luk for peer2peer og andet
Fra : Heine Ravnholt

Dato : 30-05-06 12:31

På vores efterskole har vi en meget broget maskinpark - rigtig mange elever
har egne bærbare computere. Internettet bruges fornuftigt af de fleste. Vi
har intet imod chat m.m. - men ønsker at lukke muligheden for at bruge
fildelingsprogrammer peer2peer -

Jeg sætter gerne en maskine op som proxy-server imellem internettet og
elevnettet - men jeg vil gerne have gode råd til hvilke løsninger jeg skal
vælge

(Behøver jeg sige at det naturligvis gerne må være brugervenligt og det
behøver ikke koste vanvittig meget)

Venlig hilsen
Heine Ravnholt

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-05-06 12:41

On Tue, 30 May 2006 13:31:29 +0200, "Heine Ravnholt"
<webmaster@birkebo-bob.net (fjern -bob)> wrote:

> Jeg sætter gerne en maskine op som proxy-server imellem internettet og
> elevnettet - men jeg vil gerne have gode råd til hvilke løsninger jeg skal
> vælge

Se fx på Blue Coats SG-boxe: http://www.bluecoat.com/products/sg/

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-06 13:12

Heine Ravnholt wrote:
> [...]
> vælge
>
> (Behøver jeg sige at det naturligvis gerne må være brugervenligt og det

Et forholdsvist billigt og let administreret forslag kunne være en ZyXEL
ZyWALL IDP 10

http://www.zyxel.dk/Produkter.32+B6JnR4X1p5WEVMcHJvZHVjdHNfcGkxW3Nob3dVaWRdPTk2JmNIYXNoPWY2MTUzNGMyM2E_.0.html

--
Claus 'Claude' Albæk (kbh.)

Fra : Morten

Dato : 31-05-06 09:28

måske www.facetime.com kunne være et int. produkt at kigge på.

men ellers kan de fleste FW blokere de fleste P2P applikationer.

/M

"Heine Ravnholt" <webmaster@birkebo-bob.net (fjern -bob)> skrev i en
meddelelse news:447c2d12$0$27536$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Bo Simonsen

Dato : 31-05-06 11:12

On 2006-05-31, Morten <monze@ofir.dk> wrote:

| men ellers kan de fleste FW blokere de fleste P2P applikationer.

Yderst tvivlsomt du kan gøre det på port niveau, da nogle p2p
programmer formentlig kan fallback'e til port 80, 5190, eller andre
åbne porte.

Den eneste måde er at lave en pakke analyse, for at sikre kun ønsket
trafik slipper igennem. Men det koster (jeg kunne umiddelbart
ikke finde priser på facetime løsningen?)

Personligt hvis jeg ikke havde kompetencen til at sætte det op,
med en almindelig linux spand, ville jeg benytte.

   http://www.mandriva.com/en/enterprise/products/mnf2

Som blot installeres på en almindelig PC.

--
Bo Simonsen | E-Mail : bo@geekworld.dk
Stud.Scient | Homepage : http://bo.geekworld.dk/

"Computer Science is no more about computers than astronomy is about telescopes."
--- Edsgar Dijkstra

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 31-05-06 21:14

Bo Simonsen wrote:
> Yderst tvivlsomt du kan gøre det på port niveau, da nogle p2p
> programmer formentlig kan fallback'e til port 80, 5190, eller andre
> åbne porte.

Køb en billig router der understøttes af DD-WRT - den kører L7-filter

http://l7-filter.sourceforge.net/protocols

Og kan blokkere de fleste P2P protokoller.

Og så koster det projekt kun omkring 600 kr - og er meget nemt at sætte
op :)

Alternativt kan en kasse med Astaro security Linux muligvis klare det -
du kan evt. teste det med den gratis hjemmeversion og bare lade den køre
i transparent mode - så skal du ikke engang ændre noget på dit
eksisterende netværk.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 31-05-06 23:04

On 2006-05-31, Uffe S. Callesen <anon@anon.local> wrote:

| Køb en billig router der understøttes af DD-WRT - den kører L7-filter
|
| http://l7-filter.sourceforge.net/protocols
|
| Og kan blokkere de fleste P2P protokoller.

Jeg benytter selv l7-filter, men var ikke klar over der var understøttelse for
linksys routere. Men selvføglelig når der ligger Linux på dem, kan "alt" jo
lade sig gøre.

| Og så koster det projekt kun omkring 600 kr - og er meget nemt at sætte
| op :)

Aha.

Fra : NoOne

Dato : 26-08-06 22:00

On 31 May 2006 10:11:36 GMT, Bo Simonsen <bo@geekworld.dk> wrote:

>Yderst tvivlsomt du kan gøre det på port niveau, da nogle p2p
>programmer formentlig kan fallback'e til port 80, 5190, eller andre
>åbne porte.

jeps. ... og fx uTorrent har "protocol encryption" ... så nogle FW's
har svært ved at indentifisere "trafikken" og lukken det igennem .....
så det skal være en FW som ikke kan snydes ;)

Fra : Miravlix

Dato : 01-06-06 02:01

Heine Ravnholt wrote:
> [...]
> har egne bærbare computere. Internettet bruges fornuftigt af de fleste. Vi
> har intet imod chat m.m. - men ønsker at lukke muligheden for at bruge

Du har et alvorligt problem hvis du lukker peer2peer technoligi, fordi
det bliver brugt af alle disse dage, og det er blevet normen at bruge
P2P fordi der er ikke nogen der kan levere nok bandwith til at overføre
data.

I fremtiden bliver det normalt at vi deler vores forbindelser, for at
folk kan få den seneste Windows opdatering, se video og alt det andet
der har store data dataoverførsler.

Det svare jo lidt til at vi skal forbyde bilen fordi folk kan køre andre
ned i dem.

Lav en "Acceptable Usage License" for dit netværk og smid folk ud af
skolen der ikke overholder den. At Censurer technoligi er ikke nogen
løsning. De der vil kan finde en vej uden om alle dine forhindringer, så
det går kun ud over folk der ikke laver ballade, og derfor ikke kan
bruge deres Torrent basseret World of Warcraft patcher eller en anden af
de flere og flere lovlydige metoder p2p technologi bliver brugt på.

Fra : jama

Dato : 01-06-06 04:44

"Miravlix" <miravlix@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> store data dataoverførsler.
>
> Det svare jo lidt til at vi skal forbyde bilen fordi folk kan køre andre

Kunne ikke ha sagt det bedre selv.
"luk for peer2peer og andet"
Er den mand da "bindegal.Skal det også forbydes,at gå på de sider,der har
nøgne menesker etc.Hvor stopper det, en ting som at svine andre til, eller
"Børne ponografi" det skal FORBYDES og meldes,men jeg tror ikke det er det
den gode mand tænker på. Men så må resten også være op til Folk selv.Opføre
man sig som normale brugere,så er det OK,at bruge disse programmer,som 90%
af Internet bruger benytter idag
Mvh.Jama

Fra : Heine Ravnholt

Dato : 01-06-06 11:40

> [...]
> selv.Opføre man sig som normale brugere,så er det OK,at bruge disse
> programmer,som 90% af Internet bruger benytter idag

Fint nok svaret. Altså skal jeg ikke lukke for p2p -

Så må I give mig en løsning, så jeg i stedet (uden at skulle bruge en masse
tid på det) - kan se om eleverne overholder vores politik (Der indebærer at
det ikke er tilladt at dele eller hente filer med copyright fx. musik,
software m.m. og at netradiotjenester ikke må benyttes, da det æder al vores
båndbredde).

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Heine Ravnholt

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 01-06-06 13:00

"Heine Ravnholt" <webmaster@birkebo-bob.net (fjern -bob)> writes:

> [...]
> copyright fx. musik, software m.m. og at netradiotjenester ikke må
> benyttes, da det æder al vores båndbredde).

Der findes ikke tekniske løsninger på alt. For eksempel ikke dit
problem, der kun kan løses ved hårdt og vedholdende arbejde.

--
// Wegge

Min begrundelse for at betragte Arne Wilstrup som en paphat:
<http://wiki.wegge.dk/Usenet_personligheder>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-06-06 14:00

On 01 Jun 2006 14:00:20 +0200, Anders Wegge Jakobsen
<wegge@obelix.wegge.dk> wrote:

> Der findes ikke tekniske løsninger på alt. For eksempel ikke dit
>problem, der kun kan løses ved hårdt og vedholdende arbejde.

Det kommer an på om problemet/opgaven er at opdrage på folk eller at
gøre forbindelsen brugbar. Det ene kan måske medfølge det andet, men
udgifterne til det ene kan stadigvæk være højere end udgifterne til
det andet.

At smide folk ud fra skolen, der ikke overholder de regler, kan så
medføre nye problemer, der næppe går i hånd med motivet om at opdrage
personerne.

--
- Peter Brodersen
Ugens værktøj - Find vej: www.findvej.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 01-06-06 15:36

Den Thu, 01 Jun 2006 15:00:21 +0200 skrev Peter Brodersen:

> [...]
> gøre forbindelsen brugbar. Det ene kan måske medfølge det andet, men
> udgifterne til det ene kan stadigvæk være højere end udgifterne til

At gøre forbindelsen brugbar kan klares med en simpel begrænsning af
båndbredden per maskine.

Men det har ikke noget at gøre med ophavsret-beskyttet materiale at
gøre, der hjælper ingen teknisk løsning.

Mvh
Kent

Fra : jama

Dato : 02-06-06 09:31

"Heine Ravnholt" <webmaster@birkebo-bob.net (fjern -bob)> skrev i en
meddelelse news:447ec3e8$0$27543$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> fx. musik, software m.m. og at netradiotjenester ikke må benyttes, da det

Æder al båndbredde,Ja se dette problem havde jeg også, så jeg fandt et
program,der ikke gør dette.Nemlig "Warez P2P Client" når der downloades med
dett program,ja så kan vi andre ( 3 ) også bruge Internettet.Før brugte
knægten Kazza,men det tog hele Båndbredden,så ingen kunne benytte
Internettet m.en rimlig hastighed,men det kan vi nu (vores er 2024/256) Så
prøv dette før noget forbydes.
Mvh.Jama

Fra : Lars Boegild Thomsen

Dato : 15-06-06 08:06

fjern -bob wrote:

> [...]
> at det ikke er tilladt at dele eller hente filer med copyright fx. musik,
> software m.m. og at netradiotjenester ikke må benyttes, da det æder al

Hvorfor ikke saette noget baandbredde styring op istedet, saa det ikke er
noget problem hvis elever bruger netradiotjenester? Det samme med p2p.
Istedet for at lukke blot soerg for at det ikke tager baandbredde fra det
der er vaesentligt.

En Debian boks med Shorewall + ipp2p (http://www.ipp2p.org) er alt hvad der
skal til. + lidt knofedt selvfoelgelig :)

--
Lars

Fra : jama

Dato : 01-06-06 04:17

> [...]
> vælge
>
> (Behøver jeg sige at det naturligvis gerne må være brugervenligt og det

Aldrig har jeg hørt noget så åndsvagt,som det,at i år 2006 skal I
bestemme,hvad andre må eller ikke må,altså også over "ytringsfriheden",Hvis
min knægt var sådan et sted så skulle han ud,og det med det samme, det er jo
den "Mørke Skole" igen.
Mvh.Jama

Fra : Heine Ravnholt

Dato : 01-06-06 11:47

"jama" <nonspam@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> "ytringsfriheden",Hvis min knægt var sådan et sted så skulle han ud,og det
> med det samme, det er jo den "Mørke Skole" igen.

Det handler egentlig bare om at vores netværk fungerer fint når mange bruger
det til chat, surfning, mail m.m. - men det kan hurtigt tvinges i knæ, så
ingen har glæde af det, hvis mange bruger netradio, eller mange maskiner
står og downloader filer.

Ja, det er i orden at downloade spildemoer, opdateringer og meget andet, men
nej - det er ikke i orden at downloade piratkopier af spil, programmer og
musik.

Det er altså den trafik jeg gerne vil lukke for - og efter min mening er i
min gode ret til/har pligt til som ansvarlig.

Hvordan gør jeg så det?

Venlig hilsen Heine Ravnholt

Fra : Christian Iversen

Dato : 01-06-06 13:44

fjern -bob wrote:

> [...]
> bruger det til chat, surfning, mail m.m. - men det kan hurtigt tvinges i
> knæ, så ingen har glæde af det, hvis mange bruger netradio, eller mange

Hvis det nu viser sig at de sites der typisk æder jeres båndbredde er
Boogielisten og lign., så kan man jo nullroute streaming-serverne. Det er
bestemt muligt at snige sig uden om sådan en forhindring, men det tager da
lidt længere tid så.

> Ja, det er i orden at downloade spildemoer, opdateringer og meget andet,
> men nej - det er ikke i orden at downloade piratkopier af spil, programmer
> og musik.

Ved du om det er noget der faktisk sker? Den absolut eneste måde at sikre at
ingen overfører kopierede spil er at lukke netværket.

> Det er altså den trafik jeg gerne vil lukke for - og efter min mening er i
> min gode ret til/har pligt til som ansvarlig.

Det kan man ikke. Du kan kun gøre netværket mere irriterende at bruge for
dem der ikke bryder reglerne.

For eksempel kan man snildt forestille sig at et stykke ulovligt materiale
distribueres i en zip-fil, fordi det er et almindeligt format. Vil du
forbyde alle zip-filer?

Eller, lad os sige du bruger et scanner-program til at detektere når der
downloades MP3-filer over netværket. Der er nu en der downloader en lovlig,
gratis spildemo med soundtracket i MP3-format, hvilket er ganske
almindeligt. Skal ha/un nu udtages til en særlig granskning, som i
lufthavnene? Nej vel?

Jeg anbefaler at du prøver at lære de unge hvad der er god netopførsel (en
Sisuphos-opgave, jeg ved det), og null-route de sites der giver problemer
med båndbredden. Det problem du ser, kan ikke løses på en passende måde med
teknologi (udover en skævbider på kablet).

--
| Christian Iversen | Horses would come upstairs. Not to play |
| chrivers@iversen-net.dk | cards necessarily |

Fra : Bo Simonsen

Dato : 01-06-06 16:28

On 2006-06-01, Christian Iversen <chrivers@iversen-net.dk> wrote:

> [...]
| bestemt muligt at snige sig uden om sådan en forhindring, men det tager da

Hvis der er _ingen_ traffic shaping er det formentlig forbruget på
upload siden, der gør at forbindelse bliver præsset i knæ.

Dette gør også det meste download trafik ret langsomt, da ACK
pakkerne bliver alt for forsinkede, således at afsendelses
vinduet er fuldt.

Fra : Christian Joergensen

Dato : 03-06-06 11:48

Bo Simonsen <bo@geekworld.dk> writes:

> [...]
>
> Dette gør også det meste download trafik ret langsomt, da ACK
> pakkerne bliver alt for forsinkede, således at afsendelses

Saa er det godt vores egen DIKUfant har skrevet ADSL Optimizer (der
sikkert ogsaa virker paa andet end ADSL):

http://www.adsl-optimizer.dk/

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk | Visit us at: http://www.gmta.info

Fra : Bo Simonsen

Dato : 04-06-06 10:53

On 2006-06-03, Christian Joergensen <mail@razor.dk> wrote:

| Saa er det godt vores egen DIKUfant har skrevet ADSL Optimizer (der
| sikkert ogsaa virker paa andet end ADSL):
|
| http://www.adsl-optimizer.dk/

Well det er en smart suite (bl.a. delen med at udregne ATM overhead),
men den eneste priortering man får med er netop ACK pakke priorteringen.
(correct me if i'm wrong), hvilket ikke sikre at express trafik
så som gaming og ip telefoni får gode latenstider.

Men det løser en af problemerne, som er et ret stort problem.

Nedenstående projekt kunne også være interessant at kikke på,
men jeg har ingen idé om sværhedsgraden af at sætte det op:

   http://www.mastershaper.org/tiki-index.php

Fra : Mads Bahrt

Dato : 04-06-06 11:58

Bo Simonsen skrev:
> [...]
> (correct me if i'm wrong), hvilket ikke sikre at express trafik
> så som gaming og ip telefoni får gode latenstider.

Jeg så på Linuxforum et foredrag med udvikleren af denne pakke, og mit
indtryk var at den også kunne prioritere andet end ack'er.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 05-06-06 13:44

On 2006-06-04, Mads Bahrt <mads_bahrt@hotmail.com> wrote:

| Jeg så på Linuxforum et foredrag med udvikleren af denne pakke, og mit
| indtryk var at den også kunne prioritere andet end ack'er.

Selvfølgelig kan den det, ADSL optimizer er jo bare et sæt scripts
samt patches der gør det muligt at udregne ATM overhead på
ADSL forbindelsen samt lave basal priortering.. Du kan sagtens
lave andet priortering men det kræver at man selv sætter sig
ind i TC og patcher sin kernel med relavante patches.
(fx. for P2P). Men jeg tror emnet hører mere hjemme i
dk.edb.system.unix.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-06-06 09:54

In article <447ec59f$0$27544$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Heine Ravnholt wrote:

> [...]
>
> Det er altså den trafik jeg gerne vil lukke for - og efter min mening er i
> min gode ret til/har pligt til som ansvarlig.

Trin 1 er vel en authenticating proxy - Altså, alle brugere skal anvende
brugernavn/password for at køre gennem den. Tillad kun HTTP.
Evt også FTP og HTTPS

De fleste ting kan gøre herigennem, men p2p bruger normalt andre porte
og stoppes. Derudover har du en log så du kan se hvem der bruger hvilke
sites. Så er det at giver ungerne karantæne når de bryder reglerne
(spærre deres brugerID på proxy, eller begrænse dem til en whitelist).

Derudover vil noget rapporteringsværktøj så du kan se topsites (evt
hos enkelte brugere) kunne bruges til at lave blacklister, eller følge
op på brugere der laver meget af det forbudte.

Kontrol kombineret med straf (karantæne) virker.

--
Povl H. Pedersen - nospam @ my.terminal.dk (Ja - adressen virker)

Fra : Bo Simonsen

Dato : 01-06-06 16:33

On 2006-06-01, jama <nonspam@mail.com> wrote:

> [...]
| min knægt var sådan et sted så skulle han ud,og det med det samme, det er jo

Siden du kan skrive ovenstående går jeg udfra du aldrig har administeret
kollektive internet løsninger. Medmindre din båndbredde er enorm,
har du 2 muligheder for at internet forbindelsen er brugbar:

1. Luk for P2P trafik
2. Priorter det så meget ned, det næsten kan være ligemeget.

Man behøver ikke at have den hvide hue for at tænke sig, det er
begrænset hvor meget upload båndbredde der er tilrådighed
når der også skal kviteres for indgående trafik.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-06-06 23:17

jama wrote:

> [...]
> "ytringsfriheden",Hvis min knægt var sådan et sted så skulle han
> ud,og det med det samme, det er jo den "Mørke Skole" igen.

Og hvad så hvis den knækt kom hjem fra en efter skole med en regning
i uhamangetusinde kroners klassen fra antipiratgruppen? Så vil det være
en anden sang du synger. Her vil forbug være et stort ord og ytringsfriheden
kan ligge på et lille sted.

henning

Fra : jama

Dato : 02-06-06 09:49

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i en meddelelse

> [...]
> i uhamangetusinde kroners klassen fra antipiratgruppen? Så vil det være
> en anden sang du synger. Her vil forbug være et stort ord og

Som andre også har skrevet her,så må Vi lære Dem,at bruge Nettet med en vis
edikette,altså noget må man andet må man ikke.Og uanset hvad,så kan Vi ikke
forbyde nogen noget De vil,De gør det alligevel.Så vil Vi forhindre det,ja
så er eneste mugelighed Censur,hvem vil dette?Ikke jJeg.
Mvh.Jama

-

Fra : 123

Dato : 02-06-06 10:28

> [...]
> ikke forbyde nogen noget De vil,De gør det alligevel.Så vil Vi forhindre
> det,ja så er eneste mugelighed Censur,hvem vil dette?Ikke jJeg.

Det giver ingen mening, det du skriver, for sådan forholder virkeligheden
sig ikke. Det er fint at have tillid og opdrage, men en rent praktisk
spærring/lukning af tjenesterne er i.flg. min mening den bedste løsning i
dette tilfælde. En skole er i sin fulde ret til at disponere over sit
netværk og at lukke for, hvad man må formode, illegale downloads giver ret
god mening, da man dermed undgår en masse problemer med f.eks.
antipiratgruppen og/eller politiet. Hvem skal have regningen og hvem gjorde
hvad hvornår?

Derudover så kan jeg anbefale http://ordbogen.com/ eller lignende, da din
tekst er noget svær at læse.

Fra : jama

Dato : 02-06-06 17:01

"123" <11@22.33> skrev i en meddelelse

> [...]
> god mening, da man dermed undgår en masse problemer med f.eks.
> antipiratgruppen og/eller politiet. Hvem skal have regningen og hvem

--------------------------------------
Sig mig engang,er du ordblind,hvad fanden skal jeg med en ordbog ,det er
noget af det mest arrogante jeg endnu har jeg har set her.For det første så
kan et indlæg af og til gå lidt hurtig så visse tegn glemmes,men min tekst
har ingen stavefejl.Og jeg mener,at Vi her i ng.gr.ikke holder Dansktime?Men
jeg tager måske fejl.På mig virker dit indlæg noget Skolemester præget,her i
ng.gr.holder vi os til indlægget og ikke til evt. stavefejl,der måtte
forkomme.
Mvh.Jama

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-06-06 19:13

On Fri, 2 Jun 2006 18:01:12 +0200, "jama" <nonspam@mail.com> wrote:

> [...]
>ng.gr.holder vi os til indlægget og ikke til evt. stavefejl,der måtte

Det pudsige er, at du valgte kun at forholde dig til hans afsluttende
halvanden linje og ikke resten af indlægget, så på sin vis modbeviser
du dit eget udsagn.

Fra : jama

Dato : 06-06-06 09:38

> Det pudsige er, at du valgte kun at forholde dig til hans afsluttende
> halvanden linje og ikke resten af indlægget, så på sin vis modbeviser
> [...]

Ja,jeg må nok give dig ret,men det var måske?Lidt ophidselse,der der løb af
med mig.Men det skal ikke gentage sig,men jeg fastholder mit synspunkt,at
net etik er er den eneste vej frem.Forbud bliver bare omgået.
Mvh.Jama

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 03-06-06 16:22

jama wrote:

> men min tekst har ingen stavefejl.

edikette -> etikette
mugelighed -> mulighed
Vi -> vi
Dem -> dem
Censur -> censur

Desuden mangler der konsekvent blanktegn efter komma og punktum.

Normalt kunne det ikke falde mig ind at kommentere folks stavning, men
når du ligefrem påstår at der ingen fejl er så ......

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>