gryder/pander til induktion - hvilke?
Fra : Kim Schulz

Dato : 09-05-06 21:16

Hejsa,
Så kom den store dag endelig hvor vi besluttede at vi skulle have
induktionskogeplader i vores nye køkken. Så kommer problemet bare.
Hvilke gryder/pander skal jeg gå efter hvis jeg vil udnytte induktionen
mest muligt. Lige nu har vi Scanpan 2001+ (titanium) som i hvert fald
slet ikke virker. Så alt skal skiftes og mulighederne er mange.

Anbefalinger/råd modtages med kyshånd.

Kim

Fra : Bagmanden

Dato : 09-05-06 21:50

Kim Schulz wrote:
> Hvilke gryder/pander skal jeg gå efter hvis
> jeg vil udnytte induktionen mest muligt.
>
> Anbefalinger/råd modtages med kyshånd.

Du er godt nok en modig mand!

Du er ved at genstarte en religionskrig, men hvad, jeg vover
pelsen:
Vi købte Hackman gryder, potter og pander da vi, som jer, fik
induktion.
Vi har nu haft dem i små 3 år og alt isenkrammet fungerer
upåklageligt!!

Der udover har vi nogle Wolls (tror jeg de hedder) støbejerns
gryder og pander.

Og så tillykke med jeres induktionsplade, den bliver i riiiigtig
glade for!

--
F.B.

Fra : Hauge

Dato : 09-05-06 21:48

Hej
Kim Schulz wrote:
> Anbefalinger/råd modtages med kyshånd.

Jeg er i hvert fald _meget_ tilfreds med gryder og pander fra Ikea til
mit induktionskomfur, så kan klart anbefales. (Og så er det ret billige)

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060509204739@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-05-06 22:10

On Tue, 9 May 2006 22:49:30 +0200
"Bagmanden" <zillyink@hotmail.com> wrote:

> [...]
> gryder og pander.
>
> Og så tillykke med jeres induktionsplade, den bliver i riiiigtig

ja jeg regnede godt med at der ville gå lidt krig i den her, men vovede
alligevel pelsen. Vi har en enkelt støbejernspande så hvis vi ikke
snart finder nogle gryder og pander så bliver det nok svært at lave
mad

Fra : Hanne Christensen

Dato : 10-05-06 07:44

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Vi har gryder fra Køkkenchef. Forhandles bl.a. i Bilka og Føtex.
vh
Hanne

Fra : Jørgen Hess

Dato : 09-05-06 21:56

[...]

Samtidig med at du køber nyt, så undersøg lige gamle pander/gryder i
støbejern. Faktisk har jeg undret mig over hvor hurtigt tunge
støbejernsgryder og pander varmer op på et elektrisk komfur og tror at selv
på almindelige komfurer med modstandsvarme induceres der lidt effekt direkte
i gryden.

mvh
Jørgen

Fra : Emil

Dato : 10-05-06 20:42

Jørgen Hess wrote:

> [...]
>på almindelige komfurer med modstandsvarme induceres der lidt effekt direkte

Du har fuldstændig ret i din antagelse. Naturlovene kan ikke
omgåes.
Problemet er, at selve 'massepladen' også skal opvarmes.

Rent teoretisk burde de oldgamle spiralkogeplader være næstbedst
(efter induktion) p.gr.a. deres lave masse, når der anvendes
kogekar, som kan holde på en magnet.

m.v.h. Emil

Fra : ALKolsen

Dato : 10-05-06 20:53

Bagmanden skrev:

> [...]
> induktion.
> Vi har nu haft dem i små 3 år og alt isenkrammet fungerer

Hej,

jeg har også induktion -og er allermest glad for og tilfreds med mine
Hackman gryder.
Eva Trio er derimod noget rigtig bras.
Af pander har jeg kun støbejern, morsø - le creuset - bodum (wok) og
senest en blinis pande fra Gense. Panderne bliver rimeligt hurtigt
gennemvarme - når jeg fx laver pandekager, har jeg gang i to "blus"
på skift, men det er sikkert mig der gør noget forkert (meld endelig
ind!). Jeg synes panden skal stå på 7 (skala 1-9) når jeg laver
pandekager - men efter cirka 5-6 stykker, slå komfuret fra, og jeg må
så over på et andet blus, indtil det også slår fra, og så tilbage
på det oprindelige. Det er sikkert fordi, det bliver for varmt for
komfuret, jeg ved det ikke.

Men det er godt med induktion.

mvh
anne

Fra : Bagmanden

Dato : 10-05-06 21:42

ALKolsen wrote:
> [...]
> andet blus, indtil det også slår fra, og så tilbage
> på det oprindelige. Det er sikkert fordi, det bliver for varmt

Jeg har set og hørt om flere årsager til netop det problem:
1. for lidt luft under pladen, mange ignorerer anvisningen og har
f.eks. ovnes stående lige under (typisk skal der være minimum 10
cm. luft)
2. for mange plader tændt på én gang og for lidt faser.
3. For høj varmetilførsel til gryden. Det er vigtigt at man lærer
at dosere effekten så der ikke returneres varme til pladen hvor
ved (termo)sensoren tror at der er fejl og derved slukker.

--
F.B.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 10-05-06 21:15

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> wrote in message

Anbefalinger/råd modtages med kyshånd.

Vi har fyret godt op under de nye "jamie oliver" gryder/pander fra Tefal.

Mvh

Kim, som ærgrer sig over ikke at have konverteret til induktionsreligionen
for mange år siden *S*