Q: Majs til popcorn...??
Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 11:06

Hejsa

Jeg har roddet lidt rundt efter dette og fandt derved de såkaldte
jordbærmajs, eller Zea Majs, som de hedder, men der er noget som ikke
spiller...

De majs jeg køber i butikken, økologiske, er fine runde og alt det der, de
der Jordbærmajs, er sådan nogle bitte små indtørrede skravl, der er noget
jeg ikke forstår...

Jeps, det er to forskellige sorter, og det er så spørgsmål 1. Hvilken majs
er det som der bruges til at lave popcorn af, økologisk vel at mærke...??

2. Hvordan tørres de, så de ikke bliver sådan nogle indskrumpede nogle,
eller er det ligemeget, popper de lige godt, og bliver lige store af den
grund...??

Mvh
Carsten, Sandby

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 30-04-06 15:20

"Carsten & Ann" <blue22deep]a[yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 2. Hvordan tørres de, så de ikke bliver sådan nogle indskrumpede nogle,
> eller er det ligemeget, popper de lige godt, og bliver lige store af den

Der er et eller andet enten du eller jeg har misforstået her. Majs og andre
kornsorter tørres ikke men modner på planten og høstes ikke før de er helt
hårde. Ja så kan der evt. blive brug for eftertørring hvis ikke vejret
spiller med.

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 19:04

Hej Steen

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> skrev i en meddelelse

> [...]
> kornsorter tørres ikke men modner på planten og høstes ikke før de er helt
> hårde. Ja så kan der evt. blive brug for eftertørring hvis ikke vejret

Ja, jeg ved godt at de modner på planten, men du ved jo også selv at de majs
du køber til at lave popcorn af, der er helt fine og runde, og de blir de
ikke hvis man selv "dyrker" dem, så der må være tale om en speciel sort,
eller også når kolben er moden nok frysetørres den...

Mvh
Carsten, Sandby