Syrener
Fra : Dorte Ringholm Mølle~

Dato : 16-06-01 14:39

Jeg har fået tre syrener af den slags, man ser "i alle haver" (en
hvid, to mørk blå/lilla).

Jeg har plantet dem i min lukkede gård, for at de kan sende deres søde
duft ind ad mine køkkenvinduer.

Men jeg ønsker ikke, at de skal blive alt for enorme/dominerende. Så
derfor: hvornår/hvor ofte/hvordan/hvor meget kan jeg beskære dem, uden
at det hæmmer planterne/blomstervæksten alt for meget?

Dorte R.M. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-06-01 16:44

On Sat, 16 Jun 2001 15:38:53 +0200, Dorte Ringholm Møller Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Jeg har fået tre syrener af den slags, man ser "i alle haver" (en
>hvid, to mørk blå/lilla).
>
>Jeg har plantet dem i min lukkede gård, for at de kan sende deres søde
>duft ind ad mine køkkenvinduer.

Ahh, ja, dejligt
Jeg lå først mærke til duften fra vores syrener i går aftes selv om de
snart har blomstret i en 10 dage.. det har blæst så meget at duften er
blæst væk.. Men nu ser det ud til at blive sommer - det hjælper på
humøret.

>Men jeg ønsker ikke, at de skal blive alt for enorme/dominerende. Så
>derfor: hvornår/hvor ofte/hvordan/hvor meget kan jeg beskære dem, uden
>at det hæmmer planterne/blomstervæksten alt for meget?

Jeg ville, når de bliver (for) store, klippe de største/ældste grene
af 20-30 cm over jorden. Så vil der stadig være grene tilbage som kan
blomstre, og der vil hurtigt igen komme nye grene.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-06-01 20:09

> Men jeg ønsker ikke, at de skal blive alt for enorme/dominerende. Så
> derfor: hvornår/hvor ofte/hvordan/hvor meget kan jeg beskære dem, uden
> at det hæmmer planterne/blomstervæksten alt for meget?

Klip dem efter blomstring og lidt lavere/mindre end du ønsker dem til næste
år. Efter et par år, skal de tyndes ud og du klipper en gren eller 2 helt
ned.

Mvh Maria