/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tuning
Fra : JJ


Dato : 15-06-01 18:46

Hej
Jeg er lidt nybegynder i MC verdenen, så det kan godt ske, at det her er et
ånds... spørgsmål, MEN: Kan man "tune" en MC? Fx. som man kan montere KN
filter på bil eller gøre andet (karburator, chip) ?

Hvor finder man måske info på det?


Jesper




 
 
Armand (16-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-06-01 12:55


JJ <jn1475@hotmail.com> skrev i en
news:3b2a4a5a$0$191$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
>
> Jeg er lidt nybegynder i MC verdenen, så det kan godt ske, at det her
er et
> ånds... spørgsmål, MEN: Kan man "tune" en MC? Fx. som man kan montere
> KN filter på bil eller gøre andet (karburator, chip) ?

Intet spørgsmål er for åndvagt til at blive stillet i en nyhedsgruppe!!

Du har faktisk selv fat i sandheden: Man kan og må(!) tune lige så vildt
at man vil på den originale motor!
Men udover nogle high-end freaks, for hvem det nærmest er en hobby at
prøve at få mere ud af deres motor, er det urentabelt at tune væsentligt
på sin motorcykel:
Af to identiske motorcykler til samme pris, men hvor den ene er tunet i
en vis grad, vil stort set alle købere vælge den originale - Deraf kan
udledes at modellen IKKE stiger i værdi selv om der er for 10-tusindvis
af kroner hældt i motoren, men snarere modsat. Derfor kan man trygt
stole på at tuning kun er udgifter!!
I tilgift er der risikoen for tidlig nedslidning af motoren, såvel som
akutte nedbrud p.g.a. såvel for hård tuning, som fejljustering i samme
forbindelse - Altså stadig kun udgifter!

En af de simpleste tuninger er netop et såkaldt K&N -jetkit samt en mere
åben udstødning; men så er man allerede ved at have brugt 10.000,- kr
incl. værkstedsregning for at få sagerne til at fungere optimalt
(Rullefeltsudmåling).

Tuningsfascination stammer tit fra knallert/scooter -erfaring; men
sammenholdt med udgifterne dertil vil det på en motorcykel altid(!)
bedre kunne svare sig økonomisk at sælge den motorcykel man har og
bruge et påtænkt tunings mer-beløb på en større motorcykel!
Man skal ikke mange hundrede kubik op førend at den originale mer-ydelse
overstiger hvad man kan tune sig til (medmindre man bruger uhyrlige
summer!), og samtidig fungerer effekten og gasgivnings-reaktionen langt
bedre end på en
umiddelbart "pumpet" motor!

For selv en hæderlig motorcykel, vil 10.000,- svare til 15-20% af
brugtværdien, hvilket man skal være meget opmærksom på førend at læderet
hives op af baglommen!

--
Armand.






Claus Rittig (16-06-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 16-06-01 14:29

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9gfhk4$el3$4@news.cybercity.dk...

> Men udover nogle high-end freaks, for hvem det nærmest er en hobby at
> prøve at få mere ud af deres motor, er det urentabelt at tune væsentligt
> på sin motorcykel:

Nu er der jo næsten lige så mange holdninger som der er mennesker, men jeg
tror Armand har fat i en meget god tommelfingerregel her.

> I tilgift er der risikoen for tidlig nedslidning af motoren, såvel som
> akutte nedbrud p.g.a. såvel for hård tuning, som fejljustering i samme
> forbindelse - Altså stadig kun udgifter!

Dette her må næsten være en universel sandhed. Tuning koster, både i
"anskaffelse" og drift. Men hva faen, det gør resten af motorcyklen jo
også...
Man skal nok ikke altid tænke på rentabiliteten, bare være klar over at alt
hvad der er sjovt koster penge (på motorcykler).

Armand (tror jeg) taler vist om 4-takt motorcykler her, mens 2-taktere er
væsentlig nemmere at modificere motor på, og tuning behøver ikke koste en
bondegård, så for 2-taktere tror jeg svaret er meget anderledes - tuning er
ikke umiddelbart en dårlig ide.

Rittig



Asger Steffensen (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 17-06-01 23:45


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:9gfnij$dsu$1@news.inet.tele.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:9gfhk4$el3$4@news.cybercity.dk...
>
SNIP

Armand og Rittig kommer hver med et par gode og velmente holdninger/råd til
tuning. Jeg mener dog at de måske skyder lidt over målet...

Siden du nu er ny udi MC'er, så lad mig lige prøve:

JA, man kan tune MC'er. Der er masser af muligheder!
Du skal være klar over et par ting før du kaster dig ud i det
1) Det koster penge, mange penge! (jvf. Armand). Har du kassen, så gå bare i
gang. Men at tune i stedet for at købe en hidsigere model er som regel en
dårlig forretning.
2) Det kan være skægt (jvf. Rittig). Er du fascineret af mekanikken, og det
at presse den til maksimal ydelse, er det helt sikkert sjovt. Se bare på
Mads Lund der med sin turboladede ZX-9R, så vidt jeg kan vurdere, tuner lige
så meget pga. teknisk fascination som for at hente heste.
3) Hvis ikke du kan lave det hele selv, så se dig godt for, før du vælger
værksted. Der findes i MC branchen masser af folk der ikke ved (nok) om hvad
de snakker om! Og så kan det blive endnu dyrere at tune. Lad være med
udelukkende at gå efter prisen. Har du ikke råd, så drop det.

- og så lad mig lige være lidt gammelklog: Siden du er ny på MC, så tag en
sæson eller to og få lidt køreerfaring, før du begynder at lege.
Jeg tog min første, og hidtil eneste røvtur på min XT250 i min første sæson,
og jeg er af den overbevisning, at det (selvom det ikke var specielt sjovt)
var væsentligt rarere end at smide mig med ZX-10'en

Mvh
Asger
ZX-10 (til salg)






Claus Rittig (18-06-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 18-06-01 13:03

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:8saX6.813$SQ3.17266@news.get2net.dk...

[Snip]
Kloge ord.
[Snip]

> Jeg tog min første, og hidtil eneste røvtur på min XT250 i min første
sæson,
> og jeg er af den overbevisning, at det (selvom det ikke var specielt
sjovt)
> var væsentligt rarere end at smide mig med ZX-10'en

Jeg har gjort det omvendt: Ingen røvture på min første model ('73 XL250),
men flere og flere røvture for hvert år der er gået siden. På det seneste
ser det dog ud til at være stagneret lidt.

Rittig



Poul B-H (16-06-2001)
Kommentar
Fra : Poul B-H


Dato : 16-06-01 16:20


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:9gfhk4$el3$4@news.cybercity.dk...
>
> JJ <jn1475@hotmail.com> skrev i en
> news:3b2a4a5a$0$191$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> >
> > Jeg er lidt nybegynder i MC verdenen, så det kan godt ske, at det her
> er et
> > ånds... spørgsmål, MEN: Kan man "tune" en MC? Fx. som man kan montere
> > KN filter på bil eller gøre andet (karburator, chip) ?
>
> Intet spørgsmål er for åndvagt til at blive stillet i en nyhedsgruppe!!
>
> Du har faktisk selv fat i sandheden: Man kan og må(!) tune lige så vildt
> at man vil på den originale motor!
> Men udover nogle high-end freaks, for hvem det nærmest er en hobby at
> prøve at få mere ud af deres motor, er det urentabelt at tune væsentligt
> på sin motorcykel:
> Af to identiske motorcykler til samme pris, men hvor den ene er tunet i
> en vis grad, vil stort set alle købere vælge den originale - Deraf kan
> udledes at modellen IKKE stiger i værdi selv om der er for 10-tusindvis
> af kroner hældt i motoren, men snarere modsat. Derfor kan man trygt
> stole på at tuning kun er udgifter!!
> I tilgift er der risikoen for tidlig nedslidning af motoren, såvel som
> akutte nedbrud p.g.a. såvel for hård tuning, som fejljustering i samme
> forbindelse - Altså stadig kun udgifter!
>
> En af de simpleste tuninger er netop et såkaldt K&N -jetkit samt en mere
> åben udstødning; men så er man allerede ved at have brugt 10.000,- kr
> incl. værkstedsregning for at få sagerne til at fungere optimalt
> (Rullefeltsudmåling).
>
> Tuningsfascination stammer tit fra knallert/scooter -erfaring; men
> sammenholdt med udgifterne dertil vil det på en motorcykel altid(!)
> bedre kunne svare sig økonomisk at sælge den motorcykel man har og
> bruge et påtænkt tunings mer-beløb på en større motorcykel!
> Man skal ikke mange hundrede kubik op førend at den originale mer-ydelse
> overstiger hvad man kan tune sig til (medmindre man bruger uhyrlige
> summer!), og samtidig fungerer effekten og gasgivnings-reaktionen langt
> bedre end på en
> umiddelbart "pumpet" motor!
>
> For selv en hæderlig motorcykel, vil 10.000,- svare til 15-20% af
> brugtværdien, hvilket man skal være meget opmærksom på førend at læderet
> hives op af baglommen!

Enhver sin hest (kæphest ??)

NSR 250 pris vægt hk
kg/hk grinfactor (minutters grin/køreminut)
Standard 116 45
2,6 65
HRC tændingsboks brugt 800 116 55 2,1 85
Minus Luftfilter + dysning 2000 116 59 1,9
90
Nye ekspansions potter 3200 113 67 1,7 110

Alternativ ? NSR500, men hvor f..... får man fat i sådan en ??
Ulemper ? Alle insekterne mellem tænderne !!



--
Poul B-H
NSR250SE
NSR250SP
"Smoking Is Good For Your Health"



Susanne Lund Pederse~ (16-06-2001)
Kommentar
Fra : Susanne Lund Pederse~


Dato : 16-06-01 16:48

"Poul B-H" <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev
>
> NSR 250 pris vægt hk
> kg/hk grinfactor (minutters grin/køreminut)
> Standard 116 45
> 2,6 65

En standard NSR 250 på 116 kg - det må da vist være SP-modellen så?


--
Mvh
Susanne




Poul B-H (16-06-2001)
Kommentar
Fra : Poul B-H


Dato : 16-06-01 21:00


"Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> wrote in message
news:9gfv4g$1450$1@news.net.uni-c.dk...
> "Poul B-H" <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev
> >
> > NSR 250 pris vægt hk
> > kg/hk grinfactor (minutters grin/køreminut)
> > Standard 116 45
> > 2,6 65
>
> En standard NSR 250 på 116 kg - det må da vist være SP-modellen så?

Yeeees!!

Poul




Armand (16-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-06-01 23:40


Poul B-H <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i en
news:9ggdoc$3q5$1@news.inet.tele.dk...
>
> "Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> wrote in message
> news:9gfv4g$1450$1@news.net.uni-c.dk...
> > "Poul B-H" <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev
> > >
> > > NSR 250 pris vægt
> > > Standard 116 45
> > En standard NSR 250 på 116 kg - det må da vist være SP-modellen så?
> Yeeees!!

Burde du have kunnet set i signaturen, Susanne :-/

--
Armand.






Susanne Lund Pederse~ (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Susanne Lund Pederse~


Dato : 17-06-01 10:07

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> > > En standard NSR 250 på 116 kg - det må da vist være SP-modellen
så?
> > Yeeees!!
>
> Burde du have kunnet set i signaturen, Susanne :-/

Ja, men en MC28 vejer 140 kg standard, og jeg synes, en vægtforskel på
24 kg er lidt voldsom, hvis eneste forskel til SP'eren er tørkobling og
magnesiumfælge. Er tørkobling vægtreducerende?

--
Mvh
Susanne



Michael K.S. (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Michael K.S.


Dato : 17-06-01 10:23

On Sun, 17 Jun 2001 11:07:14 +0200, "Susanne Lund Pedersen"
<susanne@groenjord.dk> wrote:

>Ja, men en MC28 vejer 140 kg standard, og jeg synes, en vægtforskel på
>24 kg er lidt voldsom, hvis eneste forskel til SP'eren er tørkobling og
>magnesiumfælge. Er tørkobling vægtreducerende?

Flere ting...... En MC28 vejer 138 for R og SE modellerne,137 for en
SP (tørvægt),men Poul's er ikke MC28'ere men MC21'ere ,hvor tørvægten
er 133 kg for SP'eren.Poul's cykel har så naturligvis droppet alt
gadeskramlet og anden kåbe mv.,desuden kortet noget af subframen,om
det så kan bringe den 17 kg ned skal jeg ikke kunne sige.....

NSR-specs på : http://www.dreamgate.ne.jp/nsr/specs/nsr250specs.htm

-M

Susanne Lund Pederse~ (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Susanne Lund Pederse~


Dato : 17-06-01 11:05

"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> skrev >
..,desuden kortet noget af subframen,om
> det så kan bringe den 17 kg ned skal jeg ikke kunne sige.....

Nå, men så kan man jo hellere ikke kalde det for standard-trim, som der
blev lagt ud med

--
Susanne



Poul B-H (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Poul B-H


Dato : 17-06-01 12:10


"Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> wrote in message
news:9ghvbn$15au$1@news.net.uni-c.dk...
> "Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> skrev >
> .,desuden kortet noget af subframen,om
> > det så kan bringe den 17 kg ned skal jeg ikke kunne sige.....
>
> Nå, men så kan man jo hellere ikke kalde det for standard-trim, som der
> blev lagt ud med
>

Nååh nej, men det gør egentlig bare pointen bedre, idet jeg svarede på om
tuning kan betale sig eller ej og sænkning af vægten ved at pille ting af er
ret billigt !

Så mangler vi bare at tune køreren, og det er jo også billigt at smide en 10
kg her. Det må være tuning, selv Armand kan akceptere

Jeg har faktisk vejet den til 116kg, men skulle det være lidt mere, betyder
det intet, grinfactor'en er stadigvæk over 100 ))))))



--
Poul B-H
MC21 NSR250SE
MC21 NSR250SP
"Smoking Is Good For Your Health"





Armand (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-06-01 23:28


Poul B-H <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i en
news:9gi33i$msr$1@news.inet.tele.dk...
>
> Så mangler vi bare at tune køreren, og det er jo også billigt at smide
> en 10 kg her. Det må være tuning, selv Armand kan akceptere

- - - - og ikke mindst være med på

Aprospos:
De tre mest anvendelige tuningstricks, er:
Højere knastaksler!
Turbo-ladning!
Bogensepillen !

--
Armand. (hvis knirkende badevægt nådigt holder sig lige under 0,1 T)





Jesper Hvalsøe (19-08-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Hvalsøe


Dato : 19-08-01 00:10

On Mon, 18 Jun 2001 00:27:35 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>>
>> Så mangler vi bare at tune køreren, og det er jo også billigt at smide
>> en 10 kg her. Det må være tuning, selv Armand kan akceptere
>
>- - - - og ikke mindst være med på
>
>Aprospos:
>De tre mest anvendelige tuningstricks, er:
>Højere knastaksler!
>Turbo-ladning!
>Bogensepillen !
>
>--
>Armand. (hvis knirkende badevægt nådigt holder sig lige under 0,1 T)


Det kan da kun være fordi at du gemmer ballonerne fra jensens bøfhus,
og hænger dem på badevægten.

>
>
>
>


Poul B-H (16-06-2001)
Kommentar
Fra : Poul B-H


Dato : 16-06-01 21:03


"Poul B-H" <pbekkerh@post6.tele.dk> wrote in message
news:9gftbo$5do$1@news.inet.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:9gfhk4$el3$4@news.cybercity.dk...
> >
> > JJ <jn1475@hotmail.com> skrev i en
> > news:3b2a4a5a$0$191$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> > >
> > > Jeg er lidt nybegynder i MC verdenen, så det kan godt ske, at det her
> > er et
> > > ånds... spørgsmål, MEN: Kan man "tune" en MC? Fx. som man kan montere
> > > KN filter på bil eller gøre andet (karburator, chip) ?
> >
> > Intet spørgsmål er for åndvagt til at blive stillet i en nyhedsgruppe!!
> >
> > Du har faktisk selv fat i sandheden: Man kan og må(!) tune lige så vildt
> > at man vil på den originale motor!
> > Men udover nogle high-end freaks, for hvem det nærmest er en hobby at
> > prøve at få mere ud af deres motor, er det urentabelt at tune væsentligt
> > på sin motorcykel:
> > Af to identiske motorcykler til samme pris, men hvor den ene er tunet i
> > en vis grad, vil stort set alle købere vælge den originale - Deraf kan
> > udledes at modellen IKKE stiger i værdi selv om der er for 10-tusindvis
> > af kroner hældt i motoren, men snarere modsat. Derfor kan man trygt
> > stole på at tuning kun er udgifter!!
> > I tilgift er der risikoen for tidlig nedslidning af motoren, såvel som
> > akutte nedbrud p.g.a. såvel for hård tuning, som fejljustering i samme
> > forbindelse - Altså stadig kun udgifter!
> >
> > En af de simpleste tuninger er netop et såkaldt K&N -jetkit samt en mere
> > åben udstødning; men så er man allerede ved at have brugt 10.000,- kr
> > incl. værkstedsregning for at få sagerne til at fungere optimalt
> > (Rullefeltsudmåling).
> >
> > Tuningsfascination stammer tit fra knallert/scooter -erfaring; men
> > sammenholdt med udgifterne dertil vil det på en motorcykel altid(!)
> > bedre kunne svare sig økonomisk at sælge den motorcykel man har og
> > bruge et påtænkt tunings mer-beløb på en større motorcykel!
> > Man skal ikke mange hundrede kubik op førend at den originale mer-ydelse
> > overstiger hvad man kan tune sig til (medmindre man bruger uhyrlige
> > summer!), og samtidig fungerer effekten og gasgivnings-reaktionen langt
> > bedre end på en
> > umiddelbart "pumpet" motor!
> >
> > For selv en hæderlig motorcykel, vil 10.000,- svare til 15-20% af
> > brugtværdien, hvilket man skal være meget opmærksom på førend at læderet
> > hives op af baglommen!
>
> Enhver sin hest (kæphest ??)
>
> NSR 250 pris vægt hk
> kg/hk grinfactor (minutters grin/køreminut)
> Standard 116 45
> 2,6 65
> HRC tændingsboks brugt 800 116 55 2,1 85
> Minus Luftfilter + dysning 2000 116 59 1,9
> 90
> Nye ekspansions potter 3200 113 67 1,7
110
>
> Alternativ ? NSR500, men hvor f..... får man fat i sådan en ??
> Ulemper ? Alle insekterne mellem tænderne !!

Sikke et rod, jeg havde ellers sat det så pænt op, et sidste forsøg:

NSR 250 pris vægt hk kg/hk
grinfactor
Standard 116 45 2,6
65
HRC tændingsboks brugt 800 116 55 2,1 85
Minus Luftfilter + dysning 2000 116 59 1,9 90
Nye ekspansions potter 3200 113 67 1,7 110



--
Poul B-H
MC21 NSR250SE
MC21 NSR250SP
"Smoking Is Good For Your Health"



Armand (16-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-06-01 23:40


Poul B-H <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i en
news:9ggdv4$4an$1@news.inet.tele.dk...
>
>
> Sikke et rod, jeg havde ellers sat det så pænt op, et sidste forsøg:
>
> NSR 250 pris vægt hk kg/hk
> grinfactor
> Standard 116 45
2,6
> 65
> HRC tændingsboks brugt 800 116 55 2,1 85
> Minus Luftfilter + dysning 2000 116 59 1,9 90
> Nye ekspansions potter 3200 113 67 1,7 110

Det er din (såvel som vores?) opsætning á linielængden, der klipper det
sammen!
Det lykkedes dog mig og min nysgerrighed at genopsætte det ved at flytte
rundt på'ed efter at have klikket "Svar"!

--
Armand.





Armand (16-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-06-01 22:37


Poul B-H <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i en
news:9gftbo$5do$1@news.inet.tele.dk...
>
>
> Enhver sin hest (kæphest ??)
>
> NSR 250 pris grinfactor
> Standard 65
> HRC tændingsboks brugt 800 85
> Minus Luftfilter + dysning 2000 90
> Nye ekspansions potter 3200 110
> Alternativ ? NSR500, men hvor f..... får man fat i sådan en ??
> Ulemper ? Alle insekterne mellem tænderne !!

Jo, Jo!
Men er det ikke også så lidt på kanten af: "high end -freaking"?

På samme måde nævnte jeg heller ikke Mads Lund's vedholdende pumpen på
ZX9'eren!

--
Armand.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste