eps, ps og andre muligheder
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-06-01 01:22

Kære alle i dk.edb.mac!

Jeg har brug for hjælp...

Jeg har lavet et dokument i PageMaker, som nu skal printes på en Xerox
DocuTech printer. Denne printer er ikke koblet til min Mac, og jeg har
(endnu) ikke indlæst nogen driver til den. M.a.o. dokumentet skal
printes "ud i byen".

Så er det jeg spørger: Hvilket format ville være det bedste at levere
dokumentet i? Skal det være som PostScript fil (.PS), som Encapsulated
PostScript (.EPS) eller hva' med PDF?

Er det under alle omstændigheder nødvendigt for PageMaker at ha' den
rigtige Xerox DocuTech PPD fil eller er det ligegyldigt?

Håber I kan hjælpe mig med dette spørgsmål ang. det klassiske prepress
område. (Det er en jungel af begreber jeg støder ind i!)

/Martin

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 16-06-01 17:30

I artiklen <1ev2o8j.aq8o0l1aaka5eN%mb@talent.dk> , mb@talent.dk (Martin
Bredthauer) skrev:

> [...]
>
> Så er det jeg spørger: Hvilket format ville være det bedste at levere
> dokumentet i? Skal det være som PostScript fil (.PS), som Encapsulated

Hvis de har en DigiPath, så kan de klare alle ovennævnte formater. Hvis de
har en ældre printserver, så er det bedst med almindelig PostScript. Kan du
ikke bare sende en CD med alle varianter på? Bare sørg for at få de fonte du
bruger lagt ind i dokumenterne.

> Er det under alle omstændigheder nødvendigt for PageMaker at ha' den
> rigtige Xerox DocuTech PPD fil eller er det ligegyldigt?

Det er normalt ret ligegyldigt. Skal du skrive til kant?

Hvis det er Kolding Lyntryk som skal lave det, så mener jeg de har en folder
med vejledning i at lave printfiler.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-06-01 23:07

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> [...]
>
> Så er det jeg spørger: Hvilket format ville være det bedste at levere
> dokumentet i? Skal det være som PostScript fil (.PS), som Encapsulated

Hvis du har tryk til kant (kan maskinen det?) så er PDF lidt bøvlet, da
du så bliver nødt til at lave PDF-filen med skæremærker fra PageMaker.
Det er dog det langt mest sikre format, når du er så usikker.
Distilleren skal indstilles korrekt og alle fonte skal selvfølgelig
inkluderes, men så kan det også udskrives på alle printere.

EPS skal du under ingen omstændigheder bruge til dette, da du ender om
men en fil pr. side. PS-filer virker nok, men prepress-filer (.sep) er
de bedst hvis deres programmer understøtter dette.

Ring lige helst og spørg dem!

> Er det under alle omstændigheder nødvendigt for PageMaker at ha' den
> rigtige Xerox DocuTech PPD fil eller er det ligegyldigt?

Det er ikke vildt nødvendigt, men det er bestemt ingen skade til. Det
afhænger fra printer til printer, men hvis der er farver i jobbet og
maskinen kræver nogle bestemte koder, så er det ikke sikkert det virker
med en "forkert" PPD.

> Håber I kan hjælpe mig med dette spørgsmål ang. det klassiske prepress
> område. (Det er en jungel af begreber jeg støder ind i!)

Der er mange ting, som man kan gøre forkert!

--
René

Fra : Søren Straszek

Dato : 17-06-01 09:35

> [...]

> Håber I kan hjælpe mig med dette spørgsmål ang. det klassiske prepress
> område. (Det er en jungel af begreber jeg støder ind i!)

Jeg bruger selv med stor succes at printe til en fil, for derefter at
køre denne fil igennem adobe distiller, og dermed få en pdf fil til at
sende "i byen".

Søren

Fra : Mikael

Dato : 17-06-01 10:00

Jeg har en kollega der gør det samme (altså generer en ps-fil som han så
lader Distiller lave en .pdf-fil af. Men jeg har aldrig fattet hvorfor man
skal den vej rundt om en ps-fil når man kan vælger Distiller som printer og
således lave en .pdf-fil direkte! Der findes sikkert en god forklaring (og
bedre end min kollegas: "Sådan har jeg lært det") - men kan nogen gi' mig
den??

Mvh
MiK
--
Mikael Kristiansen - Copenhagen, Denmark - leakim@get2net.dk

Fra : macsteen

Dato : 17-06-01 12:25

in article B7523E43.D1A1%nospam@mymail.box, Mikael at nospam@mymail.box
wrote on 17.06.2001 11:00:

> [...]
> bedre end min kollegas: "Sådan har jeg lært det") - men kan nogen gi' mig

Hvis du mener at du kan printe via PDFWriter så er det rigtigt at det kan
ikke anbefales da den ikke håndterer placeret grafik som andet end det
preview du ser på skærmen.
Hvis du mener at du har installeret "Create PDF" eller anvender PageMakers
indbyggede pdf-udskrift er det det samme da de begge benytter Distiller i
forbindelse med generation af PDF.