Nyt grafikkort, stadig problemer
Fra : morten

Dato : 23-05-06 13:30

Hej igen.

Jeg prøvede at sætte et ATI Radeon 9600 Pro kort i min maskine og det kører
meget bedre.... Men, ikke stabilt...

Når jeg spiller farcry fryser min comp midt i det hele...

Min maskine har følgende specs.

AMD Athlon (tm) 64 Processor 2800+, 1,81 Ghz, 1GB RAM og ATI Radeon
9600Pro.

Først havde jeg et geforce 6200 i men det var alt for langsomt. Fik
anbefalet ATI radeon 9600 pro og prøver det nu, men det fryser altså midt i
det hele..... Nogle forslag ????

Mvh Morten

Fra : Dr. Phil

Dato : 23-05-06 13:49

"morten" <mortenspostkasse@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Først havde jeg et geforce 6200 i men det var alt for langsomt. Fik
> anbefalet ATI radeon 9600 pro og prøver det nu, men det fryser altså midt

Du er sikker på at ALLE Nvidia drivere er fjernet så de ikke konflikter med
ATI-drivere???
Du har evt. ALLE bundkortsdrivere installeret??
Er der noget i BIOS som skal slåes fra eller måske skulle slåes til??
Hvilket bundkort er det??

Jeg ville nu for en sikkerheds skyld lave en format c: og lægge de relevante
drivere ind.
Har oplevet konflikter og andet ved skift af grafikkort,bundkort etc. hvor
format c: har været den langsomste men bedste løsning.

Fra : Hagar

Dato : 23-05-06 22:27

> [...]
> Har oplevet konflikter og andet ved skift af grafikkort,bundkort etc. hvor
> format c: har været den langsomste men bedste løsning.

Det er da noget drastisk at formatere, bare for at fjerne drivere. Jeg har
haft gode resultater med Driver cleaner pro, den efterlader ikke noget.

Hagar

Fra : Erik

Dato : 23-05-06 14:26

> Jeg prøvede at sætte et ATI Radeon 9600 Pro kort i min maskine og det
> kører meget bedre.... Men, ikke stabilt...
>
> Når jeg spiller farcry fryser min comp midt i det hele...

Måske varme eller for lille PSU?

/Erik

Fra : Brian Lund

Dato : 23-05-06 17:58

> [...]
>
> Først havde jeg et geforce 6200 i men det var alt for langsomt. Fik
> anbefalet ATI radeon 9600 pro og prøver det nu, men det fryser altså midt

En anden mulighed som var meget kendt dengang Radeon 9600 var på toppen,
prøv at slå agp fastwrites fra eller måske endda sætte AGP ned til 4x
istedet for 8x (du mærker ingen hastighedsforskel)... Det sagt så kan det
sagtens være noget helt andet der driller!

Btw, er det et nyt kort du har købt? - Jeg kan huske du har snakket noget om
et budget på 1000 kr, der kunne du have fået et meget bedre kort for de
penge!

Brian

Fra : morten

Dato : 23-05-06 19:04

Hvor sætter man agp ned til 4x i bios. ? Har været inde og kigge... Kunne
ikke rigtigt finde noget....

Det er et kort jeg har købt med forbehold for at hvis ikke det er godt nok
leverer jeg det tilbage.... Så jeg tager imod gode råd med kyskhånd....

Mvh Morten

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 23-05-06 19:21

"morten" <mortenspostkasse@oncable.dk> wrote in

> Hvor sætter man agp ned til 4x i bios. ? Har været inde og kigge...
> Kunne ikke rigtigt finde noget....

Du burde kunne gøre det i Bios - Skriv lige om du har AMI eller Award
eller hvad?

Både min lillebror og jeg selv har haft problemet med frysning. Mit
stoppede da jeg satte AGP til 4x og fastwrites off.

> Det er et kort jeg har købt med forbehold for at hvis ikke det er godt
> nok leverer jeg det tilbage.... Så jeg tager imod gode råd med
> kyskhånd....

Det er et ældre kort - men ret fint til prisen. Jeg har et magen til
og min lillebror ligeså. Det følger stadig ok med til Battle For
Middle Earth og diverse shooters, men du kan ikke bruge de nye soft
shadows etc. som i fx FEAR og andre. Det er simpelthen for tungt for
det kort.

Til ATI-kortene er der lavet et genialt lille prog: ATI tray tools:

http://www.guru3d.com/article/atitraytools/189/

Det er simpelthen for lækkert - så kan man droppe deres elendige CCC.

Skriv hvis der ellers er noget :)

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : Kim

Dato : 23-05-06 20:38

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev
> Til ATI-kortene er der lavet et genialt lille prog: ATI tray tools:
>
> http://www.guru3d.com/article/atitraytools/189/
>
> Det er simpelthen for lækkert - så kan man droppe deres elendige CCC.

Yeah fedt program :)

Hvad er CCC ?

Mvh Kim

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 24-05-06 20:05

"Kim" <no@way.dk> wrote in news:4473651a$0$15784$14726298@news.sunsite.dk:

> Yeah fedt program :)
>
> Hvad er CCC ?

Catalyst Control Center... En gang lortesoftware hvis
jeg må være så fri. Det kører på m$ .net og selv på en
hurtig computer er det en krig om at starte - det gør
at man bare bliver træt af det. Desuden er der for meget
lir og for lidt info så det er uoverskueligt...

Det tidligere Control Panel var langt mere logisk lavet.

Nu bruger jeg kun tray tools... inster dog ccc for at
få driverne.

/hilsner

Fra : Kim

Dato : 23-05-06 20:51

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev
> Til ATI-kortene er der lavet et genialt lille prog: ATI tray tools:
>
> http://www.guru3d.com/article/atitraytools/189/

Der skrives: Temperature monitoring
Hvor kan man se temp. på ens grafikkort, hvis man kan ?
Jeg kan ikke finde det :(

Mvh Kim

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 24-05-06 20:07

"Kim" <no@way.dk> wrote in news:44736836$0$15793$14726298@news.sunsite.dk:

> Der skrives: Temperature monitoring
> Hvor kan man se temp. på ens grafikkort, hvis man kan ?
> Jeg kan ikke finde det :(

Det kan man kun hvis der er en sensor. Det er der fx ikke
på mit kort. Et Gecube Radeon 9600 PRO. Jeg har dog nogle
sensorer på motherboardet - dem kan jeg godt aflæse. Men
på min er knappen blændet af - fordi der ikke er nogen
sensor.

/hilsner

Fra : Brian Lund

Dato : 23-05-06 22:10

> [...]
> Middle Earth og diverse shooters, men du kan ikke bruge de nye soft
> shadows etc. som i fx FEAR og andre. Det er simpelthen for tungt for

Personligt synes jeg at de andre kort ihvertfald er merprisen værd når man
ser på ydelsen! ;)

Brian

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 24-05-06 20:09

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote in

> Personligt synes jeg at de andre kort ihvertfald er merprisen værd når
> man ser på ydelsen! ;)

Ja det er meget muligt. Da jeg købte mit havde jeg sat 6-700 kroner
som grænse - og det var lige hvad man kunne få et 9600 PRO for :)
Og til den pris var det det bedste. Plus min lillebror havde et
magen til så jeg vidste nogenlunde hvad jeg købte :D

/hilsner

Fra : morten

Dato : 23-05-06 23:07

Hmmmmm.

Igen med hensyn til bios. Jeg har fundet følgende info....

BIOS-version/dato American Megatrends Inc. 1011.004, 07-09-2005

håber det giver dig en ledetråd

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 24-05-06 20:12

"morten" <mortenspostkasse@oncable.dk> wrote in news:44738790$0$27529
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Igen med hensyn til bios. Jeg har fundet følgende info....
>
> BIOS-version/dato American Megatrends Inc. 1011.004, 07-09-2005
>
> håber det giver dig en ledetråd

Ikke rigtig.. den nemme:

Installér ATI tray tools. Højreklik og vælg Hardware / SMARTGART
Her kan du indstille både AGP Speed og fastwrites til og fra.

/hilsner

Fra : Morten Nielsen

Dato : 26-05-06 10:21

kan jeg ikke lige få en mening om Radeon 9800 xt. Hvad synes i om det
kort.....

mhv morten

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 26-05-06 19:59

"Morten Nielsen" <mortenspostkasse@oncable.dk> wrote in

> kan jeg ikke lige få en mening om Radeon 9800 xt. Hvad synes i om det
> kort.....

http://www.tomshardware.com/2003/12/29/vga_charts_iii/page14.html

I de fleste tests ligger det et godt stykke over R 9600 - jeg
overvejede det selv da jeg købte i sin tid, men der var det for
dyrt synes jeg.

Men en ting er chippen. Der er forkskel på hvem der har produceret
printet den sidder på. Nogen producenter laver noget skidt med en
elendig køling = problemer. Andre laver noget kram der bare kører.
Jeg har prøvet begge slags :) Så inden du beslutter dig så sørg
for at læse et par reviews så du ved at det ikke larmer vildt eller
lignende (mit næste kort _skal_ være passivt kølet!)

/hilsner

Fra : Brian Lund

Dato : 26-05-06 21:27

> kan jeg ikke lige få en mening om Radeon 9800 xt. Hvad synes i om det
> kort.....

Det er et rigtigt godt kort. Ikke det nyeste på markedet (faktisk et par år
gammelt) men meget hurtigere end Radeon 9600 ihvertfald!

Brian

Fra : Morten Nielsen

Dato : 27-05-06 07:15

Jeg står nemlig mellem at købe et radeon 9800 xt 256 mb til 849 kr. eller et
Geforce 6800 512 mb til 1500 kr. Og jeg er meget i tvivl om prisforskellen
er i forhold til ydelsen. Har læst en del om de 2 kort de sidste par dage og
kan da godt se fordelen i Geforce 6800, men det er også noget over den anden
pris.

Idet jeg kører Asus k8n-e motherboard (nvidia) tror jeg faktisk også at jeg
får et mere stabilt system ved at kører nvidia grafik kort. Er der nogle af
jer der har erfaringer med at køre ATI mixet med Nvidia.?

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 27-05-06 15:17

Morten Nielsen wrote:
> [...]
> at jeg får et mere stabilt system ved at kører nvidia grafik kort. Er
> der nogle af jer der har erfaringer med at køre ATI mixet med Nvidia.?

Det har altså intet at sige overhovedet.

Jeg har selv gennem længere tid kørt Radeon 9700 på et nForceMB, og det er
hamrende stabilt.

Det der betyder noget er om grafikdriverne er i orden.

Og, så, hvis du skfter grafik-mærke, at de gamle drivere kommer ordentligt
ud.
_Det_ kan nemlig give problemer.

I øvrigt synes jeg du skulle ofre de penge på et 6800, eller endog lidt mere
på et 7800GS, som kan fås for 1800,-.
Det er måske meget nu, men så får du et kort hvor du kan være tilfreds med
både dét, og din pc i et godt stykke tid.
Det er da det rareste, når nu du lige har fået den.
Et Radeon 9800 er allerede ved at være lidt svagt til de nyeste spil, så om
ikke længe kommer du til at ønske dig noget mere alligevel..

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 27-05-06 15:18

Rettelse:
7800GS står til 1900,- + fragt. men jeg synes stadig det er overvejelsen
værd..

/Henrik

Fra : Brian Lund

Dato : 27-05-06 18:26

> [...]
og
> kan da godt se fordelen i Geforce 6800, men det er også noget over den

Der er vist ingen tvivl at Geforce kortet er det hurtigste af de to, men om
det er næsten dobbelt så meget værd (pris/ydelse) synes jeg nu ikke!
Og dog vil du jo nok kunne køre med lidt flere detaljer/opløsning i spil.

> [...]
af
> jer der har erfaringer med at køre ATI mixet med Nvidia.?

Konspirationsteori! ;)

Der er intet hold i det overhovedet... Jeg har et Radeon 9700 Pro og det
kører smertefrit på mit bundkort med Nforce chipset...
Jeg havde en overgang lånt et Geforce 6600GT, og helt ærligt så kørte det
faktisk ikke nær så stabilt som mit nuværende kort!
Og det selvom det kører fint i den maskine det kom fra.

Brian