Kompromisser
Fra : Anita

Dato : 26-05-06 10:01

Hvordan finder man et godt kompromis i denne situation?

Vi har haft et lille sommerhus i ca. 5 år. Sidste år købte vi hus og jeg
synes nu at arbejdsbyrden ved begge huse/haver er for stor og vil derfor
gerne sælge sommerhuset. Det vil manden dog ikke. Han synes fortsat det er
rart at komme derud og tager det ikke så tungt, at tingene ikke bliver
passet så godt som før.

For at afhjælpe arbejdsbyrden har vi hyret en til at slå græs i sommerhuset.
Det er jo fint nok, men der skal stadig luges ukrudt, klippes hæk/buske,
males, gøres rent, færdiggøres (ind til flere) påbegyndte projekter og anden
vedligeholdelse.

Jeg kan sagtens se, at det fortsat kunne være rart at have sommerhuset, også
når vi får børn - så man kan tage væk fra "stor"byens stress og jag, men til
den tid har vi jo endnu mindre overskud til at passe 2 x hus og have.

En ting der nager min samvittighed er, at mine forældre har hjulpet os med
at lave badeværelse. De vil nok føle det lidt som spildt arbejde, at have
knoklet for os, og så sælger vi bare skidtet.

Så jeg er lidt i et dilemma her.
Venligst Anita

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 26-05-06 10:04

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne sælge sommerhuset. Det vil manden dog ikke. Han synes fortsat det er
> rart at komme derud og tager det ikke så tungt, at tingene ikke bliver

Det kan jeg godt følge. Det skal jo gerne være et fristed.

> [...]
> sommerhuset. Det er jo fint nok, men der skal stadig luges ukrudt, klippes
> hæk/buske, males, gøres rent, færdiggøres (ind til flere) påbegyndte

Vi har også et sommerhus, men er heldigvis 3 familier om det (mine forældre,
os og min søsters familie).

Men vi blev lige så hurtige enige om at det ikke skulle være et
præstationsprojekt.

Altså: En hæk, 2 træer, og resten græsplæne. Derudover er der maling af
huset, hvilket vi klarer på en weekend (hvis vi er der alle), og det behøves
altså ikke at blive malet hvert år..

Drop pryd-bedene, det er jo et sommerhus, hvor man skal kunne spille bold i
haven, eller ligger og dase den.

Rengøring tager ca. ½ time, og det er aftalt at man slutter af med at gøre
rent inden man forlader huset.

Så med mindre jeres sommerhus er meget stort eller krævende, så kan jeg
altså ikke få øje på de store opgaver.

> [...]
> også når vi får børn - så man kan tage væk fra "stor"byens stress og jag,
> men til den tid har vi jo endnu mindre overskud til at passe 2 x hus og

Gå sammen med nogen om sommerhuset, det fordeler opgaverne (og økonomien,
hvilket kan være både godt og skidt).

> En ting der nager min samvittighed er, at mine forældre har hjulpet os med
> at lave badeværelse. De vil nok føle det lidt som spildt arbejde, at have
> knoklet for os, og så sælger vi bare skidtet.

Hvorfor det?

Var der en klausul på dine forældres arbejde? De er vel klar over at ting
kan forandre sig, og hvis I mener at det er bedst for jer at sælge
sommerhuset, så er det vel bedst.

Ellers vil I jo være stavnsbundet resten af dine forældres liv, og det ender
med at være noget rigtig skidt.

Lars

Fra : Anita

Dato : 26-05-06 10:42

"Lars Wagner Hansen" skrev

> Det kan jeg godt følge. Det skal jo gerne være et fristed.

Det er jo tanken, men alligevel føles det ikke sådan - men mere som en
arbejdslejr ;) Men det skyldes også, at vi kommer alt for lidt derud. Endnu
i år har vi blot været der 3 dage.

> Vi har også et sommerhus, men er heldigvis 3 familier om det (mine
> forældre, os og min søsters familie).

Den mulighed har vi ikke just.

> Men vi blev lige så hurtige enige om at det ikke skulle være et
> præstationsprojekt.

Det er det her bestemt heller ikke. Men hvis det skal holde sin værdi, skal
det jo også holdes ved lige.

> Altså: En hæk, 2 træer, og resten græsplæne. Derudover er der maling af
> huset, hvilket vi klarer på en weekend (hvis vi er der alle), og det
> behøves altså ikke at blive malet hvert år..

Vi kan bestemt ikke gøre det på en weekend.

> Drop pryd-bedene, det er jo et sommerhus, hvor man skal kunne spille bold
> i haven, eller ligger og dase den.

Vi har 3 bede som naturligt er afgrænset af terraser, så det vil virke noget
underligt at så græs dér. Men ellers har vi sået græs i hvad der tidligere
var et vildnæs omkring en fiskedam og i det der tidl. var en køkkenhave. Så
vi har gjort en del for at gøre det nemmere for os selv.

> Rengøring tager ca. ½ time, og det er aftalt at man slutter af med at gøre
> rent inden man forlader huset.

Når sæsonen starter op og alt har stået en hel vinter, tager det ikke kun ½
time.

> Så med mindre jeres sommerhus er meget stort eller krævende, så kan jeg
> altså ikke få øje på de store opgaver.

Det er ikke stort eller krævende, men der er masser af opgaver alligevel.

> Gå sammen med nogen om sommerhuset, det fordeler opgaverne (og økonomien,
> hvilket kan være både godt og skidt).

Jeg kan ikke lige se, hvem vi skulle dele det med. Økonomien er dog ikke så
afgørende.

> Var der en klausul på dine forældres arbejde? De er vel klar over at ting
> kan forandre sig, og hvis I mener at det er bedst for jer at sælge
> sommerhuset, så er det vel bedst.

Det er klart, men jeg ved hvordan de tænker. Og på sin vis kan jeg da også
godt forstå det. Min far har knoklet weekend efter weekend (hele sidste
sommer) sammen med manden for at få det lavet. Et andet familiemedlem mente,
at de da alligevel skulle glæde sig over, at vi så fik en ekstra skilling ud
af det ved salg - men sådan ser mine forældre desværre ikke på det.

> Ellers vil I jo være stavnsbundet resten af dine forældres liv, og det
> ender med at være noget rigtig skidt.

Nu er der jo forskel på at sælge det året efter at have arbejdet sammen om
et større projekt og så måske 5-7-10 år senere, hvor man trods alt har nået
at have haft gavn af projektet.

Venligst Anita

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 26-05-06 11:47

> "Lars Wagner Hansen" skrev
>
> Det er jo tanken, men alligevel føles det ikke sådan - men mere som en
> arbejdslejr ;) Men det skyldes også, at vi kommer alt for lidt derud.
> Endnu i år har vi blot været der 3 dage.

Hmm... pludselig hører jeg den her sang i baggrunden:

Det' samfundets skyld
Ja, det er samfundets skyld
Samfundets skyld!

Gu er det ej. Tag jer dog sammen og brug det sommerhus, eller sælg det.

> Den mulighed har vi ikke just.

Hvorfor ikke? Dine forældre har jo alligevel investeret tid i det.

> Det er det her bestemt heller ikke. Men hvis det skal holde sin værdi,
> skal det jo også holdes ved lige.

Ja, men det lyder som om du allerede har bestemt dig for at opgaven er for
stor.

> Vi kan bestemt ikke gøre det på en weekend.

Så inviter nogle venner. Imens de 6 maler hus, kan de 2 andre lave mad. Hvis
ikke 6 mennesker kan klare at male et sommerhsu på en weekend, når de får
alt andet leveret, så er det altså bare for stort.

> Når sæsonen starter op og alt har stået en hel vinter, tager det ikke kun
> ½ time.

Men det er jo kun en gang om året. Hvor tit behøves der at blive gjort rent
fra top til tå?

> Det er ikke stort eller krævende, men der er masser af opgaver alligevel.

Åh... stop med at pive.

> Jeg kan ikke lige se, hvem vi skulle dele det med. Økonomien er dog ikke
> så afgørende.

Hvad med dine forældre?

> Nu er der jo forskel på at sælge det året efter at have arbejdet sammen om
> et større projekt og så måske 5-7-10 år senere, hvor man trods alt har
> nået at have haft gavn af projektet.

Altså du vil gerne være stavnsbundet!

Mest af alt lyder det som om du bare gerne vil have noget sympati.

Du svare hele tiden: Det kan vi ikke, det kan jeg ikke se... Se muligheder
og løsninger i sted for problemer og udfordringer.

Lars

Fra : Anita

Dato : 26-05-06 12:42

"Lars Wagner Hansen" skrev > Det' samfundets skyld

> Gu er det ej. Tag jer dog sammen og brug det sommerhus, eller sælg det.

Æhm, hvordan du kan høre den sang forstår jeg ikke. Jeg siger da ikke at det
er andres skyld end vores egen. Vi gaber over mere end vi kan overskue
(efter min mening).

> Hvorfor ikke? Dine forældre har jo alligevel investeret tid i det.

Fordi de har deres eget sommerhus.

> Ja, men det lyder som om du allerede har bestemt dig for at opgaven er for
> stor.

Det er også sådan jeg har det lige nu.

> Så inviter nogle venner. Imens de 6 maler hus, kan de 2 andre lave mad.
> Hvis ikke 6 mennesker kan klare at male et sommerhsu på en weekend, når de
> får alt andet leveret, så er det altså bare for stort.

Det lyder så nemt. Men nu er det sådan at vore venner bor i Horsens og
København (vi bor i Aalborg) eller de har selv kolonihave eller lign. Jeg
tror ikke de står i kø for at ordne vores opgaver.

> Men det er jo kun en gang om året. Hvor tit behøves der at blive gjort
> rent fra top til tå?

Det er selvf. ikke så tit, men lige nu virker det uoverskueligt. Og
rengøringen er jo bare én blandt andre opgaver.

> Åh... stop med at pive.

;) Hvornår kan du komme og hjælpe?

> Hvad med dine forældre?

De har deres eget.

> Mest af alt lyder det som om du bare gerne vil have noget sympati.

Egentlig var gode bud på løsninger, det jeg var ude efter. Den eneste
løsning jeg kan se lige nu er at sælge, men det tager jo ikke specielt meget
hensyn til mandens ønsker.

> Du svare hele tiden: Det kan vi ikke, det kan jeg ikke se... Se muligheder
> og løsninger i sted for problemer og udfordringer.

Jeg synes ikke man kan tillade sig at pådutte venner og familie de opgaver
man ikke selv kan overskue. Derfor synes jeg også at konsekvensen må være at
sælge. Men jeg har det da heller ikke godt med at 'kræve' det solgt, når
manden gerne vil beholde det.

Venligst Anita

Fra : sdsf

Dato : 26-05-06 13:00

> [...]
det
> er andres skyld end vores egen. Vi gaber over mere end vi kan overskue

Sæt sommerhuset på "standby" hvis I lige nu har for travlt
til at gøre noget ret ud af det.
Lav bare den mest nødvendige vedligeholdelse nu.
Sommerhuset taber sikkert ikke i værdi af den grund.
Visse steder i Danmark er sommerhus noget der er næsten umulig at
få igen, hvis det først er solgt, p.g.a. de enorme prisstigninger.
Det gælder Sjælland og sikkert mange andre steder.

> Det lyder så nemt. Men nu er det sådan at vore venner bor i Horsens og
> København (vi bor i Aalborg) eller de har selv kolonihave eller lign. Jeg
> tror ikke de står i kø for at ordne vores opgaver.
Det tror jeg heller ikke.

> [...]
at
> sælge. Men jeg har det da heller ikke godt med at 'kræve' det solgt, når
Måske du lader dig stresse unødigt af det sommerhus, man kan altid nå at
sælge,
og indtil nu er priserne kun gået én vej, nemlig opad.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 26-05-06 10:07

Den Fri, 26 May 2006 11:01:22 +0200 sendte "Anita"
<anitaoestX@Xgmail.com> følgende røgsignaler:

> [...]
>at lave badeværelse. De vil nok føle det lidt som spildt arbejde, at have
>knoklet for os, og så sælger vi bare skidtet.

Hmmm...Og du er klar over den er havnet i d.s.s.?

Årh, hvad fa'n, det er jo det samme som at folk giver en vase man ikke
bryder sig om. Og man sætter den kun frem på bordet, når disse gæster
kommer på besøg.

Giv evt. dine forældre en god middag og en rejse sydpå, hvis I scorer
kassen på salget. Så viser man at man bestemt ikke er utaknemmelig for
indsatsen.

--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter

Fra : Anita

Dato : 26-05-06 11:21

"Hr. Jensen" skrev

> Hmmm...Og du er klar over den er havnet i d.s.s.?

Jeps. Affødt af snakken om kompromisser i nusles tråd valgte jeg at poste
her. Det passer vel fint under overskriften samliv.

> Årh, hvad fa'n, det er jo det samme som at folk giver en vase man ikke
> bryder sig om. Og man sætter den kun frem på bordet, når disse gæster
> kommer på besøg.

Det kunne jeg så aldrig finde på at gøre.

> Giv evt. dine forældre en god middag og en rejse sydpå, hvis I scorer
> kassen på salget. Så viser man at man bestemt ikke er utaknemmelig for
> indsatsen.

Vi har tænkt på noget i den retning. Og det vil vi sikkert gøre, hvis salg
bliver enden på det.

Venligst Anita

Fra : Sabina H.

Dato : 26-05-06 11:39

Anita wrote:
> Hvordan finder man et godt kompromis i denne situation?

jeg har, som lars, lidt svært ved at se det store dilemma i det....

> [...]
> fortsat det er rart at komme derud og tager det ikke så tungt, at
> tingene ikke bliver passet så godt som før.

det er naturligt at arbejdsbyrden bliver fordelt over begge hjem, men det er
altså langt fra umuligt.... rigtig mange familier har både hus og sommerhus
uden problemer....

> [...]
> klippes hæk/buske, males, gøres rent, færdiggøres (ind til flere)
> påbegyndte projekter og anden vedligeholdelse.

hvad med at "låne" sommerhuset ud til venner og bekendte under forudsætning
af at de betaler for de kW de bruger, og giver et tilskud til eventuelt
varmeforbrug, samt ordner en af en række ting i ved skal gøres i løbet af
året, det kan feks være at gøre hovedrent, ordne have, klippe hæk, eller
andet der tager en smule tid, men ikke stjæler resten af tiden fra jer...
denne række ting kan i feks lave en liste med i starten af sæsonen, og hænge
op, sammen med en kalender, hvor der skrives på hvem der har huset
hvornår..... hvis nogle af tingene er sæsonbestemt (feks hækklipning) så kan
det jo være et krav at dem der har sommerhuset i den periode står for netop
den del af vedligeholdelsen....
denne form for udlån er naturligvis kun mulig i de weekender/uger i ikke
selv skal bruge sommerhuset, men giver jer en mulighed for at koncentrere
jer om de projekter i har i gang, og stadig have tid til at nyde huset....
det eneste det kræver er en kalender, en bog (til optegnelse af kW) og vilje
fra jeres side til at låne det ud.....

> [...]
> sommerhuset, også når vi får børn - så man kan tage væk fra
> "stor"byens stress og jag, men til den tid har vi jo endnu mindre

når i først får den slags projekter på plads, så vil overskuddet naturligvis
være væsentligt større..... når i har fået det hele lavet som i vil, så
bliver det jo kun almindeligt vedligehold der er på planen... og det er da
til at overskue....

> En ting der nager min samvittighed er, at mine forældre har hjulpet
> os med at lave badeværelse. De vil nok føle det lidt som spildt
> arbejde, at have knoklet for os, og så sælger vi bare skidtet.

jeg tror det måske bare virker uoverskueligt for dig....
måske det kan hjælpe med at lave en konkret plan, med alt på skrift, både
for huset og sommerhuset....
klarlægge hvilke projekter der skal gøres, hvad der har første prioritet, og
så evt planlægge de værste af dem direkte ind i kalenderen, sådan at i ikke
pludselig overvældes af dårlig samvittighed fordi i ikke har nået dem inden
for sæsonen....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Anita

Dato : 26-05-06 12:55

"Sabina H." skrev
> det er naturligt at arbejdsbyrden bliver fordelt over begge hjem, men det
> er altså langt fra umuligt.... rigtig mange familier har både hus og
> sommerhus uden problemer....

Jamen det er jo fint for dem, at de kan klare det.

> [...]
> det eneste det kræver er en kalender, en bog (til optegnelse af kW) og
> vilje fra jeres side til at låne det ud.....

Ideen er god og vi har faktisk overvejet noget i den stil. Men som nævnt i
indlægget til Lars står vennerne ikke i kø for at låne det eller arbejde
'for os'. Så jeg ved ikke helt, hvordan vi skulle få sådan en ordning op at
stå.

Umiddelbart er der ét vennepar som måske (har ikke spurgt) kunne have lyst
til at låne det en uges tid - men de har ikke bil, så det kræver at de orker
slæbe madvarer og oppakning mv. med bussen. Men jeg vil da prøve at høre dem
ad.

> [...]
> i vil, så bliver det jo kun almindeligt vedligehold der er på planen... og

Nu har vi haft det i 5 år - og projekterne har det med at gribe om sig. Så
var der lige et utæt tag, et badeværelse, et tag på carporten og meget andet
der skulle fixes. Ting tager tid og når man kun er der fx. hver anden
weekend og et par uger i sommerferien, så tager det lang tid at løse de
opgaver der er. Yderligere er ingen af os håndværkskyndige (overhovedet!),
det gør ikke altid tingene nemmere ;)

> jeg tror det måske bare virker uoverskueligt for dig....
> måske det kan hjælpe med at lave en konkret plan, med alt på skrift, både
> for huset og sommerhuset....

Jeg prøver. Og har prøvet længe at strukturere og prioritere opgaverne. Og
det hjælper også noget. Men det er som om, der bliver ved med at være for
lidt tid til for mange opgaver. Der er jo også lige et arbejde der skal
passes :)

Venligst Anita

Fra : Anita

Dato : 26-05-06 13:03

Selvom det måske ikke virker sådan, så hører jeg hvad I siger - og prøver at
overveje, om jeg bare er for sippet med kravene til hvor velplejet der
behøver være.

Venligst Anita

Fra : Henning

Dato : 18-06-06 00:18

> [...]
> at overveje, om jeg bare er for sippet med kravene til hvor velplejet der

Jeg drømmer om et lille landbrug på ca. 12 tdr. land,
men min kone er ikke vild med ideen, da jeg er lud-
hamrende-doven.
Jo men jeg har sgu ikke tænkt mig at dyrke jorden,
bare score hektarstøtten og så braklægge jorden,
lade jorden overbegro med de naturlige vækster
der til enhvær tid vil komme, når jord ikke dyrkes,
så vil jeg kalde det for et økologisk vildtreservat.

Vi har et vennepar på Fyn, der netop gør det på
den måde og får beriget deres liv med et rigt dyreliv
på deres jord, alt fra fugle til rådyr holder til hos dem.
4-6 gange om året kører de lige en ferguson med en
græsslåmaskine gennem landskabet og laver et dejligt
stiareal der byder på spændende ting, lige fra "vilde
æbler" frugtbuske, nøddehegn etc. etc. til pragtfulde
vildengs arealer med millioner af vilde blomster, en
lille mose, hvor man kan fange en gedde til aftensmad.

Det er for mig idyl. uden at skulle arbejde mere
end 10-12 timer om året på at skabe det.

Bygningerne? Herrejemine! en gang superdæk hvert
5 år på træværket a' 16 timer pr gang.

Jeg går måske ud i min have een gang om måneden
for lige at fjerne de værste snerler, skoldnæller og
skvadderkål. ok jeg slår måske græs 2-3 gange om
måneden, ( det tager ca. 1½ time incl. en kaffepause
pr. slåning) Hækken er jo kun een gang om året
100 lb.m. afklippet får lov at ligge langs hækken,
det er det mest økologiske ( jeg er godt nok ca.
8 timer om det, med indlagte kaffeog smøg pauser
for ca. hver 3 m hæk + frokost og mellemmåltider)

Jeg tror nok du er en smule sippet og har et lidt
anstrengt forhold til natur.(GGG)

OJ! Jeg har lige oppet mig, jeg var kun 4 timer om at
højtrykspule mit 60m2 store terrassetag her den anden
dag i pragtfuld solskin, iført et par smarte boxershorts
og bar overkrop ( det sprøjter jo ad pommeren til
sådan en gang vandsjaskeri) Oveni i købet, blev
jeg så belønnet med en meget bevæget og rørt kone,
der gav vin til aftensmaden fordi jeg gjore det for
hendes skyld, så det kunne blive pænt til hendes
fødselsdag i midt-August ( vil du tro, det sortgrå
terassetag blev sgu helt gennemsigtigt igen)
Gad vid om vi ikke i år, når at få et par modne
tomater inden frosten sætter ind?

Jeg har en naturlig afslappet distance til arbejde,
Gør ikke mere end der er piskende nødvendig.
Arbejde er surt, kedeligt og spild af kvalitetstid,
derfor nyd naturens patina der lægger sig over
bygninger og grund, Mælkebøtter er sgu smukke,
hvorfor så ødelægge dem med plæneklipperen?

Ca. hvert 5 år, saver jeg mine blomstrende buske
ned til grunden og laver fls af grenene, til at smide
ud i de blomsterbede, som min kone nu engang
synes vi skal have.

Det er sgu dig der bestemmer, ikke arbejdet
der bestemmer over dig, hvis det ikke er
sådan, burde du tale med en pædagog, der
kan hjælpe dig til forståelse af livets sande
værdier: En hængekøje mellem et par frugttræer,
hvorfra du i ro og mag kan se de vilde vækster
trives og gror (lol)

Kærligst
Henning

Fra : Per Vadmand

Dato : 18-06-06 09:58

Henning wrote:

> OJ! Jeg har lige oppet mig, jeg var kun 4 timer om at
> højtrykspule mit 60m2 store terrassetag her den anden
> dag i pragtfuld solskin,--

Ja, det får man da i hvert fald ikke børn af

Per V.

Det gode ved åndsfællerne Laban og Krarup er, at de giver os ateister
så mange gode argumenter

Fra : Tony

Dato : 18-06-06 22:35

> Ja, det får man da i hvert fald ikke børn af

Jeg er helt enig,-- hver ting til sin tid.

Tony

Fra : Sabina H.

Dato : 26-05-06 13:13

Anita wrote:
> "Sabina H." skrev
>
> Jamen det er jo fint for dem, at de kan klare det.

det er altid hårdt arbejde i starten..... som sagt, når de værste opgaver er
overstået, er det kun almindeligt vedligehold og derefter bliver det
småprojekter....

> [...]
> nævnt i indlægget til Lars står vennerne ikke i kø for at låne det
> eller arbejde 'for os'. Så jeg ved ikke helt, hvordan vi skulle få

først og fremmest skal i have ordet ud.. hvis folk ikke ved i er villige til
at låne ud, så spørger de heller ikke.... det kan jo være at der er nogen
der er interesserede i helt at bytte måske, eller bare trænger til at prøve
noget andet.........
nævn det ved enhver lejlighed i kan finde til det.... lav et website hvor
der står oplysninger på..... fortæl at det er uden beregning, blot de lige
gider gøre en lille ting til fællsskabets fremme.....

> [...]
> lyst til at låne det en uges tid - men de har ikke bil, så det kræver
> at de orker slæbe madvarer og oppakning mv. med bussen. Men jeg vil

nu ved jeg ikke hvor sommerhuset ligger, men man kan klare meget med en
lille vogn eller en klapvogn.... vil i gøre det nemmere for jeres venner kan
i jo evt købe en lille vogn som i har stående fast i sommerhuset til fri
afbenyttelse til den slags....

> [...]
> lang tid at løse de opgaver der er. Yderligere er ingen af os
> håndværkskyndige (overhovedet!), det gør ikke altid tingene nemmere ;)

netop det ar i ikke er der oftere giver alle andre muligheden for at låne
sommerhuset fra tid til anden...
det behøver jo ikk udelukkende være nære venner, det kan også være venners
familie en onkel eller tante.... allier jer med alle i overhovedet kan komme
i tanken om....
lav et lille brev hvor der står at i har gabt over for meget og derfor gerne
vil låne sommerhuset ud for håndværksmæssig hjælp..... lav en liste over de
ting i gerne vil have lavet, og vurder hvad enkelt opgave er værd i tid (vær
gerne generøs).....

> [...]
> opgaverne. Og det hjælper også noget. Men det er som om, der bliver
> ved med at være for lidt tid til for mange opgaver. Der er jo også

så er det nok mere din egen perfektionisme du skal kigge nærmere på....
skær ind til benet..... vurder hvad SKAL laves i år (et hul i taget feks) og
hvad kan godt vente til næste år (at omlægge et blomsterbed feks)
du er nødt til at få kigget på hvad der SKAL laves og hvad der BØR laves....
det der BØR laves, kan nemlig godt vente.....
ellers er i nødt til, som en anden foreslår, at lave en arbejdsweekend med
venner.... gør det lidt festligt..... at knokle røven ud af bukserne om
dagen, bliver alt andet lige sjovere, hvis det følges op af en grillfest og
hyggeligt samvær om aftenen.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Anita

Dato : 26-05-06 13:44

"Sabina H." skrev

> [...]
> til at låne ud, så spørger de heller ikke.... det kan jo være at der er
> nogen der er interesserede i helt at bytte måske, eller bare trænger til

Hvad mener du med bytte?

> nævn det ved enhver lejlighed i kan finde til det.... lav et website hvor
> der står oplysninger på..... fortæl at det er uden beregning, blot de lige
> gider gøre en lille ting til fællsskabets fremme.....

Ja, det er ikke nogen dum ide. Den må lige drøftes lidt mere.

> [...]
> lille vogn eller en klapvogn.... vil i gøre det nemmere for jeres venner
> kan i jo evt købe en lille vogn som i har stående fast i sommerhuset til

Det var bestemt en mulighed :)

> [...]
> det behøver jo ikk udelukkende være nære venner, det kan også være venners
> familie en onkel eller tante.... allier jer med alle i overhovedet kan

Det er rigtigt. Men vi tænker måske også lidt på at folk der kender os vil
passe bedre på det end 'fremmede'. Men jo, det må vi lige overveje som en
mulighed.

> [...]
> over de ting i gerne vil have lavet, og vurder hvad enkelt opgave er værd

Jep :)

> så er det nok mere din egen perfektionisme du skal kigge nærmere på....
> skær ind til benet..... vurder hvad SKAL laves i år (et hul i taget feks)
> og hvad kan godt vente til næste år (at omlægge et blomsterbed feks)

Jo, men et blomsterbed skal passes. Derfor har vi omlagt næsten alt til
græs, da det ikke kræver alverden. Vi har allerede gjort meget for at
minimere vedligehold. De bede der er, er dækket med træflis, for at holde
ukrudtet nede, men der er jo altid noget alligevel.

> [...]
> venner.... gør det lidt festligt..... at knokle røven ud af bukserne om
> dagen, bliver alt andet lige sjovere, hvis det følges op af en grillfest

Det er rigtigt. Men jeg har en fornemmelse af at folk (pludselig) skal alt
muligt andet netop dén weekend ;)

Venligst Anita

Fra : Sabina H.

Dato : 26-05-06 13:42

Anita wrote:
> "Sabina H." skrev

> Hvad mener du med bytte?

hvis folk selv har et sommerhus, men gerne vil prøve noget nyt..... at i
feks giver en uge i jeres sommerhus, mod en weekend i deres, eller noget i
den stil....

> Ja, det er ikke nogen dum ide. Den må lige drøftes lidt mere.

det er vigtigt at i lægger vægt på at de LÅNER sommerhuset.... og kun skal
betale for det strøm og deslige de bruger.... det gør de fleste lidt mere
samarbejdsvillige*G*
lad være med at lægge vægt på at det "koster", at låne... at de SKAL gøre
den her ting for jer, for at få lov at låne.... gør det til en "frivillig"
ting..... lav et opslag til huset med listen af ting, og sørg for at
formulere på en sød måde at i håber de nyder deres tid i huset, og at i
håber de vil hjælpe til med at gøre det til et behageligt sted at være, ved
at overtage en af følgende opgaver....

> Det var bestemt en mulighed :)

de koster jo ikke alverden ;) og er rare at have når i selv får unger*G*

> Det er rigtigt. Men vi tænker måske også lidt på at folk der kender
> os vil passe bedre på det end 'fremmede'. Men jo, det må vi lige
> overveje som en mulighed.

hvis det er venners forældre eller onkler og tanter, så "kender" i dem i
princippet måske ikke, men i kender nogen der kender dem, og sker der noget,
så ved i hvor i skal henvende jer....
man er nødt til at træde lidt uden for normalen, hvis man vil have ting til
at fungere...

> [...]
> for at minimere vedligehold. De bede der er, er dækket med træflis,
> for at holde ukrudtet nede, men der er jo altid noget alligevel.

naturligvis er der det.... men netop derfor er de "frivillige" opgaver sådan
en god løsning.... de fleste der låner noget, ved godt det er en
generøsitet, og vil gerne give lidt retur...

> Det er rigtigt. Men jeg har en fornemmelse af at folk (pludselig)
> skal alt muligt andet netop dén weekend ;)

så bør i nok overveje hvor gode venner det er i har.....
vi har aldrig haft problemer i den retning ihvertfald ;) heller ikke da vi
havde et 200m2 hus der skulle males over det hele indvendigt*G*
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Anita

Dato : 26-05-06 14:48

"Sabina H." skrev

> hvis folk selv har et sommerhus, men gerne vil prøve noget nyt..... at i
> feks giver en uge i jeres sommerhus, mod en weekend i deres, eller noget i
> den stil....

Ja okay på den måde.

> det er vigtigt at i lægger vægt på at de LÅNER sommerhuset.... og kun skal
> betale for det strøm og deslige de bruger.... det gør de fleste lidt mere
> samarbejdsvillige*G*

Jamen de behøver skam ikke engang betale for strøm, bare de bestiller noget
*lol*

> [...]
> håber de vil hjælpe til med at gøre det til et behageligt sted at være,
> ved at overtage en af følgende opgaver....

Ja, det er klart en god tilgang til det.

> [...]

> princippet måske ikke, men i kender nogen der kender dem, og sker der
> noget, så ved i hvor i skal henvende jer....

Det er rigtigt nok.

> naturligvis er der det.... men netop derfor er de "frivillige" opgaver
> sådan en god løsning.... de fleste der låner noget, ved godt det er en
> generøsitet, og vil gerne give lidt retur...

Ja, det tror jeg du har ret i.

> så bør i nok overveje hvor gode venner det er i har.....
> vi har aldrig haft problemer i den retning ihvertfald ;) heller ikke da vi
> havde et 200m2 hus der skulle males over det hele indvendigt*G*

Det tror jeg nu ikke. Jeg tror bare de har deres eget at se til. Vi fik skam
også hjælp til at male, da vi flyttede i huset, så folk gider godt hjælpe.
Men når man nu ved at de selv har hus og have at se til, så ville jeg have
det lidt trælst med at satse på deres hjælp.

Venligst Anita

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 27-05-06 14:18

> Jo, men et blomsterbed skal passes.

Gu skal det ej. Hvis man ikke orker det, så passer det fint sig selv. Kald
det blot et naturbed

> Det er rigtigt. Men jeg har en fornemmelse af at folk (pludselig) skal alt
> muligt andet netop dén weekend ;)

Jeg har en fornemmelse af at du ikke har spurgt. Fornemmelser kan ikke
(altid) bruges til ret meget.

Hvad er det værste der kan ske? At de siger nej. Hvad er det bedste der kan
ske? At der stiller 8 mennesker, knokler røven ud af bukserne, holder en fed
grilfest om aftenen.

3 uger senere gentager i det hos et af de andre par.

Det bliver den fedeste sommer I længe har haft.

Lars

Fra : Henning

Dato : 18-06-06 01:28

"Lars Wagner Hansen" <l-hansen@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en fed grilfest om aftenen.
>
> 3 uger senere gentager i det hos et af de andre par.
>
> Det bliver den fedeste sommer I længe har haft.

JEPS!

Fra : Henning

Dato : 18-06-06 01:23

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> venner.... gør det lidt festligt..... at knokle røven ud af bukserne om
> dagen, bliver alt andet lige sjovere, hvis det følges op af en grillfest

Min svigermor har fødselsdag i dag, hun er ene i et stort hus.
Her er hvad hun ønsker sig og får:
Hækken klippet
Blomsterbedene luget
Græsplænen slået.
Træværket smurt med pinotex
Tagrender og indækninger efterset, dryppende vandhaner
og løbende wc'er lavet ( min gave som gammel blikkenslager)
Pudsning af vinduer

Med 12-15 børn, svigerbørn og børnebørn til at give hende
den gave, tager det kun 5-6 timer og så er hendes hus og
have toptrimmet og så grilles der, min svigermor sørger
for kolde øller og sodavand samt KAFFE ikke at glemme
dagen igennem, hun sidder på teressen og hører Elvis etc.
og nyder sin store familie og den gave hun ønskede sig.

Når min kone og jeg tager på ferie rundt om i landet,
sparker vi os ind til overnatning hos gamle bekendtskaber,
hvor vi giver madden samt jeg giver en hjælpende hånd
med ved forskellige ting, sidst hvor vi besøgte Knud,
var han ved at sætte fyrretræslofter op, så det hjalp
jeg ham færdig med, et andet sted var det støbning
af et fundament til et 80m2 stort drivhus, hos min
kones faster ovre i Jylland, blev det til et guldfiskebassin
Jeg har også været med til at slagte grise på sådan
en tur, høstet korn, lavet fårefolde etc. etc. man
får et helt nyt forhold til gamle venner som måske
ikke har været nærværende i de sidste 3-4-5 år

Man skal ikke lade ting ødelægge parforholdet, for
de er nu engang ikke mere problematiske end man
gør dem til ( uenighed om at beholde eller skippe
sommerhuset af)

MVH
Henning

Fra : Brian Olesen

Dato : 26-05-06 13:06

Hej Anita

> [...]
> gerne sælge sommerhuset. Det vil manden dog ikke. Han synes fortsat det er
> rart at komme derud og tager det ikke så tungt, at tingene ikke bliver

hehehe typisk
Men du synes altså det er lidt uoverskueligt? -

> [...]
> sommerhuset. Det er jo fint nok, men der skal stadig luges ukrudt, klippes
> hæk/buske, males, gøres rent, færdiggøres (ind til flere) påbegyndte

Ja og du gider ikke rigtigt alt dette manuelle arbejde, som Ørkenens sønner
plejer at sige.
Så må du enten hyrer han græsslåeren til at lave lidt mere, eller sparke din
mand af sted. Det er jo ham, der vil have sommerhuset...

> [...]
> også når vi får børn - så man kan tage væk fra "stor"byens stress og jag,
> men til den tid har vi jo endnu mindre overskud til at passe 2 x hus og

Hmm det kommer nu lidt an på, hvordan I griber det an. Hmm an 2 gange i
samme sætning, det går virkelig ikke... Men altså. Børnene vil da synes det
er sjovt det der med at mor og far går og roder med huset. Det vil blive
helt naturligt for dem hen ad vejen, men jeg fornemmer jo godt, at det ikke
lige er det du forbinder med friluftsliv. Du er nok ikke rigtig til skidt
under neglene dit bette nips. *gg*

> En ting der nager min samvittighed er, at mine forældre har hjulpet os med
> at lave badeværelse. De vil nok føle det lidt som spildt arbejde, at have
> knoklet for os, og så sælger vi bare skidtet.

Det vil de, men de kan jo låne nøglen og tage der op for at luge lidt ud og
så ka' de jo lige tage en bøtte Gori med, når de nu er der. *ggg*

> Så jeg er lidt i et dilemma her.

Hmm jeg ville måske se sådan på det, at et sommerhus er en investering, som
sandsynligvis ikke bliver mindre værd med tiden, hvis altså huset holdes i
orden. Men hvis du / I føler, at I ikke p.t. kan magte det, så kan det
selvfølgelig være en løsning at sælge.
Har i undersøgt de økonomiske muligheder? Vil I tabe eller vinde på at sælge
nu? Man bør ikke som hus/sommerhusejere være helt ligeglad med den del af
festen.

Det med forældrene må I snakke med dem om. Hvis I bare gør som i selv vil
uden dialog, så vil de da sikkert blive kede af det, men omvendt kan de da
garanteret sagtens forstå problematiken, hvis de får den beskrevet og I får
snakket om det. Måske kunne I endda bruge lidt af overskudet ved salget på
en lille ferie sammen med forældrene eller noget andet, som en slags
kompensation for deres arbejde på huset. Der er egentlig mange muligheder
for at komme godt ud af en sådan situation uden at såre nogen, hvis man bare
er lidt kreativ.

Men du bør selvfølgelig starte ved problemets rod altså ved at se at få
afklaret holdningen til spørgsmålet sammen med din mand. Det er jo, når alt
kommer til alt Jer det handler om. Hvis ikke i er helt enige om det bliver
det let noget juks.

Du kunne jo også tage denne sommer med og så skippe det derefter. Det kunne
en livsnyder som jeg i hvert fald sagtens finde på.

Mvh. Brian

Fra : Anita

Dato : 26-05-06 13:51

"Brian Olesen" skrev

> hehehe typisk
> Men du synes altså det er lidt uoverskueligt? -

Jep.

> Ja og du gider ikke rigtigt alt dette manuelle arbejde, som Ørkenens
> sønner plejer at sige.

Der tager du fejl.

> Så må du enten hyrer han græsslåeren til at lave lidt mere, eller sparke
> din mand af sted. Det er jo ham, der vil have sommerhuset...

Han er en ældre herre på en havetraktor. Jeg tror ikke han er interesseret i
flere opgaver. Manden har jo også job og haven herhjemme (hvor han står for
græsklipning).

> men jeg fornemmer jo godt, at det ikke lige er det du forbinder med
> friluftsliv. Du er nok ikke rigtig til skidt under neglene dit bette nips.
> *gg*

Jeg har skidt under neglende næsten dagligt, så det har du ikke ret i.

> Det vil de, men de kan jo låne nøglen og tage der op for at luge lidt ud
> og så ka' de jo lige tage en bøtte Gori med, når de nu er der. *ggg*

De har deres eget sommerhus, så det tilbud tror jeg de takker pænt nej til.

> Har i undersøgt de økonomiske muligheder? Vil I tabe eller vinde på at
> sælge nu? Man bør ikke som hus/sommerhusejere være helt ligeglad med den
> del af festen.

Vi vil tjene en pæn skilling på at sælge det.

> Måske kunne I endda bruge lidt af overskudet ved salget på en lille ferie
> sammen med forældrene eller noget andet

Det er klart en mulighed som vi ikke er afvisende overfor.

> [...]
> afklaret holdningen til spørgsmålet sammen med din mand. Det er jo, når
> alt kommer til alt Jer det handler om. Hvis ikke i er helt enige om det

Han vil gerne beholde det, men ikke for enhver pris.

> Du kunne jo også tage denne sommer med og så skippe det derefter. Det
> kunne en livsnyder som jeg i hvert fald sagtens finde på.

Det tror jeg også det ender med :)

Venligst Anita

Fra : Brian Olesen

Dato : 26-05-06 16:23

Hej igen
Sniksnak on:

> "Brian Olesen" skrev

> Jep.

Godt så. Det er du i det mindste helt afklaret med.

> Der tager du fejl.

Ok. Hvad er det så der trykker?

> Han er en ældre herre på en havetraktor. Jeg tror ikke han er interesseret
> i flere opgaver. Manden har jo også job og haven herhjemme (hvor han står
> for græsklipning).

Hmm det er stadig bare et praktisk problem.

> Jeg har skidt under neglende næsten dagligt, så det har du ikke ret i.

heheh ok det er ikke så vigtigt om jeg har ret eller ej. Men der må der være
en eller anden forklaring på situationen?

> De har deres eget sommerhus, så det tilbud tror jeg de takker pænt nej
> til.

Nåh men så ved de i hvert fald hvad det vil sige, at have for meget om
ørene, så du behøver sikkert ikke være så bekymret for dem.

> Vi vil tjene en pæn skilling på at sælge det.

Ahaah - Ikke uvæsentligt.

> Det er klart en mulighed som vi ikke er afvisende overfor.

godt.

> Han vil gerne beholde det, men ikke for enhver pris.

Lol nu kan prisen for at være uvenner med sin kvinde jo også være ganske høj
til tider.
Så jeg forstår ham! *gg*

> Det tror jeg også det ender med :)

Oki.

Sniksnak off.

Mvh. Brian

Fra : Anita

Dato : 26-05-06 22:58

"Brian Olesen" <nomail@please.dk> skrev
> Ok. Hvad er det så der trykker?

For meget arbejde til for lidt tid. Og for lidt tid til at slappe af og bare
nyde tilværelsen.

> Ahaah - Ikke uvæsentligt.

For mig er det ikke afgørende. Hvis lysten til at være der og bruge det
havde været til stede - havde salg jo ikke været på tale.

> Lol nu kan prisen for at være uvenner med sin kvinde jo også være ganske
> høj til tider.
> Så jeg forstår ham! *gg*

Nu er vi aldrig uvenner. Men klart. Hans engagement daler i og med at jeg
ikke rigtigt har lyst til at komme derud.

Venligst Anita

Fra : Brian Olesen

Dato : 26-05-06 23:48

> "Brian Olesen" <nomail@please.dk> skrev
>
> For meget arbejde til for lidt tid. Og for lidt tid til at slappe af og
> bare nyde tilværelsen.

Det kan jeg sagtens sætte mig ind i.

> For mig er det ikke afgørende. Hvis lysten til at være der og bruge det
> havde været til stede - havde salg jo ikke været på tale.

Klart nok.

> Nu er vi aldrig uvenner. Men klart. Hans engagement daler i og med at jeg
> ikke rigtigt har lyst til at komme derud.

Hihih ja han ka da osse lige prøve på andet ikke?
Jeg har stor respekt for den kvindelige overtalelsesevne, som i betænkelig
grad ligner dem mafia bruger.

Mvh. brian

Fra : Anita

Dato : 27-05-06 10:46

"Brian Olesen" <nomail@please.dk> skrev

> Hihih ja han ka da osse lige prøve på andet ikke?
> Jeg har stor respekt for den kvindelige overtalelsesevne, som i betænkelig
> grad ligner dem mafia bruger.

Nu antager du igen noget, du ikke kender til. Jeg har fremlagt mine
synspunkter og han sine. Vi er ikke kommet så meget videre endnu. Men jeg
har på ingen måde forsøgt at overtale ham til noget. Tværtimod prøver jeg
(mærkeligt nok i højere grad end han) at finde andre løsninger, begge kunne
leve med.

I går spurgte jeg til sagen, hvor han ytrede, at han ikke havde tænkt
yderligere over det. Og så må I meget undskylde, men så tænker jeg at det
ikke kan ligge ham specielt meget på sinde om det hus bliver solgt eller ej.

Venligst Anita

Fra : Brian Olesen

Dato : 27-05-06 11:52

> [...]
> har på ingen måde forsøgt at overtale ham til noget. Tværtimod prøver jeg
> (mærkeligt nok i højere grad end han) at finde andre løsninger, begge

Hehehe hvorfor skulle du være så meget anderledes end andre kvinder i den
retning. Og ka' du ikke se, at jeg bare joker?

> [...]
> ikke kan ligge ham specielt meget på sinde om det hus bliver solgt eller

Prøv det sikreste. Spørg ham.

Mvh. Brian

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 31-05-06 14:35

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> wrote in message

> [...]
> ikke kan ligge ham specielt meget på sinde om det hus bliver solgt eller

Du tænker og antager en masse ting. Hvad med at spørge direkte?

-Michael.

Fra : Anita

Dato : 31-05-06 20:01

"Michael Jørgensen" skrev

> ej.
>
> Du tænker og antager en masse ting. Hvad med at spørge direkte?

Hvilket jeg selvf. gjorde. Det kom der noget ubeslutsomt mumlen ud af.

Men noget tyder på, at han bare skulle vænne sig til tanken - for pludselig
gider han slet ikke beholde det.

Venligst Anita

Fra : Tony

Dato : 01-06-06 00:18

> [...]
>
> Men noget tyder på, at han bare skulle vænne sig til tanken - for
> pludselig gider han slet ikke beholde det.

Jamen så har I jo fået det som _du_ ønskede, og han har fået fred.

Jeg ved ikke om jeg har ret, men jeg synes at kunne læse mellem linierne, at
du mere er interesseret i de penge I kan få for sommerhuset, som _du_ sikker
har en ide om hvad de så kan bruges til.

Tony

Fra : Anita

Dato : 01-06-06 16:08

"Tony" skrev

> Jamen så har I jo fået det som _du_ ønskede, og han har fået fred.

Sådan kan man jo vælge at anskue det. Og hvis det nu er sandheden - hvem har
så problemet?

> Jeg ved ikke om jeg har ret, men jeg synes at kunne læse mellem linierne,
> at du mere er interesseret i de penge I kan få for sommerhuset, som _du_
> sikker har en ide om hvad de så kan bruges til.

Pengene er den mindste del i det her. Der er jo ikke tale om nogen formue.
Og ja, de skal bruges til at betale gæld ud med. Så nej - ingen
samtalekøkkener eller dyre biler her.

Venligst Anita

Fra : nusle nuslesen

Dato : 26-05-06 16:38

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> Hvordan finder man et godt kompromis i denne situation?

Hvad med at leje sommerhuset ud et par gange om året, og brug indkomsten til
at betale for hjælp til det I ikke orker?

En pensionist/førtidspensionist (gerne en I ender med at få "fast"
tilknyttet) kunne jo gøre det klar til jer i begyndelsen af året, og så
komme en gang om måneden sommeren over og lige se til haven mv. - det koster
ikke alverden, og skulle kunne blive hentet hjem ved at leje sommerhuset ud
nogle gange (hvor I alligevel ikke bruger det selv).

Det kræver selvfølgelig en smule planlægning og investering af tid til at
starte med - men det skulle det jo helst ikke blive ved med.

mange hilsner

Fra : Anita

Dato : 26-05-06 22:48

"nusle nuslesen" skrev

> Hvad med at leje sommerhuset ud et par gange om året, og brug indkomsten
> til at betale for hjælp til det I ikke orker?

Hverken hus eller placering er velegnet til udlejning. Men at låne det ud
til venner og bekendte kunne bedre komme på tale.

> [...]
> koster ikke alverden, og skulle kunne blive hentet hjem ved at leje
> sommerhuset ud nogle gange (hvor I alligevel ikke bruger det selv).

Ja, det var en mulighed. Vi kender ikke lige sådan en, men vi kunne da prøve
at se efter det eller annoncere efter en.

Jeg ved dog ikke helt hvorfor, men manden er ikke lun på ideen om at hyre en
'handyman' der ordner det grove for os. Men jeg tror ikke vi er helt færdige
med at snakke om den ide.

Venligst Anita

Fra : Ulvir

Dato : 26-05-06 23:24

Anita wrote:

> Jeg ved dog ikke helt hvorfor, men manden er ikke lun på ideen om at
> hyre en 'handyman' der ordner det grove for os.

Nok noget med den mandlige stolthed at gøre.

> Men jeg tror ikke vi er helt færdige med at snakke om den ide.

Eller forlange en alternativ løsning, til begges tilfredshed.

Mvh- Ulvir.

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 27-05-06 14:24

> "nusle nuslesen" skrev

> Hverken hus eller placering er velegnet til udlejning. Men at låne det ud
> til venner og bekendte kunne bedre komme på tale.

Du vil sikkert blive overrasket over hvad man kan leje i de officielle
sommerhusudlejningsfirmaer. Jeg er i hvert fald blevet det.

Prøv det dog...

Lars

Fra : Ole Laursen

Dato : 26-05-06 19:01

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> writes:

> [...]
> males, gøres rent, færdiggøres (ind til flere) påbegyndte projekter og anden

Enten må du sænke din standard (ukrudt kan sagtens passe sig selv)
eller også må du overbevise din mand om at han skal betale for det.

De fleste af de ting lyder som noget man uden problemer kan betale sig
fra. Det er vel en begrænset udgift i forhold til hvad det koster at
have sommerhuset om året. Kig i en lokal ugeavis. Der plejer at være
nogle der annoncerer med den slags arbejde. Hvis huset ligger sammen
med andre sommerhuse, er I helt sikkert heller ikke de eneste med
samme problem.

> [...]
> den tid har vi jo endnu mindre overskud til at passe 2 x hus og have.

Mine forældre har vist benyttet sig en del af at kunne have os unger
til at løbe rundt i naturen omkring deres sommerhus så de kunne holde
lidt fri imens. Men det kommer selvfølgelig an på hvordan det ligger.

> En ting der nager min samvittighed er, at mine forældre har hjulpet os med
> at lave badeværelse. De vil nok føle det lidt som spildt arbejde, at have
> knoklet for os, og så sælger vi bare skidtet.

Jeg kan godt forstå du har dårlig samvittighed, det er ærlig talt også
råddent gjort. Men de kommer nok over det.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Conny Nielsen

Dato : 26-05-06 22:03

Snip en masse om sommerhus

Hmm, når der nu snakkes om at venner kan komme og hjælpe jer. Hovrfor så
ikke lave en runde??? Det kommer en to-tre hold venner ved jer og ordner en
masse: Maling, ukrudt, hovedrengøring osv. Afslut med lækker fest. Næsten
weekend eller 14 dage efter er den næste hold venner der får besøg.... På
den måde kan de andre også få glæde af at hjælpe. De andre kunne måske også
trænge til en hånd med maling osv. Det giver noget for alle og i får holdt
nogle fester

MVH

Conny

Fra : Anita

Dato : 26-05-06 22:53

"Ole Laursen" skrev
> Enten må du sænke din standard (ukrudt kan sagtens passe sig selv)

Den del arbejder jeg med.

> eller også må du overbevise din mand om at han skal betale for det.

Det arbejder jeg også på ;)

> De fleste af de ting lyder som noget man uden problemer kan betale sig
> fra. Det er vel en begrænset udgift i forhold til hvad det koster at
> have sommerhuset om året.

Nu er det jo ikke noget luksus-sommerhus i Blokhus der er tale om. Men et
beskedent sommerhus ved Limfjorden. Så det kostede ikke alverden da vi købte
det - og er derfor billigt for os at ha'.

> Jeg kan godt forstå du har dårlig samvittighed, det er ærlig talt også
> råddent gjort. Men de kommer nok over det.

Jeg ved ikke om det er råddent. Betingelserne er nogle andre nu end da vi
boede i lejlighed på 3. sal. Sådan ændrer livet sig jo engang i mellem. Jeg
vil så hellere tage konsekvensen af de ændringer end knække halsen på det.

Venligst Anita

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-05-06 10:37

> [...]
> boede i lejlighed på 3. sal. Sådan ændrer livet sig jo engang i mellem.
> Jeg vil så hellere tage konsekvensen af de ændringer end knække halsen på

Hvis i er mest stemt for at sælge det - så sælg. Et liv har forskellige
livsfaser, og det er vigtigt at kunne følge dem og skifte i takt med at de
kommer. Få en mægler til at undersøge hvad det kan koste, og tag den
salgsopstilling med til forældrene. Forklar dem at i lige nu prioriterer
anderledes, og at i havde tænkt jer at forære dem en ferie eller andet de
kunne ønske sig, for deres hjælp med huset. Vejr stemningen derud fra og
beslut jer så om det skal sælges.
--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under pseudonym mindre
vægt.

Fra : Brian Olesen

Dato : 27-05-06 12:40

Hej Frank

> [...]
> kunne ønske sig, for deres hjælp med huset. Vejr stemningen derud fra og

Du siger ellers meget sluder, men det der var kloge ord!

Mvh. Brian

Fra : Ole Laursen

Dato : 28-05-06 13:24

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> writes:

> "Ole Laursen" skrev
>
> Den del arbejder jeg med.

> Det arbejder jeg også på ;)

Essensen af et kompromis må nødvendigvis være at du bekymrer dig
mindre og din mand hjælper på dine resterende bekymringer.

> Nu er det jo ikke noget luksus-sommerhus i Blokhus der er tale om. Men et
> beskedent sommerhus ved Limfjorden. Så det kostede ikke alverden da vi købte
> det - og er derfor billigt for os at ha'.

Nu sætter du ikke tal på, men jeg tvivler stadig på at det ville vælte
budgettet.

> [...]
> vil så hellere tage konsekvensen af de ændringer end knække halsen på det.

Jeg siger ikke at det er forkert at gøre sådan, men det er stadig
råddent. Det er da også derfor andre i tråden foreslår at du giver dem
en kompensation.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/