Undervandsbelysning + alger i bassin
Fra : Frede.K

Dato : 16-06-01 08:41

Til mit havebassin vil jeg gerne have noget undervandslys er der nogen der
har prøvet at lave sådan noget selv og hvordan . jeg har set dem flere
steder men de koster en formue (399 -799 kr stk.) Det må kunne laves
billigere da en 20 w. halogenpære kun koster ca 15 kr.
Mvh. Frede

P.S Har nogen erfaringer med at en halmballe skulle kunne fjerne grøn-alger
i bassinet??

Fams@@mail.dk remove @

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 16-06-01 15:43

I artiklen <9gf23s$neh$1@news.inet.tele.dk>,
skrev Frede.K <fams@@mail.dk>:

> P.S Har nogen erfaringer med at en halmballe skulle kunne fjerne
> grøn-alger i bassinet??

Det er saltsyren i halmballerne, der sænker ph værdien i vandet.
Virkningen er meget beskeden, om nogen.

--
Helge.
StrongArm RiscPC - RISC OS 3.70

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-06-01 18:33

> Det er saltsyren i halmballerne, der sænker ph værdien i vandet.
> Virkningen er meget beskeden, om nogen.
>
> --
> Helge.
> StrongArm RiscPC - RISC OS 3.70

Nu kan der nok ikke vrides meget saltsyre ud af en halmballe. Det er nok
opsugning af nitrat under nedbrydningen af halmen der k u n n e være
virkningen. Men da der gror alger i næsten sterilt vand kan man næppe fjerne
dem ved at rense næringssalte ud af vandet. Hvis vandet bliver grønt, skal
det filtreres/UVlampes væk. Vil du have biologisk balance i en havedam, må
der kun være én lille fisk i vandet, og så skal der være en voldsom
plantevækst.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-06-01 10:03

Frede.K <fams@@mail.dk> skrev i en news:9gf23s$neh$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> Mvh. Frede
> P.S Har nogen erfaringer med at en halmballe skulle kunne fjerne
Havrehalm virker bedst. Det skyldes nogle algedræbende stoffer
i halmen - dem er der flest af i havrehalm.
Men halm i bassinet pynter ikke - og det løser ingen problem at
slå algerne ihjel. De vokser jo blot på det overskud af
næringsstoffer, der tilføres med f.eks. fiskefoder - du har vel
fisk i dammen?
Begræns algevæksten med sure tørveklyner, der kan købes
i plantecentre - og sæt f.eks. nogle flere planter i bassinet til
at tage næringsstofferne.

Per A. Hansen