Gin og Tonic (sukkerfri?)
Fra : Keld Westergaard Bør~

Dato : 14-05-06 22:14

Jeg har for nylig fløjet med BMI (ex British Midland) og der fået serveret
Gin og sukkerfri Tonic i god kvalitet.
En bekendt hævder, at man i Spanien kan købe Schweppes Indian Tonicwater
uden tilsat sukker.
I Danmark har jeg hidtil forgæves søgt efter den sukkerfrie Tonic. Købmænd
og supermarkeder har været forespurgt, men hidtil forgæves. Har nogen her
kendskab til en løsning?
Hilsen
Keld

Fra : Bo Warming

Dato : 15-05-06 03:13

"Keld Westergaard Børgesen" <kwb@post5.tele.dk> wrote in message
> [...]
> I Danmark har jeg hidtil forgæves søgt efter den sukkerfrie Tonic.
> Købmænd og supermarkeder har været forespurgt, men hidtil forgæves.

LØSNING: Bland tonicen med lige dele danskvand

Det meste kininholdige "indian tonic" er for sødt, for at mildne
bitterheden, så jeg ville også gerne prøve en usukret, så oplys hvor
den kan købes, om muligt.

Jeg er træt af enebær-parfumeret gin og er gået over til først Bombay
Saphire og nu den norske Hammer som Føtex har

Evt Plymouth eller Beefeater.

På den anden side kan man næsten bruge vodka, når man forlader
nåletræs-ekstrakterne, og citron/lime i de milde gin'er, kan man jo
tilsætte selv og pynteligt hvis gæster

Fra : Max

Dato : 15-05-06 07:40

Hej Keld

> I Danmark har jeg hidtil forgæves søgt efter den sukkerfrie Tonic.

Hvorfor sukkerfri ?

Mvh Max

Fra : Keld Westergaard Bør~

Dato : 15-05-06 09:25

Årsagen til mit ønske er mailet direkte til Max!

Hilsen Keld

Fra : Max

Dato : 15-05-06 12:01

Hej Keld

> Årsagen til mit ønske er mailet direkte til Max!

Huskede du at fjerne invalid i min mailadresse ?

Jeg har nemlig ikke fået noget mail fra dig.

Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-05-06 17:16

In news:44683b23$0$863$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Keld Westergaard Børgesen <kwb@post5.tele.dk> wrote:

> Årsagen til mit ønske er mailet direkte til Max!

Jeg er også interesseret i at høre, hvorfor du vil have det sukkerfrit.
Hvorfor ikke skrive det her? Det kan da dårligt være en stor hemmelighed?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Erling Hansen

Dato : 15-05-06 17:48

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Jeg er også interesseret i at høre, hvorfor du vil have det sukkerfrit.
> Hvorfor ikke skrive det her? Det kan da dårligt være en stor hemmelighed?

Jamen, jeg kan da godt skrive hvorfor jeg står i samme dilemma som Keld:
Jeg er diabetiker - og det ærgrer mig ad h...... til, at de danske
importører af Schweppes produkter rent ud sagt nægter at tage de
sukkerfri hjem. Måske fordi Danisco laver umådelige mængder af sukker?
Jeg har skrevet temmeligt mange mails til Danisco uden at de har
gidet give mig et svar. Jeg har så forsøgt mig i Tyskland (hvor jeg ved
at de importeres) for at finde nogle detailhandlere. Det er ikke
lykkedes mig at få et svar! Jeg har kommunikeret med Schweppes i GB, og
de fortalte villigt, at de sukkerfrie importeres i Tyskland, Holland og
Frankrig - og de gav mig også adressen på den tyske og franske importør
- - men de gad altså ikke svare mig.
mvh
Erling

Fra : LarsJ

Dato : 15-05-06 19:48

Erling Hansen skrev:

> [...]
> importører af Schweppes produkter rent ud sagt nægter at tage de
> sukkerfri hjem. Måske fordi Danisco laver umådelige mængder af sukker?

ja, konspirationsteorier trives mange steder.....

Hvis der var et potentielt interessant salg i Diet Schweppes Tonic på
det danske marked, så var det også på hylderne.
Schweppes importeres ikke, men fremstilles på licens af Carlsberg og de
har formentlig fingeren på pulsen hvad angår salgbare sodavandsprodukter.

Fra : Erling Hansen

Dato : 15-05-06 20:00

LarsJ <jubija@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> Schweppes importeres ikke, men fremstilles på licens af Carlsberg og de
> har formentlig fingeren på pulsen hvad angår salgbare sodavandsprodukter.

og i hvor høj grad er det så at de har forsøgt sig? Harboe klarer sig da
ganske godt på det sukkerfrie marked - men jeg måtte presse min lokale
Føtex til at tage lidt sukkerfrit hjem sammen med de andre Harboe
produkter. Schweppes hører jo ikke til blandt de mest solgte produkter i
Danmark - så sukkerfri Tonic er nok ikke højt på deres
produktions-liste.
Det gør mig ikke mindre sur.
Erling

Fra : LarsJ

Dato : 15-05-06 21:32

Erling Hansen skrev:

> [...]
> ganske godt på det sukkerfrie marked - men jeg måtte presse min lokale
> Føtex til at tage lidt sukkerfrit hjem sammen med de andre Harboe

Carlsberg har da mindst lige så mange sukkerfri sodavand. Og Harboe
sælger i øvrigt også tonic - men vist heller ikke sukkerfri....

Schweppes hører jo ikke til blandt de mest solgte produkter i
> Danmark - så sukkerfri Tonic er nok ikke højt på deres
> produktions-liste.

> Det gør mig ikke mindre sur.

Men det burde gøre dig mere realistisk i stedet for at diske op med
mærkelige teorier om Danisco....

Fra : Keld Westergaard Bør~

Dato : 15-05-06 19:55

Erling er inde på rette vej - uden altså at det skaffer os sukkerfrie
tonicvand.
Også jeg har ledt i tyske Markt efter den sukkerfrie - også der forgæves.
Jeg har hørt at de sukkerfrie er dagligvarer på Kanarie-øerne, men der har
jeg aldrig været!
Hilsen Keld

Fra : Erling Hansen

Dato : 15-05-06 20:03

> [...]

> Jeg har hørt at de sukkerfrie er dagligvarer på Kanarie-øerne, men der har

Og hvis vi ikke brokker os med jævne mellemrum kan vi da være helt sikre
på, at der ikke sker noget!
Mvh
Erling

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-05-06 20:43

In news:1hfe6mv.1qa48dd1a5d31mN%email@domain.com,
Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> Jamen, jeg kan da godt skrive hvorfor jeg står i samme dilemma som
> Keld: Jeg er diabetiker

Nu må du lige udvide min horisont her: Hvis man er diabetiker og skal undgå
sukker, skal man så ikke også undgå alkohol, der jo er et kulhydrat, der
ligger _meget_ tæt på sukker?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : eh

Dato : 15-05-06 21:02

> Nu må du lige udvide min horisont her: Hvis man er diabetiker og skal
> undgå sukker, skal man så ikke også undgå alkohol, der jo er et kulhydrat,
> [...]

Tværtom, min gode mekanikker Nik. Før insulinens tid var brændevin det
eneste middel man havde for at ændre sukkerforbrændingen hos diabetikere.
Og det virker endnu, skam. Mål blodsukkeret, indtag en god dobbelt dram,
vent så lidt tid og mål blodsukkeret igen. Men ligesom man skal omgås
alkohol med måde som ikke-diabetiker, skal man gøre det samme som
diabetiker. 1-2 om dagen er max - set ud fra et medicinsk synspunkt.
Nok?
Mvh
Erling

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-05-06 22:06

In news:4468de22$0$117$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
eh <eh-dh@mail.dk> wrote:

> [...]
> ligesom man skal omgås alkohol med måde som ikke-diabetiker, skal man
> gøre det samme som diabetiker. 1-2 om dagen er max - set ud fra et

Nope. Jeg forstår ikke helt din forklaring. Påvirker indtagelse af alkohol
ikke blodsukkeret på samme måde som indtagelse af sukker gør?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-05-06 08:59

Jens Bruun skrev i TqKdnRYt9PyqcPXZRVnyhQ@giganews.com dette:

> Nope. Jeg forstår ikke helt din forklaring. Påvirker indtagelse af
> alkohol ikke blodsukkeret på samme måde som indtagelse af sukker gør?

Nej.
http://www.carbs-information.com/glycemic-index/alcohol-gi-value.htm

vh

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-05-06 09:17

In news:44698657$0$943$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Jan Bøgh <spamhater@nowhere> wrote:

> Nej.
> http://www.carbs-information.com/glycemic-index/alcohol-gi-value.htm

Jeg forstår det stadig ikke helt. På den side, du linker til, står, at
alkohol ikke indeholder kulhydrat. Det ved jeg, er noget vrøvl. Alkohol er
da netop kulhydrat. Samtidig kan jeg læse på denne side, at alkohol
tilsyneladende påvirker blodsukkeret:
http://www.diabetes.dk/Handicap2.asp?id=2612.

Jeg spørger, fordi jeg er oprigtigt interesseret, og fordi jeg undrer mig
over de mange forskellige forklaringer, jeg gennem tiderne har hørt om netop
dette.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-05-06 09:23

In news:AaudnbWq_dHwF_TZRVnyjg@giganews.com,
Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Jeg spørger, fordi jeg er oprigtigt interesseret, og fordi jeg undrer
> mig over de mange forskellige forklaringer, jeg gennem tiderne har
> hørt om netop dette.

Og jeg læser nu til min store forbavselse, at alkohol flere steder omtales
som et separat næringsstof på linie med fedt, protein og kulhydrat. Er det
en ny måde at skelne på? Mig bekendt skelnede man før i tiden da kun mellem
de tre næringsstoffer fedt, protein og kulhydrat?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-05-06 09:57

Jens Bruun skrev i cJydnfmeR-ZLFvTZRVnygg@giganews.com dette:

> [...]
> kulhydrat. Er det en ny måde at skelne på? Mig bekendt skelnede man
> før i tiden da kun mellem de tre næringsstoffer fedt, protein og

Da jeg læste, var definitionen på kylhydrat Cx(H2O)y - altså et antal
kulstofatomer samt et antal hydrogen- oxygenatomer i forholdet 2:1.
F.eks druesukker: C6H12O6 lever glimrende op til denne def. hvorimod etanol
(sprit) C2H5OH ikke gør.
Heller ikke i min studietid, var alkohol et kulhydrat.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Warming

Dato : 16-05-06 12:12

> [...]
> etanol (sprit) C2H5OH ikke gør.
> Heller ikke i min studietid, var alkohol et kulhydrat.

Formaldehyd (x=1, y=1) lever op til den skrivebordsteoretiske
definition.
- men det kan ikke afvandes til trækul og vand, og det har ingen
alkoholgrupper, så detlever ikke op til DEN RIGTIGE definition

Man bør snarere se alkohol som et fedstof, idet dets forbrænding
domineres af CH3 og CH2 grupper, og det feder cirka så meget pr gram
som smør og madolie - meget mere end proteiner og kulhydrater gør

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-05-06 13:38

Bo Warming skrev i Csiag.26335$Pw4.13037@fe63.usenetserver.com dette:

> Formaldehyd (x=1, y=1) lever op til den skrivebordsteoretiske
> definition.

Ja.

> - men det kan ikke afvandes til trækul og vand, og det har ingen
> alkoholgrupper, så detlever ikke op til DEN RIGTIGE definition

....som ikke er triviel
http://www.chem.qmul.ac.uk/iupac/2carb/cont.html

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-05-06 13:37

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in

[diabetes]

> Jeg spørger, fordi jeg er oprigtigt interesseret, og fordi jeg undrer
> mig over de mange forskellige forklaringer, jeg gennem tiderne har
> hørt om netop dette.

Tro mig, du ønsker kun at tilegne dig den viden hvis du har brug for den.

Diabetes er mange ting. Den officielle lægevidenskab taler om 2 typer,
mens mere uofficielle kilder taler om mindst 12 varianter, måske flere.

De 2 oficielle typer adskiller sig markant fra hinanden. Firkantet
fortalt kan type 1 diabetikere ikke selv producere (nok) insulin, mens
type 2 diabetikere ikke kan bruge den insulin de selv producerer (godt
nok).

Insulin er nødvendig for at kroppens celler kan optage energi.

Populært sagt betyder det at type 1'ere "bare" kan indtage mere insulin
hvis de spiser noget der påvirker blodsukkeret, mens type 2'ere må løbe
en tur rundt om kvarteret hvis de spiser en småkage. Altså populært sagt.

Jeg er selv en variant af type 2 diabetiker, og har i mange år kæmpet med
misforståelserne omkring diabetes.

Det er ikke "bare" sukker og kulhydrater der påvirker ens blodsukker. Der
findes endda kunstige sødemidler der påvirker blodsukkeret.

Desværre skabes forvirringen også af både læger, hospitaler, videnskaben
og diabetes foreninger. Kun et mindretal af diabetikere passer ind i de 2
firkantede kasser (type 1 og 2) der er til rådighed fra det offentlige.
Som diabetiker er man nødt til at tage sagen i egen hånd, og
eksperimentere på egen krop.

Mine egne eksperimenter har resulteret i følgende leveregler:

- lidt men godt,
- spis så ofte som muligt,
- små synder kan motioneres væk,
- store synder koster levetid.

Ovenstående passer på mig og min diabetes, men ikke nødvendigvis på andre
og deres.

Som et kuriosum kan jeg nævne at jeg under et længere hospitalsophold
(1,5 mdr) for anden sygdom, IKKE kunne få en kost der passede til min
diabetes. Hospitalers diabeteskost er generelt fremstillet udfra krav om
at den ikke er væsentligt skadelig for patienten, og ikke udfra krav om
at den skal være gavnlig.

Det var således ikke muligt at få serveret 6 måltider om dagen som det
anbefales, at få grøntsager til morgenmad (men naturligvis var der
sukkerfri marmelade) eller at få 600 gram grøntsager (minus kartofler) om
dagen. Min kone måtte dagligt bringe mig min egen kost.

Nå, som du kan se ramte du en af mine "knapper"... Må hellere stoppe
her.

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 16-05-06 20:24

"Kent Oldhøj" <oldhoj@g-m-a-i-l.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok).
>

> Jeg er selv en variant af type 2 diabetiker

Uh, jeg kender det. Jeg fejrede 25 års jubilæum som diabetiker type 1 sidste
år, men har oxo fået type 2 nu......
Dvs. jeg producerer ikke selv insulin og jeg har svært ved at optage det
insulin jeg sprøjter ind.

Tak for et par gode råd og lidt øjen-åbner

VH Pernille

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 06:44

">

> Nu må du lige udvide min horisont her: Hvis man er diabetiker og skal
> undgå sukker, skal man så ikke også undgå alkohol, der jo er et kulhydrat,
> [...]
Nej, alkohol har faktisk den modsatte effekt på blodsukkeret end sukker,
større mængder alkohol kan få blodsukkeret til at falde.

Derfor anbefaler man også at diabetikere bruger alm sodavand i drinks
istedet for light. Dette kan være med til at forebygge ubehangelige episoder
med insulinchok grundet alkoholindtagelse.
Er det bare en enkelt drink er det ok med light-sodavand, men ellers på man,
som nævnt, bruge sukkersødet sodavand, i hvert tilfælde til nogen af sine
drinks

Louise
Insulinkrævende diabetiker i 12 år

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-05-06 09:28

In news:44696683$0$15789$14726298@news.sunsite.dk,
Louise <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote:

> Nej, alkohol har faktisk den modsatte effekt på blodsukkeret end
> sukker, større mængder alkohol kan få blodsukkeret til at falde.

Ja, det kan jeg forstå, efter at have læse lidt videre om emnet. Alhohol
nævnes også som et separat næringsstof på linie med fedt, protein og
kulhydrat, hvilket er helt ny viden for mig.

> Derfor anbefaler man også at diabetikere bruger alm sodavand i drinks
> istedet for light. Dette kan være med til at forebygge ubehangelige
> episoder med insulinchok grundet alkoholindtagelse.

Insulinchok? Får man ikke det, når kroppen indeholder for meget insulin?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-05-06 10:00

Jens Bruun skrev i afCdnQwgnuySEPTZRVnyvA@giganews.com dette:

> Insulinchok? Får man ikke det, når kroppen indeholder for meget
> insulin?

Jo, og det vil diabetikere kunne få, hvis deres blodsukker er for lavt ifht.
den insulin de har i blodet. Og et stort fald i blodsukker medføres netop af
indtagelse af alkohol.
En nylig afdød bekendt, der både var diabetiker og periodevis alkoholiker
var netop ramt af den uhyggelige skæbne, at han i sine perioder med druk
ikke tog insulin for bedre at kunne holde til alkoholen!!! Han døde faktisk
af det.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-05-06 13:46

> Insulinchok? Får man ikke det, når kroppen indeholder for meget insulin?

Jo det er præcis det der kan ske for en insulinkrævende diabetiker hvis de
intager fødevarer eller dyrker aktiviteter der giver et kraftigt fald i
blodsukkeret.

Lavt blodsukker = mindre behov for insulin, som så ophober sig og kan give
insulinchok. Løsningen er enten at indtage insulinkrævende kost samtidig
eller hvis man er dygtig, tilpasse mængden af tilført insulin.

Den slags sker sjældent for en ikke-insulinkrævende diabetiker. De kan
nemlig godt selv styre produktionen af insulin. Jeg skriver "sjældent"
fordi jeg har hørt om type 2 varianter der ganskevist producerer insulin,
men er dårlige til at regulere produktionen.

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 16-05-06 20:39

> In news:44696683$0$15789$14726298@news.sunsite.dk,

Jeg har fået forklaret at grunden til at blodsukkeret falder hos diebetikere
ved indtagelse af alkohol, faktisk oxo sker hos ikke-diabetikere.
Nedbrydningen af alkohol kræver rigtig meget energi fra leveren. Og derfor
afgiver leveren heller ikke sukker, hvis der registreres et fald i
blodsukkeret (Hvilket leveren eller normalt ville gøre)

Så, efter hvad jeg fik forklaret sidste år af en diætist på Steno, det er
kun sekundært at det er alkoholen, der er skyld i lavt blodsukker. Vi
diabetikerer er bare mere opmærksomme på den slags følger. Og oxo derfor
bedre til at forebygge.

> Insulinchok? Får man ikke det, når kroppen indeholder for meget insulin?

De allerfleste diabetikere har insulin i kroppen konstant. Jeg får f ex.
hutigvirkende insulin til måltider (Virker efter 20 min. Max. virkning efter
2 timer. Ude af kroppen efter 8 timer) og så får jeg ved nattetid
langsomtvirkende insulin ( Virker efter 1 time. Max. virkning efter 3 timer.
ude af kroppen efter 36 timer)
Derfor kan man sagtens få insulinchock hvis man har indtaget en del alkohol,
så leveren har travlt, man spiser ikke så meget og man f ex danser.
> --
> -Jens B.
>
> D.e.f.f.e.s.

Fordelen ved at diabetikere ofte er godt forberedt og vi har lært at drikke
på den rigtige måde: Blande alkohol med juice eller sodavand, spise et
stykke groft brød inden festen og gerne chips (salt) undervejs, gør at vi
faktisk sjældent har tømmermænd ;-D (Tømmermænd er oftest sukker, salt og
væske mangel)

VH Pernille

Fra : Max

Dato : 16-05-06 21:04

Hej Pernille

> Fordelen ved at diabetikere ofte er godt forberedt og vi har lært at
> drikke på den rigtige måde: Blande alkohol med juice eller sodavand,

Det er forkert, man kan kun drikke forkert, alkohol er og bliver
gift uanset hvorledes man betragter det :)

Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-05-06 21:48

In news:446a3009$0$84017$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Det er forkert, man kan kun drikke forkert, alkohol er og bliver
> gift uanset hvorledes man betragter det :)

Alkohol har - i begrænsede mængder - en gavnlig effekt. Især ældre mennesker
har rent faktisk godt af en enkelt dram hver dag.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 16-05-06 21:55

Hej Jens

> Alkohol har - i begrænsede mængder - en gavnlig effekt. Især ældre
> mennesker har rent faktisk godt af en enkelt dram hver dag.

Ja, men det er jo som medicin hvor man siger at nytten er større
end bivirkningerne.

Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-05-06 21:58

In news:446a3c0e$0$84025$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Ja, men det er jo som medicin hvor man siger at nytten er større
> end bivirkningerne.

Lidt ligesom ilt, mad og alle andre livsvigtige stoffer?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 16-05-06 22:09

Hej Jens

> Lidt ligesom ilt, mad og alle andre livsvigtige stoffer?

Det er jo ikke medicin, vel ?

Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-05-06 22:21

In news:446a3f5e$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Det er jo ikke medicin, vel ?

Joda. Det hjælper os med at holde os i live samtidig med, det slår os ihjel.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-05-06 04:09

> Joda. Det hjælper os med at holde os i live samtidig med, det slår
> os ihjel.

Enhver gift, der indtages i ikke-dødelige , men dog mærkbare doser,
kan virke symptombehandlende, altså medicinsk, hvis rette
forventninger opbygges pr kulturelle ritualer, dvs placeboeffekt.
Visse, måske de færreste, lægelige medikamenter og kirurgi-indgreb har
lokaliserbar specifik virkning, der har særligt med sygdommen at gøre,
fx insulin, antibiotika, blindtarmsfjernelse-ved-betændelse, og det
giver både reel effekt og øget placeboeffekt, men altafgørende er
ímmunforsvarets dvs anti-selvhadets grad - man kan hvad man vil, i
højere grad end hvad læger påstår, og hvis din vilje til magt og
sundhed er stor nok, så kan næsten alt andet end pulsåreblødning
overkommes. Og alkohol , tobaksrøg og madindtag kan fordobles og
fordobles uden at levealderen formindskes - det er en bedre
arbejdsteori end den gængse.

Bivirkninger giver et bevidst og eller ubevidst signal, der skaber
optimisme (eller pessimisme=noceboeffekt), og føler du at din dyreart
har brug for dig, så holdes sundheden i top - føler din
underbevidsthed at du står i vejen for bedre egnede konkurrenter,
lægger den dig syg, til korpsåndens gavn.

Læger der halvvejs mener som jeg, har givet mig ret i, at disse
formuleringer er ubestridt af al viden p.t.
Men intet er "den fulde sandhed" - sproget er fattigt.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-05-06 04:18

> Lidt ligesom ilt, mad og alle andre livsvigtige stoffer?

Hvilke bivirkninger harluftens ilt?

Mad i passende doser har ingen'

Alle krydderier har gifte der kan dræbe fx bladlus og hvis oprenset og
indgivet i stor mængde ,så også mennesker, så chili gjorde
stenaldermanden høj, fordi forbuden frugt smager ulykkesfuglen bedst

Fra : Bo Warming

Dato : 17-05-06 03:18

> Alkohol har - i begrænsede mængder - en gavnlig effekt. Især ældre
> mennesker har rent faktisk godt af en enkelt dram hver dag.

Statistik er ofte løgn

At man har mod til at trodse munkemarxister viser åndsfriskhed og det
er rige der drikker en enkelt dram daglig, i højere grad end fattige
der ofte er aloholikere eller afholdsfolk. Rige lever længe.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-05-06 13:40

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote in news:44696683$0$15789
$14726298@news.sunsite.dk:

> Derfor anbefaler man også at diabetikere bruger alm sodavand i drinks
> istedet for light.

"insulinkrævende diabetikere". Drikker jeg en sukkersødet sodavand sammen
med alkohol, får jeg et svært krævende behov for en lille lur (mit
blodsukker stiger 10-12 mmol).

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-06 17:49

> "insulinkrævende diabetikere". Drikker jeg en sukkersødet sodavand sammen
> med alkohol, får jeg et svært krævende behov for en lille lur (mit
> blodsukker stiger 10-12 mmol).

Jeg skriver også at det ikke er nødvendigt hvis man kun indtager en enkalt
drink.
Men er det en aften hvor man ved at man nok vil få flere er det en god idé,
i hvert tilfælde i nogle af sine drinks

Louise

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-05-06 10:32

> Jeg skriver også at det ikke er nødvendigt hvis man kun indtager en
> enkalt drink.

Til gengæld læser du ikke at jeg forsøger at gøre dig opmærksom på at dit
råd ikke er anvendeligt for type 2 diabetikere.

De er ofte så dårlige til at anvende insulinen, at dit råd vil medføre
skyhøje blodsukkerniveauer.

> Men er det en aften hvor man ved at man nok vil få flere er det en god
> idé, i hvert tilfælde i nogle af sine drinks

Hvis man har en *insulinkrævende* diabetes. For type 2 diabetikere kan
det have meget alvorlige konsekvenser at følge dit råd.

Jeg vil råde alle diabetikere til at eksperimentere på deres egen krop,
inden de tager nogle kostråd til sig.

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 18:57

> [...]
> det have meget alvorlige konsekvenser at følge dit råd.
>
> Jeg vil råde alle diabetikere til at eksperimentere på deres egen krop,

Beklager meget fejlen...
Selvfølgelig gælder rådet primært T1'ere, som jo ingen insulinproduktion
har, og derfor altid ved hvad de har af insulin i kroppen, da de skal
sprøjte det hele ind selv.

Og jeg er helt enig med dig i at den enkelt diabetiker selv bør forsøge sig
frem hvad der er bedst.. Dette gælder i øvrigt alle former for mad og
drikke, da ingen reagerer ens på den samme type mad..

Louise

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-05-06 22:12

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote in news:446cb579$0$15782
$14726298@news.sunsite.dk:

> Beklager meget fejlen...

Fint nok. Undskyld jeg var en smule emsig, men jeg møder tit ikke-
diabetikere der i bedste mening har lavet/indkøbt special kost til mig, som
jeg så ikke spiser fordi det ikke passer til min diabetes.

Og de fleste her er nok ikke-diabetikere, trods alt

Mit bedste råd til alle der inviterer diabetikere til spisning el.lign.:

SPØRG dem hvad de kan/må/vil spise. HVER gang (diabetes er en dynamisk
sygdom der kan ændre karaktér).

Fra : Bo Warming

Dato : 16-05-06 07:36

> Nu må du lige udvide min horisont her: Hvis man er diabetiker og
> skal undgå sukker, skal man så ikke også undgå alkohol, der jo er et
> kulhydrat, der ligger _meget_ tæt på sukker?

Den klassiske definition på kulhydrat er "en iltet kulbrinte, der ved
opvarmning LET bliver til kul og vand"

Alkohol, og propionsyre og formaldehyd kan idag med højteknologi gøres
til kul og vand, men kulhydrater er det ikke.

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-05-06 09:29

On Mon, 15 May 2006 10:25:21 +0200
"Keld Westergaard Børgesen" <kwb@post5.tele.dk> wrote:

> Årsagen til mit ønske er mailet direkte til Max!

Det er ikke noget du vil dele med os andre?