sikkerhedsprogrammer
Fra : Kasper Lindberg

Dato : 29-05-06 21:35

hej NG

hvad kan anbefales af, sikkerhedsprogrammer?
her tænker jeg på
spyware/adware scanner, virus scanner og firewall, plus det jeg har glemt?.
pt. har jeg ikke andet, end hvad der kommer med Windows XP home SP2.

/Kasper

ps. Tillægsspørgsmål:
hvad er forskellen på Pro og Home, når det gælder sikkerhed?

Fra : Christian Iversen

Dato : 29-05-06 22:36

Kasper Lindberg wrote:

> hej NG
>
> hvad kan anbefales af, sikkerhedsprogrammer?

Først og fremmest er det vigtigt at tænke sig om. Intet program kan hjælpe
dig hvis man ikke tænker sig om. Til gengæld koster det ikke noget

> her tænker jeg på spyware/adware scanner, virus scanner og firewall, plus
> det jeg har glemt?. pt. har jeg ikke andet, end hvad der kommer med
> Windows XP home SP2.

Et program du helt har glemt på listen (og som bør stå som det første) er et
program til backup af dine essentielle data.

De andre programmer kan jeg kun hjælpe med, hvis du fortæller noget mere om
din opsætning. Hvad er dit mål med at bruge (anti?)spywareprogrammer og
viruscannere? Jeg håber du vil uddybe.

> hvad er forskellen på Pro og Home, når det gælder sikkerhed?

Pro og Home hvad?

--
| Christian Iversen | Aaah, vhy not a paer of ziiis? |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 30-05-06 09:26

"Christian Iversen" <chrivers@iversen-net.dk> skrev i en meddelelse

> Først og fremmest er det vigtigt at tænke sig om. Intet program kan hjælpe
> dig hvis man ikke tænker sig om. Til gengæld koster det ikke noget

tja... Firefox med addblock, og en dejlig paranoid holdning til alt der
kommmer fra nettet. Kan det bruges? :P

> Et program du helt har glemt på listen (og som bør stå som det første) er
> et
> program til backup af dine essentielle data.

C:\ indeholder windows+ programmer
D:\ indeholder "essentielle data" (dokumenter mv.)
dertil har jeg Nero Burning Rom til at tage backup af D-drevet

eller hvad tænkte du på?

> [...]
> om
> din opsætning. Hvad er dit mål med at bruge (anti?)spywareprogrammer og

spørgsmålet går primært på, "hvad findes der af programmer", men det jeg
mangler er et program der kan scanne (downloadede) filer for virus, før de
åbnes.
Og hvis jeg alligevel får en virus, vil jeg gerne kunne gøre noget ved det,
(ud over "format C:")

derudover vil jeg gerne kunne scanne min computer for adware/spyware, hvis
jeg alligevel får sådane programmer.

Det skal siges at min computer sidder bag en router, der ikke sender
indkommende trafik til min computer.
derudover har jeg, som sagt, en mistro til alt fra internettet (primært
exe-filer, og andre executables)

Dette gør at jeg har en "naiv" tro på at jeg ikke får virus og andet skidt,
og den tro vil jeg gerne fortsætte med at have (om end lidt bedre begrundet)
:)
også selvom jeg installerer f.eks. en webserver, der tiltrækker indkommende
trafik (en langsigtet plan, men det kommer nok)

> Pro og Home hvad?

XP pro vs. XP home

/Kasper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-06 09:54

Kasper Lindberg skrev:

> Det skal siges at min computer sidder bag en router, der ikke sender
> indkommende trafik til min computer.
> derudover har jeg, som sagt, en mistro til alt fra internettet (primært
> exe-filer, og andre executables)

Brug Thomas' opskrift:

http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester_SP2.pdf

Så er du fri for at installere alt det snavs hvis sikkerheds- og
fejlniveau man reelt ikke aner noget om.

--
Bertel

Fra : B. Nice

Dato : 30-05-06 14:13

On Tue, 30 May 2006 10:54:16 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Brug Thomas' opskrift:
>
>http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester_SP2.pdf
>
>Så er du fri for at installere alt det snavs hvis sikkerheds- og
>fejlniveau man reelt ikke aner noget om.

Bliver du aldrig træt af kritikløst at smide Thomas' opskrift efter
alt og alle?

Selvom opskriften indiskutabelt ER go' så bør den ikke postes uden
medfølgende kommentarer. F.eks.:

1) Opskriften egner sig glimrende til en stand-alone PC der er koblet
direkte på nettet (i betydningen med en ekstern IP)
2) Opskriften egner sig IKKE til en PC der er en del af et lokalnet
hvor man ønsker at dele filer og printere.
3) Opskriften beskytter IKKE mod installation af nye programmer der
åbner nye porte eller services.

Opskriften er et rigtig godt forsvar mod indkommende angreb (selvom
den efter fremkomsten af windows firewall på netop det punkt har
mistet en vigtig del af sin berettigelse), men eftersom Kasper skriver
han sidder bag en router i forvejen, så har det i virkeligheden ikke
den store ekstra effekt, vel?

Jeg synes du går lige til grænsen når du ovenikøbet slutter af med:
"Så er du fri for at installere alt det snavs hvis sikkerheds- og
fejlniveau man reelt ikke aner noget om". Du får det til at lyde som
om opskriften er løsningen på alverdens PC-problemer. Det er den IKKE.

At han skal lade være med at installere en masse snavs har du dog ret

/B. Nice

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-06 14:22

B. Nice skrev:

> Bliver du aldrig træt af kritikløst at smide Thomas' opskrift efter
> alt og alle?

Nej, for jeg vil gerne modarbejde dem der kritikløst smider AV-
og firewallråd i nakken på alt og alle.

> 2) Opskriften egner sig IKKE til en PC der er en del af et lokalnet
> hvor man ønsker at dele filer og printere.

Vel gør den det. Jeg har tre computere i et LAN, og alle er sat
op med opskriften. Deling af drev og printere er ikke noget
problem.

B. Nice skrev:

> [...]
> fejlniveau man reelt ikke aner noget om". Du får det til at lyde som
> om opskriften er løsningen på alverdens PC-problemer. Det er den IKKE.

Det er rigtigt. Til et givet setop skal der laves en præcis
sikkerhedspolitik, og den bestemmer så hvilke procedurer og
hvilke síkringsprogrammer der evt. er nødvendige.

De spørgere der ikke nævner den slags med et ord og slet ikke
forklarer noget om de nærmere omstændigheder, de er bedst tjent
med Thomas' opskrift.

--
Bertel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-05-06 15:17

On Tue, 30 May 2006 15:21:32 +0200, Bertel Lund Hansen

>Vel gør den det. Jeg har tre computere i et LAN, og alle er sat
>op med opskriften. Deling af drev og printere er ikke noget
>problem.

Kører du egentligt tillige IPX i den forbindelse, eller er det Windows
fildeling over TCP/IP?

--
- Peter Brodersen
Ugens værktøj - Find vej: www.findvej.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-06 16:45

Peter Brodersen skrev:

> Kører du egentligt tillige IPX i den forbindelse, eller er det Windows
> fildeling over TCP/IP?

Jeg kører selv NetBEUI, men hos den sidste kunde satte jeg
(trådløst) net op med TCP. Der er ingen brugsmæssig forskel.

Jeg blev overbevist om efter et svar her (fra Asbjørn Højmark) om
at TCP er okay når det er bag en router med firewall, og kunden
har en netværksprinter der ikke kan bruge NetBEUI.

--
Bertel

Fra : Kent Friis

Dato : 30-05-06 16:48

Den Tue, 30 May 2006 17:45:23 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:

> Jeg kører selv NetBEUI, men hos den sidste kunde satte jeg
> (trådløst) net op med TCP. Der er ingen brugsmæssig forskel.

Forhåbentlig WPA?

Mvh
Kent

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-06 16:29

Kent Friis skrev:

> Forhåbentlig WPA?

Naturligvis.

--
Bertel

Fra : Mads

Dato : 31-05-06 20:35

B. Nice wrote:

> Bliver du aldrig træt af kritikløst at smide Thomas' opskrift efter
> alt og alle?

Hehe... Det er Bertel du snakke om... Det jo som at spørge om Bo Warming
aldrig bliver træt af at snakke om fækalier...

FUT: dk.snak.mudderkastning

Fra : B. Nice

Dato : 30-05-06 14:25

On Tue, 30 May 2006 10:26:09 +0200, "Kasper Lindberg" <NoSp@m.invalid>
wrote:

>tja... Firefox med addblock, og en dejlig paranoid holdning til alt der
>kommmer fra nettet. Kan det bruges? :P

Den bedste firewall sidder mellem ørerne

/B. Nice

Fra : Gamle

Dato : 03-06-06 22:27

"B. Nice" <b__nice@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Den bedste firewall sidder mellem ørerne

Ikke altid.
Ofte er der intet mellem ørene til at stoppe trafikken *G*

Mvh.
Torben

Fra : Kent Friis

Dato : 03-06-06 22:49

Den Sat, 3 Jun 2006 23:27:20 +0200 skrev Gamle:

> "B. Nice" <b__nice@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>

> Ikke altid.
> Ofte er der intet mellem ørene til at stoppe trafikken *G*

Snakker du nu om den gennemgående trafik eller internet-trafikken?

Mvh
Kent

Fra : Gamle

Dato : 03-06-06 23:59

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> Snakker du nu om den gennemgående trafik eller internet-trafikken?

Det må være internetforbindelsen, da der tales om firewall *S*
Vi skal jo være søde ved hinanden.

Mvh.
Torben

Fra : Thore

Dato : 30-05-06 09:23

On Mon, 29 May 2006 22:34:54 +0200, "Kasper Lindberg" <NoSp@m.invalid>
wrote:

> [...]
>spyware/adware scanner, virus scanner og firewall, plus det jeg har glemt?.
>pt. har jeg ikke andet, end hvad der kommer med Windows XP home SP2.

AVG 7.1 Antivirus
Kerio 2.1.5 Firewall
SpywareBlaster
SpywareGuard
Adaware Antispyware
SpyBot Antispyware

>ps. Tillægsspørgsmål:
>hvad er forskellen på Pro og Home, når det gælder sikkerhed?

Forskel?

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 30-05-06 09:31

"Thore" <dinotec@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> AVG 7.1 Antivirus
> Kerio 2.1.5 Firewall
> SpywareBlaster
> SpywareGuard
> Adaware Antispyware
> SpyBot Antispyware

kigger på dem

/Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-06 10:20

"Thore" <dinotec@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> AVG 7.1 Antivirus
> Kerio 2.1.5 Firewall
> SpywareBlaster
> SpywareGuard
> Adaware Antispyware
> SpyBot Antispyware

Vel ikke dem alle sammen på én gang???

Fra : Thore

Dato : 31-05-06 10:28

On Tue, 30 May 2006 11:19:39 +0200, "* Alf Blume *"
<alfblume(at)hotmail.com> wrote:

> [...]
Resident
Resident
Hindrer (noget) spyware i at komme ind
Hindrer (noget) spyware i at komme ind
Disse to er til at fjerne spyware. Der er også en del andre gode
(ewido-Hijackthis m.fl.) men det er først når det er gået rigtig galt...

>Vel ikke dem alle sammen på én gang???

Jeg kører på flere maskiner med de første 4 installeret.

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-06 10:19

"Kasper Lindberg" <NoSp@m.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> glemt?.
> pt. har jeg ikke andet, end hvad der kommer med Windows XP home SP2.

Det vigtigste er dette:

http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester_SP2.pdf