Kan vi redde vores Lauerbærbusk
Fra : Jacky Hansen

Dato : 31-05-06 21:27

Hej NG.

Vi har fornylig købt hus med have (førstegangs haveejere) og i den stod en
stor flot lauerbærbusk. Den har vi imidlertid flyttet til et andet sted i
haven, hvor vi syntes at den kom mere til sin rette. Nu er problemet så bare
at den er ved at gå helt ud. Alle bladene er ved at miste farven helt og de
hænger. Jeg har haft vandet den hver aften igennem de seneste par uger, uden
at det dog har hjulpet. Det skal lige siges at der ikke var ret meget rodnet
på den, bare en stor tyk rod med enkelte få side rødder på. Kan vi klippe
den ned og så håbe på at den kommer til næste sommer, og i givet fald hvor
meget skal vi klippe ned. Den har en pænt stor stamme, hvor der et stykke
oppe kommer en hel del grene som hver i sær har masser af skud og små
sidegrene.

På forhånd tak for hjælpen

Jacky Hansen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-05-06 21:52

> [...]
> uden at det dog har hjulpet. Det skal lige siges at der ikke var ret meget

Hver aften er for meget. Den skal have 100-150 l vand hver 2-3 uge. Men jeg
ville nok klippe kraftigt i den og så krydse fingre.

Mvh Maria

Fra : Jacky Hansen

Dato : 31-05-06 22:08

> Hver aften er for meget. Den skal have 100-150 l vand hver 2-3 uge. Men
> jeg ville nok klippe kraftigt i den og så krydse fingre.
>
> Mvh Maria

Tak for hurtigt svar.
Det vil vi så prøve, og så krydser vi fingrene.

Mvh
Jacky

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-05-06 22:32

"Jacky Hansen" <jacky@detteskalvæktdcadsl.dk> skrev>
> Tak for hurtigt svar.
> Det vil vi så prøve, og så krydser vi fingrene.

Prøv at krydse fingrene om et blad, og se om ikke den skulle have skjoldlus,
det har de tit.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jacky Hansen

Dato : 31-05-06 22:39

> Prøv at krydse fingrene om et blad, og se om ikke den skulle have
> skjoldlus,
> det har de tit.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk

Det vil jeg så lige prøve i morgen. Hvis den har, hvad gør man så ved det?
Kan man sprøjte den med sæbevand som jeg mener at have hørt at man kan gøre
med roser.

Mvh
Jacky

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-05-06 23:23

"Jacky Hansen" <jacky@detteskalvæktdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg så lige prøve i morgen. Hvis den har, hvad gør man så ved det?
> Kan man sprøjte den med sæbevand som jeg mener at have hørt at man kan
gøre
> med roser.

De er mere hårdnakkede, kender kun til manuel begrænsning, men mon ikke
Maladan vil gøre det af med dem?
Jeg skal sende dig en tanke, når jeg står og klemmer på min ferskens store
skjoldlus.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-06 13:33

> [...]
> Det vil jeg så lige prøve i morgen. Hvis den har, hvad gør man så ved det?
> Kan man sprøjte den med sæbevand som jeg mener at have hørt at man kan

Iflg dansk rosen selskab er det er skrøne at det virker. Maladan er det
_eneste_ der iflg dem virker, hørte jeg i en radio udsendelæse

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-06-06 00:35

> Iflg dansk rosen selskab er det er skrøne at det virker. Maladan er det
> _eneste_ der iflg dem virker, hørte jeg i en radio udsendelæse

Nu er jeg ikke den store haveekspert og ved ikke om der overhovedet er tale
om den samme slags lus. Men engang var vores roser smækfulde af en slags
grønne lus på både blade og grene. Jeg fandt en opskrift af vand, brun sæbe
og husholdningssprit på nettet (husker ikke den præcise dosering), som vi
fylde på en sprayflaske og sprayede roserne med. Ca. 15 minutter eller en
halv time efter (husker det ikke præcist) var alle lusene blevet sorte og vi
brusede blandingen og de nu døde (eller besvimede) lus af, med frisk vand
fra haveslangen. Så een eller anden virkning må det jo have haft...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Jeg husker noget om at det var vigtigt ikke at behandle i sol da det
kunne svie bladene - overskyet sidst på dagen var vist bedst.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-06-06 08:40

On Fri, 2 Jun 2006 01:34:58 +0200, "Gainsbourg"
<isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

> [...]
>brusede blandingen og de nu døde (eller besvimede) lus af, med frisk vand
>fra haveslangen. Så een eller anden virkning må det jo have haft...

Det har været "almindelige" bladlus du har taget livet af - der er
sæbevandet nemlig godt nok.

Skjoldlus er meget mere besværlige - de er dækket af et beskyttende
skjold, så sæbevandet kan ikke på samme måde ramme dem og kvæle dem.

At Maladan skulle virke, som andre har skrevet i tråden her, er jeg nu
også lidt i tvivl om. Så vidt jeg ved er det et kontaktmiddel, som skal
ramme bæsterne for at de dør af det. Men det vil kun ramme deres skjold.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/