Hoi An i Vietnam
Fra : Translat

Dato : 30-05-06 13:34

DANIDA-medarbejderne ved, hvor der er værd at holde ferie. Kig en gang
på denne sandstrand ved Hoi An i Vietnam: Jeg er lige ved at tro, at
strandene i Vietnam er bedre end dem i Thailand.

Bent

Fra : JK

Dato : 30-05-06 15:08

On 30 May 2006 05:34:06 -0700, "Translat" <kongaead@my-deja.com>
wrote:

> [...]
>på denne sandstrand ved Hoi An i Vietnam: Jeg er lige ved at tro, at
>strandene i Vietnam er bedre end dem i Thailand.

Ja, men der er meget lækkert ved Hoi Ann. Jeg har boet på et andet
luksushotel: Life Resort hed det.

Luksus er ikke dyrt i Vietnam, så jeg tvivler på at den pris i
Politiken er korrekt. Jeg vil skyde på at 700 kr. er mere korrekt. Men
700 kr. er jo også den pris, der nævnes.

Hoi Ann er meget turisted og er især kendt for alle byens skræddere,
og det store tøjudsalg i byen.

Iøvrigt er det karakteristisk for Vietnam, at der stort set ikke
findes prostitution, med mindre man leder meget efter det i Saigon, og
en kystby som ikke er Hoi Ann (husker det ikke lige).

mvh

John

Fra : Jan Tovgaard

Dato : 30-05-06 15:33

på denne sandstrand ved Hoi An i Vietnam: Jeg er lige ved at tro, at
strandene i Vietnam er bedre end dem i Thailand.

strandene i vietnam kan ikke sammenlignes med thailands. Har også selv været
i Hoi An. Vandet er mere klart og sandet bedre i thailand end vietnam. Men
vietnam har masser andre ting at byde på som gør vietnam til et endnu mere
spændende land end thailand:)

Fra : Translat

Dato : 30-05-06 18:06

Jan Tovgaard wrote:

> Men Vietnam har masser andre ting at byde på som gør Vietnam til et endnu mere
> spændende land end Thailand:)

Har de bevaret noget kogekunst efter franskmændene i Vietnam? I
Thailand kan man få thai mad. De fleste ferierende vil gerne lige
prøve det, men de har ikke ,lyst til at spise det hver dag. Det er
gennemgående noget krims-krams. Ikke for det. Der findes lækre
thailandske madretter. Men man bliver sjældent præsenteret for dem.

Bent

Fra : JK

Dato : 31-05-06 09:06

On 30 May 2006 10:06:24 -0700, "Translat" <kongaead@my-deja.com>
wrote:

> [...]
>gennemgående noget krims-krams. Ikke for det. Der findes lækre
>thailandske madretter. Men man bliver sjældent præsenteret for dem.

Ja, på de finere hoteller serverer de også franske retter. Morgenmaden
indeholder også altid croissants og omelet.

Men rødvin er de meget dyre med, og tjenerne har store vanskeligheder
med at åbne dem, ret ofte. Restaurantprisen for en rødvin er
sammenlignelig med en lav månedsløn for dem. Så de må jo anse os som
nogle rige svin. Kun turister drikker i reglen rødin. Så vil du være
mere solidarisk, så drik øl.

mvh

John

Fra : ;o\)-max-

Dato : 31-05-06 08:40

"Translat" ....
Jan Tovgaard wrote:

> [...]

gennemgående noget krims-krams. Ikke for det. Der findes lækre
thailandske madretter. Men man bliver sjældent præsenteret for dem.

Hehe - ja sådan er folk jo forskellige "krims-krams"
Kæmpe krabber, kæmpe rejer, hummere, levende fisk,
svinemørbrad til 20kr kilo, sprøde dagfriske grøntsager.
DU har fanme været uheldig
De har ikke meget frisk brød og kartofler er også sjældne,
men Bankok har falang supermarkeder og der er så mange
udlændinge med restauranter, barer og små bagerier, så
du kan spise så dansk som på en go gammel kro i dk. -max-

Fra : Translat

Dato : 07-06-06 17:48

-max- wrote:

> Hehe - ja sådan er folk jo forskellige "krims-krams"
> Kæmpe krabber, kæmpe rejer, hummere, levende fisk,
> svinemørbrad til 20kr kilo,

Det er ikke ting, thailænderne spiser til daglig. Hvis man spiser de
steder, thailænderne selv spiser, får man noget krims-krams, og man
skal side og spytte benstumper, fiskeben og blade ud, eller man kan
spise dødssyg nudelsuppe med spisepinde. De har fisk på markederne,
men de har ikke nogen fiskeret, der kan konkurrere med en dansk
rødspætte, kogt eller stegt. Grønlandske rejer er bedre end
thailandske rejer, og thailænderne kan ikke lave en rejemad med
franskbrød og mayonnaise. De har plah sabah (makrel), men smagen er
kedelig. Det er ikke lige som en røget makrel i Danmark.
Størsteparten af den mad, der laves i Bangkok, er beregnet til
personer, der tjener minimallænnen på 29 DKK-dag, så det er billig
mad med mikroskopiske stumper svinekød. Fried rice med krabbe smager
gansek godt, men nu har de aldrig krabbe i gadekøkkenerne. Det er for
dyrt, siger de. Man kan godt få bedre mad ved at spise på de store,
førsteklasses hotellelr, hvor de har europæiskle kokke, men så er
det slet ikke billigt. Thailænderne har ingen forstand på eller bare
sans for at lave europæisk mad, og de mindre restauranter kan ikke få
tilladelse til at ansætte europæiske kokke, så de kan ikke finde ud
af at tilberede acceptabel europæisk mad, selv om de havde
ingredienserne. Vil man have noget ordentligt at spise i Thailand, må
man for det meste selv lave det, med mindre man er i Pattaya.

sprøde dagfriske grøntsager.
> DU har fanme været uheldig

Jeg har bare været sammen med thailændere. En undtagelse var, da jeg
boede i den lille by Pra In nord for Bangkok og havde min egen
housemaid. Jeg købte en thaisproget kogebog til hende at lave
europæisk mad efter. Det gav ganske gode resultater efter nogle
indledende forsøg. Men kartofler og grøntsage måtte jeg købe i
Bangkok, da kvaliteten af dem, de havde på det lokale marked ikke var
ret særgelig..

> De har ikke meget frisk brød og kartofler er også sjældne,

Hypermarkedet Carrefour har udmærkede baguettes og kartifler, men det
er jo også et frankpræget foretagende. Lotus' baguettes er ikke så
gode. Carrefour i Klong Toey havde også camembert fra Normandiet, som
var bedre og billigere end dansk camembert, men det var også det
eneste sted i Thailand, og nu er den vist under ombygning.

> men Bankok har falang supermarkeder og der er så mange
> udlændinge med restauranter, barer og små bagerier, så
> du kan spise så dansk som på en go gammel kro i dk. -max-

Nix, ikke i Bangkok. Der er super- og hypermarkeder, men bortset fra
førsteklasseshotellerne er der meget få restauranter, hvor de kan
finde ud af at lave acceptabel europæisk mad. Fremmede kan ikke få
tilladelse til at drive restauranter i Thailand. Derimod er der en del
restauranter i Pattaye drevet af thai-udenlandske ægtepar, hvor den
fremmede ægtefælle godt kan finde ud af at lave acceptabel mad, men
det foregår i strid med frememdlovgivningen. I Pattaya kan man også
få en ordentlig kop kaffe, en hel kop endda.

I Vietnam er det vel også forbudt fremmede at drive restauranter, men
jeg forestiller mig, at man alligevel kan få acceptabel mad, fordi
vietnameserne selv har bevaret nogle madlavningstraditioner fra den
franske tid.

I den nordøstlige thailandske provins Nong Khai, hvor jeg arbejdede i
nogle år, er der en del vietnamesiske flygtninge.En af dem havde en
købmandsbutik, hvor jeg hver morgen spiste fransk morgenmand med æg
stegt i en aluminiumspamde og croissants. Det kunne thailænderne ikke
finde ud af at lave.

Bent

Fra : Translat

Dato : 07-06-06 17:59

JK wrote:

> [...]
> sammenlignelig med en lav månedsløn for dem. Så de må jo anse os som
> nogle rige svin. Kun turister drikker i reglen rødin. Så vil du være

I det nordlige Thailand, hvor klimaet er lidt køligere, dyrker de selv
nogle druer og laver rødvin . Det kunne de vel også gøre i Vietnam.
Franskmændene ville vel rynke på næsen, men vi andre mindre kræsne
kunne vel bruge det.

Jeg tror kun, Vietnam behøver at lempe sine visumregler lidt for at
vippe Thailand af pinden som det førende turistland i Sydøstasien.

Bent