Programmets "Mem Usage" i Win2000
Fra : Carsten Madsen

Dato : 15-06-01 22:55

Mit program opretter en masse objekter hvilket kan ses i "Mem Usage" i
Win2000 Windows Task Manager ved at programmet optager mere plads. MEN
hvorfor bliver programmet ikke tilsvarende mindre når jeg Free'er objekterne
igen?

Hvor meget lid skal man sætte til "Mem Usage" når man tjekker om programmet
"lækker" hukommelse? ...og er der en anden måde at tjekke det på?

MVH
Carsten

Fra : FreeAll

Dato : 16-06-01 08:35

Maske skal du Destroy dem??

--
- FreeAll (freeall@freeall.dk <> www.freeall.dk)

Fra : Thomas Rose

Dato : 16-06-01 11:50

Hej "FreeAll" og Carsten,

for det forste gor Free og Destroy metoderne stort set det samme... Free har
den fordel, at metoden forst checker om referencen er nil, og hvis ikke
kaldes Destroy pa denne reference... dvs. man kan godt kalde Free pa en
nil-reference... sa vidt jeg ved anbefales det altid, at man anvender Free.

Mht. Carstens oprindelige sporgsmal tror jeg ikke, at man skal satte sin lid
til Task Manageren hvad angar hukommelsesforbrug... den viser det korrekte
hukommelsesforbrug, men sa vidt jeg ved bliver hukommelse ikke nodvendigvis
deallokeret fra hele processen, nar et objekt nedlagges. Dvs. nedlagger man
et objekt, er det ikke sikkert det afspejler sig i Task Manager'en...
Derimod bruger man ofte selvstandige programmer til at analysere
hukommelses-forbruget i et "hjemmelavet" program - det kan f.eks. vare
TurboPower's Sleuth Codewatch eller BoundsChecker... de giver et meget mere
detaljeret billede af evt. leaks der matte vare, og kan sagar pege direkte
ned i koden hvor disse leaks befinder sig. Desvarre er de to programmer
(Sleuth og BoundsChecker) betalings-software... om der findes tilsvarende
Shareware eller Freeware programmer ved jeg ikke.

Cheers,
Thomas

Fra : Claus Chrsitiansen

Dato : 16-06-01 12:00

Jeg ville ikke sætte min lid til det, men derimod bruge nogle af de metoder
der findes i D til at undersøge hukommelsesforbrug.

i.e. showmessage(inttostr(GetHeapStatus.TotalAllocated));

>"FreeAll" <freeall@freeall.dk> wrote in message
>Maske skal du Destroy dem??

Free er det samme som destroy det verificeres blot at pointeren ikke er null
for der kaldes destroy.

i.e. if p <> null then p.destroy;

/Claus

Fra : FreeAll

Dato : 16-06-01 22:49

Jeg tankte nok destroy ikke gav noget, men det kunne vare:)

Fra : Carsten Madsen

Dato : 17-06-01 10:22

"Free" tjekker om variablen peger pa et objekt, og kalder sa "Destroy" pa
det. Sadan har jeg da forstaet det, og hvor jeg override'er Destroy kalder
jeg "inherited Destroy" til sidst.

Fra : Jan

Dato : 16-06-01 15:01

In article <3b2a843a$0$196$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>,
carstensm@hotmail.com says...
:
[...]
Prøv at starte Internet Explorer og luk igen.
Du kan se at denne heller ikke frigiver hukommelsen.
Prøv evt. at gøre dette en masse gange, ja og genstart til sidst...

Skal du benytte noget prof. så prøv MemSleuth (søg).