Hvor lang tid holder hjemmelavet mayonaise~
Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 09-05-06 18:41

Min kære familie har en forkærlighed for forskellige hjemmelavede mayoer.
Hvor lang tid kan sådan en sammenblanding holde sig, når der ikke er
tilsætningsstoffer i?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-05-06 22:26

"3140 Bjørgheim" <pialykke@SLETget2net.dk> wrote in

> Min kære familie har en forkærlighed for forskellige hjemmelavede
> mayoer. Hvor lang tid kan sådan en sammenblanding holde sig, når der
> ikke er tilsætningsstoffer i?

4-5 dage i køleskabet.

Fra : Emil

Dato : 09-05-06 23:03

Bjørgheim wrote:

>Min kære familie har en forkærlighed for forskellige hjemmelavede mayoer.
>Hvor lang tid kan sådan en sammenblanding holde sig, når der ikke er
>tilsætningsstoffer i?

Det afhænger af mange ting.
Men her er der en lille griner:
<http://ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug/article195673.ece>

m.v.h. Emil

Fra : The MIp

Dato : 10-05-06 08:06

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> wrote in message

> Det afhænger af mange ting.
> Men her er der en lille griner:
> <http://ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug/article195673.ece>
>

> m.v.h. Emil

Ja, virkelig den authoritative :) og af netop alt Mayonnaise Uendeligt
hvorimod Eddike: 42 måneder (ikke noget med 1½ eller 2 år, nej 42 mdr :)

- the_mip

Fra : Max

Dato : 10-05-06 08:34

Hej Emil

> Men her er der en lille griner:
> <http://ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug/article195673.ece>

Ja, morsom, men ikke noget der virker gennemført og seriøst.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 18:42

Max wrote:
> Hej Emil

i artiklen står der at kødet skal fryses i uåbnet emballage, i "gamle" dage
sagde man at man ALTID skulle pakke om for at få luften ud. Er det den
beskyttende atmosfære der gør forskellen, og har alle pakker den?

Mange hilsner
Charlotte

Fra : Emil

Dato : 10-05-06 20:27

Charlotte skrev

>i artiklen står der at kødet skal fryses i uåbnet emballage, i "gamle" dage
>sagde man at man ALTID skulle pakke om for at få luften ud. Er det den
>beskyttende atmosfære der gør forskellen, og har alle pakker den?

I 'gamle dage' var det klogt at følge extrabladets anvisninger.
Handler man ved 'en rigtig slagter', hvor man selv kan anvise
hvordan man ønsker kødet udskåret, og hvad man vil have hakket,
så er anvisningerne ikke helt ude i skoven.

I dag bruger man i de fleste supermarkeder 'beskyttende
atmosfære', som nedsætter bakterievæksten drastisk.
Nu har jeg ikke lige en pakke hakket kød, som jeg kan se
holdbahedsanvisningerne på. Men det nok mere end én dag i
køleskabet.

Vil man nedfryse hakket kød i den indpakning, så bør man i stedet
ompakke til en kraftig plastpose, hvor kødet trykkes fladt
(hurtigere indfrysning og senere optøning), og luften presses
helt ud før lukningen af posen (jeg bruger en støvsuger).
Hvis der er luft i posen, vil væden i kødet fordampe (udtørring)
og danne iskrystaller. Det giver noget kedeligt kød; men absolut
spiseligt, selv efter mange år i dybfryseren (kan dog ikke
anbefales).
Fedtet i kødet vil harskne, og give dårlig smag.

Skal vi tage hele, vacumpakkede kødstykker med, så er billedet et
helt andet. Som illustration er her datoerne fra min okse
striploin (oksefilét), som skal opbevares i køleskab:

Slagtedato: 6. april 2006
Pakkedato: 11. april 2006
Færdigmodnet: 18. april
Mindst holdbar til: 18. maj 2006

Som du kan se af alt ovenstående, skal man vide, _hvad_ man
udtaler sig om, før man offentliggør noget. Det kniber gevaldigt
for extrabladet.

Der kan skrives mange, lange indlæg om hvert produkt, som bliver
omtalt i E.B.´s artikkel, som ganske enkelt er noget
misinformerende, latterligt sjusk.
Men det var da rart med en lille griner.

m.v.h. Emil