Sidestik under løb
Fra : Allan Nielsen

Dato : 16-06-01 16:16

Hej NG

Jeg er sammen med min kusine, begyndt at dyrke løb.
Det går meget godt, bortset fra, at min kusine meget tit får sidestik.
vi har også flere gange løbet mens hun har sidestik, er det "farligt"?
er der nogen der har nogle gode råd om, hvordan man bedst undgår det?
Jeg ville også blive meget glad, hvis der var en der måske kunne fortælle
lidt mere om hvad sidestik egentlig er?

mvh Allan

Fra : Peer Klercke

Dato : 16-06-01 19:51

Allan Nielsen <allan@computer.dk> wrote:
> [...]
> er der nogen der har nogle gode råd om, hvordan man bedst undgår det?
> Jeg ville også blive meget glad, hvis der var en der måske kunne fortælle

Prøv at lade være med at spise for tæt på træningen og prøv at koncentrere
lidt mere på et rytmisk åndedræt, hvor der åndes godt ud. Prøv evt. at
trække vejret ind gennem næsen - af uvisse grunde hjælper det nogen gange.

Så vidt jeg ved har man aldrig helt præcis fundet årsagen til sidestik.
En populær opfattelse er, at mellemgulvsmusklerne får for lidt blod (f.eks.
fordi dine tarme lægger beslag på det til fordøjelse?).

Men prøv ihvertfald at vente med at løbe til 2 timer efter et måltid.

--
Peer Klercke <peer(a)klercke.dk>
I represent myself.