Køkkenhaven - hvad kan nåes endnu?
Fra : Ukendt

Dato : 31-05-06 13:17

I weekenden overtager vi en kolonihave og vi vil forsøge at få gang i
køkkenhaven med de ting der endnu har en chance for at blive til noget.
Salat, radisser og lignende er jo oplagt, jordbærrene står der allerede og
de kartofler der blev glemt i jorden sidste år, står flot.

Men hvad ellers? Hvad kan vi nå at så/plante og få glæde af allerede i år?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Holst

Dato : 31-05-06 13:23

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> de kartofler der blev glemt i jorden sidste år, står flot.
>
> Men hvad ellers? Hvad kan vi nå at så/plante og få glæde af allerede i år?

Hvis du planter en ramme Tuborg Classic i køleskabet, vil du helt
sikkert kunne nå at få glæde af dem allerede denne sommer.

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-06 23:09

On Wed, 31 May 2006 14:22:51 +0200, Holst wrote:

> Hvis du planter en ramme Tuborg Classic i køleskabet, vil du helt
> sikkert kunne nå at få glæde af dem allerede denne sommer.

Aldeles glimrende forslag. Dét vil jeg gøre allerede i den kommende
weekend. Måske skulle man forsøge en podning/krydsning med skvalderkål, så
de breder sig ind under hækken og om til naboerne. *Det* vil sikkert blive
populært

Tak for mange gode svar. Jeg kan se, at vi kan nå en del allerede i denne
sæsson.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Aase Worm

Dato : 31-05-06 14:31

> Men hvad ellers? Hvad kan vi nå at så/plante og få glæde af allerede i år?

Bønner. Både busk- og stangbønner sås sidst i maj - først i juni.
Rødbeder.
Ærter.
Prøv evt med et par frilandstomater - men vær forberedt på, at udbyttet ikke
bliver så stort, hvis sommeren bliver kølig.
Hilsen
Aase

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 31-05-06 14:28

> [...]
> de kartofler der blev glemt i jorden sidste år, står flot.
>
> Men hvad ellers? Hvad kan vi nå at så/plante og få glæde af allerede i år?

Hej.

Der er jo mange ting du kan nå, du kan jo altid sætte klart plastic over, så
virker det som et drivhus, porre skal jo også først sættes efter
Grundlovsdag, af hensyn til pore møllene.

Kurt J.
Odense

Fra : Klopper

Dato : 31-05-06 14:54

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de kartofler der blev glemt i jorden sidste år, står flot.
>
> Men hvad ellers? Hvad kan vi nå at så/plante og få glæde af allerede i år?
Vinterens gulerødder smager helt klart bedst optaget fra den våde Oktober
jord. Jeg plejer at så mine midt i Juni.
En række persille et skyggefuldt sted, skulle også kunne forsyne din fryser
til vinter...
Har du et rum at tørre løg i, så er sætteløg stadig oplagt, men forvent ikke
at de kan ligge og tørre på åben jord sidst i September.
En bakke spidskålplanter kan også give dejlige faste hoveder til det tidlige
efterår.

Klopper

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-05-06 18:10

> [...]
> de kartofler der blev glemt i jorden sidste år, står flot.
>
> Men hvad ellers? Hvad kan vi nå at så/plante og få glæde af allerede i år?

Alt, det skal nok nå at blive færdigt til høst.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 01-06-06 14:57

Kurt Hansen wrote:

> Men hvad ellers? Hvad kan vi nå at så/plante og få glæde af allerede
> i år?

Som andre har svaret: Alt hvad du har lyst til. Maj har været så kold at alt
alligevel er forsinket. Desuden er frø/planter så billige, at et
'kiks' er til at leve med. Bedet kan altis reddes med nogle sommerblomster
:)

Carsten, der satte kartofler i går. De skal nok nå det. Det er værre med
mine majs, som jeg ikke har fået forkultiveret :(

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-06-06 08:34

On Thu, 1 Jun 2006 15:56:33 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>Carsten, der satte kartofler i går. De skal nok nå det. Det er værre med
>mine majs, som jeg ikke har fået forkultiveret :(

Heroppe er der en landmand som først fik sået majs for .... 3 dage
siden. Så mon ikke også dine når at blive til noget, hvis bare sommeren
bliver rimelig?

Jeg behøver ikke selv så dem - min nabo har været så flink at så flere
hektar ude langs mit læbælte mod syd/indkørsel. Så jeg kan godt lige
luske ud efter et par kolber

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-06-06 14:50

Mads Lie Jensen wrote:

> Heroppe er der en landmand som først fik sået majs for .... 3 dage
> siden. Så mon ikke også dine når at blive til noget, hvis bare
> sommeren bliver rimelig?

Vi får se om de når at modne inden grillsæsonen er slut.

> Jeg behøver ikke selv så dem - min nabo har været så flink at så flere
> hektar ude langs mit læbælte mod syd/indkørsel. Så jeg kan godt lige
> luske ud efter et par kolber

Det har jeg også foreslået min nabo, men han vil hellere dyrke hvede.
Jeg har også foreslået raps (den er så flot når den blomstrer), men han vil
ha' roer.
De er ikke nemme de landmænd :(