den nye skal
være. Derved skal de ikke kravle frem og tilbage i krybekælderen).
2. Tilslutning af vand og afløb til køkkenvask + tilslutning af
opvaskemaskine (er dette ikke noget vi selv må gøre?)
3. Desuden også udskiftning af stophane ved vanduret (dette skulle
udgøre ca.1 times løn + ca.200kr i materialer).
4. Materialer og arbejdsløn.

Udbedring af hullerne i gulvet og elektrikerarbejde er ikke beregnet med.

Prisen er ca.8500kr + Moms.
Ja, jeg blev en smule overrasket.

Jeg har ingen ide om det er en fornuftig pris eller ej. Burde jeg prøve
at få endnu et tilbud hjem fra en anden vvs mand?

Eller kan man sige at det lyder som et meget rimeligt tilbud?

Når man tager imod sådan et tilbud er det vel en fast pris uanset om det
viser sig at VVS-manden bruger knap så mange timer som han regnede med?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Stig N. Færch

Fra : Holst

Dato : 01-06-06 17:18

Stig N. Færch wrote:

> Jeg har ingen ide om det er en fornuftig pris eller ej. Burde jeg prøve
> at få endnu et tilbud hjem fra en anden vvs mand?

Hvis du ikke er tilfreds med tilbudet, hvilket du vel ikke er, siden du
skriver her, så burde du nok indhente et tilbud hos en anden
entreprenør. Så kan du i det mindste sammenligne.

> Når man tager imod sådan et tilbud er det vel en fast pris uanset om det
> viser sig at VVS-manden bruger knap så mange timer som han regnede med?

Det er jo lige det. Har du det skriftligt, er det vigtigt at se, om du
har fået et tilbud eller et overslag.

Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 01-06-06 17:28

> Hvis du ikke er tilfreds med tilbudet, hvilket du vel ikke er, siden du
> skriver her, så burde du nok indhente et tilbud hos en anden
> entreprenør. Så kan du i det mindste sammenligne.

Jeg synes jo det er mange penge, men det kan jo godt være at det er en
forventelig pris. Men det kan godt være at det ville være fint at få en
anden til at give et tilbud også.

> Det er jo lige det. Har du det skriftligt, er det vigtigt at se, om du
> har fået et tilbud eller et overslag.

Altså der står tilbud. Så det betyder vel en fast pris.

/Stig

Fra : jones_net

Dato : 02-06-06 07:40

""Stig N. Færch"" <stig@8620.dk> wrote in message

> [...]
> anden til at give et tilbud også.

> Altså der står tilbud. Så det betyder vel en fast pris.

Tilbud er fast pris, om de så bruger dobbelt så lang tid eller kun den halve
tid. Derfor er tilbud som regel pålagt lidt extra timer for at det kan
betale sig for håndværkeren.

Overslag er det samme som efter regning. Mesteren kommer med et fagligt
kvalificeret gæt, og så arbejde de på livet løs, og du betaler for de timer
de har brugt. Det kan så være det dobbelte af overslaget, hvis der opstår
problemer, men også det halve, hvis du sørger for selv at gøre klar og rydde
op efter dem

Det kan godt betale sig at spørge hvordan du kan gøre det lettest for dem,
og sige, at de ikke skal rydde op efter dem selv. Der kan du let spare en
håndfuld timer

/J

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-06-06 17:38

On Thu, 01 Jun 2006 18:03:59 +0200
> [...]

> Når man tager imod sådan et tilbud er det vel en fast pris uanset om
> det viser sig at VVS-manden bruger knap så mange timer som han

Jeg synes det lyder som en rimelig høj pris for det du skal have lavet.
Vi har VVS mand på lige nu og han regner med at det koster ca 10000kr
inkl moms og materialer at få lavet bl.a.
Udskiftning af flere rør og rørføringer (flere er svejset så nyt skal
til.
sløjfning af 2 gamle radiatorer.
Installation af kontrolsystem og pumpe til gulvvarme system.
Tilslutning af gulvarmen (vi leverer selv slanger og lægger dem ud).
skyde vandrør 6m under et trægulv for at installere udendørsvandhane.
Ændre gammel klodset rørføring fra vask til ny mere diskret plastik rør
udgave.

Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 01-06-06 18:49

> [...]
> skyde vandrør 6m under et trægulv for at installere udendørsvandhane.
> Ændre gammel klodset rørføring fra vask til ny mere diskret plastik rør

Ja, det lyder da som om at i får lavet noget mere til ca. de samme
penge. Mon det er meget egnsbestemt, alt efter hvor travlt der er rundt
omkring, hvad det koster at få udført sådan et stykke arbejde?

/Stig

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-06-06 19:04

On Thu, 01 Jun 2006 19:48:35 +0200
> [...]
> penge. Mon det er meget egnsbestemt, alt efter hvor travlt der er
> rundt omkring, hvad det koster at få udført sådan et stykke arbejde?

Det tror jeg du har ret i (aalborg her).

Fra : Heidi

Dato : 01-06-06 20:35

"Stig N. Færch" wrote:
> Hej
>
> Da vi har et ønske om at få flyttet installationen til vores
> køkkenvask ca. 2meter, kontaktede vi den lokale vvs-mand for at få et
> tilbud.

Vi er også blevet overraskede over de overslag/priser vi har fået.
Vi har lige fået nyt køkken sat op, og skulle i den forbindelse have
følgende udført af en VVS mand (i store træk - kan ikke huske hvad der
præcist var med):

- Nedtagning og afblænding af to radiatorer
- Etablering af gulvvarme (tilslutning til vand/gasfyr - etablering af
selvstændig varmestyring i baggang) - VVSeren kom selv med slanger og
satte dem fast/sluttede dem til
- Etablering af nye vandslanger til vasken og mindre flytning af afløbet
- Levering og opsætning af 1 ny radiator

Vi havde vist 4-5 firmaer ude for at give en pris, og alle bortset fra
en, gav et overslag, da de ikke mente de kunne give en fast pris eller
et decideret tilbud. Det sidste firma kom med en fast pris.

Den dyreste pris (overslag) lå på - såvidt jeg husker - 21.000! Det gav
os lidt et chock - det var det firma vi havde til at levere nyt gasfyr
for knap 2 år siden, og eftersom vi var godt tilfredse med dem, var det
naturligt at få dem til at give en pris.

Men vi kunne ikke helt forstå det skulle være så dyrt, så derfor fik vi
flere ud for at give en pris.
Vi droppede den nye radiator, og ved de andre lå prisen på det øvrige
arbejde fra 5800 og opefter - og vi har svært ved at tro at en enkelt ny
radiator skulle kunne koste omkring 15.000.
Det billigste firma, som oven i købet gav en fast pris, havde vi hørt
godt om flere steder fra, så dem endte vi med at vælge, og har kun været
tilfredse.
De skulle så have lidt ekstra for at etablere et "vandstik" i væggen til
et amerikanerkøleskab, så prisen blev omkring 6500 for det de udførte.

Så jeg vil absolut sige at det godt kan betale sig at få en pris flere
steder fra, men vær samtidig sikker på at det er det samme arbejde de
giver en pris på.

Det er vist ikke unormalt at det er et overslag de giver, fordi der kan
dukke uforudsete ting op, som gør det svært at fastsætte timeantallet -
men det er vel også vigtigt at det er et ordentligt firma man vælger.

Vi bor i Viborg, men det har nok ikke nogen større betydning, den store
forskel i priserne taget i betragtning!

--
Heidi

Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 01-06-06 20:50

Heidi skrev:

> Vi er også blevet overraskede over de overslag/priser vi har fået.

Tak for din historie
Det lyder som om det godt kan betale sig at tage nogle tilbud hjem!
Men har I så betalt for at få tilbud hjem fra hvert af de fem VVS-firmaer?
For jeg forventer da nok at de vil have et eller andet for at de kom
forbi og kiggede på opgaven.

/Stig

Fra : Heidi

Dato : 01-06-06 20:54

"Stig N. Færch" wrote:

> Tak for din historie

Så lidt

> [...]
> VVS-firmaer? For jeg forventer da nok at de vil have et eller andet
> for at de kom forbi og kiggede på opgaven.

Vi har ikke givet en krone til nogle af de firmaer vi ikke valgte - og
det har vi nu i øvrigt aldrig gjort, uanset hvilke håndværkere vi har
haft ude.
Det kan godt være jeg er naiv, men jeg har da altid troet at langt de
fleste firmaer giver tilbud/priser uden at forlange penge for at komme
ud og kigge?
Men det kan godt være det er anderledes andre steder...

Held og lykke med projektet

--
Heidi

Fra : Leonard

Dato : 01-06-06 21:27

"Stig N. Færch" <stig@8620.dk> wrote:

>Det lyder som om det godt kan betale sig at tage nogle tilbud hjem!
>Men har I så betalt for at få tilbud hjem fra hvert af de fem VVS-firmaer?

Jeg er næsten sikker på at der et eller andet sted står at man (også
som privat) max. må indhente 3 tilbud, netop for ikke at spilde
samtlige håndværkeres tid med at rende rundt og give tilbud.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Fra : jones_net

Dato : 02-06-06 07:23

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

> Jeg er næsten sikker på at der et eller andet sted står at man (også
> som privat) max. må indhente 3 tilbud, netop for ikke at spilde
> samtlige håndværkeres tid med at rende rundt og give tilbud.

Sådan var det en gang, men ikke længere

/J

Fra : Bagmanden

Dato : 01-06-06 21:00

"Stig N. Færch" wrote:
> Jeg har ingen ide om det er en fornuftig pris eller ej. Burde
> jeg prøve at få endnu et tilbud hjem fra en anden vvs mand?
>
> Eller kan man sige at det lyder som et meget rimeligt tilbud?

Hej Stig

prøv her hvis du ikke har for travlt:
http://www.mesterguiden.dk

--
F.B.

Fra : Bo Velschow

Dato : 01-06-06 21:08

""Stig N. Færch"" <stig@8620.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når man tager imod sådan et tilbud er det vel en fast pris uanset om det
> viser sig at VVS-manden bruger knap så mange timer som han regnede med?

http://www.fbr.dk/pm/alle/pm069/pm/
http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/tilbud/

HUSK at få specificeret, om der er tale om 1) overslag, 2) fast pris eller
3) regningsarbejde - og gør dig selv den store tjeneste at få alt nedfældet
på papir, og få håndværkerens underskrift på aftalen. Kan/vil han ikke det,
så kig dig om efter en anden!!

PS! Måske er det en gammel regel, men jeg mener, at man uden videre har
(havde) ret til at hjemtage op til 3 tilbud på et stykke arbejde.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-06-06 21:32

On Thu, 01 Jun 2006 22:08:06 +0200, Bo Velschow wrote:

> PS! Måske er det en gammel regel, men jeg mener, at man uden videre har
> (havde) ret til at hjemtage op til 3 tilbud på et stykke arbejde.

Man må i dag indhente alle de tilbud man har lyst til.

Fra : Bo Velschow

Dato : 02-06-06 08:12

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Man må i dag indhente alle de tilbud man har lyst til.

Ja, du har ret - og jeg mente også at kunne huske, loven var blevet lavet
om:
http://www.forbrug.dk/oss/10/

Noget andet er så, om håndværkerne i dag overhovedet gider røre ved "små"
opgaver på <10.000,- - de har jo tilsyneladende nok at lave, så det er i den
grad blevet "sælgers marked". Hvis jeg i dag skulle have lavet en "lille"
opgave, ville jeg nok vælge en håndværker, jeg havde brugt før og som jeg
havde tillid til - i stedet for at "shoppe rundt" for at spare en
tusind-lap.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Anders Majland

Dato : 02-06-06 11:03

> Hvis jeg i dag skulle have lavet en "lille" opgave, ville jeg nok vælge en
> håndværker, jeg havde brugt før og som jeg havde tillid til - i stedet for
> at "shoppe rundt" for at spare en tusind-lap.

Og så håbe på at har får tid til at kigge på det ...

Vi havde hentet _et_ tilbud på VVS og _et_ på vinylarbejde og tømrerarbejde
men valgte selv at lave tømrerarbejde (og maling osv)

Da vi var klar til VVS'erens første omgang rørføring mm tog det nogle uger
inden de havde tid.

Så har vi så selv lavet vægge og gulv. Da det foregik i fritiden turde jeg
ikke give en klar dato til vinylsvejseren før vi reelt var klar.

Og da vi så var klar havde han fået travlt - han startede dog med at love at
det ville blive i løbet af en måned, men endte dog med næsten 3 måneders
ventetid

Derefter skulle der så lige væv på de resterende vægge, males og et loft op
(GDS) og her venter jeg så igen på VVS'eren til de sidste småting som
montering af toilet, armarturer osv. Det tog en uge bare at få fat på
"mester" og det er nu yderligere en uge siden at jeg bad om en pris på de
stumper der skulle bruges. Men han har endnu ikke kunnet/villet give et
tidspunkt til hvornår en af hans folk vil få tid til at bruge den halve dag
her

Ja det er ærgelidt for os kunder med "småting" når der de har for meget at
lave - de tager jo det der er bedst økonomi i først ...

Så er det man overvejer at gøre det selv, eller stoppe en VVS'er på gaden og
spørge om han skulle have tid efter fyraften.

Fra : KsK

Dato : 22-06-06 20:09

:
: Så er det man overvejer at gøre det selv, eller stoppe en VVS'er på gaden
og
: spørge om han skulle have tid efter fyraften.

det ha vi ikke vi ha masse at lave efter arbejderstid stort set lever
vi i vores arbejderstøj LoL

KsK