Knivblok med svamp
Fra : pinkfloydhomer@gmail~

Dato : 30-04-06 10:20

Når jeg tager en kniv ud af vores knivblok, så lugter bladet
"underligt", og jeg mistænker svamp. Sådan en knivblok bliver jo nok
med tiden udsat for fugt og så har man vel balladen.

Er der nogen der har en god idé til hvordan man fjerner det? Skal man
vaske knivblokken med rodalon eller ... ?

/David

Fra : Kent

Dato : 30-04-06 11:00

<pinkfloydhomer@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der har en god idé til hvordan man fjerner det? Skal man
> vaske knivblokken med rodalon eller ... ?

Du saver knivblokken i mindre stykker og brænder den i fyret,
hvis du har en sådan. Ellers lav et bål i haven.

En knivblok er i dén grad hjem for bakterier og svampe, som du
overfører til fx oksestegen, når du skærer den ud. IKKE smart!

Dernæst køber du dig en knivmagnet til at hænge op på væggen.
Mere hygiejnisk løsning findes ikke - og den er også god for dine
knive!

Kent.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 30-04-06 10:35

pinkfloydhomer@gmail.com on søndag 30. april 2006 at 11:19 +0100 wrote:
> [...]
>
>Er der nogen der har en god idé til hvordan man fjerner det? Skal man
>vaske knivblokken med rodalon eller ... ?

Tag et fad varmt vand, strit lidt atamon i, smid knivblokken i og lad den
ligge en halv times tid - så er det væk

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Padre

Dato : 02-05-06 13:49

>En knivblok er i dén grad hjem for bakterier og svampe, som du
>overfører til fx oksestegen, når du skærer den ud. IKKE smart!

Tja, så skulle jeg og mine vist være død for længst

Men man gør vel sine knive rene, inden man sætter dem i knivblokken ?

Teknologisk Institut har undersøgt sprøgsmålet om bakterier på
træ, det er ikke ligefrem et bavis for, at træ slår bakterier ihjel,
men omvendt virker det heller ikke som om, at der er belæg for, at
træ er mindre hygiejnisk end så mange andre materialer.

http://www.teknologisk.dk/byggeri/6699

--
padre

Fra : Kent

Dato : 02-05-06 15:48

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> men omvendt virker det heller ikke som om, at der er belæg for, at
> træ er mindre hygiejnisk end så mange andre materialer.

Det er sådan ikke set materialet "træ", der er problemet. Det er
det smalle "rum", du sætte kniven ned i, hvor der meget let kan
komme til at leve bakterier. Bare én gang der har været lidt på
kniven, når du sætter den ned i knivblokken, er den gal. Emnet
vil blive afsat inde i knivblokken, og du har grobunden for en
voldsom bakterievækst. Det kan være nok, at kniven bare er
en lidt fugtig, når du sætter den i knivblokken.

Når det så er sagt, så HAR træ porrer, som plastik fx ikke har.
Disse porer kan øge bakterievæksten, idet bakterierne kan trænge
et stykke ind i træet, hvilket selvsagt ikke er muligt med plastik.
Men som nævnt er det ikke materialet, der er det største problem
med knivblokken.

Jeg har set maaaange knivblokke, der var de rene bakteriebomber,
og som helt sikkert kunne gøre brugerne syge!

Skulle der være lidt på kniven, når du hænger den på en
knivmagnet, vil der ikke ske den samme bakterievækst. Emnet
vil ganske enkelt tørre ind, hvilket ikke sker i en knivblok.

Men selvfølgelig er en ordentlig afvaskning af knivene altid
meget vigtig - under alle omstændigheder .

Kent.

Fra : Padre

Dato : 02-05-06 14:33

Glemte vist:
Jeg skriver som ovenfor med udgangspunkt i spørgsmålet om hvorvidt en
knivblok af træ *almindeligvis* er sundhedsskadelig.

Hvis Davids knivblok er angrebet af svamp, bør han følge FLs råd.

--
padre

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-05-06 15:10

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> on tirsdag 2. maj 2006 at 16:47 +0100 wrote:

> [...]
>et stykke ind i træet, hvilket selvsagt ikke er muligt med plastik.
>Men som nævnt er det ikke materialet, der er det største problem

Det er interessant dette her. Jeg har lige sakset lidt fra Padres link:

Resultater fra tyske og schweiziske undersøgelser, hvor der podes
bakterier på træ og andre materialer, har vist, at træ er mindst lige så
godt som andre materialer til anvendelse i forbindelse med fødevarer. Rent
faktisk viser resultaterne, at bakterier overlever længere på plastik end
på træ. Nogle træarter er væsentligt mere hygiejniske at anvende frem for
plastik. Undersøgelser foretaget i Tyskland for paller anvendt i
levnedsmiddelindustrien viser en generel mindre bakterieforurening på
træpaller end på plastikpaller efter 6 måneders anvendelse.

På baggrund af disse undersøgelser er det jo nærliggende at konkludere at
træ i al almindelighed ikke skaber hygiejneproblemer i køkkenet.
Det understøttes også af egne erfaringer - mit køkken vrimler med
skærebrædder, slagterblokke og den slags. Her skulle man jo tro at
problemerne ville blive ekstra vanskelige, da knivenes påvirkning jo laver
madser af spor og ridser i træet. Men ingen bliver syge alligevel - Det
hænger selvfølgelig sammen med en generelt høj køkkenhygiejne, men
alligevel.
Jeg bruger også knivbloke af træ - der med jævne mellemrum lige får en
gang kogende vand.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Padre

Dato : 03-05-06 17:18

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message

> På baggrund af disse undersøgelser er det jo nærliggende at konkludere at
> træ i al almindelighed ikke skaber hygiejneproblemer i køkkenet.

Det er da i hvert fald min konklusion. For lang tid siden var der også en
kort historie i frustreret videnskab om, at man havde konstateret, at
bakterier døde på træ, mens de overlevede på plastic. Forskerne havde ikke
en forklaring, men 'formodede* at træets immunforsvar stadig var aktivt
selvom det forlængst var blevet til planker.

Når man i øvrigt tænker på, at vore forfædre spiste af træfade, med
træskeer, som kun blev slikket rene, og at de opbevarede mange fødevarer i
træbeholdere, så er det min opfattelse, at man ikke behøver bekymre sig om
træ og madvarehygiejne, når man bare vasker det, som skal vaskes.

--
Padre

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 03-05-06 18:06

On Wed, 3 May 2006 18:17:37 +0200, "Padre"
<spirito_santo@yahoo.com> wrote:
klip

> [...]
>træbeholdere, så er det min opfattelse, at man ikke behøver bekymre sig om
>træ og madvarehygiejne, når man bare vasker det, som skal vaskes.

Og gennemsnitsalderen var 23 år
mvh Ebbe

Fra : Kent

Dato : 03-05-06 17:41

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> alligevel.
> Jeg bruger også knivbloke af træ - der med jævne mellemrum lige får en

Som nævnt er det knivblokken, jeg protesterer imod - IKKE materialet
træ. Mener jeg gjorde det rimeligt klart tidligere. Dernæst vil du altid
udsætte dig selv for større risiko ved at brug knivblokke - om de så er
af træ, plastik, metal osv. - end hvis du bruger knivmagnet. Hvorfor tage
den risiko? Det er et valg - og JEG gør det ikke!

Kent.

Fra : Heikki

Dato : 03-05-06 22:33

Kent wrote:
> [...]
> af træ, plastik, metal osv. - end hvis du bruger knivmagnet. Hvorfor tage
> den risiko? Det er et valg - og JEG gør det ikke!

With all respect - and with a small apology for writing in English, since my
Danish isn't really up to it - may I humbly express a differing opinion?

The very purpose of a kitchen knife is to cut. For that purpose it needs a
keen edge. One of the most effective ways to ruin that edge is to bang it
against a metal holder. A magnetic holder draws the blade into it - that is
the way it works. Unless you are really careful, you end up banging the
cutting edge into the metal holder. No blade can survive that for long.

Yes, in theory it is possible to offer the back side of the blade to the
magnet first. In practice, that is going to go wrong every so often, even
with the best intentions. And every time it happens, it takes half an hour
of work to get the blade sharp again.

As you say, it is a choice. When I have to choose between keeping my tools
in shape, or taking a theoretical risk of one additional bacteria, I know
what I choose. So far those bacteria have not done me any harm, but I have
been forced to resharpen my blades after many a careless visitor...

-H

Fra : Kent

Dato : 04-05-06 07:07

"Heikki" <h47@lsd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> what I choose. So far those bacteria have not done me any harm, but I have
> been forced to resharpen my blades after many a careless visitor...

Through my work with knives for many years, I have never ever
experinced any problems what so ever using a magnetic holder - and
I have not been that careful. And trust me - my knives are always
very sharp!

The risk of additional bacteria is not theoretical! It's a fact!

Kent.

Fra : Hanne

Dato : 04-05-06 08:40

> [...]
> af træ, plastik, metal osv. - end hvis du bruger knivmagnet. Hvorfor tage
> den risiko? Det er et valg - og JEG gør det ikke!

Hehe - ja det er et valg. Vores valg bestod i, at vi smed knivmagneten ud
for flere år siden.

mvh
Hanne

Fra : Kent

Dato : 04-05-06 10:11

"Hanne" <hb@duer.ikke> skrev i en meddelelse

> [...]
> knivblokke - om de så er

> Hehe - ja det er et valg. Vores valg bestod i, at vi smed knivmagneten ud

Det var så et dårligt valg.

Hør her - jeg har faktisk hverken lyst eller tid til at diskutere
dette mere. I kraft af mange års arbejde med hygiejne, kød
og kniv, og i kraft af mit arbejde som slagteriearbejder - og
så almen erfaring i øvrigt - så véd jeg, at jeg har ret i, at
knivblokken er en dårlig idé. Lad være - for helbredets skyld!

Håber vi slutter her.

Kent.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-05-06 18:23

ebbeh@mail1.stofanet.invalid on onsdag 3. maj 2006 at 19:06 +0100 wrote:
>Og gennemsnitsalderen var 23 år
>mvh Ebbe

))
sikkert fordi de brugte træ…

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Padre

Dato : 03-05-06 19:16

> ))
> sikkert fordi de brugte træ.

Hehehe - fair nok

men de overlevede i en tid, hvor læger var mere farlige end sygdomme

--
Padre

Fra : Peter Jespersen

Dato : 06-05-06 19:49

On Wed, 3 May 2006 20:15:55 +0200, Padre wrote:

>Hehehe - fair nok
>
>men de overlevede i en tid, hvor læger var mere farlige end sygdomme

OK, det har så ændret sig - idag er de vel stort set lige farlige

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
The away team went on a mission and all I got was this lousy T-shirt!

Fra : Padre

Dato : 04-05-06 11:10

Hanne skrev:

> Hehe - ja det er et valg. Vores valg bestod i, at vi smed knivmagneten ud
> for flere år siden.

Må man spørge hvorfor ?

Personligt ville jeg ikke bryde mig om de revner, der altid vil være i
samlingen mellem de forskellige metaldele. De bekymrer mig mere end
træets porer, og det var også en af grundene til, at jeg valgte
global knive - ingen samlinger, der kan sidde snask i.

--
padre

Fra : Hanne

Dato : 04-05-06 11:51

Må man spørge hvorfor ?

[...]

Ja det må du da. Vi blev simpelthne trætte af den - både udseendet
(strittende skarpe knive) og også at ikke alle knive
hang lige godt. Har nu haft en hjemmedesignet- og snedkereret knivblok i
mange år, som passer perfekt til vores knive, som er af forskellige
fabrikat.

mvh
Hanne

Fra : Padre

Dato : 04-05-06 11:25

Endelig fandt jeg det

En artikel fra 1997 om forskning i bakterier på skærebrætter

http://www.naturalhandyman.com/iip/infxtra/infcuttingboard.shtm

"We soon found that disease bacteria such as these were not recoverable
from wooden surfaces in a short time after they were applied, unless
very large numbers were used. New plastic surfaces allowed the bacteria
to persist, but were easily cleaned and disinfected. However, wooden
boards that had been used and had many knife cuts acted almost the same
as new wood, whereas plastic surfaces that were knife-scarred were
impossible to clean and disinfect manually, especially when food
residues such as chicken fat were present. Scanning electron
micrographs revealed highly significant damage to plastic surfaces from
knife cuts.

Although the bacteria that have disappeared from the wood surfaces are
found alive inside the wood for some time after application, they
evidently do not multiply, and they gradually die. "

Og så nævnes det til slut i artiklen, at der muligvis er fundet en
sammenhæng mellem brugen af træskærebrætter og en reduceret risiko
for salmonellainfektioner.

Jeg beholder min træknivblok og mine træskærebrætter

--
padre

Fra : Kent

Dato : 04-05-06 15:34

> [...]

>for salmonellainfektioner.
>
>Jeg beholder min træknivblok og mine træskærebrætter

Det må virkeligt stå esktremt dårligt til med hjernefunktionen
hos dig og flere! Nu har jeg gentagende gang understreget, at
det IKKE ER MATERIALET TRÆ, der er problemet, men
derimod "det smalle rum" i knivblokken, hvor man sætter
knivene ned i!!. Hvorfor ignoreres dette bare??? Hvad sker
der lige???? Vi kan jo ikke have en diskussion, når det foregår
på dén måde, så nu vil jeg holde op med at følge denne tråd.
Det er ikke umagen værd.

I kraft af min profession, erfaring og almene viden, har jeg
forsøgt at hjælpe, men når vigtige dele af mine udsagn totalt
ignoreres, må jeg give fortabt.

Jeg skriver ikke længere i denne tråd.

Kent.