Punktfundament
Fra : Mona Holm

Dato : 16-06-01 13:27

Hvad er et punktfundament, og hvor holdbart er det (i forhold til et normalt
støbt fundament)?
Vi har en beskrivelse:
....punktfundament, isolering og eternit for rottesænkning...
Hvordan er det opbygget? Og hvordan undgår man at der trænger fugt ind?

Mvh Mona

-fjern x og z i mail-adressen, hvis...

Fra : Aksel

Dato : 16-06-01 22:34

Et punktfundament består af nedgravede/støbte betonklodser eller cementrør
fyldt med beton, herpå boltes stolper til tag eller bjælker som underlag for
vægge.
Det er billigt men er efter min erfaring ikke egnet til andet end drivhuse
og carporte.

MVH Aksel

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 17-06-01 00:08

Aksel wrote:

> [...]
> vægge.
> Det er billigt men er efter min erfaring ikke egnet til andet end drivhuse

Det kommer jo helt an på dimensionen af betonpælene. Hvis undergrunden
er blød kan punktfundament være eneste løsning. Og hvis det skal holde
et hus, evt. muret i flere etager, så er det vist ikke helt billigt.
Men hvis det er 10x10cm betonpæle 1 meter ned i jorden, så er det jo
begrænset, hvad de kan bære. Det kan vi godt blive enige om.

--Johan

Fra : Mona Holm

Dato : 17-06-01 14:30

Johan Myhre Andersen <jma@cpk.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B2BE6DE.BC27E22F@cpk.auc.dk...

> [...]
> Men hvis det er 10x10cm betonpæle 1 meter ned i jorden, så er det jo
> begrænset, hvad de kan bære. Det kan vi godt blive enige om.

Det er til en havestue (m. termoglas). Vi kan ikke overskue at skulle grave
ud til et rigtigt fundament..
Er punktfundament ok til dette ?

/Mona

Fra : WillSonn/Egon Wille

Dato : 17-06-01 21:59

Ja, det er fint.
Jeg har selv en 25kvm tilbygning til mit hus på punktfunderinger - ingen
problemer

Fra : Michael Thomsen

Dato : 18-06-01 16:48

Hvis I har planer om at lægge klinker på gulvet SKAL der støbes... Personligt
ville jeg støbe - det er nu ikke såå farligt et arbejde..

Mvh
Michael Thomsen

Fra : Mona Holm

Dato : 18-06-01 20:06

Michael Thomsen <da@loooon.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B2E22B9.AAF2A7AA@loooon.com...
> Hvis I har planer om at lægge klinker på gulvet SKAL der støbes...
Personligt
> ville jeg støbe - det er nu ikke såå farligt et arbejde..
Hmm, jo for os med 17 tommelfingre (hver) er det næsten uoverskueligt

Vi lægger trægulv (isoleret).

/Mona

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 18-06-01 21:42

Hvordan undgår i at der kommer vand ind under gulvet når der ikke er en
støbt sokkel???

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 18-06-01 23:36

Michael Thomsen wrote:

> Hvis I har planer om at lægge klinker på gulvet SKAL der støbes... Personligt
> ville jeg støbe - det er nu ikke såå farligt et arbejde..

Man kan vel godt lave et støbt gulv selvom man bruger punkt-fundament
til at bære væggene og taget.
Men jeg ville nok vælge et støbt fundament; så er der i hvertfald inden
muldvarpe el.lign. der graver ind under gulvet. Men et punktfundament
kan da helt sikkert bære en udestue, hvis man laver det efter
producentens anvisninger.

Jeg ville også helt sikkert vælge et støbt gulv, og et tykt et, som kan
suge rigtigt meget varme fra solrige dage og holde udestuen varm på
regnfulde dage. F.eks. 10cm beton på 10cm grus på et isolerende og
kapilarbrydende lag, som ved andre gulve til huse.

Og hvis jeg skulle have trægulv, skulle det ligge direkte på betonen og
ikke på strøer, for at kunne udnytte betonen som varmebuffer.

--Johan