Gratis film
Fra : Kim2000

Dato : 29-05-06 22:04

Jeg har fundet denne side
http://www.publicdomaintorrents.com/nshowmovie.html?movieid=237 der rummer
film der blevet frigivet.

Når jeg henter filmen så prøver jeg at hente en avi version af den, men der
gemmes kun en fil på ca 50 kg. Der står man skal bruge noget der kaldes
torrent. Hvad er det? En slags afspiller eller noget steam software? Og hvor
kan man hente det?

Siden fortæller filmene er gjort til public domain og ser man på titlerne så
ser det meget sandsynligt ud eller hvad siger I andre?

mvh
Kim

Fra : Jesper

Dato : 29-05-06 22:22

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> [...]
>
> Siden fortæller filmene er gjort til public domain og ser man på titlerne så
> ser det meget sandsynligt ud eller hvad siger I andre?

De fleste er PD, men ikke alle. Bad Taste er fra 1987 og da den er under
20 år gammel, så kan den ikke være PD.

Nogle er omstridte som f.eks. Night of the Living Dead.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-05-06 22:34

Den 29-05-06 23.22 skrev Jesper følgende:

> De fleste er PD

Hvad bygger du det på?

> Bad Taste er fra 1987 og da den er under
> 20 år gammel, så kan den ikke være PD.

Jeg har ikke gennemgået alle filmene, men jeg tvivler på at der er en
eneste af dem, der er PD. Jeg har ikke tjekket den amerikanske
ophavsretslov, men det afdskiller sig vist ikke meget fra den danske,
der siger:

§ 63. Ophavsretten til et værk varer, indtil 70 år er forløbet efter
ophavsmandens dødsår eller for de i § 6 omhandlede værker efter
længstlevendes dødsår. For filmværker varer ophavsretten dog, indtil 70
år er forløbet efter dødsåret for den længstlevende af følgende personer:
1) Den ledende instruktør,
2) drejebogsforfatteren,
3) dialogforfatteren og
4) komponisten til musik, som er specielt frembragt til brug i filmværket.

> Nogle er omstridte som f.eks. Night of the Living Dead.

Hvilke argumenter bruger dem, der mener, den er PD?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridgeprogram, så du kan øve dig uden at blive udsat for

Fra : Kim2000

Dato : 29-05-06 22:51

> [...]
> 4) komponisten til musik, som er specielt frembragt til brug i filmværket.

> Hvilke argumenter bruger dem, der mener, den er PD?

Så vidt jeg kan se at firmaet, altså dem der har rettighederne til filmen,
har frigivet den. Det er nu man tænker efter da et godt spørgsmåll om de kan
det. Det kan de vel kun hvis de har betalt alle medvirkede en fast sum og
ikke royalities.

Bad Taste var også den film jeg studsede mest over, mens det kan give fint
mening at slippe en flm som fx "Zontar the thing from venus"

mvh
Kim

Fra : Ole Kofoed

Dato : 30-05-06 04:56

> Hvilke argumenter bruger dem, der mener, den er PD?

http://en.wikipedia.org/wiki/Night_of_the_Living_Dead :

The film lapsed into public domain because of the neglect by the original
theatrical distributor, the Walter Reade Organization, to put a proper
copyright notice on the prints it distributed. At the time a proper notice
was required to maintain copyright. Image Ten had intended to put such a
statement on the title frames under the original title, Night of the Flesh
Eaters, but Reade had removed the statement when it removed that title and
replaced it with Night of the Living Dead. (That requirement was
subsequently removed with the United States' Berne Convention Implementation
Act and Copyright Term Extension Act, which together provided for automatic
copyright on any work once it was put into a "fixed form," and automatic
copyright term renewal on all copyrighted works).

Flere eksempler:

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Public_domain_films

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-05-06 09:21

Den 30-05-06 05.55 skrev Ole Kofoed følgende:

> http://en.wikipedia.org/wiki/Night_of_the_Living_Dead :

Ok, det var så en forskel i lovgivningen som er til at tage og føle på.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Synkroniser dine data med Allway Sync. Programmet kan synkronisere

Fra : Kim2000

Dato : 30-05-06 16:32

"Ole Kofoed" <ole@cowfeet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> provided for automatic copyright on any work once it was put into a "fixed
> form," and automatic copyright term renewal on all copyrighted works).

Det er jo helt forrykt at en producent glemmer at lægge copyrigth
bestemmelserne på og vupti så er alle rettigheder afskrevet.

Jeg synes ikke jeg kan se en begrundelse til at man har stoppet med gamle
film fra 1924 først bliver public domain i 2019? Udover et par hundrede film
fra 1924-1930 er resten vel mere eller mindre usælgelige.

Mvh
Kim

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-05-06 16:49

Den 30-05-06 17.31 skrev Kim2000 følgende:

> Det er jo helt forrykt at en producent glemmer at lægge copyrigth
> bestemmelserne på og vupti så er alle rettigheder afskrevet.

Det var (er?) muligt under visse omstændigheder at rette op på fejlen,
men det krævede bl.a. at distributionen havde været begrænset, og at man
anmeldte sit krav på ophavsretten, når man opdagede fejlen.

Jeg synes også, det lyder forrykt, men det er jo så senere blevet
ændret, så der ikke længere er krav om mærkning af materialet.

> Jeg synes ikke jeg kan se en begrundelse til at man har stoppet med gamle
> film fra 1924 først bliver public domain i 2019? Udover et par hundrede film
> fra 1924-1930 er resten vel mere eller mindre usælgelige.

Hvad mener du?

Jeg fald for øvrigt over nedenstående side, der på overskuelig vis
fortæller om ophavsrettens virkning efter de forskellige love i USA.
http://www.copyright.cornell.edu/training/Hirtle_Public_Domain.htm

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug computeren som båndoptager, og optag direkte i mp3-formatet med det

Fra : Jesper

Dato : 30-05-06 05:30

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Hvad bygger du det på?

Vi taler om /amerikansk/ ophavsret her.

> [...]
> 3) dialogforfatteren og
> 4) komponisten til musik, som er specielt frembragt til brug i filmværket.

Amerikansk ophavsretslov adskiller sig markant fra den danske ditto i og
med at PD begrebet her anderkendes for langt nyrere film, dvs film der i
visse tilfænde ikke er mere end 20 år gamle.

> Hvilke argumenter bruger dem, der mener, den er PD?

At der ikke var copyrighttekst på den originale udgivelse af filmen fra
1968.

Nyere udgaver ses med en 1979 copyrighttekst.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : PerX ...

Dato : 04-06-06 20:20

In article <447b68af$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
usenet@kimludvigsen.dk says...
> § 63. Ophavsretten til et værk varer, indtil 70 år er forløbet efter
> ophavsmandens dødsår eller for de i § 6 omhandlede værker efter

Og de grådige industrier lobbier jo på at få den gjort uendlige.

Fra : Flinkesen

Dato : 29-05-06 22:22

> [...]
> gemmes kun en fil på ca 50 kg. Der står man skal bruge noget der kaldes
> torrent. Hvad er det? En slags afspiller eller noget steam software? Og

Du skal bruge en klient til at hente disse filer. Der findes mange
forskellige, men denne plejer at virke: http://www.bittorrent.com/

Så er det bare at installere programmet og trykke på linket til download, så
kører det for dig

JK

Den har indtil videre sparet mig for at få 15874 spam-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda

Fra : Flinkesen

Dato : 29-05-06 22:22

Fra : Ulrik Kold

Dato : 31-05-06 06:55

Flinkesen coughed up a hairball on 29-05-2006 23:22:
> [...]
> forskellige, men denne plejer at virke: http://www.bittorrent.com/
>
> Så er det bare at installere programmet og trykke på linket til download, så

Jeg kan også anbefale Azureus - http://azureus.sourceforge.net/ - som en
ganske god Bittorrent-klient. Du kan læse mere om, hvad en bittorrent er
her: http://en.wikipedia.org/wiki/BitTorrent

God fornøjelse - jeg skal da vist lige ind og kigge den liste, du sendte...