stegt flæsk i ovn?
Fra : spoi@sol.dk

Dato : 28-05-06 17:11

bliver det ok. Og hvorlang tid skal det have?

LN

Fra : Nick

Dato : 28-05-06 18:13

<spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse
> bliver det ok. Og hvorlang tid skal det have?

Det kommer an på hvor tykke skiverne er. Jeg plejer at bruge 30 - 40 min.
Men jeg kan også lide det ret tørstegt.

Sæt bradepanden med vand i nedenunder, så drypper fedtet ned og er nemt at
fjerne igen.

Sæt evt. risten i rillen ovenover, og læg skiver af æble, så drypper saften
ned og det smager super!

/Nick

Fra : RJ

Dato : 28-05-06 18:13

Det bliver rigtigt lækket, ca. 200 grader i ca. 20 - 40 min.

- Tilgengæld er det en god idé at ligge bagepapir på risten (prik huller i -
mange) og i bradepanden, så er den efterfølgende rengøring en del mindre.

/Rikke

ps: det kan også fint laves i en micro ovn - ligges på køkkenrulle (ikke
genbrugspapir) og papiret skiftes x flere undervejs. Dette er min foretrukne
metode. Smager kanon godt, det meste fedt er smeltet af og minimal
rengøring.

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-05-06 22:28

In news:4479da12$0$10871$d40e179e@nntp02.dk.telia.net,
RJ <softlips_sugarbay@yahoo.com> wrote:

> ps: det kan også fint laves i en micro ovn

Så er det ikke stegt, men kogt flæsk.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 29-05-06 07:11

Hej Jens

> Så er det ikke stegt, men kogt flæsk.

Du har aldrig prøvet vel ?

Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-05-06 08:05

In news:447a9082$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Du har aldrig prøvet vel ?

Massevis af gange med bacon. Jeg går ud fra, det er nogenlunde det samme.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 29-05-06 08:52

Hej Jens

> Massevis af gange med bacon. Jeg går ud fra, det er nogenlunde det
> samme.

Kalder du det kogt bacon ?

Mvh Max

Fra : Daniel

Dato : 28-05-06 20:35

> bliver det ok. Og hvorlang tid skal det have?

Jeg har lige lavet det i en alm. bradepande i ovnen. Det var helt fint. Tog
ca. 30 min. Jeg lader dem dryppe af på fedtsugende papir bagefter.

- Daniel

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-05-06 22:37

On Sun, 28 May 2006 23:28:01 +0200
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Så er det ikke stegt, men kogt flæsk.

Hvad er det så når det laves i friture gryden? Det er samme princip der
benyttes. Olien/fedtet varmes op til en temperatur der steger flæsket.
Fedtet i flæsken kan kommet langt højere op i temperatur end det vand
som du koger i, og derfor kaldes denne procedure ikke for kogning men
stegning.
Det virker forøvrigt rigtigt godt og giver ofte langt mere sprødt flæsk
end på f.eks. panden.

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-05-06 08:22

On Mon, 29 May 2006 09:11:56 +0200
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Ja, men det er så ikke det, der sker i en mikrobølgeovn.
> En mikrobølgeovn virker ved primært at sparke til vandmolekylerne.
> Vandet kan vist godt bringes til en smule højere temperaturer end de
> normale 100 grader uden at fordampe (overophedning), men ikke i
> nærheden af de varmegrader, man normalt udsætter stegt flæsk for, når
> det steges i eget fedt, i friture, eller i en 200 grader varm ovn.
> Vand på f.eks 100 grader kan ikke opvarme fedtet til mere end... 100
> grader (og det er endda det teoretiske maksimum).

Det er let at afprøve. varm noget olie op til 100 grader og se hvor
længe dit flæsk skal have i det før det bliver lækkert og sprødt som i
mikroovn (jeg kan afsløre at det tager en del længere tid end i
mikrobølgeovnen).
Dette er fordi at mikrobølgeovnen ganske rigtigt primært opvarmer ved
brug af vandmolekylerne, men da der er vand i olien og denne er bundet
så fordamper den ikke i samme grad og kan derfor komme noget højere op
end 100grader.
En hurtig test med mit digital termometer på et stykke bacon
umiddelbart efter jeg slukkede mikrobølgeovnen (det havde fået 3min ved
800W) gav 160grader. Det er dog ikke verdens hurtigste termometer så
det tog måske 10sec før den nåede derop og det er derfor nok også
faldet en smule inden den endelige top temperatur.

Fra : Andersen, Aalborg

Dato : 31-05-06 17:54

> bliver det ok. Og hvorlang tid skal det have?

Min kone laver altid stegt flæsk i ovnen, mens jeg laver det på panden,
og jeg gider ikke det der halv friture agtige flæsk... Nej, den gode gamle
måde på panden er nu at foretrække, da det smager meget bedre (syntes jeg).

Jeg skulle simpelthen af med det.. Håber min kone læser det.. he
he

Hilsen HC , Aalborg