Vindrueplanter udenfor, i Danmark
Fra : Ukendt

Dato : 30-05-06 15:09

Hej,

Når der kan overvintre vindrueplanter undendøre i Nordfrankrig og midt
Tyskland, så kan der måske også overvintre vindrueplanter udenfor i Danmark
?

Så at nogle danske vinavlere har rækkevis af store planter udenfor, så det
må vel være muligt?

Hvilke planter kan anbefales ?
Har tænkt på blot at købe en enkelt til at starte med til at sætte ud i
køkkenhaven.
Mon ikke den kan plantes nu?

mvh Jørgen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-05-06 15:13

On Tue, 30 May 2006 16:08:43 +0200, Byron wrote:

> Når der kan overvintre vindrueplanter undendøre i Nordfrankrig og midt
> Tyskland, så kan der måske også overvintre vindrueplanter udenfor i Danmark
> ?

Jeg har 4 stk på friland. Det er der ikke nogen problemer i.
Aner dersværre ikke hvilken sort det er.

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-05-06 15:17

"Byron" <ytytyt> wrote:

> [...]
> så det må vel være muligt?
>
> Hvilke planter kan anbefales ?
> Har tænkt på blot at købe en enkelt til at starte med til at sætte ud

Mine forældre har flere vindrue "træer" voksende op af husvæggene og de
overvintrer fint. Deres rødder bliver dækket til med lidt gran eller
lignende ved vintertid, men ellers bliver der ikke gjort meget ved dem.
Jeg ved ikke hvilken sorter det er, men det kan da undersøges hvis du
er interesseret i det.

Fra : Max

Dato : 30-05-06 15:33

Hej Byron

> Hvilke planter kan anbefales ?

På Holmen i København står der vin op ad en bygning, den er
stamfader til alle vinplanterne på Maderia og har stået der
siden fregatten Jylland bragte den med hjem for 100 år siden.

Mvh Max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-05-06 17:57

On Tue, 30 May 2006 16:08:43 +0200, "Byron" <ytytyt> wrote:
klip

>Hvilke planter kan anbefales ?
>Har tænkt på blot at købe en enkelt til at starte med til at sætte ud i
>køkkenhaven.
>Mon ikke den kan plantes nu?
>

>mvh Jørgen

Jeg har 2 vin udendørs (i det barske norjylland) det er den blå
schyler, den gror fint, og bliver moden. Den bliver ikke dækket
om vinteren, men beskåret til Jul. Så har jeg en Himrod i
drivhuset, den er grøn kærnefri, meget sød, og giver særdeles
godt. Du køber dem i potte, så plant blot nu.
mvh Ebbe
NB: Jeg prøvede en rød kærnefri, men den var vanskelig at få
moden.

Fra : HvB

Dato : 31-05-06 08:21

Hvis du planter i år, skal du ikke regne med at der kommer druer før næste
år, men så skal de nok også komme. Når der er sat klaser af beskærer jeg
grenen efter 3 blad fra klasen, så går kraften til druer, fremfor til vækst
og druerne er fine!

HvB

Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda

Fra : H.S.

Dato : 31-05-06 12:05

Ebbe Hansen wrote:
> [...]
> godt. Du køber dem i potte, så plant blot nu.
> mvh Ebbe
> NB: Jeg prøvede en rød kærnefri, men den var vanskelig at få

Jeg har også en Himrod til at stå i drivhuset, og den klarer sig fint
uden nogen for afdækning eller lign. - Der er dog sten i min.. ? - Men
den skulle jo være stenfri..hvilket undrer mig en del...

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 31-05-06 18:41

On 31 May 2006 04:05:03 -0700, "H.S." <henrik@aficionado.dk>
wrote:
klip

>Jeg har også en Himrod til at stå i drivhuset, og den klarer sig fint
>uden nogen for afdækning eller lign. - Der er dog sten i min.. ? - Men
>den skulle jo være stenfri..hvilket undrer mig en del...

Mon det så er en HIMROD, den er jo beregnet til rosiner, og så er
det jo ikke så smart med sten. Jeg er dog ikke expert.
mvh Ebbe

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-06-06 00:41

Jeg hørte engang i et radioprogram, om nogle Baltiske druesorter der var
blevet "eksporteret" til vesten efter murens fald og som skulle tåle vores
klima fint. Har lige siden ønsket nogle grønne og blå druer i haven, der
kune klare sig uden drivhus og helst også uden vinterdækning.

Kender nogen til disse baltiske sorter (eller andre der kan det samme) så
hører jeg meget gerne om det!!! Allerhelst navnene på de allernemmeste og
allermest hårdføre druesorter der kan give modne druer her!

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-06-06 00:58

> [...]
> hører jeg meget gerne om det!!! Allerhelst navnene på de allernemmeste og
> allermest hårdføre druesorter der kan give modne druer her!

Har lige et lille P.S.

Jeg har tiltænkt planterne en plads op ad en sydvendt lademur hvor der dog
er lidt halvskygge fra store træer. Der er også ret kraftig vind fra de
bagvedliggende marker som kun brydes af lidt hæk og føromtalte træer. Vil
vinen kunne trives (og modnes) ved disse betingelser?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : H.S.

Dato : 07-06-06 14:34

HvB (re move) wrote:
> [...]
> grenen efter 3 blad fra klasen, så går kraften til druer, fremfor til vækst

Hvad så hvis der er flere klaser på den samme gren - bekskærer du
så efter 3. blad, efter den sidste klase på grenen ?