ovnbagt kartoffelmos
Fra : Kitti Egevang

Dato : 17-05-06 16:31

Hej gruppe.

Jeg kunne godt tænke mig at lave ovnbagt kartoffelmos.
Men hvordan gør I ?? Bager I bare mosen i et ovnfast fad eller hvad??

Hilsen Kitti.

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 17-05-06 18:58

"Kitti Egevang" <kittiSLET@DETTEmail4us.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
>
> Jeg kunne godt tænke mig at lave ovnbagt kartoffelmos.
> Men hvordan gør I ?? Bager I bare mosen i et ovnfast fad eller hvad??

Personligt gør jeg som følger:

Bagt mos til ca. 10 personer

2,5 kg kartofler skrælles og skæres i skiver
3 løg pilles og hakkes fint
Finthakket spinat - evt. frossent
4 tsk. muskat
5 dl. mælk
8 æg delt i blommer og hvider

2,5 kg skrællede kartofler i skiver koges i usaltet vand. De sidste 5
minutter koges 3 løg i meget små tern med. Lidt af vandet bruges til at
opløse 2 bouillontern. 4 tsk muskat + 5 dl. mælk blandes og piskes i. 8
æggeblommer piskes i et par stykker ad gangen sammen med den optøede spinat.
Salt + bouillon tilsættes og piskes sammen.
8 æggeblommer piskes meget stive og vendes forsigtigt i mosen.

Store ildfaste skåle: 200 grader 45-55 minutter.

Hilsen Mads
----
Fjern sletdette fra mailadressen ved besvarelse

Fra : Henning Holm

Dato : 17-05-06 21:25

"Mads Thorning Pedersen" <cyklopaten@sletdette.mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:446b6411$0$47049$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> 8 æggeblommer piskes meget stive og vendes forsigtigt i mosen.
>
> Store ildfaste skåle: 200 grader 45-55 minutter.

Hvor meget spinat...?

--
Henning Holm

allig8or125@hotmail.com

"it's nice to be important,
but it's more important,to be nice"

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 18-05-06 17:39

"Henning Holm" <allig8or125@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor meget spinat...?

Det klassiske svar må vel være "ikke for meget, ikke for lidt" - eller
:"lige så det passer"
Arj, spøg til side. Jeg kan faktisk ikke lige huske hvor meget jeg plejer at
putte i, men mon ikke en 6-8 kugler frossen spinat passer?!!

--
Mvh Mads
----

Fra : fint

Dato : 18-05-06 11:03

Mads Thorning Pedersen wrote:

> 8 æggeblommer piskes meget stive og vendes forsigtigt i mosen.

Hvordan pisker man blommerne stive...?

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 18-05-06 17:41

"fint" <_@_.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan pisker man blommerne stive...?

Det gør man da heller ikke. Der skulle selvfølgelig have stået "8
_æggehvider_ piskes meget stive". Kunne se ud som om jeg har haft lidt for
travlt da jeg skrev opskriften ind :-/

--
Mvh Mads
----

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 17-05-06 21:27

Den helt simple:

Kog den mængde kartofler du ønsker, mos dem, rør et æg eller to i (typisk
to små øg pr. kg. kartofler) en sjat fløde, lidt salt og peber.
Smør det fad, skrab mosen i, ind i en 2020 gr. varm ovn,. bag til
overfladen bliver gylden (sikkert omkring 15 min).

Kan varieres i det uendelige med persillerod, pastinak, selleri,
gulerødder osv. hvis du vælger at bruge rødbeder, så forkog dem i 30
minutter først - ellers bliver de ikke møre.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Gamle

Dato : 18-05-06 00:01

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Smør det fad, skrab mosen i, ind i en 2020 gr. varm ovn,. bag til
> overfladen bliver gylden (sikkert omkring 15 min).

2020 gr. var ellers ikke så lidt *G*

Mvh.
Torben

Fra : Heidi

Dato : 18-05-06 06:24

Gamle wrote:
> "Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

øg

pr. kg. kartofler) en sjat fløde, lidt salt og

> 2020 gr. var ellers ikke så lidt *G*

Der skal jo hele to øg i, så det er nok derfor

--
Heidi

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-05-06 00:39